Äldre travare till körning??

Det går superbra med lilla hästen nu :), kör så mycket jag kan vilket nu är typ 3ggr i veckan istället för en gång :p härligt med ljusare tider ^_^.
Har skaffat koner som ska invigas i helgen och har en plan för transport logistiken till nästa träning :D, så rullar på ganska så bra nu ^_^ behöver bara hitta ngn pay and drive under våren att ha som mål att sikta mot :).
 

Bifogade filer

  • 20190215_174115.jpg
    20190215_174115.jpg
    80,7 KB · Visningar: 50
Har en vän med nordisar och vi är sugna på att testa på att köra par med min Ringa och en av hennes :). Tror ni att det kan fungera eller kommer det bli til tävling?.

Hennes är lugna och långsamma och ringa är ju iofs helt cool med allt och snäll att köra men hennes favorit gångart är ju full fart medvetslös ;).

De är lika höga i mkh och drar nog samma i täcke (på längden) så tror att det är energin som är den största skillnaden..

Om allt går bra så finns planer att använda ringa som reserv parhäst vid uppdrags körning (mestadels julmarknader).
 
Har en vän med nordisar och vi är sugna på att testa på att köra par med min Ringa och en av hennes :). Tror ni att det kan fungera eller kommer det bli til tävling?.

Hennes är lugna och långsamma och ringa är ju iofs helt cool med allt och snäll att köra men hennes favorit gångart är ju full fart medvetslös ;).

De är lika höga i mkh och drar nog samma i täcke (på längden) så tror att det är energin som är den största skillnaden..

Om allt går bra så finns planer att använda ringa som reserv parhäst vid uppdrags körning (mestadels julmarknader).
Hur är din häst när du rider precis bredvid en annan? Vill hon om? Om ni rider hästarna precis bredvid varandra, hur reagerar dom?
Jag har inte kört par själv, men jag tänker spontant att man börjar med att svara på ovanstående frågor? :)
 
Hur är din häst när du rider precis bredvid en annan? Vill hon om? Om ni rider hästarna precis bredvid varandra, hur reagerar dom?
Jag har inte kört par själv, men jag tänker spontant att man börjar med att svara på ovanstående frågor? :)
Har faktiskt inte ridit ut henne med ngn annan :o.. medryttaren rider iofs ofta ut med en en annan i stallet och enligt dom så går det bra, har dock inte sett eller erfarit graden av "går bra" för mig själv så vet inte om ringa drar om eller måste gå först. I ridhus blir hon mest seg och flörtig när vi har sällskap.

Är sällan i stallet samtidigt som den andra inaccorderingen tyvärr så har inte blivit av att man ridit ut.
 
Med par, menar du att spänna för dem till samma vagn? :confused: Jag tror helt ärligt att det är en dålig idé som kan gå riktigt illa. Om du menar att köra tillsammans med varsin vagn så tror jag inte det är några problem alls.
 
Med par, menar du att spänna för dem till samma vagn? :confused: Jag tror helt ärligt att det är en dålig idé som kan gå riktigt illa. Om du menar att köra tillsammans med varsin vagn så tror jag inte det är några problem alls.
Menar att köra i par i parvagn.
 
Har en vän med nordisar och vi är sugna på att testa på att köra par med min Ringa och en av hennes :). Tror ni att det kan fungera eller kommer det bli til tävling?.

Hennes är lugna och långsamma och ringa är ju iofs helt cool med allt och snäll att köra men hennes favorit gångart är ju full fart medvetslös ;).

De är lika höga i mkh och drar nog samma i täcke (på längden) så tror att det är energin som är den största skillnaden..

Om allt går bra så finns planer att använda ringa som reserv parhäst vid uppdrags körning (mestadels julmarknader).
Energi och tempo är det absolut viktigaste när man har hästar i par, inte storlek. Man kan köra en shettis med ett russ - så länge de har samma tempo och energi. Så det låter inte som en toppenidé om jag ska vara ärlig.
 
Energi och tempo är det absolut viktigaste när man har hästar i par, inte storlek. Man kan köra en shettis med ett russ - så länge de har samma tempo och energi. Så det låter inte som en toppenidé om jag ska vara ärlig.
Å andra sidan vet man inte förrän man provat om de funkar ihop i par.
Mitt ponnypar består av en förvisso arbetsvillig, men inte särskilt "kvick" ponny och en pigg "full fräs-ponny" som gått på travet. På pappret kändes det som en dålig kombination, men faktum är att de fungerar helt perfekt tillsammans. De har precis samma tempo i kroppen i alla gångarter, trots sina olikheter.

Men visst, jag hade lagt ner en hel del möda på förhand för att sätta ihop 2 stora hästar med samma olikheter i par, för att se hur de funkar ihop innan skarpt läge.
 
Å andra sidan vet man inte förrän man provat om de funkar ihop i par.
Mitt ponnypar består av en förvisso arbetsvillig, men inte särskilt "kvick" ponny och en pigg "full fräs-ponny" som gått på travet. På pappret kändes det som en dålig kombination, men faktum är att de fungerar helt perfekt tillsammans. De har precis samma tempo i kroppen i alla gångarter, trots sina olikheter.

Men visst, jag hade lagt ner en hel del möda på förhand för att sätta ihop 2 stora hästar med samma olikheter i par, för att se hur de funkar ihop innan skarpt läge.
Jag gissar dessutom på att dina hästar går tillsammans och känner varandra sedan tidigare?
Tolkar det som att det i detta fallet rör sig om två hästar som är okända för varandra. De hade jag aldrig bara spänt för så där.
 
Jag gissar dessutom på att dina hästar går tillsammans och känner varandra sedan tidigare?
Tolkar det som att det i detta fallet rör sig om två hästar som är okända för varandra. De hade jag aldrig bara spänt för så där.
de känner varandra, ja

Att låta de hästar det frågas om bekanta sig ordentligt med varandra innan man sätter ihop dem framför vagn ingår i "en hel del möda på förhand" som jag nämnde.
Att sätta två hästar som inte känner varandra alls i par skulle aldrig falla mig in.
(det där med "parhästar" och "dra jämnt" har fått en helt ny innebörd för mig efter att ha kört par...)
 
Ja vi får ju först tömköra dom bredvid och ihop många gånger för att se så att de trivs tillsammans. Eftersom min aldrig gått i par och den andra bara gått i par med sin mamma så är det en hel del grundarbete innan vi testar vagn ;).
De har träffats innan men då gick de bara tillsammans i en större flock i en vecka typ..

Nordisens mamma är kanske mer i nivå på min travare i arbetsglädje och har också en glappande broms när det är roligt ;). Men hon är gammal och grå och är den som kan behöva en stand in på marknader.

Ringa är ju glad för att gå fort men så fort hon har mer tyngd att dra så arbetar hon mycket mer genom sig än att hon vill springa ifrån det, och har inga problem med att skritta i några timmar bara man inte kör hemåt på en låååång rak väg ;).
 
Ta hjälp av någon duktig som kört in par innan så funkar det säkert. Rolig tråd, har kört in några travare i skolkörning och har nu en till som ska skolas om och dessutom några ponnyer från ponnytravet. Har faktiskt aldrig varit något problem. Min erfarenhet är ju att har hästen gått på travet länge är den van vid de flesta situationer och rätt cool med vagn. Många hästar idag tränas ju med tunga vagnar också och är de ridna är de ju vana att ha ryttare över sig vilket blir liknande som kusk på kuskbock.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 990
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 751
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 261
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp