"Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Jag vet att många jobbar ju heltid, det kan bli jättesvårt att få ihop en hel dag och samtidigt jobba så med hunden. Fast å andra sidan, har jag ett problem så är det bara att kavla upp ärmarna och börja planera in dagen så man hinner även med detta. Gå upp en halv timma tidigare, om promenaderna i sig blir kortare så får man fixa till detta på kvällen med en bra aktivitet.

Så det är nog bara att bita ihop och "make it work". När jag har jobbat på det här sättet med andra hundar så har i alla fall jag snabbt sett förändringar i hunden, men då har jag en mördarkonsekvens och skiter i om klockan går för det är ändå bara för en kortare period.

Kibanis tips tyckte jag också var trevliga.

Om hunden helt oprovcerat tacklar matte, där går då min gräns. För att korrigera ett sådans ohyffs betingar jag en kedja. Det kräver både timing och kunskap.
Man går alltså ut med hunden en tidig, eller sen tid då man förväntas stöta på väldigt få störningar, i fickan har jag en vanlig halskedja.

Låt nu säga att hunden ämnar streta iväg mot en intressant fläck, då skickar jag kedjan på hunden. Detta ska absolut inte vara hårt och det är inte själva kastandet som är intressant utan det kommer här: Ta fram din bästa Oscars-förmågor och närma dig den kastade kedjan långsamt, se till att hålla hunden bakom dig. Kan du spela ut ordentligt så säger du "Usch" samtidigt som du mycket försiktigt närmar dig kedjan. Och håll för guds skull undan hunden från detta hemska. Väl framme vid den läskiga kedjan så fixar matte biffen, stoppar raskt på sig kedjan, andas ut tungt och lämnar platsen.
Tittande på hunden, "Du jag tror vi fixade det!"

Behövs det, så gör om.

Om detta gör på rätt sätt och med rätt inlevelse så kommer denna kedja att bli hundra gånger värre än vilken "Barbro-börjesson-burk" som helst. Brusar huden upp tar man bara fram kedjan och skramlar lite med den och säger "usch!"

Det funkade på en "mördar-terrier" som jag hade hand om som fullkomlig överföll matte.
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Tack för dina tankar och ideer!!

Skall förmedla dessa och se vad som händer.

Tror dock INTE att kast-kedja är aktuellt! Men kanske kan någon annan form av "avbrytande-upplevelse".

Jag återkommer när jag pratat med matten.

/Swat
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Min första tanke är att matte tränat sin hund helt strålande.... i att ignorera henne.... Åtminstone är det just det intryck jag får. Ju mer ointresserad hunden är av matte, desto hårdare jobbar matte för "sin belöning" - en engagerad hund. Ett ganska lysande exempel på hur variabel belöningsfrekvens faktiskt funkar väldigt bra... matte blir jätteglad de få gånger hunden verkligen vill jobba med henne och sen kämpar hon ännu hårdare.

Nu kanske jag låter elak men det var inte min mening... det är ju egentligen himla tråkigt att situationen är som den är; för både hunden och matte och även för de som ser det lite mer "utifrån" som TS.

Finns ju INGET som säger att bara för att man jobbar med mjuka metoder/positiv förstärkning/klickerträning så ska man fjäska för sin hund och be den om att göra saker. Tvärtom är ju grundtanken att hunden ska jobba för sin belöning, vad nu det än må vara.

Jag tänkte att jag kanske i alla fall kan försöka ge lite tips och råd; jag kör själv med mjuka metoder/positiv förstärkning så mina råd kommer att utgå från det, så att matten i fråga inte ska behöva känna att det är metoder som hon inte kan känna sig bekväm med.

Först och främst tycker jag att matte ska börja ignorera hunden. Hon ska INTE träna konster, trix etc. utan låt hunden ha tråkigt. SKITTRÅKIGT rent ut sagt... ;) Hunden är ju bortskämd med en matte som engagerar sig i honom trots att han knappt ger något tillbaka, det är INTE ett samspel!

Sen får hunden lära sig att BE om saker. TS frågade i något inlägg tidigare hur man gör om hunden aldrig ber om lov, i samma inlägg stod att matte lärt in "kontakt" som ett trick, men tittade hunden bort så sa matte "kontakt" igen och så tittade hunden om han ville....

I min värld är det där inte kontakt - det är bara ett trick där hunden håller huvudet riktat så att han råkar titta på matte. :mad: Han ber ju inte om lov att få göra något, han bara vrider huvudet på ett visst sätt och får belöning för det. Känner han inte för att titta så skiter han i det. :devil:

Jag skulle tro att om matte plötsligt inte anstränger sig så enormt mycket så kommer hunden - även om det tar ett tag - att börja undra vad sjutton som hänt. Nån gång kommer han säkert att börja söka mattes kontakt, det är jag övertygad om.

Om hon har det jättejobbigt med honom på promenaderna så får hon försöka göra dem väldigt korta - tanken är ju ändå att hunden under en period ska ha riktigt tråkigt. På med en halti, gå kiss- och bajspromenad men inget mer; hunden lär inte avlida av att få lite mindre motion ett tag - om inte annat kan man dra ner på fodret lite också - då kanske han plötsligt blir lite mer intresserad av att jobba för sin mat om inte annat.... Börjar hunden stöka och hoppa på henne så får hon ta ett stadigt tag i haltin, eller så får hon trampa på kopplet eller koppla upp honom i en stolpe, staket eller liknande och bara gå iväg nån meter. Noll vinst för hunden på dumt beteende.

När hunden väl faktiskt börjar BE om kontakt - och det är jag övertygad om att han gör om matte plötsligt inte ber om hans uppmärksamhet hela tiden utan bara struntar i honom - så får hon fundera på en riktigt bra belöning också. Om han nu är en "brötig" hund som gillar brottning så får hon väl helt enkelt inbjuda till lite brottningslekar, eller vild kamplek, MEN då måste hon ju se till att hon kan avbryta när HON vill. Prova t.ex. inomhus, där kan hon ju alltid gå ut ur rummet och stänga dörren/sätta för ett galler etc. om hunden inte lyssnar när hon säger "Nu är det bra".

Att hunden beter sig så bra hemma hos TS tror jag beror mycket på att hunden direkt upptäckte att ingen fjäskade för honom där. Han hann bara precis prova att bete sig som han gör hemma och *pang bom* så kom en konsekvens av det handlandet. Hundar är ju inte dumma; de gör det de tjänar på och här tjänar hunden definitivt på att vara trevlig. Hemma hos matte tjänar han ju verkligen mer på att bete sig dumt, ju mer han drygar sig desto mer jobbar matte på att vara rolig och få honom att tycka allting är kul. Men det får ju precis tvärtom-verkan....

Skulle inte förvåna mig om en del av utfallsproblematiken också kommer från det här att matte fjäskar så mycket för sin hund - hunden är ju faktiskt den som "bestämmer och leder" i den här relationen.... då hamnar plötsligt en hel del ansvar på hunden, t.ex. ansvaret för flocken när man möter andra hundar. Den här hunden klarar dock inte av det ansvaret utan tycker att hela situationen är skitjobbig och så blir det utfall av det hela.

Jämför med hur valpar fjäskar för vuxna hundar och de vuxna ser mest besvärade ut och går undan, kanske kan de på sin höjd tänka sig att engagera sig i lite lek en stund när de själv vill men sen är det nog när den vuxna hunden tycker det. Det påminner faktiskt en hel del om relationen mellan matte och hund här i tråden (åtminstone så som jag tolkar det av det som skrivits här).

Sen gissar jag att hunden ifråga inte är kastrerad? Det skulle ju kanske kunna vara en fundering - inte för att det är nån magisk metod men enligt TS är hunden: "...en typisk "trist hanhund", som är ganska doftfixerad, stöddig och självcentrerad!" och det kunde man kanske dämpa med hjälp av kastrering. Dessutom så brukar kastrerade hundar bli mycket mer matintresserade, vilket väl i det här fallet också hade gjort det lättare att jobba med belöningar. ;)

Nå, det här är mina tankar om det hela. Tycker synd om både matte och hund, det där är ju ingen rolig situation direkt och det kan ju inte vara kul att se sin hund fungera bättre ihop med någon annan... :(
 
Senast ändrad:
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Vilket fantastiskt välskrivet svar!! Det känns verkligen som att du träffat "pudelns kärna" :)

Jag skall vidarebefordra dina tankar och tips och råd till berörd matte!

/Swat
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Jo, om Åsa A börjar skriva här, kan jag lova en hel massa fantastiska svar!:laugh:
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Tror dock INTE att kast-kedja är aktuellt! Men kanske kan någon annan form av "avbrytande-upplevelse".

/Swat

Om hon inte vill kasta kedjan på hunden,så kanske det är lättare att drämma in den i en lyktstolpe eller ett plåtskåp(om det finns i närheten),eller kasta en sten på en vägskylt?
Ja,bara så det blir lite skrammel och på så vis påkalla uppmärksamhet!

Jag kan göra så ibland på min gamla tant om hon fastnat för länge någonstans,och det kanske inte är ett akut läge,utan mest för uppmärksamheten,hoho!
 
Sv: "Älskad" av fel hund, vad göra?! (LÅNGT)

Eller en gammal coke burk med lite smasten att skaka... eller kanske aven att kasta MOT, inte pa, hunden. (I gar kastade jag en hink i riktning av min tjej nar hon valde att ignorera mig nar hon inte fick ata upp den spillda hastmaten. Hinken traffade inte, men hon kom ihag att man lyder. LOL)
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 753
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 533
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp