Älgjakten

Sofie.S

Trådstartare
Jag går lunchpromenad i skogen varje dag med hunden och imorgon startar älgjakten. Jag har tre olika favoritskogar men det väldigt mycket jakttorn i alla tre vilket fick mig att fundera på om det är lämpligare att gå i samhället imorgon.

Hur resonerar ni kring älgjakten och promenader nu?
Är det just första veckan nu som det är ”högst” tryck bland jägarna?
 
Jag går lunchpromenad i skogen varje dag med hunden och imorgon startar älgjakten. Jag har tre olika favoritskogar men det väldigt mycket jakttorn i alla tre vilket fick mig att fundera på om det är lämpligare att gå i samhället imorgon.

Hur resonerar ni kring älgjakten och promenader nu?
Är det just första veckan nu som det är ”högst” tryck bland jägarna?

Nu har jag visserligen ingen hund men jag anser att de två första veckorna håller man sig undan. Ta reda på vilket jaktlag det är och be att få reda på när de inte är ute. Jag har gjort så när jag jobbat i fält under jakten och det har fungerat klockrent.

När jag hade häst red jag där jag visste att de inte jagade. Aldrig att jag stör jakten.
 
Jag försöker hålla mig undan de områden som jag vet är aktiva jaktmarker nu under just älgjakten. Visst gäller allemansrätten och man har rätt att visats i marken trots att det är jaktsäsong. Däremot tänker jag att jakten fyller en viktig funktion i att hålla populationen i schack och är en uppskattad hobby bland många. Jag vill därför undvika att störa jakten genom att röra mig i jaktmarker i onödan. Ser heller att jägarna får jaga ned populationen och att jag får hålla mig undan än att jag ska störa jakten och istället få en älg i vindrutan på bilen på väg till/från jobbet.

Däremot är jag inte ett dugg orolig för att bli träffad av vådaskott. Reglerna för när man får skjuta är mycket hårda. Du måste mer eller mindre ha full träffbild innan du får klämma av.
 
Senast ändrad:
Ja, premiär veckan så ska man definitivt hålla sig ur skogarna där man vet att det jagas. Vecka två kan man hålla sig undan som ren artighet och allt efter det kan det vara bra med kontakt med jaktledaren så kan man gå efter deras schema lite i villa skogar dem håller till. Visst är det allemansrätten som gäller men vi vet ju själva hur grinig man blir om man avbryts eller det förstörs av andra när man utövar sin hobby, så jag visar jägarna samma respekt som jag förväntar mig av andra när det kommer till annat. Har ni någon fb grupp för ert område så skriv där och kolla om du kan luska ut vem som är jaktledare där i området. Ett pm eller ett sms uppskattas alltid. ☺️
 
Jag går lunchpromenad i skogen varje dag med hunden och imorgon startar älgjakten. Jag har tre olika favoritskogar men det väldigt mycket jakttorn i alla tre vilket fick mig att fundera på om det är lämpligare att gå i samhället imorgon.

Hur resonerar ni kring älgjakten och promenader nu?
Är det just första veckan nu som det är ”högst” tryck bland jägarna?

Man låter bli att gå i skog och mark de första två veckorna och sedan några helger till.
Så älgjakten kan ske utan att det promenerar folk.
Går jätte fint att gå på asfalterade vägar i centrum ett litet tag.
 
Aldrig i livet att jag skulel gå i skogen under jakten!
Både för att jag inte vill hamna i skotthåll, och för att jag inte får något i världen vill störa.

Nu har jag så prktiskt att kompisen jagar här intill och brukar parkera på min gård. Hon håller mig uppdaerad om när de är ute och var de är.
 
Jag går lunchpromenad i skogen varje dag med hunden och imorgon startar älgjakten. Jag har tre olika favoritskogar men det väldigt mycket jakttorn i alla tre vilket fick mig att fundera på om det är lämpligare att gå i samhället imorgon.

Hur resonerar ni kring älgjakten och promenader nu?
Är det just första veckan nu som det är ”högst” tryck bland jägarna?
Ja första veckan är det högst tryck, men försök ta reda på vem som är jaktledare och prata med hen.
Här hemma kommer jaktlaget jaga mån-onsdag om de inte skjuter fullt före det. Sen får vi äntligen jaga det vi tycker är roligt. ;) Jag vet att en kommer att parkera på vår gård när de jagar närmast oss så jag har bra koll. :) Jag är själv med i jaktlaget men jagar inte älg.
 
När ni skriver att man inte ska gå i skogen eller röra sig i skog och mark, menar ni enbart i skogen skogen då (offroad, stigar, traktorspår) eller även på grusvägarna som går i och genom skogen?
 
Här är inga lag utan enstaka jägare. Jag håller mig på grusvägen, med reflexjacka. Någon har så pass med mark att han kan ha utländska jägare där och dom passar jag mig extra för. Lite fördomsfull.
 
När jag bodde hemma (norra västerbottens kustland) såg jag bara till att ha skarpa färger på mig när jag var ute och red - markerna var såpass stora att det var omöjligt att hålla reda på var det kunde finnas lös hund, och vi ryttare var så få att vi knappast störde på passen heller. :) Hade det funnits en skylt någonstans hade jag naturligtvis valt annan väg men det fanns det aldrig, och det blev aldrig någon konflikt heller.
Enda gången jag såg någon jägare alls var när en ung gråhund försökte ställa min häst. Vi väntade snällt (nåja, terriern var inte imponerad) på att ägaren skulle komma och hämta den. Det var det.
 
Nu bor jag inte i typiskt älgjaktsområde mtp att det finns väldigt lite skog här. Så jag har aldrig behövt tänka på det där med jakttider.
 
När ni skriver att man inte ska gå i skogen eller röra sig i skog och mark, menar ni enbart i skogen skogen då (offroad, stigar, traktorspår) eller även på grusvägarna som går i och genom skogen?
Tänk logiskt. Sannolikheten att en jägare vill stå och hålla ett laddat vapen mot en väg är väldigt liten. :)
 
När ni skriver att man inte ska gå i skogen eller röra sig i skog och mark, menar ni enbart i skogen skogen då (offroad, stigar, traktorspår) eller även på grusvägarna som går i och genom skogen?


Jag håller mig ifrån grusvägar också. Häromkring sitter jakttornen tätt och det handlar ju max om 1-2 veckor per år. Jag anser inte det vara ett problem.
 
Tänk logiskt. Sannolikheten att en jägare vill stå och hålla ett laddat vapen mot en väg är väldigt liten. :)
Nåja. För något år sedan när jag och en annan person skulle gå hundpromenad längs motionsspår och grusvägar i ett populärt friluftsområde i en stockholmsförort så dök det plötsligt upp upprörda jägare som sa att där kunde vi INTE gå för de skulle minsann jaga där då. Kan tilläggas att det inte fanns några som helst skyltar eller förvarningar om att jakt pågår och de enda bilar som fanns parkerade (som vi kunde se) stod på den närliggande badplatsens parkering :grin:

(Nej, jag är inte speciellt förtjust i jägare, framförallt inte de som anser att ingen annan får existera i skog de själva inte ens äger)
 
Nåja. För något år sedan när jag och en annan person skulle gå hundpromenad längs motionsspår och grusvägar i ett populärt friluftsområde i en stockholmsförort så dök det plötsligt upp upprörda jägare som sa att där kunde vi INTE gå för de skulle minsann jaga där då. Kan tilläggas att det inte fanns några som helst skyltar eller förvarningar om att jakt pågår och de enda bilar som fanns parkerade (som vi kunde se) stod på den närliggande badplatsens parkering :grin:

(Nej, jag är inte speciellt förtjust i jägare, framförallt inte de som anser att ingen annan får existera i skog de själva inte ens äger)
Får man verkligen jaga inom ett friluftsområde? Låter ju galet! Tänker bara på hur mycket folk det är ute på motionsslingorna Här i stockholm, speciellt en helg. Lägg på svamp- och bärplockare på det.
 
Får man verkligen jaga inom ett friluftsområde? Låter ju galet! Tänker bara på hur mycket folk det är ute på motionsslingorna Här i stockholm, speciellt en helg. Lägg på svamp- och bärplockare på det.
Ingen aning, de gjorde det iaf. Jag skrev sedan ett argt mail till den kommunen och sa att de åtminstone borde sätta upp varningsskyltar om det. Minns inte om de svarade. Ute på järvafältet jagas det också, men där sätter de upp skyltar på info-tavlorna och håller sig till att jaga tidigt på vardagsmornarna när det knappt är folk ute. På de skyltarna står det också att det är lugnt att hålla sig på grusvägarna.
 
Ingen aning, de gjorde det iaf. Jag skrev sedan ett argt mail till den kommunen och sa att de åtminstone borde sätta upp varningsskyltar om det. Minns inte om de svarade. Ute på järvafältet jagas det också, men där sätter de upp skyltar på info-tavlorna och håller sig till att jaga tidigt på vardagsmornarna när det knappt är folk ute. På de skyltarna står det också att det är lugnt att hålla sig på grusvägarna.
Stört! Jag har också sett skyltar om ”jakt pågår” vilket jag tycker är bra, inte alltid man har koll vem som jagar var och när här omkring direkt.
 
Hm, jag har varit i kontakt med jaktlagen i mitt närområde, och jag får svar som tyder på att de planerar att jaga lite över allt och mest hela tiden och både älg och annat fram till typ december. Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att jakten kan abonnera grusvägar (där det även är viss biltrafik) och elljusspår och andra motionsrundor under 2 månaders tid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 327
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp