Äldre kbl som ändrat beteende.

goodcore

Trådstartare
Hej alla..
Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite.

Har en kbl-valack sen 19 år som i sommar blir 24år. Han har alltid varit egensinnig, principfast, lite "eldig" emellanåt (mycket motor) och är en som testar gränserna än idag även om det oftast är på småsaker så jag håller honom med en fast hand och har tydliga gränser med honom. Han stod ensam från 5år upp till 16år, hade hästsällskap emellanåt men på det stora hela stod han själv med fårsällskap och verkade nöjd med det.

När jag flyttade honom första gången, i samband med att jag började jobba efter gymn, så kom han till ett stall med sammanlagt 7 andra hästar. Han visade direkt att han var ranghög och tog ledarrollen på en gång. Det enda jag märkte på honom då som förändrades var ivern, upplevde honom som mer rastlös och när vi skulle ut och köra/rida kunde han vara så laddad att han stod i gången och "skakade". Väl under träning var han dock lyhörd och lyssnade på mig även om han kunde vara pigg och väldigt framåt.

Flyttade honom andra gången för 6 år sen till ett stall hos grannen där han stod i 5 år fram till i somras då jag tog hem honom. Där var han ungefär likadan som vid första flytten. Svår att rida ut på tillsammans med andra för att blev som uppstressad, taktade och var svår att få kontakt med. I det här stallet kom det och for det nån häst till och från, med tiden, framförallt sista året då det även föddes ett föl där, märkte jag hur han blev mer och mer stressad. Rangordningen förändrades ju rätt ofta och han som ledare for rätt illa av det gissar jag. Han blev väldigt flockmedveten och fruktansvärt ängslig om han blev lämnad ensam även korta stunder (vandra runt i boxen, skrek osv).

I somras så tog jag hem honom och köpte då även en liten shettis som sällskap. Det jag märkte direkt var hur han slappnade av på ett annat sätt, han fick som "ro i kroppen" och från att ha haft svårt att hålla hullet senaste vintrarna la han på sig ordentligt och är fortfarande nu rund och go trots samma utfodring (fri tillgång på hösilage). Han kan vänta på sin tur i stallet och är kontaktbar även om han står själv så jag märker att det har gjort honom gott att stå i ett litet stall med bara en kompis. Däremot när det kommer till träning har han börjat bete sig märkligt. Han har som sagt alltid haft mycket motor men det har varit kontrollerbart. Nu har jag senaste 4 åren fått 3 barn så möjligheten att träna honom dagligen har minskat (har ändå tyckt att vid 24 års ålder får man ta det lite lugnt) samt att jag inte ridit så mycket senaste åren utan mest kört (timmerdoning vintertid) och arbetat honom på lina (både utan och med inspänning) och jag tycker att han med åldern ska bli klokare och lugnare men det har blivit tvärtom..:crazy:

Han kan inte behärska sig, så fort det vankas träning oavsett vad så är det järnet som gäller. Han tappar vettet och ska bara springa, springa tills han blir trött och är då kontaktbar/mottaglig för kommandon. Vid körning får vi vara två att koppla skaklarna och snabb som tusan att sätta sig på plats för han har knappt tid att vänta utan ska iväg direkt och gärna takta tills han "fått av sig den värsta energin". Ett tillfälle slet han sig med stöttingen bakom och satte av i full fart (slutade bra dock). Han är impulsiv och kan liksom inte ta det lugnt. Jag har inte förändrat nåt i hur jag är mot honom och oavsett så är han alltid go och snäll inne på boxen. Han får ytterst lite kraftfoder och tränas ungefär 2-3ggr/v (för tillfället mest på lina pga tidsbrist), han tycker inte det är världens roligaste men jag tänker ändå att det är bättre än inget alls då han inte klarar av att stå helt på vila, han blir så understimulerad och "jäklig".

Har säkert missat en hel del nu, men till min fråga - är det åldersrelaterat att de kan förändras i personligheten? Tänkte på att han är så hetsig och eldig nu och var en helt annan häst som 5-åring? Kan det vara demens (om hästar kan bli dementa)? Är det allt han varit med om som "kommer ut nu" när han fått "ro i själen"? (Vi köpte honom av en travtränare som spöade honom, han var extremt rädd för karlar i flera år efter). Vad kan jag göra? Som det är just nu och som han beter sig vid träning och hanteringen runt träningen INNAN han fått springa av sig så är det snarare mer nödvändigt än trevligt att träna honom. Tycker det hela är så märkligt hur han har förändrats.. :(
 
Sv: Äldre kbl som ändrat beteende.

Jag tror det är en följd av minskad ridning och körning och inte åldersrelaterat.
 
Sv: Äldre kbl som ändrat beteende.

Kallblod är arbetshästar och avlade för att jobba mycket så jag tror helt och hållet att det är den minskade motionen som är boven i dramat.

Min gamla häst (nordsvensk) gick när hon var i tävlingsform minst 2 timmar varje dag. Hoppade man över en dag eller tog ett lugnt pass så hoppade hon på alla fyra första timmen nästkommande dag. När hon blev äldre så togs ridningen ner till enbart skritt (pga skada) men det blev aldrig några regelrätta skrittturer för hon hittade på en massa annat skit istället.

Hon avlivades till slut pga att hon inte trivdes med att bara promenadridas (blev asocial).

24 år är ingen ålder för ett friskt Kallblod. Du kan inte se om du hittar en medryttare? Eller om du iaf kan longera honom de dagar du har ont om tid?
 
Sv: Äldre kbl som ändrat beteende.

Jag tror som andra att det är understimulans som får honom att krypa ur skinnet och inte åldern. Mitt halvblod var piggelin som en unghäst ända in i det sista och 24 år på henne märktes varken i huvudet eller fysiskt. Till skillnad mot LundVer så tycker jag inte du ska longera honom då det sliter, bättre att tömköra och jobba med mycket övningar som får honom att använda huvudet och trötta ut honom mentalt.

Kan du jobba honom på töm över bommar, på volter, tempoändringar och serpentiner? Min erfarenhet rent generellt är att det är svårt att trötta ut en häst fysiskt när de har mycket motor och det är bättre när de förmås att tänka istället för att bara springa på. Bommar på olika höjder gör att han måste se sig för och ta det lugnare istället för att bara ramla på om han inte vill snubbla och det är bra träning för ryggen. :)
 
Sv: Äldre kbl som ändrat beteende.

Tack för era svar!

Jag är övertygad om att nästan enbart longering är skittråkigt för honom, syns ju på honom men samtidigt tänker jag att just nu så är det longering eller helvila som gäller och de ggr han stått på längre vila (oftast när jag varit supergravid och strax efter jag fått barn) så har han blivit "dum". Hos henne jag hyrde in hos till i somras var han rätt jävlig emellanåt, tryckte fast henne i boxväggen b.la. Han har aldrig varit dum så mot mig men det syns så väl på honom när han har "lagrat energi ett par dagar", han kan knappt gå in från hagen utan att trampa runt, dra framåt och vara allmänt "bråkasjuk".

Skulle verkligen vilja jobba honom från marken så vi kommer ifrån det hela med longera-springa som en galning och att han lär sig använda energin på rätt sätt. Som det är just nu blir det hela bara en nedåtgående spiral. Det som dock gör mig lite fundersam är att han ändå får röra på sig mer nu, när jag har honom hemma, än förut men samtidigt har han blivit mer rastlös..?

Han skulle ju må bäst av att jobba tungt varje dag. Det enda jag märkt som får honom att arbeta på ett "lugnt" sätt är att dra tung timmerdoning, då jobbar han framåt-neråt och när det blir jobbigt får han inte samma fixidé på att springa. Han är verkligen en sån typ av häst att han skulle springa ihjäl sig om jag bad honom, ger allt han har och verkligen gillar att jobba. Han behöver jobba slut på sig för att "fungera" men hur hälsosamt är det på en äldre häst även om den är frisk? Ibland är han så galen runt linan att jag blir tveksam om han ska överleva passet.. :/

Medryttare har jag tänkt på och pratat med ett par stycken men när han är som han är, svår/het/tjurig är det inte många som är så sugna, de flesta vill ha en skogsmulle att lunka ut i skogen på och det går ju inte på den här.. Jag är inte alls nån duktig ryttare men efter att ha haft honom så pass länge så känner jag honom så väl att vi förstår varandra och det funkar men en okänd som ska rida honom behöver både vara van och ha hållit på med tjurskallar förut då han är fenomenal på att testa nya förmågor för att se vars de är. Märker han att han "vinner" blir han inte snäll..

När jag läser vad jag skriver så undrar jag själv hur jag kan ha haft honom så himla länge, jag gillar verkligen inte hans temperament men han är väldigt lojal, snäll, klok och oftast väldigt pålitlig. Har varit med om saker med honom som han rett ut så himla klokt att jag vet att han har ett gott hjärta därinne även om den man ser är en grinig gammal gubbe. Vi har väl vuxit ihop antar jag och det är sorgligt att jag inte kan ge honom det han behöver i rätt mängd. Sälja vill jag inte och inte avliva heller när han för övrigt ser ut att må väldigt bra då han både gått upp rejält i vikt och som jag skrev i första inlägget, att han har stressat ner och känns rofylld inombords.
 
Sv: Äldre kbl som ändrat beteende.

Däremot, vill jag tillägga, är han som ett lamm runt barnen. Barnen har "ridit" på honom från 1 år och han är gudasnäll mot dem. De får göra vad de vill praktiskt taget och han rör sig inte, så han gör ju skillnad på folk. Nu när jag vet hur han är så låter jag ju absolut inte barnen vara hos honom ensamma men när jag är med är det inga problem även om de i första hand har sin lilla shettis att pyssla med.
 
Sv: Äldre kbl som ändrat beteende.

Ju bättre ork desto svårare att trötta ut honom, du måste få honom att bli trött i huvudet, det går inte att låta honom springa sig trött fysiskt. Hitta på övningar där han måste tänka istället, som jag skrev tidigare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 606
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 326
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp