"Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Min första tanke var att detta kanske inte är rätt hund för denna ägare. Om hon nu inte kan anpassa träningen till det hunder behöver. Har tre hundar varpå två är omplaceringar. Gamlingen som vi haft sen valp är väldigt disträ och har efter blivit påhoppad morrat åt andra hundar, jag har då visat tydligt att detta ej är okey, men på den äldsta omplaceringen skulle jag ALDRIG kunna korrigera på ett skarpt sätt, där räcker det att höja rösten så slutar han med det som han inte får (fast han gör aldrig hyss men har försökt jucka på en tik = inte okey)

Den nyaste omplaceringen hade många olater när han kom (mkt beroende på lite stimulans och motion) han jagade bilar, cyklar och blir väldigt upphetsad vid hundmöten samt nästan ätit upp sin svans. Han har nu slutat jaga bilar och cyklar samt slutat äta på svansen, detta är ej gjort med avledning eller godis utan korrigering i form av en skarp nej (oftast)

Har du försökt visa att hunden "kan uppföra sig"? Säger inte att hon ska helt sluta sitt tänk med modifiera det för att hunden ska lära sig gå i koppel osv.
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Jag vet faktiskt inte,jag vet bara att det inte är bra att träna hunden på helt olika sätt.Så antingen får ni väl komma överens om ETT sätt att träna hunden på eller så får väl någon annan passa hunden som kör med samma träningsmetoder som ägaren om denne vägrar byta metod.Konsekvens är viktigt,att man inte ger en massa dubbla budskap .Då blir hunden bara mer förvirrad..Det var inget illa ment.
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Cillamuffins: Men när matte inte vill/kan "förklarar tydligt vad som är okej och vad som inte är det" utom genom att ignorera hundens "dåliga" beteenden och sedan försöka förstärka när han gör "rätt" då?

problemet är att hunden blir jätteförstärkt när den gör utfall, fast av sig själv istället för av matte. därför kan man inte säga att det dåliga beteendet kommer att försvinna genom utsläckning. för att det ska fungera måste man hindra hunden från att förstärka sitt eget beteende. ett klassist tankefel helt enkelt, där man glömt ta med alla faktorer!

Konkreta frågor:
Hur gör ni för att avstyra hunden från att "bete sej illa"?

Ett: Varje morgonpromenad så är risken överhängande att ni kommer möta andra hundar. Vid dessa möten - oavsett om ni ser hunden på långt håll eller om den dyker plötsligt - så fixerar er hunden sej något enormt!
Om mötet sker inom några meter så gör hunden riktiga "ful utfall" och mattes största problem är att orka ta hunden förbi utan att någon skall komma "i kläm". Om mötet sker på lite längre håll så hänger hunden längst ut i kopplet och skäller, väser, morrar, gurglar, spottar osv.

Matte jobbar heltid så hon kan inte åka till någon annan plats, hon kan inte går någon annan väg som är hundfri och rent praktiskt så kan hon ju inte gå upp många timmar tidigare för att vara mer ensam i såpret.

jag tror inte att detta är ett specifikt problem utan ett reslutat av att hunden helt saknar ramar och regler. jag skulle i andra hand lägga insatserna här.

Två: Hunden är inte "aktsam" om sin matte!
Han kan gå in i/krocka med henne, hoppa på henne utan hänsyn och skalla henne, välta henne, riva henne i ansiktet osv.
Han bogserar även omkring henne i kopplet när han vill det. Matte har testat både halsband, selar och halti, men hunden lyckas alltid "stöka" i kopplet.

det här anser jag vara pudelns kärna! här skulle jag i första hand lägga resurserna! gör man så ska det alltid få konsekvenser, i form av avståndstagande från matte. om hunden hoppar kan den (med så mycket våld som är nödvändigt) puttas bort, ligger han ivägen får han gå undan (matte ska inte behöva gå runt sin hund), ligger han på hennes plats i soffan ska han skickas ner fortare än kvickt osv. hon måste börja bete sig som en ledare istället för en dörrmatta! för ingen tycker att en dörrmatta är cool eller värd att notera, inte ens en hund. beter matte sig såhär mot människor också? blir hon överkörd av människor? är det ett personlighetsdrag som går igen eller är det så hon tror att hon ska bete sig mot hundar?

Hunden brukar även bita tag i kopplet och börja kampa med matte på promenaderna och då har matte stora svårigheter med att över huvud taget få honom att släppa eller ens få honom med sej år "rätt håll".

det här är också ren respektlöshet för matte som person och hennes tillhörigheter, men beror sannolikt på anledningen ovan. faller också in som prio 2 hos mig.

jag tror att matte måste få ett bättre självförtroende och våga stå upp för sin person. beter man sig så illa som hunden gör så får man helt enkelt inte vara med i gänget längre. eller på ren skånska; "nån jävla måtta får det vara".
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Jag vet faktiskt inte,jag vet bara att det inte är bra att träna hunden på helt olika sätt.Så antingen får ni väl komma överens om ETT sätt att träna hunden på eller så får väl någon annan passa hunden som kör med samma träningsmetoder som ägaren om denne vägrar byta metod.Konsekvens är viktigt,att man inte ger en massa dubbla budskap .Då blir hunden bara mer förvirrad..Det var inget illa ment.

Äsch. Hundar är intelligenta djur och vet precis vad som gäller hos vem.

Det finns en anledning att de tigger chips av husse men inte av mig:angel:
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Blandrastik: Jag är allt för oinsatt i - och oförstående till - denna mattes träningsupplägg för att kunna uttala mej säkert, men hon har gått ett antal kurser på Hun***s H*s, gjort ett par "problem-utredningar" och även tränat privat för någon IMMI-tjej - och tränar fortfarande för den tjejen någon gång i kvartalet eller så tror jag.

Hon är - enligt egen utsago - mycket konsekvent och planerar sin träning in i minsta detalj enligt något vedertaget (?) metod som hon lärt sej av någon av dessa tränare. Och jag upplever henne som EXTREMT noggrann och "målinriktad".

Sedan har jag lite svårt att relatera till frågorna:
Belöning - är det verkligen värt något för hunden?
Är matte den resurs som tar alla svåra beslut?

Vad gäller belöning så skiter denna hund högaktningsfullt i alla "belöningar" som matte erbjuder - utom om han själv "vill" något.
Hon har nog testat det mesta - tror jag...
Korv, köttbullar, torkad lever, fiskbullar, den vanliga hundmaten mm. Hon har tagit undan hans egen mat och krävt att han skall prestera något för att få sin mat som belöning osv.osv.
Hon har bollar och trasor och kamp-dontar och mjukdjur och brandslangar osv.
Men hunden är inte intresserad! Inte så länge matte "styr" belöningen vill säga...

När det gäller "resurs" så förstår jag inte hur du menar... Hunden ifråga skiter i sin matte - utom om allt är lugnt runt omkring och han är på "rätt humör"!

Hon har nött in MASSOR av "moment" inomhus och i andra störningsfria miljöer och även lagt till vissa kontrollerbara störningar - som även de fungerar när hunden vill.

Vad jag menar med belöning så är ju det något som hunden verkligen vill ha, att uppfylla ett behov. Vad har den här hunden för behov?
Det mest extrema jag har sett i detta är en kompis till mig som tränade fritt följ med sin hund brevid en löptik. Om hunden uppförde sig fick han gå fram till tiken. Motavitionen för hunden att utföra ett fritt följ blev helt plötslig enormt.
Detta utgår naturligvis att hunden är bekant med träningsmetoden, här är din belöning, du får själv räkna ut vad som krävs för att få den.
Har man grävt igenom kylskåpet så får man vidga sina vyer.

Som resurs så menar jag att det är jag som förare som tar alla svåra beslut, i ett fall som du beskriver så skulle jag ta alla beslut. Det går alltid att lyfta beslutstagandet. Tex att öppna dörren på vid gavel, där du lär hunden att ibland går den först ibland sist, och ibland inte alls. Det finns alltså aldrig ett självklart svar, hunden måste fråga. Varje gång.

Störningar som "fungerar när hunden vill" fungerar helt enkelt inte.
Gå tillbaka i störningsträningen och kolla var hundens retningströskel befinner sig och jobba därifrån på att få den längre fram. Dvs att den klarar kraftigare retningar.
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Tack för ditt intressanta inlägg!

Matte i fråga är en snäll, men på intet sätt menlös person. Hon vill dock vara en "genomsnäll" hundägare och vill inte "bråka" utan ignorera fel och "göra om och göra rätt" istället.
När hunden hoppar på henne, så brukar hon "putta" ner honom efter bästa förmåga. Hunden har dock en hyfsad kamplust vilket gör att han gärna ser dessa puttar som en uppmaning till MER hoppande, "nypande", kampande i kopplet osv.
Matte försöker istället att vända ryggen till hunden om och om igen och eventuellt även ställa sej på kopplet för att förhindra hoppandet. Vändandet brukar tydligen ge resultat efter en stund, men ibland börjar hunden istället kampa med kopplet...

Hemma - när det bara är matte och hund - så bryr sej inte hunden så mycket om sin matte utan är rätt så "nollställd" - som jag förstått det. Han ligger på sin plats i hallen... Far inte runt och tigger mat, ligger i möbler eller så utan håller sej "på sin kant".
"Konster" som att sitta innan han får mat, innan han går ut genom dörren osv kan han ju. Men enbart pga att matte lärt in det som ett trick.

Hur tycker du - rent teoretiskt - att matte skall jobba vidare med detta?
Hur gör man med "mjuka metoder" för att visa sin "storhet"?

Hunden har ju lärt sej en del av det sociala-spelet genom trix-träning, men han gör bara som han blivit lärd pga förväntan på belöning. Inte pga respekt för sin matte. (Om du förstår skillnaden!)

Blandrastik: Den här hunden är en typisk "trist hanhund", som är ganska doftfixerad, stöddig och självcentrerad!
Självklart har han samma grundläggande behov som alla andra hundar, dock är han inte särskilt intresserad av näring. Han har föremålsintresse, dock inget jätte stort... Om inget annat intresserar mer kan han leka lite, men han är ingen boll/leksaks/"busa med matte" hund.

Fast frågan är ju HUR tar man alla "svåra" beslut när hunden högaktningsfullt skiter i en?

Hunden kan som sagt en massa delar i samspelet matte-hund, dock inlärt som "moment" genom prestation=belöning. Inte som ett resultat av ett samspel! Dvs social-motivation är inget som denna hund kan arbeta för - i sitt dagliga liv med matte.

Jag skall tipsa om att matte bör börja ändra förutsättningarna som du skriver. Ex. vad gäller när/hur man går ut genom dörren.
Du skriver att hunden MÅSTE fråga, varje gång... Men vad gör man när hunden inte gör det då?
HUnden kan ju "tricket" titta på matte = belöning. Om hunden tittar bort kan matte säga "kontakt" och så kan hunden titta tillbaka, men bara om han vill!

Den resurs som matte har som hunden kan tänkas vilja ha - och vara beredd att anstränga sej lite för - är "lite våldsammare kamp med trasa". Problemet där är ju dock detta med hundens avsaknad av respekt... (Dvs moment 22 :grin: )

Matten hade under helgen träffat/pratat (?) med "sin" instruktör och fått lite nya råd. Bla skall hon ha en handduk med sej på promenaderna så att hon skall "blockera" hundens synfält vid "jobbiga situationen" ex. hundmöten.
Sedan skulle hon kräva ögonkontakt och belöna när hunden tittade på henne.
Dock visste inte instruktören VAD hon skulle belöna med utan det skulle hon själv klura ut...

Personligen är jag EXTREMT, EXTREMT skeptisk till detta! Hur matte - som har nog med att hålla sin hund - skall kunna både hålla hunden, hålla upp en handduk, försöka kräva kontakt och sedan kunna belöna känns dömt att misslyckas...
Men jag har haft fel förr!!!

/Swat
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Personligen kan jag tycka att detta är att baktala din vän.Alla har inte samma sätt att se på hunduppfostran.Det är som sagt inte din hund.
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Du är ju bara för mycket!! :mad:

Hur "baktalar" jag henne?

Genom att be om hjälp?

Genom att "hänga ut min bekant" - utan namn, hundens namn, bostads ort, hundens ras - eller vad?

Genom att säga att jag inte tror på de råd hon fått?

Du får ursäkta mej, men om du inte har några konkreta råd gällande hur jag kan underlätta denna hundägares liv så behöver du inte engagera dej mer!

Jag är ärligt och uppriktigt tacksam för CillaMuffins och Blandrastiks - med fleras - konkreta råd och tips! Och om deras råd och erfarenheter kan hjälpa mej att hjälpa denna matte så är jag övertygad om att även hon kommer att vara tacksam!

/Swat
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Min uppfattning av hur du beskriver detta är helt enkelt att du ser ner på din väns metoder,anser att du kan träna hunden bättre och helst nog ser dig själv som en bättre ägare av denna hund.Det kan jag tycka är elakt.Om din vän skulle vara tacksam för denna tråd så hade väl denne varit med och diskuterat här eller? Tror du din vän hade uppskattat tråden? Där hunden beskrivs som en ledsen hund hemma hos ägaren och lycklig hos dig.Lägg inte ut en tråd här om du inte vill ha kommentarer vet jag.Hade din vän velat så hade väl din vän bytt till dina träningsmetoder "a la gestapo" som du själv beskrev det.
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Min uppfattning av hur du beskriver detta är helt enkelt att du ser ner på din väns metoder,anser att du kan träna hunden bättre och helst nog ser dig själv som en bättre ägare av denna hund.Det kan jag tycka är elakt.

Elakt? Det är en rak observation på hundens beteende.

TS eftersöker en metod som funkar som kompromiss och ett sätt för hundens ägare att höja sitt värde inför sin hund. Dels för hundens skull men också för hundens ägare.

Det kallar i alla fall jag vänskap och att ställa upp... Hon hade lika gärna kunnat skita i hela saken och låtit ägaren reda ut detta själv.
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Att jag ens orkar svara dej... *suck*

Var läser du ut att jag: "ser ner på din väns metoder,anser att du kan träna hunden bättre och helst nog ser dig själv som en bättre ägare av denna hund" ??

Jag har dessutom uttryckligen skrivit att jag anser att hunden bör avlivas och ersättas med en för denna matte mer lämpad hund! (Vilket jag även sagt till ägaren!)

Du skriver: "Om din vän skulle vara tacksam för denna tråd så hade väl denne varit med och diskuterat här eller?" "Tror du din vän hade uppskattat tråden?"

SÅ! Nu har jag ringt upp den aktuella matten!
Hon tyckte det var gulligt av mej att engagera mej så mycket i hennes "problem" att jag frågat på nätet. Hon kände dock inte att hon varken ville eller hade möjlighet att ge sej in i diskussionen själv. Jag lovade ge henne adressen så att hon kunde gå in och läsa det som skrivits om hon ville det och se hur hemsk jag varit emot henne (?).

Jag skriver dessutom uttryckligen att jag VET att denna person INTE kommer byta träningsmetoder och att jag heller INTE förväntar mej detta! Men att jag tycker att det är synd - jag skriver "tyvärr" i ett inlägg!

Så, nu har jag ödslat nog mycket tid på dej i denna tråd! Övriga inlägg från dej kommer ignoreras.

/Swat
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Ofta så har man rätt bra koll på när hunden tänker hoppa, om inte så får man lägga manken till att läsa hunden. Här gäller det att ligga steget före, ta ett rejält kliv mot hunden, använd hela handen och kommendera "sitt".
Gör hunden det när jag är ute och går, så gäller det även här att ligga steget före, men med sin egen kropp, och en hel del attityd, backa undan hunden.
Verkligen markera, "mitt space, och du är för nära".

Den här hunden skulle jag ta ut på klubben, binda fast i en av lyse-stolparna gå och låna en Jack Russel, eller annan kampglad hund. Ta min egen hunds kamp-trasa och kampa järnet med den andra hunden precis framför mig egen.
Skulle hunden då bli intresserad så skulle jag verkligen locka med kamptrasan, fråga hunden "Är det din trasa..ska du ha den?", "Är du säker..?" Sen skulle jag kampa vidare med den andra hunden för att slutligen bara promenera därifrån.
När jag senare kommer för att hämta min hund, så vill det till att den ser väldig glad ut, annars så skulle jag göra om ovanstånede.
Hunden skulle få svettas för min uppmärksamhet.

Om hunden inte frågar mig när vi ska gå ut så skulle jag sätta på kopplet, ta på jackan göra mig iordning, det sista jag gör, dra av kopplet och dänga dörren i ansiktet på hunden. Typ; Nä, jag ångra mig...du ska inte me.

Om hunden inte vaktar sin mat, kan man göra samma sak med den, vara på väg och ställa ner matskålen och "ångra sig".

Är hunden inklickad?
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

om hunden gillar puttarna, att det blir lite "brottningslek" av det hela, så får matte bli tydligare. jaga iväg hunden, eller bind upp den. eller, om den lyder, kommendera den att ligga ner. se bara till att den inte kan förstärka sig själv i den här situationen. alla beteenden som blir förstärkta kommer ju att öka i frekvens. när hunden har "släppt det" kan den inbjudas till samarbete igen.

jag tror inte att hunden kräves särdeles hårda metoder, är den slö och tråkig är klickerträning ett utmärkt alternativ för att få upp aktiviteten. men den behöver helt säkert TYDLIGHET och ramar att luta sig mot. ibland kan det också vara smidigt att gå ifrån klickertänket och handgripligen visa hunden vad man vill att den ska göra. särskilt om den nu är ganska inarbetad i sin ledarroll. men hon behöver inte släppa klickertänket i stort bara för det.

klickerträning som metod har ju blivit enormt populärt och det har tyvärr medfört att det finns en hel del självutnämda experter på området. en del av dem är jätteduktiga på metoden, men kan inte riktigt förklara när de ska lära ut. jag tror din vän har råkat ut för sådana människor. det, i kombination med att hon kanske inte utstrålar så mycket självsäkerhet och kanske har FÖR stort tålamod gör att hon inte får det att fungera på sin lite egensinniga hund.
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Alltså,om du inte vill höra åsikter som skiljer sig från dina så förstår jag inte varför du lägger in tråden i ett diskussionsforum.Har svårt att tänka mig att din vän blir GLAD när du anser att dennes hund bör avlivas.Om någon hade varit på mig om mina träningsmetoder och velat avliva min hund hade jag inte gillat läget kan jag meddela. Om inte hundägaren vill byta sina metoder så tror jag inte heller att hundägaren vill avliva hunden,eller använda dina metoder.Och att hundägaren skulle vara informerad om detta litar jag inte alls på tyvärr.Vad får dig att tro att just dina metoder är riktiga? Att dina observationer av hunden är riktiga?Jag känner ju inte dig och kan inte veta hur du är som person.Så varför ska jag lita på ditt omdöme? Ignorera du,det ser jag bara som att du inte har några bra svar. *ha det*
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Matten hade under helgen träffat/pratat (?) med "sin" instruktör och fått lite nya råd. Bla skall hon ha en handduk med sej på promenaderna så att hon skall "blockera" hundens synfält vid "jobbiga situationen" ex. hundmöten.

jag får en kall kår längs hela ryggraden av det där. instruktören håller nog på att få slut på idéer och så börjar hon komma med riktigt dumma förslag. det är bara korkat att tassa runt grundproblemet som katten kring het gröt. problemet är att hunden inte respekterar sin matte, inte att den kan se en annan hund...
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Jag tror matte kan träna på att styra honom som du beskriver om han bara "hoppar upp och ner" på henne! Typ "glädje hopp", men... När den här hunden är i lina eller de gånger han rastas i rastgård kan han komma från långt håll och hoppa på henne á la "överfall". Dvs han kommer och springer som om han skulle springa förbi, men precis när han har 3 meter kvar så trampar han av och hoppar rakt in i mattes rygg/axlar alternativt axel/arm.
Jag har personligen inte sett detta, utan endast fått det beskrivet för mej! Så troligtvis går även detta att styra upp genom ökad "koll" från mattes sida... Eller i alla fall undvika...

Den övningen skall jag absolut tipsa henne om!
Känns bara - för mej - lite "risky" eftersom hunden redan i dagsläget har STORA problem med andra hundar... Att då stå och se på när någon annas hund leker och busar "framför näsan"...
Men testar man inte så vet man ju inte om det fungerar!!

Hur länge testar du detta?
Jag förstår tänket! Men hur får man det att funger i vardagen?
På eftermiddagar/helger när man har "all tid i världen" är det ju enkelt att öva så här - gör som jag önskar annars blir du "kvar hemma", "av med maten", "kvar i bilen" osv. Men ex på morgonen i mörkret då man har MASSOR av annat att göra - förutom att rasta hunden - hur löser ni det då?
För rent praktiskt så kan man ju inte lämna hunden hemma när man åker till jobbet...

Hunden är inklickad och som sagt VÄLDIGT duktig på en massa trix och konster.

/Swat
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Du skrev att hunden hade ett stort doftintresse - kanske det går att använda som belöning?

Tex:1) Om hunden "vuxit fast" vid en doftfläck när tanken var att ni raskt skulle gå vidare så kan man "kräva" fläcken. Alltså mota bort hunden genom att ställa sig på fläcken. Nu är det alltså dags för hunden att klura ut vad han ska göra för att åter få nosa. När hunden sedan gjort rätt kliver man bort från fläcken och ger den varsågod att nosa.

2)Om hunden drar för att komma till en doftfläck, så stannar man och försöker sedan gå tillsammans till den doftfläcken utan att hunden drar och helst med kontakt med föraren

Om jag förstått de här övningarna rätt är de lite till för att öka sammarbete mellan hund och förare och föraren får ett större värde i hundens ögon eftersom denne tydligt visat att han/hon bestämmer.

Jag ska dock ärligt säga att jag är själv nybörjare på det här och att detta är en grej jag lärt mig på min valp-fortsättningskurs för en immi ansluten tränare. Då minnet är kort men intensivt:o kan det vara så att jag minns något fel eller bara att det låter konstigt utan ett bättre sammanhang. Men jag ville försöka bidra med tips iallafall:laugh:
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Fast, som jag uppfattat det så får man inte "visa rent handgripligen" - typ locka upp nosen för att få ner rumpan vid sättande?
Utan HELA träningstänket går ut på att hunden skall klura ut själv vad han skall göra för sin belöning...

Skall fråga henne hur hon ser på dina råd att "strama upp tyglarna" lite!
Ett mellanting mellan ren "vänta och belöna" och "visa och belöna" måste väl ändå kunna klassas om mjuk-träning?!

Själv tycker jag även att en vatten-spruta borde räknas som "mjuk korrigering" - att använda ex när denna hund överfaller sin matte eller vägrar släppa i kampen... Men tydligen var det ett "big no no" det också...;)

Som jag upplever hunden så är han inte alls slö och tråkig, bara "omotiverad" med sin matte.
Hos mej är han som sagt pigg och glad och initiativrik utan att vara påfrestande. Det känns lite som att han blir "uttråkad" av att inte behöva anstränga sej...
Här får handlingarna konsekvenser! Positiva OCH negativa! Alla hundar får "står för sina egna handling" oavsett vad.

Skall be matten att fundera lite mer på vad hon kan acceptera och vad hon absolut INTE kan acceptera i vardagen... Så kanske vi kan hitta en medelväg där hon - som du skriver - utstrålar mer självsäkerhet och kortar ner sitt tålamod lite! Samtidigt som hon fortsätter sin "egen stil" vid träning av koster, trix och annat moment-baserat.

/Swat
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Ska absolut tipsa om detta!!

Låter som en intressant övning som kanske kan passa detta "team"!

Tack så mycket!

/Swat
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 638
Senast: Snurrfian
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 768
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 551
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp