Älg, rådjur eller vildsvin?

Monkie

Trådstartare
Kan man se med säkerhet vad detta är för spår? Det har synts både älg och vildsvin här denna veckan, och jag vet att det också finns rådjur men har aldrig sett just rådjuren bland sanddynerna.

De älgspår jag sett har varit betydligt större, så gissar ändå på rådjur. Vad tror ni?
20210316_102537.jpg
 
Både älg, gris och rådjur har lättklövar, dvs de små extra stämplarna där bak.
Jag skulle nog gissa på ett galopperande vildsvin utifrån dina bilder, men det är lite svårt att se i sanden.

Inte älg i alla fall, men möjligtvis rådjur :)
Mjuka underlag, som sanddyner, är ofta lite kluriga att avgöra spår i, eftersom djuren sjunker ner lite och sanden faller ner i spåren. Det gör att lättklövarna på rådjuret kan bli väldigt tydliga, t ex.
 
Gissar på gris pga lättklövarna, visst älg och rå har också lättklövar men dom brukar vara närmare varandra än vad det är här på bilden
 
Både älg, gris och rådjur har lättklövar, dvs de små extra stämplarna där bak.
Jag skulle nog gissa på ett galopperande vildsvin utifrån dina bilder, men det är lite svårt att se i sanden.

Inte älg i alla fall, men möjligtvis rådjur :)
Mjuka underlag, som sanddyner, är ofta lite kluriga att avgöra spår i, eftersom djuren sjunker ner lite och sanden faller ner i spåren. Det gör att lättklövarna på rådjuret kan bli väldigt tydliga, t ex.
Gissar på gris pga lättklövarna, visst älg och rå har också lättklövar men dom brukar vara närmare varandra än vad det är här på bilden
Tack för svaren! Ska se om jag hittar tydligare spår imorgon! Är lite nyfiken på vad djuren gör bland sanddynerna, strandgräset ser inte så frodigt ut precis!

Det ska finnas utter här också, det var egentligen dem jag letade spår efter.
 
Baserat på det här skulle jag säga tveklöst vildsvin. Aldrig sett rådjursspår (eller älg) som spretar på det där viset. Vildsvinsspår brukar kunna ”bredda” sig lite dock är min uppfattning.

Sen tycker jag väl det ser ut att vara både för stort och tungt för rådjur (och för litet för älg).

Det som får mig att tveka lite på om det kanske kan vara rådjur ändå, är formen på lättklövarna. Vildsvin har ofta mer liggande stämplar efter sina lättklövar och rådjur har oftare mer stående stämplar, som på bilden. Men i sand, eller mjuk snö, kan spåren luras en del.
 
Det som får mig att tveka lite på om det kanske kan vara rådjur ändå, är formen på lättklövarna. Vildsvin har ofta mer liggande stämplar efter sina lättklövar och rådjur har oftare mer stående stämplar, som på bilden. Men i sand, eller mjuk snö, kan spåren luras en del.
Ja, jag tänker ju att den bakre sanden ”tryckts upp” lite vid frånskjutet och därför ser det inte helt korrekt ut där. Jag har i alla fall aldrig sett rådjursspår med sån bredd mellan klövarna, oavsett underlag.

Dock kanske det finns något annat hjortdjur som kan ge såna spår? Vet inte vart TS bor, om det kan vara aktuellt. Hjortspår kan jag inte, för såna finns inte runt knuten här. :D
 
Ja, jag tänker ju att den bakre sanden ”tryckts upp” lite vid frånskjutet och därför ser det inte helt korrekt ut där. Jag har i alla fall aldrig sett rådjursspår med sån bredd mellan klövarna, oavsett underlag.

Dock kanske det finns något annat hjortdjur som kan ge såna spår? Vet inte vart TS bor, om det kan vara aktuellt. Hjortspår kan jag inte, för såna finns inte runt knuten här. :D

Det har jag :D ska se om jag kan fota vid vår ena foderplats i eftermiddag, där är rejält lerigt och ibland rejält svårt att se skillnad på rådjurs- och vildsvinsspår. Då får man ta hjälp av åtelkameran :D

Hjortarna har ofta lite mera rundade stämplar :)
 
Det har jag :D ska se om jag kan fota vid vår ena foderplats i eftermiddag, där är rejält lerigt och ibland rejält svårt att se skillnad på rådjurs- och vildsvinsspår. Då får man ta hjälp av åtelkameran :D

Hjortarna har ofta lite mera rundade stämplar :)
Spännande! Du får jättegärna visa bild, jag har levt hela mitt liv med rådjur runt knuten men aldrig sett såna spår från dem. Bara från vildsvin (och då storlek på tok för stora och många för att vara rådjur).
 
Spännande! Du får jättegärna visa bild, jag har levt hela mitt liv med rådjur runt knuten men aldrig sett såna spår från dem. Bara från vildsvin (och då storlek på tok för stora och många för att vara rådjur).
Just nu är marken fortfarande frusen här tyärr, så jag kan inte fota, men vi har sandmark/gammal sjöbotten och på rid/körvägarna i skogen så ser rådjursspår ut så där. Alla hjortdjuren lämnar avtryck med sina bakstämplar i sanden här.
Men det som skiljer mot just det där spåret på bilderna är att rådjur har inte ett samlat spår/steg och sen ett avstånd till nästa samlade spår/steg - dom galopperar inte. Så utifrån det så skulle jag gissa på vildsvin just i det här fallet.
 
Tack för svaren! Idag hittade jag inte spåren, men istället hittade jag älgspår och mannen hittade älgen. Både med och utan bakklövar.

Det finns hjortar av något slag, det vet jag, men har inte sett annat än vanliga rådjur precis här.

Vad tror ni alla dessa djur gör på stranden? Vill de ha saltvattnet?

20210317_213401.jpg
 
Just nu är marken fortfarande frusen här tyärr, så jag kan inte fota, men vi har sandmark/gammal sjöbotten och på rid/körvägarna i skogen så ser rådjursspår ut så där. Alla hjortdjuren lämnar avtryck med sina bakstämplar i sanden här.
Men det som skiljer mot just det där spåret på bilderna är att rådjur har inte ett samlat spår/steg och sen ett avstånd till nästa samlade spår/steg - dom galopperar inte. Så utifrån det så skulle jag gissa på vildsvin just i det här fallet.
Rådjur hoppar väl? Men det kanske innebär ännu större avstånd mellan spåren?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 017
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 305
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp