Älgjakten

Här där jag bor, är de riktigt duktiga att meddela när det tänker jagas i skogarna häromkring. De brukar skriva i den lokala fb-gruppen när de tänkt jaga och inga "sura" uppmaningar att hålla sig borta från skogarna, utan snarare tvärtom, att vi får såklart gärna gå i skogarna, bara vi har starka färger på oss :) Det uppskattas väldigt mycket!
 
Hm, jag har varit i kontakt med jaktlagen i mitt närområde, och jag får svar som tyder på att de planerar att jaga lite över allt och mest hela tiden och både älg och annat fram till typ december. Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att jakten kan abonnera grusvägar (där det även är viss biltrafik) och elljusspår och andra motionsrundor under 2 månaders tid.

Det tyder ju på en viss ovilja att samarbeta och att de egentligen tycker att alla andra ska låta bli att vara i skogen överhuvudtaget. Det gör ju inte folk mer villiga att samarbeta. Synd!
 
Hm, jag har varit i kontakt med jaktlagen i mitt närområde, och jag får svar som tyder på att de planerar att jaga lite över allt och mest hela tiden och både älg och annat fram till typ december. Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att jakten kan abonnera grusvägar (där det även är viss biltrafik) och elljusspår och andra motionsrundor under 2 månaders tid.

Många jaktlag har problem med djurrättsaktivister så gissar på att det svarar bygger på att undvika att få problem med dom. Himla tråkigt dock.
 
Det tyder ju på en viss ovilja att samarbeta och att de egentligen tycker att alla andra ska låta bli att vara i skogen överhuvudtaget. Det gör ju inte folk mer villiga att samarbeta. Synd!

Ja, jag hade verkligen uppskattat en annan attityd - jag vill såklart inte förstöra jakten för någon men jag tycker det låter orimligt att de tänkt jaga 8h om dagen 7 dagar i veckan till i december. Om de ändå kunnat meddela om det skulle jagas förmiddag eller eftermiddag eller om det var någon dag i veckan som det INTE skulle jagas (förutom kanske de två första veckorna där jag har förståelse för att det är stort tryck). Jag tog faktiskt för givet att elljusspår skulle vara fredade men tydligen inte. :meh:
 
Många jaktlag har problem med djurrättsaktivister så gissar på att det svarar bygger på att undvika att få problem med dom. Himla tråkigt dock.

Ja, de behöver såklart inte meddela exakt tid och plats men skulle det verkligen vara omöjligt att säga "under dessa datum går det jättebra att gå i skogen för då tänker vi inte jaga"? Och förtydligar då att jag menar grusvägar och elljusspår, inte offroad i skogen.
 
Får man verkligen jaga inom ett friluftsområde? Låter ju galet! Tänker bara på hur mycket folk det är ute på motionsslingorna Här i stockholm, speciellt en helg. Lägg på svamp- och bärplockare på det.

Ja, här nere där jag bor har vi ett bokningssystem för gruppträning på mark som är friluftsområden. För nån vecka sedan var samtliga områden upptagna/bokade för jakt så vi kunde inte träna hund den helgen.
De sätter upp mycket skyltar under jakten, men jag gissar att "normalt folk" är i skogen ändå, de har ju inte koll på att det finns ett bokningssystem och kan då inte heller in och se om det är bokat eller inte.
 
Jag håller mig ifrån grusvägar också. Häromkring sitter jakttornen tätt och det handlar ju max om 1-2 veckor per år. Jag anser inte det vara ett problem.

Jag anser det inte heller vara ett problem, jag undrade mest av nyfikenhet vad folk la in i begreppet ”röra sig i skog och mark” 😊
 
Många jaktlag har problem med djurrättsaktivister så gissar på att det svarar bygger på att undvika att få problem med dom. Himla tråkigt dock.

Har verkligen även älg och småviltsjägare problem med dem? De brukar väl mest vara aggressiva när det rör sig om varg och räv.
 
Det jagas på alla typer av marker. Friluftsområden, militärfält, nära bebyggelse osv.
Vi har inte så mycket folk som rör sig på våra marker, men försöker vara noga med att sätta ut skyltar och informera de som bor nära. Vi gör det i regel bara när det är större jakter dock, går jag ut ensam med någon av hundarna informerar jag sällan.
 
Hm, jag har varit i kontakt med jaktlagen i mitt närområde, och jag får svar som tyder på att de planerar att jaga lite över allt och mest hela tiden och både älg och annat fram till typ december. Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att jakten kan abonnera grusvägar (där det även är viss biltrafik) och elljusspår och andra motionsrundor under 2 månaders tid.
Det kan de inte heller. De kan inte neka ngn tillträde, däremot informera om att jakt pågår. Våra jaktmarker korsas av flera motionsspår och vi har folk som ränner i skogen, säkert även idag. Vi ser det inte som ngt problem.

Själv håller jag mig från skogen första veckan och sedan använder jag reflexväst när jag rider i skogen. Jag tror älgjakten i sin nuvarande form är på utdöende, iallafall i södra Sverige. Älgarna blir färre.
 
Hm, jag har varit i kontakt med jaktlagen i mitt närområde, och jag får svar som tyder på att de planerar att jaga lite över allt och mest hela tiden och både älg och annat fram till typ december. Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att jakten kan abonnera grusvägar (där det även är viss biltrafik) och elljusspår och andra motionsrundor under 2 månaders tid.
Jättetråkig inställning från jaktlaget! Sen beror det kanske på hur frågan är ställd också? Jakten hos oss pågår fram till sista januari och nej just nu kan jag inte säga vilka dagar jag kan garantera att det är jaktfritt eller var vi tänker jaga olika dagar. Det beror på väder, vind och hur djuren rör sig. Men det är egentligen bara nu mån-onsdag som det är ett stort antal människor ute i skogen. Sen jagar vi i mindre grupper och kortare tider och förflyttar oss mellan olika såter, kommer det in folk så informerar vi folk att jakt pågår, och ropar på radion så alla vet om det som är ute. Vill de som kommer, så tipsar vi om var vi redan har jagat så de kan åka dit istället.
 
Jättetråkig inställning från jaktlaget! Sen beror det kanske på hur frågan är ställd också? Jakten hos oss pågår fram till sista januari och nej just nu kan jag inte säga vilka dagar jag kan garantera att det är jaktfritt eller var vi tänker jaga olika dagar. Det beror på väder, vind och hur djuren rör sig. Men det är egentligen bara nu mån-onsdag som det är ett stort antal människor ute i skogen. Sen jagar vi i mindre grupper och kortare tider och förflyttar oss mellan olika såter, kommer det in folk så informerar vi folk att jakt pågår, och ropar på radion så alla vet om det som är ute. Vill de som kommer, så tipsar vi om var vi redan har jagat så de kan åka dit istället.

Jag tycker jag ställde frågan på ett trevligt sätt. :) Frågade om två specifika ställen där det ena är en grusväg med viss biltrafik ca 2 km från centrum, och den andra är ett elljusspår med en slinga på ca 2,5 km, och frågan var ställd utifrån hur och om jag kan nyttja dessa två promenadslingor (efter de två första veckorna) så att jag stör så lite som möjligt. Svaret tolkar jag som att dessa två vägar är otillgängliga för vanliga promenader fram till i december. Det tycker jag inte är så kul. Idag har jaktlaget ställt ut skyltar med "Jakt pågår" på en av bilvägarna som leder ut från samhället (alltså asfalterad, med ett vägnummer, inte privat väg eller så) - så tolkar den skylten som att det inte går att gå promenader (eller ens köra bil?) längs bilvägen heller? Hum.
 
Jag tycker jag ställde frågan på ett trevligt sätt. :) Frågade om två specifika ställen där det ena är en grusväg med viss biltrafik ca 2 km från centrum, och den andra är ett elljusspår med en slinga på ca 2,5 km, och frågan var ställd utifrån hur och om jag kan nyttja dessa två promenadslingor (efter de två första veckorna) så att jag stör så lite som möjligt. Svaret tolkar jag som att dessa två vägar är otillgängliga för vanliga promenader fram till i december. Det tycker jag inte är så kul. Idag har jaktlaget ställt ut skyltar med "Jakt pågår" på en av bilvägarna som leder ut från samhället (alltså asfalterad, med ett vägnummer, inte privat väg eller så) - så tolkar den skylten som att det inte går att gå promenader längs bilvägen heller? Hum.

Jag håller med om att det var en tråkig attityd från jaktlaget, de jag pratat med har bara varit glada för att jag vill samarbeta så jag inte stör.

Vad gäller skylten så är det för att varna för att det kan finnas lösa hundar kring vägen. Det kan nämligen bli krångel med försäkringsbolaget om hunden blir påkörd och det inte funnits någon skylt. Man får ALDRIG skjuta över en trafikerad väg.
 
Jag tycker jag ställde frågan på ett trevligt sätt. :) Frågade om två specifika ställen där det ena är en grusväg med viss biltrafik ca 2 km från centrum, och den andra är ett elljusspår med en slinga på ca 2,5 km, och frågan var ställd utifrån hur och om jag kan nyttja dessa två promenadslingor (efter de två första veckorna) så att jag stör så lite som möjligt. Svaret tolkar jag som att dessa två vägar är otillgängliga för vanliga promenader fram till i december. Det tycker jag inte är så kul. Idag har jaktlaget ställt ut skyltar med "Jakt pågår" på en av bilvägarna som leder ut från samhället (alltså asfalterad, med ett vägnummer, inte privat väg eller så) - så tolkar den skylten som att det inte går att gå promenader (eller ens köra bil?) längs bilvägen heller? Hum.

Om jag ser en skylt längst med en allmän bilväg att jakt pågår så tar jag det som en uppmaning att vara extra uppmärksam, köra saktare osv för det kan komma vilt springande ut på vägen när som helst. Jag promenerar aldrig på bilvägar ändå så det problemet har jag inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 332
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp