Äldre travare till körning??

Buck

Trådstartare
Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd ngt så vitt jag vet utan bara blivit omskolad till ridhäst.

Jag vill ha en häst till lättare körning (precision och ut på grusväg) och dressyr, är det dumt att tro att jag kan försöka köra in/köra om en häst som gått på travet i 10 år?
Verkar vara en otroligt snäll och lyhörd häst :).

Har kört andra hästar ett par gånger men är långt ifrån en erfaren kusk, kört in ett par hästar iofs och älskar tömkörning ^_^ har dock saknat vagn så har aldrig kommit längre. . .

Är detta en jätte dålig idé?
(Låter iofs som en dålig idé när jag själv läser det -_-)
Hjälp :o
 
Finns det ngn mer som har erfarenhet av att skola om från travet :)?

Jag hade ju helst velat ha en häst som var helt inkörd och skolad, men de växer verkligen inte på träd när det gäller foderhästar över 100cm i mkh :(.

En tidigare foderhäst som jag försökte köra in var bakskygg, det gick väldigt bra tills det gick mindre bra och allt jobb raserades. Det har jag tyvärr inte ngn större lust till att göra igen :(. Men en trygg travkörd häst är nog en bättre utgångspunkt än en häst som redan fått panik under tidigare inkörning..
 
Jag tänker spontant med en travhäst torde det vara enkelt att köra in igen, går det att skola om till lugna ridhästar borde det inte vara svårare att skola om körningen. Kanske viktigt att träna in tydligt i tömkörningen och lära in nytt.

Jag har kört travhästar i skogen, som förvisso gick på travet också, riktigt stabila och coola. Sprang inte på och lyssnade bra.
Tror spontant att det är viktigt att hästen är lyhörd, kanske träna in röstkommandon och sen förknippa dom med den körningen du vill uppnå, alternativt ta hjälp av erfaren kusk?

I dom banorna tänker jag. :)
 
Alltså, de flesta travare är så vana vid att bli motionskörda varje dag att de inte alls är heta till "vardags" tycker jag. Tror nu när jag tänker efter att jag aldrig varit med om en vältävlad och vältränad travare som legat på hårt i motionsspåret, de brukar tvärtom knata på rätt lagom och lyssna väl. I de allra flesta fall är de rätt coola i huvdet och välhanterade också enligt min erfarenhet, så jag tycker att det är en utmärkt idé! :)

Värt att tänka på är dock att de mycket sällan blivit körda med släpa eller draglinor utan gått direkt till vagn, så det kan vara en bra idé att introducera andra körredskap med försiktighet.
 
Jag har en kallblodstravare som var travtränad tills han var 9 år och jag köpte honom. Har alltid varit lätt att köra honom och kan dra allt från timmerdoning till 4-hjulig vagn med honom utan att han bryr sig. Dock tog det lika lång tid att skola om honom i dressyrkörningen som det tagit för att få honom att bli omskolad till ridhäst. Det var knepigt för honom att förstå att man kan bli körd på ridplan också. :)
Han är en riktigt trevlig körhäst, uppskattar mer att bli körd än riden.
 
Jag har en varmblodsvalack som travtränades till för 2(?) år sedan, som ska bli körhäst är tanken, ska bara ta mig i kragen och åka iväg till tränaren och få honom satt i 4-hjulsvagn...
Han var lugn och fin att köra i träning så det borde inte bli några problem tänker jag.
 
Jag har en varmblodsvalack som travtränades till för 2(?) år sedan, som ska bli körhäst är tanken, ska bara ta mig i kragen och åka iväg till tränaren och få honom satt i 4-hjulsvagn...
Han var lugn och fin att köra i träning så det borde inte bli några problem tänker jag.
De problem jag läst mig till än så länge har mest varit att travare inte drar på rätt sätt och att de inte är vana vid att ha kusken så högt upp bakom sig. Och såklart att de bara springer på så fort de har vagn efter sig ;).

Misstänker att man helt enkelt får köra in på nytt från grunden för att vara på säkra sidan.
Känns iofs tryggare med en redan inkörd häst som är van vid ngt bakom än att köra in en ridhäst :).

Men vågar man sätta dom i 4hjulsvagn så snart :o? Är ju mycket tyngre än de är vana vid och annan typ av jobb i selen.

Kollar på vagns annonser hela tiden nu :p, hade gärna haft en 30"kr över så man kunde köpa en maratonvagn ^_^ eller bara kunna köpa en fin maratonrockard :).
 
Varför inte skaffa en häst som är orörd istället för en "felinkörd"?

Det är så mycket enklare, och säkrare (körning är rätt riskabelt), att köra in en ettåring/tvååring som inte körts, utan som "bara" hanterats.
Unghästar är oerhört lättlärda och lär sig fort. Äldre hästar har sina goda och dåliga erfarenheter med sig i bagaget.

Långt ifrån alla fd travare blir säkra körhästar, eller går att få att fungera i dressyrkörning.

Sannolikheten att hitta en kallblodstravare som redan körts med tyngre vagnar eller med redskap är något lite större, än att hitta en varmblodig travare som körts mer varierat, beroende på traditioner runt hästhållning.

Tänk på, att när man kör med fyrhjulsvagnar, eller för den delen tvåhjuligt i dressytanspänning, så har man draglinor och svängel, inte den höga skakeln som fästs direkt i däckeln som finns inom travet. Även om hästen är orädd för att "något rullar bakom", så kan anpassningen till draglinor, och det där med att kliva in skaklarna vara jättebesvärligt för hästen. Hela anspänningsförfarandet är annorlunda än på travet. Vagnen står ju stilla, så hästen måste kliva in i skaklarna, och måste sedan kunna stå stilla medan man sätter för.
Vanligt i travet är att hästen står uppbunden, och så drar man fram sulkyn till hästen, och smäcker i snabbfästena.

Sedan är dragtekniken (för hästen) annorlunda, den måste ta i mera ("lägga sig i selen"), den måste kunna bromsa vagnen (nej,man bromsar inte hela vagnens tyngd med eventuell broms i alla situationer), så det finns flera intressanta skillnader än de som redan nämnts.

Jag har försökt att "köra in igen" en häst (kallblodstravare), och det gick inte. Redan när det gällde att vänja vid draglinor, så hade hästen stora problem, att kliva över skaklar var också urläbbigt, och trots mycket tålamod och långsam tillvänjning, så blev det aldrig tillräckligt bra, för att det skulle vara lämpligt att köra just den hästen med dressyranspänning.

Vill du ha en trygg körhäst (dressyr, "vägkörning", harva ridbanan) i första hand, skaffa i så fall endera en unghäst som inte påbörjats, eller en häst som redan fungerar för den sortens körning du vill ägna dig åt.

Vill du absolut ha en häst på foder? Inköpspriset är ju bara en liten del av kostnaden för hästen.
En 1-åring eller tvååring (kallblodstravare, varmblodig travare) som inte har kanonstam för travet är ju inte speciellt kostsam att köpa. Det negativa är att det tar ytterligare några år innan det är dags att rida hästen.

Men å andra sidan, så har du ju att göra med att köra in hästen så att den blir en trygg körhäst de första 2-3 åren. Dock kräver inkörning av häst både kunskap om inkörning och tillgång på tillräckligt duktiga medhjälpare.

Det tar alltså flera år att skapa en trygg körhäst, som kan dra släpande redskap/släde, tvåhjulig vagn och flerhjuliga vagnar, både i trafik, i skogen och på bana. Det kan vara en anledning till att få välutbildade körhästar finns till salu eller bjuds ut som foderhästar.

Då och då finns det Nordsvenska brukshästar, Ardenner, Fjording eller Tinker som är inkörda och väl körbara till salu, mer sällan finns det körhästar av andra raser till salu. Vuxna, etablerade körhästar kostar en slant, men skaffar man en sådan, så vet man att det fungerar.
 
Varför inte skaffa en häst som är orörd istället för en "felinkörd"?

Det är så mycket enklare, och säkrare (körning är rätt riskabelt), att köra in en ettåring/tvååring som inte körts, utan som "bara" hanterats.
Unghästar är oerhört lättlärda och lär sig fort. Äldre hästar har sina goda och dåliga erfarenheter med sig i bagaget.

Långt ifrån alla fd travare blir säkra körhästar, eller går att få att fungera i dressyrkörning.

Sannolikheten att hitta en kallblodstravare som redan körts med tyngre vagnar eller med redskap är något lite större, än att hitta en varmblodig travare som körts mer varierat, beroende på traditioner runt hästhållning.

Tänk på, att när man kör med fyrhjulsvagnar, eller för den delen tvåhjuligt i dressytanspänning, så har man draglinor och svängel, inte den höga skakeln som fästs direkt i däckeln som finns inom travet. Även om hästen är orädd för att "något rullar bakom", så kan anpassningen till draglinor, och det där med att kliva in skaklarna vara jättebesvärligt för hästen. Hela anspänningsförfarandet är annorlunda än på travet. Vagnen står ju stilla, så hästen måste kliva in i skaklarna, och måste sedan kunna stå stilla medan man sätter för.
Vanligt i travet är att hästen står uppbunden, och så drar man fram sulkyn till hästen, och smäcker i snabbfästena.

Sedan är dragtekniken (för hästen) annorlunda, den måste ta i mera ("lägga sig i selen"), den måste kunna bromsa vagnen (nej,man bromsar inte hela vagnens tyngd med eventuell broms i alla situationer), så det finns flera intressanta skillnader än de som redan nämnts.

Jag har försökt att "köra in igen" en häst (kallblodstravare), och det gick inte. Redan när det gällde att vänja vid draglinor, så hade hästen stora problem, att kliva över skaklar var också urläbbigt, och trots mycket tålamod och långsam tillvänjning, så blev det aldrig tillräckligt bra, för att det skulle vara lämpligt att köra just den hästen med dressyranspänning.

Vill du ha en trygg körhäst (dressyr, "vägkörning", harva ridbanan) i första hand, skaffa i så fall endera en unghäst som inte påbörjats, eller en häst som redan fungerar för den sortens körning du vill ägna dig åt.

Vill du absolut ha en häst på foder? Inköpspriset är ju bara en liten del av kostnaden för hästen.
En 1-åring eller tvååring (kallblodstravare, varmblodig travare) som inte har kanonstam för travet är ju inte speciellt kostsam att köpa. Det negativa är att det tar ytterligare några år innan det är dags att rida hästen.

Men å andra sidan, så har du ju att göra med att köra in hästen så att den blir en trygg körhäst de första 2-3 åren. Dock kräver inkörning av häst både kunskap om inkörning och tillgång på tillräckligt duktiga medhjälpare.

Det tar alltså flera år att skapa en trygg körhäst, som kan dra släpande redskap/släde, tvåhjulig vagn och flerhjuliga vagnar, både i trafik, i skogen och på bana. Det kan vara en anledning till att få välutbildade körhästar finns till salu eller bjuds ut som foderhästar.

Då och då finns det Nordsvenska brukshästar, Ardenner, Fjording eller Tinker som är inkörda och väl körbara till salu, mer sällan finns det körhästar av andra raser till salu. Vuxna, etablerade körhästar kostar en slant, men skaffar man en sådan, så vet man att det fungerar.
Det behöver inte alls vara lika svårt som du antyder! Båda mina vbl travare körde jag in med olika redskap. Den ena gick med harv, drog fram timmer och kördes i allt jag kunde hitta på. Den andra var inte lika intresserad av att dra tungt, men gick att dra allt med.

Körde även in mitt halvblod som unghäst och körde olika grejer, hon är dock lite för pigg för att fungera tillräckligt bra i körningen.

En av två kallblodstravare i förra stallet skulle gått kanon att köra alla redskap med, den andra var för het och bakrädd. Så det gäller bara att hitta en häst med rätt temperament, vilket inte alls borde vara speciellt svårt.
 
Varför inte skaffa en häst som är orörd istället för en "felinkörd"?

Det är så mycket enklare, och säkrare (körning är rätt riskabelt), att köra in en ettåring/tvååring som inte körts, utan som "bara" hanterats.
Unghästar är oerhört lättlärda och lär sig fort. Äldre hästar har sina goda och dåliga erfarenheter med sig i bagaget.

Långt ifrån alla fd travare blir säkra körhästar, eller går att få att fungera i dressyrkörning.

Sannolikheten att hitta en kallblodstravare som redan körts med tyngre vagnar eller med redskap är något lite större, än att hitta en varmblodig travare som körts mer varierat, beroende på traditioner runt hästhållning.

Tänk på, att när man kör med fyrhjulsvagnar, eller för den delen tvåhjuligt i dressytanspänning, så har man draglinor och svängel, inte den höga skakeln som fästs direkt i däckeln som finns inom travet. Även om hästen är orädd för att "något rullar bakom", så kan anpassningen till draglinor, och det där med att kliva in skaklarna vara jättebesvärligt för hästen. Hela anspänningsförfarandet är annorlunda än på travet. Vagnen står ju stilla, så hästen måste kliva in i skaklarna, och måste sedan kunna stå stilla medan man sätter för.
Vanligt i travet är att hästen står uppbunden, och så drar man fram sulkyn till hästen, och smäcker i snabbfästena.

Sedan är dragtekniken (för hästen) annorlunda, den måste ta i mera ("lägga sig i selen"), den måste kunna bromsa vagnen (nej,man bromsar inte hela vagnens tyngd med eventuell broms i alla situationer), så det finns flera intressanta skillnader än de som redan nämnts.

Jag har försökt att "köra in igen" en häst (kallblodstravare), och det gick inte. Redan när det gällde att vänja vid draglinor, så hade hästen stora problem, att kliva över skaklar var också urläbbigt, och trots mycket tålamod och långsam tillvänjning, så blev det aldrig tillräckligt bra, för att det skulle vara lämpligt att köra just den hästen med dressyranspänning.

Vill du ha en trygg körhäst (dressyr, "vägkörning", harva ridbanan) i första hand, skaffa i så fall endera en unghäst som inte påbörjats, eller en häst som redan fungerar för den sortens körning du vill ägna dig åt.

Vill du absolut ha en häst på foder? Inköpspriset är ju bara en liten del av kostnaden för hästen.
En 1-åring eller tvååring (kallblodstravare, varmblodig travare) som inte har kanonstam för travet är ju inte speciellt kostsam att köpa. Det negativa är att det tar ytterligare några år innan det är dags att rida hästen.

Men å andra sidan, så har du ju att göra med att köra in hästen så att den blir en trygg körhäst de första 2-3 åren. Dock kräver inkörning av häst både kunskap om inkörning och tillgång på tillräckligt duktiga medhjälpare.

Det tar alltså flera år att skapa en trygg körhäst, som kan dra släpande redskap/släde, tvåhjulig vagn och flerhjuliga vagnar, både i trafik, i skogen och på bana. Det kan vara en anledning till att få välutbildade körhästar finns till salu eller bjuds ut som foderhästar.

Då och då finns det Nordsvenska brukshästar, Ardenner, Fjording eller Tinker som är inkörda och väl körbara till salu, mer sällan finns det körhästar av andra raser till salu. Vuxna, etablerade körhästar kostar en slant, men skaffar man en sådan, så vet man att det fungerar.

Jag är ännu inte helt 100% säker på att jag vill ha häst om ett halvår, vill komma undan ångesten och kraven som jag hade på mig själv när jag hade eget stall och bara ha en mysig liten gammal häst som jag inte behöver må dåligt för över att jag slösar bort potential från den eller känner att jag förstör den om jag inte tränar varje dag och får den gå perfekt.

Har dvs inte orken för en unghäst, har inte ekonomin för en utbildad körhäst eller ambition för sportkörning.

Foderhästen nu är bara till för att se om jag vill ha häst igen eller om mitt intresse är helt dött och jag bara lurar mig själv..

Och utbildade snälla körhästar på foder växer inte på träd direkt :(.
 
Varför inte skaffa en häst som är orörd istället för en "felinkörd"?

Det är så mycket enklare, och säkrare (körning är rätt riskabelt), att köra in en ettåring/tvååring som inte körts, utan som "bara" hanterats.
Unghästar är oerhört lättlärda och lär sig fort. Äldre hästar har sina goda och dåliga erfarenheter med sig i bagaget.

Långt ifrån alla fd travare blir säkra körhästar, eller går att få att fungera i dressyrkörning.

Sannolikheten att hitta en kallblodstravare som redan körts med tyngre vagnar eller med redskap är något lite större, än att hitta en varmblodig travare som körts mer varierat, beroende på traditioner runt hästhållning.

Tänk på, att när man kör med fyrhjulsvagnar, eller för den delen tvåhjuligt i dressytanspänning, så har man draglinor och svängel, inte den höga skakeln som fästs direkt i däckeln som finns inom travet. Även om hästen är orädd för att "något rullar bakom", så kan anpassningen till draglinor, och det där med att kliva in skaklarna vara jättebesvärligt för hästen. Hela anspänningsförfarandet är annorlunda än på travet. Vagnen står ju stilla, så hästen måste kliva in i skaklarna, och måste sedan kunna stå stilla medan man sätter för.
Vanligt i travet är att hästen står uppbunden, och så drar man fram sulkyn till hästen, och smäcker i snabbfästena.

Sedan är dragtekniken (för hästen) annorlunda, den måste ta i mera ("lägga sig i selen"), den måste kunna bromsa vagnen (nej,man bromsar inte hela vagnens tyngd med eventuell broms i alla situationer), så det finns flera intressanta skillnader än de som redan nämnts.

Jag har försökt att "köra in igen" en häst (kallblodstravare), och det gick inte. Redan när det gällde att vänja vid draglinor, så hade hästen stora problem, att kliva över skaklar var också urläbbigt, och trots mycket tålamod och långsam tillvänjning, så blev det aldrig tillräckligt bra, för att det skulle vara lämpligt att köra just den hästen med dressyranspänning.

Vill du ha en trygg körhäst (dressyr, "vägkörning", harva ridbanan) i första hand, skaffa i så fall endera en unghäst som inte påbörjats, eller en häst som redan fungerar för den sortens körning du vill ägna dig åt.

Vill du absolut ha en häst på foder? Inköpspriset är ju bara en liten del av kostnaden för hästen.
En 1-åring eller tvååring (kallblodstravare, varmblodig travare) som inte har kanonstam för travet är ju inte speciellt kostsam att köpa. Det negativa är att det tar ytterligare några år innan det är dags att rida hästen.

Men å andra sidan, så har du ju att göra med att köra in hästen så att den blir en trygg körhäst de första 2-3 åren. Dock kräver inkörning av häst både kunskap om inkörning och tillgång på tillräckligt duktiga medhjälpare.

Det tar alltså flera år att skapa en trygg körhäst, som kan dra släpande redskap/släde, tvåhjulig vagn och flerhjuliga vagnar, både i trafik, i skogen och på bana. Det kan vara en anledning till att få välutbildade körhästar finns till salu eller bjuds ut som foderhästar.

Då och då finns det Nordsvenska brukshästar, Ardenner, Fjording eller Tinker som är inkörda och väl körbara till salu, mer sällan finns det körhästar av andra raser till salu. Vuxna, etablerade körhästar kostar en slant, men skaffar man en sådan, så vet man att det fungerar.
Jag har haft 3 varmblodtravare och de två tidigare har funkat bra att dressyrköraoch även funkat bra till lättare brukskörning, harvade landet, körde i skogen b. la. Ingen av mina har haft bekymmer med draglinor, bakselar eller drag och bromsteknik efter lite tillvänjning och träning. De hade alla gått på travet innan de kom i min vård, var 7, 10 år gamla när jag började med dem. Den tredje är den som ska sättas i fyrhjulsvagn så snart jag får tummen ur, han är tömkörd med linor och har harvat landet, har inte lika lätt för dragtekniken men det kommer. Så helt omöjligt är det verkligen inte att hitta en fungerande körhäst bland varmblodstravarna. Finns/har funnits ett flertal travare inom sporten, b la ett fyrspann(tror dock inte att de tävlar längre)
Bilden är min fina travare när vi städar upp efter skogs-DMet. Tyvärr inte i livet längre:(
Gubben_drar.jpg
 
Jag gick naturbruk med inriktning körning på gymnasiet, en av travhästarna fick omskolas till ”brukshäst” pga att han fick lite sämre syn (tror jag det var) och det slutade med att han blev en av de bästa och tryggaste körhästarna av dem alla :love:
Visst krävdes det säkert en del jobb och jag var inte med i hela processen men ville bara berätta att det går :)

Ett tillägg är att jag alltid varit lite av en fegis men med honom kunde jag alltid känna mig trygg!

Tillägg 2 :D han kördes alltså i dressyr, precision och jobbade i skogen (dock inte på samma sätt som nordsvenskarna och ardennerna förstås).
 
Körde en liten liten runda igår kväll och hon var så snäll så snäll så ^_^. Trotts att hon varken är igång eller gått i vagn på 4 år så lyssnade hon direkt på både röst och töm trots att man såg tydligt att hon gärna hade velat gå fort ^_^. Skrittade hem på någorlunda lång töm också ^_^ det var en snabb skritt med öronen framåt men det var i alla fall skritt :p.
svängde på röstkommando gjorde hon också :D
 
Lilla pytte hästen har nu varit min i 1.5 månad och allt rullar på så bra så ^_^ förutom vagnen då bara då jag inte haft passande sele, förens nu!! :banana:
Blir förhoppningsvis premiärkörning till helgen (om jag får ut ngn hjälp dvs :cautious:) har förberett för baksele och bred brösta med div lånade grejor och än har jag inte fått ngn reaktion mer än öron som pekar framåt och en väldigt glad häst :)..

Detta är nog den roligaste häst att tömköra som jag haft ^_^, hon är svag och ojämn men gör sitt bästa och lyssnar på minsta lilla utan att hänga i bettet eller dra.

Enda är att hon tror sig ha vagn bakom sig när man tömkör ut och kör lite gamla hederliga vält-runt vändningar :p men böjer och ställer sig rätt och fint i form på banan :).

Testade selen idag och spände ihop brösta och baksele med grimskaft för att se hur den var i någorlunda drag :).
Hur tycker ni att den ser ut? Ska ta upp bakdelen ngt och byta ut ryggstycket mot en utan svanskappa då hon inte är så glad i det :/.
 

Bifogade filer

  • 20181213_183419.jpg
    20181213_183419.jpg
    263,4 KB · Visningar: 136
Lilla pytte hästen har nu varit min i 1.5 månad och allt rullar på så bra så ^_^ förutom vagnen då bara då jag inte haft passande sele, förens nu!! :banana:
Blir förhoppningsvis premiärkörning till helgen (om jag får ut ngn hjälp dvs :cautious:) har förberett för baksele och bred brösta med div lånade grejor och än har jag inte fått ngn reaktion mer än öron som pekar framåt och en väldigt glad häst :)..

Detta är nog den roligaste häst att tömköra som jag haft ^_^, hon är svag och ojämn men gör sitt bästa och lyssnar på minsta lilla utan att hänga i bettet eller dra.

Enda är att hon tror sig ha vagn bakom sig när man tömkör ut och kör lite gamla hederliga vält-runt vändningar :p men böjer och ställer sig rätt och fint i form på banan :).

Testade selen idag och spände ihop brösta och baksele med grimskaft för att se hur den var i någorlunda drag :).
Hur tycker ni att den ser ut? Ska ta upp bakdelen ngt och byta ut ryggstycket mot en utan svanskappa då hon inte är så glad i det :/.
Jag tycker bakselen sitter för lågt ned, skulle vilja få upp den en bit. I övrigt verkar selen passa fint. Roligt att ni har kommit igång så bra. :)
 
Idag har vi Kört!!!!!!:banana:!!!

Fick såklart ingen hjälp med mig ut utan band helt enkelt upp hästen i en stolpe och hängde på vagnen :rofl: inga problem alls, var lite ovant den första minuten när jag ledde henne men sen så trampade hon på som om detta inte var första gången med "riktig" utrustning och vagn ^_^.
Har verkligen lyckats hitta världens snällaste häst :D.

Körde bara på gården i lite 8volter, blev inte ens några travarvändningar :) hon ställde sig fint och svängde runt på rösten som vanligt ^_^. Travade lite till och med, men måste nog balansera om vagnen lite då skaklarna hoppade i öglorna (flyttbart säte så kan flytta bak det en bra bit :).) Lite extra läskigt när spetsen på skaklarna är öppna.

Ska försöka lura med mig ngn så jag kan våga köra ut en runda i veckan ^_^.
 
Även om det inte är riktigt samma sak, så nästan...
Jag har fått tillbaka (nåja, bytt mot en annan ponny) en av mina uppfödningar - shetlandsponny - som tränats och startat några gånger på travet. Han är typiskt "travarinkörd", typ tömkör tre gånger, häng på en sulky och kör. Så, jag har insett att jag ska börja om från början med honom, tömköra med draglinor och hänga däck (och sen paddockharven) efter, så han får lära sig på ett annat sätt. Han är lite lättskrämd, så jag tar hellre det säkra före det osäkra. Jag vill ha en trygg körponny!
 
Även om det inte är riktigt samma sak, så nästan...
Jag har fått tillbaka (nåja, bytt mot en annan ponny) en av mina uppfödningar - shetlandsponny - som tränats och startat några gånger på travet. Han är typiskt "travarinkörd", typ tömkör tre gånger, häng på en sulky och kör. Så, jag har insett att jag ska börja om från början med honom, tömköra med draglinor och hänga däck (och sen paddockharven) efter, så han får lära sig på ett annat sätt. Han är lite lättskrämd, så jag tar hellre det säkra före det osäkra. Jag vill ha en trygg körponny!
Ja har den knappt blivit trygg med trav utrustning är det nog bäst att köra in helt från noll :o


Körde idag igen o h kommit fram till att
1, ringa är världens coolaste och roligaste häst.
2, jag går spänna fast kuskkilen lite mer så den håller sig still i svängarna ;).
Och 3, ringa är en pytteliten häst :rofl: draglinorna i cob är för långa :O(?)
Har en 50cm mellan has och svängel och får ändå ha draglinorna på innersta hålen , hade egentligen velat ha dom mitt emellan sista och nästsista men vill inte göra hål :(.
Dvs får hitta ett par i ponny som kan passa med bröstan ^_^
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 740
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 227
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp