Äldreboenden och Corona

strawberrysylt

Trådstartare
Ni andra som jobbar på äldreboenden, eller som besöker ett äldreboende, hur ser det ut där nu med regler kring Corona?
 
Föräldrarnas äldreboende kräver fortfarande att man förhandsbokar besök.
De var också först ut med att stänga för besökare förra året och har haft endast en handfull covid-positiva fall på hela pandemin.
 
Föräldrarnas äldreboende kräver fortfarande att man förhandsbokar besök.
De var också först ut med att stänga för besökare förra året och har haft endast en handfull covid-positiva fall på hela pandemin.
Det låter bra med tidsbokning, tycker jag. Finns det regler kring antal besökare samtidigt? Munskydd? Uppmuntras man till att sitta utomhus?
 
Här bokar man. Går in via en speciell entré. Spritar tassar, sätter på munskydd och blir hämtad. Man får bara vara i den boendes egna rum. När man vill gå ska man larma och bli eskorterad ut (funkar inte 100%)

Jag förstår reglerna - men Släkting orkar inte med oss mer än ca 15 minuter åt gången så det blir krångligt (=färre besök) särskilt som om man inte kan gå när hen tröttnat (jag känner att man måste respektera en dement som vill något och uttrycker det, samtidigt blir hen glad när vi (läs hunden) kommer). Det är också jobbigt att inte kunna interagera med de andra boende när de ser mig och känner igen mig (vi talar dementa - när de minns något och blir glada, då skär det i hjärtat att inte kunna bjuda på en pratstund eller en kram)
 
Här bokar man. Går in via en speciell entré. Spritar tassar, sätter på munskydd och blir hämtad. Man får bara vara i den boendes egna rum. När man vill gå ska man larma och bli eskorterad ut (funkar inte 100%)

Jag förstår reglerna - men Släkting orkar inte med oss mer än ca 15 minuter åt gången så det blir krångligt (=färre besök) särskilt som om man inte kan gå när hen tröttnat (jag känner att man måste respektera en dement som vill något och uttrycker det, samtidigt blir hen glad när vi (läs hunden) kommer). Det är också jobbigt att inte kunna interagera med de andra boende när de ser mig och känner igen mig (vi talar dementa - när de minns något och blir glada, då skär det i hjärtat att inte kunna bjuda på en pratstund eller en kram)

Okej. Tidsbokning hos er också alltså.

Ja, förstår det måste vara jobbigt för er också.
Skit-pandemi. Tänk om man fick vakna och det var en mardröm.
 
Här bokar man. Går in via en speciell entré. Spritar tassar, sätter på munskydd och blir hämtad. Man får bara vara i den boendes egna rum. När man vill gå ska man larma och bli eskorterad ut (funkar inte 100%)

Jag förstår reglerna - men Släkting orkar inte med oss mer än ca 15 minuter åt gången så det blir krångligt (=färre besök) särskilt som om man inte kan gå när hen tröttnat (jag känner att man måste respektera en dement som vill något och uttrycker det, samtidigt blir hen glad när vi (läs hunden) kommer). Det är också jobbigt att inte kunna interagera med de andra boende när de ser mig och känner igen mig (vi talar dementa - när de minns något och blir glada, då skär det i hjärtat att inte kunna bjuda på en pratstund eller en kram)
Det där är ju ett stort problem när man inte kan spontanbesöka.
I mitt fall är det jag som inte klarar så långa stunder. Mamma vet inte vem jag är iallafall och pappa bara tjatar runt om samma sak hela tiden.
 
Ni andra som jobbar på äldreboenden, eller som besöker ett äldreboende, hur ser det ut där nu med regler kring Corona?

Förvarna innan man kommer, Max 2 personer i taget, munskydd eller visir. Hålla sig på brukaren rum/lägenhet om man vill vara inomhus. Ta med eget fika.

Förvarna kan lika gärna vara att ringa när man är ute på parkeringen, för att vi ska kunna komma och låsa upp och släppa in, så det behövs ingen framförhållning för att komma och hälsa på😊
 
hos oss måste de meddela innan att de kommer, munskydd ska bäras (kan få av oss) max två besökare i taget /boende. Uppmuntras att sitta ute men är egentligen valfritt.
Fungerar bra tycker jag.
 
Förvarna innan man kommer, Max 2 personer i taget, munskydd eller visir. Hålla sig på brukaren rum/lägenhet om man vill vara inomhus. Ta med eget fika.

Förvarna kan lika gärna vara att ringa när man är ute på parkeringen, för att vi ska kunna komma och låsa upp och släppa in, så det behövs ingen framförhållning för att komma och hälsa på😊

hos oss måste de meddela innan att de kommer, munskydd ska bäras (kan få av oss) max två besökare i taget /boende. Uppmuntras att sitta ute men är egentligen valfritt.
Fungerar bra tycker jag.

Behöver de ha munskydden på inne på den boendes rum?
Förstår att de inte kan ha det om de har fika med sig, men är de ombedda att hålla avstånd isf? Hur är det med kramar?
 
Behöver de ha munskydden på inne på den boendes rum?
Förstår att de inte kan ha det om de har fika med sig, men är de ombedda att hålla avstånd isf? Hur är det med kramar?
De är ombedda att ha munskydd i den mån det går och hålla avstånd men vi övervakar inte så man får lita på deras omdöme.
 
Behöver de ha munskydden på inne på den boendes rum?
Förstår att de inte kan ha det om de har fika med sig, men är de ombedda att hålla avstånd isf? Hur är det med kramar?

Tror inte att det är så specifikt reglerat, jag har inte jobbat på ett tag förutom nu sedan nån vecka tillbaka, så det kan hända att de varit mer reglerat tidigare. Men har ändå svårt att se att de skulle finnas regler kring kramar. Det lär väl gå under de allmänna råden för övriga samhället.
 
De är ombedda att ha munskydd i den mån det går och hålla avstånd men vi övervakar inte så man får lita på deras omdöme.

Tror inte att det är så specifikt reglerat, jag har inte jobbat på ett tag förutom nu sedan nån vecka tillbaka, så det kan hända att de varit mer reglerat tidigare. Men har ändå svårt att de att de skulle finnas regler kring kramar. Det lär väl gå under de allmänna råden för övriga samhället.

Okej! Tack
 
Här får man skriva in sig (för potentiell smittspårning vid behov) och sprita händerna när man kommer. Ena korridoren är avstängd då man passerar matsal och kök där.
Vill minnas att man skulle föranmäla nyligen men det är inte jag som fixat med sånt så jag vet inte om det gäller än.
 

Liknande trådar

Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 367
Senast: lingonben
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 297
Senast: Cattis_E
·
Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 719
Senast: Rosett
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
908
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp