Älgjakten

Jag håller med om att det var en tråkig attityd från jaktlaget, de jag pratat med har bara varit glada för att jag vill samarbeta så jag inte stör.

Vad gäller skylten så är det för att varna för att det kan finnas lösa hundar kring vägen. Det kan nämligen bli krångel med försäkringsbolaget om hunden blir påkörd och det inte funnits någon skylt. Man får ALDRIG skjuta över en trafikerad väg.

Tack för det klargörandet! Det hade jag ingen aning om - jag jagar inte själv, men det kanske framgår :D. Då borde det vara okej med hundpromenader och bilkörning där, med andra ord.
 
Om jag ser en skylt längst med en allmän bilväg att jakt pågår så tar jag det som en uppmaning att vara extra uppmärksam, köra saktare osv för det kan komma vilt springande ut på vägen när som helst. Jag promenerar aldrig på bilvägar ändå så det problemet har jag inte.

Här är vi så illa tvungna att gå promenader längs bilvägar om vi inte kan gå i skogen - vilket ju inte går nu pga jakt. :) men det var ju bra att skylten längs bilvägen riktar sig till bilister och inte till mig.
 
Jag tycker jag ställde frågan på ett trevligt sätt. :) Frågade om två specifika ställen där det ena är en grusväg med viss biltrafik ca 2 km från centrum, och den andra är ett elljusspår med en slinga på ca 2,5 km, och frågan var ställd utifrån hur och om jag kan nyttja dessa två promenadslingor (efter de två första veckorna) så att jag stör så lite som möjligt. Svaret tolkar jag som att dessa två vägar är otillgängliga för vanliga promenader fram till i december. Det tycker jag inte är så kul. Idag har jaktlaget ställt ut skyltar med "Jakt pågår" på en av bilvägarna som leder ut från samhället (alltså asfalterad, med ett vägnummer, inte privat väg eller så) - så tolkar den skylten som att det inte går att gå promenader (eller ens köra bil?) längs bilvägen heller? Hum.
Att den var trevligt ställd tvekade jag inte på, jag tänkte mest om det hade blivit något missförstånd om vad frågan gällde men det verkar vara ett jaktlag som inte vill vara tillmötesgående vilket känns jättetråkigt. Vi har både en skidförening och en aktiv hundklubb som är på vårt jaktområde och vi har bra kommunikation så vi inte stör varandra. En stor fördel tror jag att det är att vi har bara medlemmar med anknytning till området i jaktlaget vilket gör att man även har kontakter i båda föreningarna och många av dem som rör sig i området. :)
 
Jag har träffat på jaktlag (jaktledare), som är trevliga och tillmötesgående när man frågar dem om hur/var/när de tänker jaga, och hur mans ska utbyta information, för att minimera störningar och friktioner.

Jag har också träffat på andra jaktlag, som in princip bett mig dra åt helvete och sagt "det ska du skita i", när man frågat om kommunikation runt jakt.

Det har i bägge fallen det gällt ett mycket stort markområde, som arrenderades ut (genom årens lopp byttes arrendatorerna ut), granne till vår dåvarande jordbruksfastighet, och där vår tillfartsväg till hemmet, gick rakt igenom en del av jaktmarken...

Det allra knepigaste jaktlaget, hotade också med att skjuta våra katter, vår hund, och våra övriga djur, även hästarna, om vi inte höll dem instängda medan de jagade (som de alltså inte ens ville berätta när det skulle ske?!).

De allra flesta (inklusive vi, vi jagar dock endast hjort, rådjur och gris i egen regi, älgjakten är gemensam) brukar bli glada att kunna hitta sätt kommunicera för att minska störningar.
 
Älgjakt har problem med det på vissa håll, småvilt och vildsvin har knappt problem eller inget alls.
Media har upppmärksammat attacker mot jakttorn. De sågar av benen på dem.
Det är tyvärr problem med djurrättsaktivister inom alla typer av jakter. Förra hösten avbröts flera fågeljakter pga aktivister, t ex. Det har väl lugnat sig lite nu när ledaren för just den aktiva gruppen sitter inne men..
En bekant fick sin bil insmetad med människoavföring i samband med jakt. Jagade fågel, har jag för mig.

Så otroligt trist läsning. Vi var nog alltid rätt förskonade när jag växte upp och jag tror att det är så fortfarande - jag har aldrig hört talas om att någon drabbats av sabotörer i alal fall, men det skiftar säkert stort mellan områden. Där jag växte upp är/var typ 'alla' markägare och många, många jägare... så inskten i behovet av viltvård kanske större.
 
VI har 1,5 mil till stan så vi promenerar på bilvägen och på en av de öppna åkrar nu när det är älgjakt. På den åkern så finns det inga jakttorn längre då den lilla skogen som fanns röjdes undan för att bygga gödselbrunn. VI har även en sommarhage för kor där vi vistas mycket under denna tid.
Däremot på åkern mitt emot huset rör sig älgarna friskt då skogen går runt den.
 
VI har 1,5 mil till stan så vi promenerar på bilvägen och på en av de öppna åkrar nu när det är älgjakt. På den åkern så finns det inga jakttorn längre då den lilla skogen som fanns röjdes undan för att bygga gödselbrunn. VI har även en sommarhage för kor där vi vistas mycket under denna tid.
Däremot på åkern mitt emot huset rör sig älgarna friskt då skogen går runt den.

Jag skulle just fråga detta. Vi har en (trafikerad) grusväg som vi brukar promenera på som startar vid ett hus som ligger vid stora vägen, och efter någon kilometer går genom en gård och därefter en kilometer ungefär tills skogen börjar. På sidorna av vägen är det stora öppna fält och kohagar, och fri sikt. Finns inga älgtorn på fälten. Där måste det väl vara okej att gå?
 
Jag skulle just fråga detta. Vi har en (trafikerad) grusväg som vi brukar promenera på som startar vid ett hus som ligger vid stora vägen, och efter någon kilometer går genom en gård och därefter en kilometer ungefär tills skogen börjar. På sidorna av vägen är det stora öppna fält och kohagar, och fri sikt. Finns inga älgtorn på fälten. Där måste det väl vara okej att gå?

Jag tycker att det är okej att gå där det är öppet, och synlighet om att inte finns några jakttorn.
 
I skogen där jag går brukar jaktlaget informera oss om när de är ute. Sen kan det alltid vara någon enstaka som är ute men kör med lite andra promenadstråk då.

Jaktlaget här brukar be oss hålla oss på vägarna (rider också) och den som inte kan se skillnad på häst och älg borde inte få jaga har svaret blivit. Dock vill jag inte rida och störa.

Brukar ofta se dem när de sitter i jaktornen utmed grusvägen.
 
Får man verkligen jaga inom ett friluftsområde? Låter ju galet! Tänker bara på hur mycket folk det är ute på motionsslingorna Här i stockholm, speciellt en helg. Lägg på svamp- och bärplockare på det.

Oja. Hänt mig ett flertal gånger att man stött på jägare runt välanvända löpslingor. Inga skyltar eller sånt såklart. Verkligen hejvilt ibland.

Jag håller själv på att bli jägare, och har inget mot jakt. Men det är synd att det ska finnas så j-a många idioter och stofiler inom jaktvärlden som ser skogarna som deras totala egendom så fort de vill jaga.
 
Jag håller mig till allmänna vägar när det är jakt, dvs vägar som är farbara med bil för allmänheten. Inga privata vägar, avverkningsvägar, stigar eller traktorvägar. Ser till att ha ordentligt med reflexer på mig och hunden och skulle det dyka upp en jakthund mot förmodan så håller vi avstånd.
 
Ni som undviker skogen "när det är jakt", när menar ni att det är jakt. Hela jaktsäsongen? Eller om ni vet att det är jägare ute? Något annat?

Jag håller mig undan skogen första 1-2 veckorna på älgjakten. Men sedan vill jag faktiskt också njuta av naturen. Jag är mer restriktiv var jag släpper hunden, men med henne kopplad går jag mina vanliga rundor om det inte är skyltat att jakt pågår.
 
Ni som undviker skogen "när det är jakt", när menar ni att det är jakt. Hela jaktsäsongen? Eller om ni vet att det är jägare ute? Något annat?

Jag håller mig undan skogen första 1-2 veckorna på älgjakten. Men sedan vill jag faktiskt också njuta av naturen. Jag är mer restriktiv var jag släpper hunden, men med henne kopplad går jag mina vanliga rundor om det inte är skyltat att jakt pågår.
Jag hade tänkt hålla mig från skogen de första två veckorna men varken jag eller hunden tycker att det är särskilt roligt att gå i samhället :angel:
Min man som är jägare tycker att man av respekt kan hålla sig från skogen. Men det råder delade meningar, jägarna runt stallet har sagt ”rid som vanligt”.
Så idag gick jag och hunden (kopplad) i en av skogarna, förbi flertalet jakttorn utan att träffa på någon jägare. Det satt inga skyltar om jakt så jag tog beslutet att gå där helt enkelt.
 
Ni som undviker skogen "när det är jakt", när menar ni att det är jakt. Hela jaktsäsongen? Eller om ni vet att det är jägare ute? Något annat?

Jag håller mig undan skogen första 1-2 veckorna på älgjakten. Men sedan vill jag faktiskt också njuta av naturen. Jag är mer restriktiv var jag släpper hunden, men med henne kopplad går jag mina vanliga rundor om det inte är skyltat att jakt pågår.
Jag vet vilka jaktlag som jagar var. Det lag som har jakten närmast mitt hus har jag koll på gneom grannen som informerar mig. Jag får mess även när de skjutit klar för dagen och ska åka och ta hand om älgen. :) Nu är de klara här. De ska ut en helg i november bara.

Det är bara älgjakten jag bryr mig om. De som jagar rådjur och gris berör mig inte. de är inte ute är jag är ute och inte där jag rör mig.
Jag bor alltså mitt i en by och det är sikthåll mellan gårdarna. Ingen storskog.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 236
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 556
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp