Äldre travare till körning??

Tränset är också lite stort till och med :o, med bridong bettet går det bra men med större bettringar får jag ha allt på innersta :O.

Pytteliten Micro häst :p
 

Bifogade filer

  • 20181222_165047.jpg
    20181222_165047.jpg
    209,4 KB · Visningar: 128
Tränset är också lite stort till och med :o, med bridong bettet går det bra men med större bettringar får jag ha allt på innersta :O.

Pytteliten Micro häst :p
Vad härligt att läsa att allt gått så bra, får mig att minnas fina Runner (Tilly) som jag skrev om tidigare :love: travare är ofta så fina hästar och din mini är så söt, ju mindre desto bättre tycker jag :D
 
Vad härligt att läsa att allt gått så bra, får mig att minnas fina Runner (Tilly) som jag skrev om tidigare :love: travare är ofta så fina hästar och din mini är så söt, ju mindre desto bättre tycker jag :D
Ja hon är söt men inget passar ju för sjuttsingen :rofl:!

99% av min utrustning är för hästar på 170 med 155 i täcke och xfull i träns :arghh:.
 
Första lilla turen ute :), vågar inte riktigt köra ut på bilvägen själv och utan skor så sliter asfalten lite mycket. Så är trevligt med en liten banvall precis utanför stallet att köra på ^_^.

Det var tyngre med snön på sina ställen men var iofs lera under också, men ringa trampade på finfint och så vitt jag ser så arbetar hon bra i selen och blir varken framtung eller går ifrån bröstan när det är tungt att dra.

Funderar lite över om jag ska skaffa en bättre padd till däckel, är vanlig lång padd nu men den kasar bakåt. Är vagnsdäckel så tänker att det är trevligare med extra tryckfördelning när vagnen gör så det är ojämnt tryck vid gropar osv.

Sen så kasar kuskkilen och är lagom frustrerande :/, vill ju kunna trava utan att det känns som att man kasar flera dm bak och inte når bromsen längre :o (känns nog mer än vad det är men så är jag ju inte van vid detta än ;).
 
Ja har den knappt blivit trygg med trav utrustning är det nog bäst att köra in helt från noll :o
Han är förmodligen trygg med travutrustningen, beskrivs av alla som träffat honom som världens snällaste både att köra och hantera. (jag har inte hunnit testa att köra honom själv än) Men han har sannolikt aldrig varit med om skaklar eller draglinor som går emot bakbenen. Eller en baksele runt rumpan. Så jag vill vara helt säker på att det fungerar utan vagn innan jag sätter honom i fyrhjulsvagnen eller kanske till och med i par med mitt trygga sto.
 
Han är förmodligen trygg med travutrustningen, beskrivs av alla som träffat honom som världens snällaste både att köra och hantera. (jag har inte hunnit testa att köra honom själv än) Men han har sannolikt aldrig varit med om skaklar eller draglinor som går emot bakbenen. Eller en baksele runt rumpan. Så jag vill vara helt säker på att det fungerar utan vagn innan jag sätter honom i fyrhjulsvagnen eller kanske till och med i par med mitt trygga sto.
Aha men det låter ju lovande ^_^, och roligt att köra par :D. Tömkörde med div band och linor runt rumpan, lät tömmar osv hänga om benen som förberedelse för draglinor och baksele innan jag började med draglinor på marken, släpade aldrig ngt då det nog är mer skrämmande och främmande än att ha draglinor i vagnen. Får komma senare :)
 
Så rolig tråd. :) Jag är ingen van kudk men körde min fd travare utan problem, fullständigt trygg framför vargen i alla situationer, djupsnö, trafik, nerprejade i ett dike. Han bara gick på, lyssnade finfint och gick att köra både sakta och inte sakta. :) Var totalt trygg bakom honom. Tror du gjorde ett bra val när du satsade på en travare. Lycka till!
 
Idag har jag tömkört min lilla ponnytravare för första gången (vi håller på att rida in den också, så han jobbar ett par gånger i veckan) och insett att de nog bara har kört in honom på vänster sida... :eek:
Han blev nämligen livrädd när jag försökte gå på hans högra sida! När jag svängde vänster gick han helt avspänt med sänkt nacke och långa steg, svängde jag höger utan att "stanna bakom" honom så höjde han nacken och började takta oroligt...
Vi har helt klart lite att jobba med! Tur att shetlandsponnysar är lättlärda! :love: Redan i slutet av passet gick det mycket bättre...
 
Idag har jag tömkört min lilla ponnytravare för första gången (vi håller på att rida in den också, så han jobbar ett par gånger i veckan) och insett att de nog bara har kört in honom på vänster sida... :eek:
Han blev nämligen livrädd när jag försökte gå på hans högra sida! När jag svängde vänster gick han helt avspänt med sänkt nacke och långa steg, svängde jag höger utan att "stanna bakom" honom så höjde han nacken och började takta oroligt...
Vi har helt klart lite att jobba med! Tur att shetlandsponnysar är lättlärda! :love: Redan i slutet av passet gick det mycket bättre...
Roligt med shettisar ^_^, var ett tag inne på att skaffa 2st shettisar att köra med istället för en stor :p, älskar att köra par men blir lite väl bökigt när man är själv ;).
 
Aha men det låter ju lovande ^_^, och roligt att köra par :D. Tömkörde med div band och linor runt rumpan, lät tömmar osv hänga om benen som förberedelse för draglinor och baksele innan jag började med draglinor på marken, släpade aldrig ngt då det nog är mer skrämmande och främmande än att ha draglinor i vagnen. Får komma senare :)

Kul att läsa att det går så bra.🙂 Jag köpte själv min travare direkt från travet när han var 11. Hade han som ren ridhäst i sju år innan han skadade sig och inte gick att rida mer. Då selade vi om till körhäst igen. Redan första körturen så traskade hästen på som om han aldrig gjort något annat. Vi nöjde oss dock med att köra för eget nöjes skull och tävlade inget.

Lycka till med körningen! 😀
 
Idag har jag tömkört min lilla ponnytravare för första gången (vi håller på att rida in den också, så han jobbar ett par gånger i veckan) och insett att de nog bara har kört in honom på vänster sida... :eek:
Han blev nämligen livrädd när jag försökte gå på hans högra sida! När jag svängde vänster gick han helt avspänt med sänkt nacke och långa steg, svängde jag höger utan att "stanna bakom" honom så höjde han nacken och började takta oroligt...
Vi har helt klart lite att jobba med! Tur att shetlandsponnysar är lättlärda! :love: Redan i slutet av passet gick det mycket bättre...
Lättlärda, som sagt...
Idag - andra gången jag tömkörde - var han spänd i början, men på vägen hem gick det bra att gå även på höger sida.
 
Hade en häst på uppskoningen som varit framgångsrik på travet och sedan körhäst på naturbruksgymnasie (inte trav), enligt eleverna rolig att köra men hetare när det var något i en högersväng som kunde liknas vid voltstart😂
 
Hade en häst på uppskoningen som varit framgångsrik på travet och sedan körhäst på naturbruksgymnasie (inte trav), enligt eleverna rolig att köra men hetare när det var något i en högersväng som kunde liknas vid voltstart😂
Ja min piggnar till väldigt när vi jobbar med koner och ju snävare volter desto roligare tydligen :p. Måste dock skaffa bättre koner än de hinderstöd jag använder nu :o, var lite väl nära idag :rofl: funderar på att såga upp och måla lite plank så de syns, känner att det blir billigast och enklast att lägga ut många av :).
 
Första träningen i övermorgon :banana::nailbiting::cry::crazy::banghead::laugh: är känslan nu...

Har i alla fall ordnat transportering i form av hästen i lastbil+ gigen i hästsläpet, eller så blir det att jag kör lastbilen och pappa tar släpet. Beroende på hur väglaget ser ut.
så behöver inte montera ner vagnen ngt eller koppla loss släpet ^_^. Har nog tjatat söndet fb forumen nu av alla transportfunderingar :o, men har inte åkt iväg på träning sen (bläddrar tillbaka bland bilder och räknar år) 2015 :eek:! Inte konstigt att jag freakar ut :rofl: har bara varit några veterinär besök sen dess och då var det bara att komma ihåg passet och hästen :cautious:. Är sämst på att åka iväg med häst.. stressar en vecka innan och packar allt minst 2 dagar före.

Tacksam över att jag får låna lastbil i alla fall ^_^, ingen aning om hästen går in i det då hon varit lite anti mot släp sen hon åkte ångemanland->skåne men de flesta går ju in tids nog, eller blir så chockade av hur luftiga lastbilarna är att de går rakt på innan de hunnit tänka :p.

Nojar nu lite om jag ska ha säkerhetsväst eller ryggskydd på mig :/, extra tömmar, vad för kläder?? Räcker fleece på hästen? Barbent eller transportskydd? Broddar eller inte osv osv...
Är svårt att vara min hjärna ibland -___-..
 
Första träningen i övermorgon :banana::nailbiting::cry::crazy::banghead::laugh: är känslan nu...

Har i alla fall ordnat transportering i form av hästen i lastbil+ gigen i hästsläpet, eller så blir det att jag kör lastbilen och pappa tar släpet. Beroende på hur väglaget ser ut.
så behöver inte montera ner vagnen ngt eller koppla loss släpet ^_^. Har nog tjatat söndet fb forumen nu av alla transportfunderingar :o, men har inte åkt iväg på träning sen (bläddrar tillbaka bland bilder och räknar år) 2015 :eek:! Inte konstigt att jag freakar ut :rofl: har bara varit några veterinär besök sen dess och då var det bara att komma ihåg passet och hästen :cautious:. Är sämst på att åka iväg med häst.. stressar en vecka innan och packar allt minst 2 dagar före.

Tacksam över att jag får låna lastbil i alla fall ^_^, ingen aning om hästen går in i det då hon varit lite anti mot släp sen hon åkte ångemanland->skåne men de flesta går ju in tids nog, eller blir så chockade av hur luftiga lastbilarna är att de går rakt på innan de hunnit tänka :p.

Nojar nu lite om jag ska ha säkerhetsväst eller ryggskydd på mig :/, extra tömmar, vad för kläder?? Räcker fleece på hästen? Barbent eller transportskydd? Broddar eller inte osv osv...
Är svårt att vara min hjärna ibland -___-..
Gick det bra på träningen? Ska iväg och träna med mitt varmblod tänkte jag men orken finns inte riktigt tyvärr(utbränd). Som tur var behöver jag bara få med mig häst och sele, vagn har min tränare att låna ut:D
 
Gick det bra på träningen? Ska iväg och träna med mitt varmblod tänkte jag men orken finns inte riktigt tyvärr(utbränd). Som tur var behöver jag bara få med mig häst och sele, vagn har min tränare att låna ut:D
Ficks tälla in tyvärr.. chauffören fick förhinder och så kom det lite för mycket snö för min smak.
Men ska tydligen vara lite träningar häromkring nu så får hänga på vid nästa istället :).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 740
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 227
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp