Älskar du ditt jobb?

Hittarinte

Trådstartare
Spinoff på tråden "Skulle du jobba?":

Flera skriver i ovanstående tråd att de älskar sitt jobb och aldrig skulle vilja sluta. Detta fascinerade mig en del - jag är ok med mitt jobb, men det finns väl roligare saker man kan göra?

Så - ni som vill svara, vad är det för jobb ni har som ni älskar? Varför älskar ni det? (ni behöver försåts inte beskriva jobbet i sån detalj att någon kan identifiera er, men på en mer övergripande nivå kanske?)
 
Konstnär och keramiklärare. Älskar såklart mitt jobb, annars hade jag valt något lättare att försörja sig på.
Just nu pluggar jag dock en master i konst så får iaf CSN..
 
Jag jobbar som djurskötare. Tar hand om mjölkkor och deras kalvar.
Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag ha några egna kor istället. Men absolut att jag skulle kunna tänka mig att jobba kvar också. Men gå ner i tid.
 
Nej.
Jobbet är helt okej, utmanande och engagerande. Ibland frustrerande också såklart.

Men jag hade nog inte gjort det här om jag kunde välja fritt.
 
Spinoff på tråden "Skulle du jobba?":

Flera skriver i ovanstående tråd att de älskar sitt jobb och aldrig skulle vilja sluta. Detta fascinerade mig en del - jag är ok med mitt jobb, men det finns väl roligare saker man kan göra?

Så - ni som vill svara, vad är det för jobb ni har som ni älskar? Varför älskar ni det? (ni behöver försåts inte beskriva jobbet i sån detalj att någon kan identifiera er, men på en mer övergripande nivå kanske?)

Jag kan inte tänka mig att hitta en tillräckligt bra ersättning till den pusselbiten i mitt liv. Fast det är inte "jobbet", utan mer "yrket" och de fantastiska saker man tillsammans med andra duktiga kan åstadkomma genom att vara i det, som jag älskar.

Det är en oerhört viktig del av mitt liv, men det är inte den enda viktiga delen. Att gå och dröna utan externa krav skulle jag inte klara många månader utan att må riktigt dåligt. Då skulle jag nog behöva utmana mig själv så att överlevnad blir svårt och därmed blir ett externt krav.
 
Jag kan faktiskt finna det smått sorgligt att man har så lite i sitt liv att man inte kan se en tillvaro utan arbete (under förutsättning att man hade klarat sig ekonomiskt givetvis).

Jag tycker att det finns så otroligt mycket jag hade kunnat fylla mina dagar med och det hade bara varit ekonomin (och att jag fick förbli frisk) som hade satt gränserna.

I just mitt fall hade jag tex köpt en häst och En hund till och med djur kan man lätt fylla hur många timmar som helst. Hade också rest mer.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag kan faktiskt finna det smått sorgligt att man har så lite i sitt liv att man inte kan se en tillvaro utan arbete (under förutsättning att man hade klarat sig ekonomiskt givetvis).

Jag tycker att det finns så otroligt mycket jag hade kunnat fylla mina dagar med och det hade bara varit ekonomin (och att jag fick förbli frisk) som hade satt gränserna.

I just mitt fall hade jag tex köpt en häst och En hund till och med djur kan man lätt fylla hur många timmar som helst. Hade också rest mer.

Jag tycker att det tyder på viss brist på förståelse för vad ett yrke kan vara, det att du ser det som sorgligt.

Jag skulle kunna välja att se det som ganska sorgligt, att någon tycker att en häst och en hund och djur är mer meningsfullt än att göra andra saker som mycket väl kan göras inom ett yrke. Fast jag förstår ju att det finns de som resonerar så och tycker inte att det är fel att andra gör andra val och prioriteringar och mår bra av det.

Jag skulle inte på något sätt kunna ersätta det mitt yrkesarbete utgör på egen hand - hur många fantastiska saker jag än kunde tänka ut att ägna mig åt.
 
"Älskar" vet jag inte om jag skulle säga, men jag tycker i alla fall väldigt bra om mitt jobb. Jag är psykolog och jobbar inom psykiatrin, är även doktorand så ägnar halva min tjänst åt forskning.

Det är få saker som jag gör på fritiden som ger mig samma intellektuella stimulans som jobbet. Men jag vet inte, kanske skulle börja ägna fritiden åt mer intellektuellt "krävande" saker om jag slutade jobba. Blir väldigt trött både mentalt och känslomässigt av jobbet idag.
 
Spinoff på tråden "Skulle du jobba?":

Flera skriver i ovanstående tråd att de älskar sitt jobb och aldrig skulle vilja sluta. Detta fascinerade mig en del - jag är ok med mitt jobb, men det finns väl roligare saker man kan göra?

Så - ni som vill svara, vad är det för jobb ni har som ni älskar? Varför älskar ni det? (ni behöver försåts inte beskriva jobbet i sån detalj att någon kan identifiera er, men på en mer övergripande nivå kanske?)
Jag är advokat på advokatbyrå. Jag har förmånen att få klura över spännande problem, argumentera, hitta nya lösningar för att möjliggöra samhällsbyggnad, träffa massor av intressanta och smarta klienter och dessutom bidra till bolagsbyggande och jämställdhetsarbete (i en bransch som verkligen behöver det), samtidigt som jag har en underbar arbetsplats med fantastiska kollegor som utmanar mig och där jag varje dag skrattar högt och hjärtligt. Dessutom har jag full frihet vad gäller arbetstid och plats att utföra arbetet på, vilket underlättar yrkets mer negativa sidor (tidspress, höga prestationskrav och hög arbetsbelastning) och har liksom ingen chef som bossar.
 
Nej, det gör jag inte. Men jag tycker många av de saker jag gör på jobbet är spännande, intressanta och utvecklande. Men om jag inte var tvungen för min uppbehälle skulle jag inte gå till jobbet. Det största problemet med jobbet är att det är tvingande, tidsstyrt och innehåller en massa moment som är tärande. Om jag kunde jobba under andra former så skulle jag inte ha något emot arbetet som sådant.
 
Jag kan faktiskt finna det smått sorgligt att man har så lite i sitt liv att man inte kan se en tillvaro utan arbete (under förutsättning att man hade klarat sig ekonomiskt givetvis).

Jag tycker att det finns så otroligt mycket jag hade kunnat fylla mina dagar med och det hade bara varit ekonomin (och att jag fick förbli frisk) som hade satt gränserna.

I just mitt fall hade jag tex köpt en häst och En hund till och med djur kan man lätt fylla hur många timmar som helst. Hade också rest mer.
Jag ser det som naivt att tro att något annat kan ersätta den stimulans ett arbete kan ge. Det tyder för mig på att man inte kan förstå vad det faktiskt innebär att inte jobba.
 
Jag kan faktiskt finna det smått sorgligt att man har så lite i sitt liv att man inte kan se en tillvaro utan arbete (under förutsättning att man hade klarat sig ekonomiskt givetvis).

Jag tycker att det finns så otroligt mycket jag hade kunnat fylla mina dagar med och det hade bara varit ekonomin (och att jag fick förbli frisk) som hade satt gränserna.

I just mitt fall hade jag tex köpt en häst och En hund till och med djur kan man lätt fylla hur många timmar som helst. Hade också rest mer.

Fast jag tycker tvärt om - det är sorgligt med de som avskyr sitt jobb och hade slutat så fort det bara går om de hade klarat sig ändå. Tänk att spendera så mycket tid med något som man ogillar starkt.

Jag hade absolut kunnat fylla mina dagar utan att jobba - men jag gillar verkligen mitt jobb och att finnas i ett sammanhang som är viktigt för många
 
Nej. Jag tror inte att någon brevbärare älskar sitt jobb. Kunna trivas och ha kul med kollegor osv, absolut, men inte så att det är svårt att tänka sig att det finns annat som känns mer roligt och meningsfullt. På just mitt kontor har vi i princip ingen personalomsättning, det är tydligen extremt ovanligt.
 
Älskar mitt jobb, är bibliotekarie. Älskar själva yrket i sig och just nu har jag en kanon arbetsplats med kollegor och arbetsuppgifter. Är stor skillnad mot när jag hade ett jobb jag vantrivdes med, då hade jag gärna gått hemma, men nu , nej tack.
 
Älskar också mitt jobb, är läkare på en medicinklinik.
Att få möta och hjälpa människor, att få lära sig nya saker varje dag. Rätt mycket frihet att själv bestämma hur jag vill lägga upp mina dagar och mitt arbete. Härliga kollegor är dock a och o för att man ska trivas på en arbetsplats över huvud taget tror jag.
 
Så - ni som vill svara, vad är det för jobb ni har som ni älskar? Varför älskar ni det? (ni behöver försåts inte beskriva jobbet i sån detalj att någon kan identifiera er, men på en mer övergripande nivå kanske?)

Jag är utbildad processoperatör och jobbar med att drifta storskalig kraftvärmeproduktion, kan även jobba på processindustrier tex massa- och pappersbruk, kem.industrier, malmförädling osv.
Jag älskar mitt jobb för att jag gillar att köra stora komplexa anläggningar, det gör nån samhällsnytta och jag tycker om variationen mellan övervakning och praktiskt fixande ute i fält. Jag gillar skiftgången, det är bra betalt och jag har möjlighet att ha hund med på jobbet just där jag är idag. Branschen utvecklas hela tiden och det står aldrig stilla.

På min fritid lär jag mig att köra långtradare. Det är väl en annan fetisch jag har, jag gillar att köra stora maskiner och 6-700 hk och drygt 60 ton är stort.. :angel:
 
Jag älskar kanske inte att städa toaletter på min skola, men jag älskar att VARA på skolan.
Träffa barn, lärare, annan personal, föräldrar, och förskolans hela lilla värld.
Jag älskar att få med mej en 3.5 åring på städrunda i skolan halv 7 på morgonen, jag älskar att luncha med skolbarnen. Jag älskar att vara en del i något så viktigt som barns lärande. UTAN att ha ansvar...
Jag älskar att ha prao elever som är 11 år. Jag älskar att se dom växa över sommaren, jag älskar att ha kontakt med dom även som vuxna. När dom kommer och visar upp en partner, en bil eller ett barn ! :heart jag älskar...
Jag känner mej så lycklig att få jobba på väldens bästa skola, med världens finaste barn!

Däremot älskar jag INTE att det tog 32 minuter i morse att köra 15-18 km pga snöstorm.....
De är sällan jag förbannar vädret. Men jag har 3 mil till jobbet och då halva vägen är totalt snöblint, ja... då gnäller jag!

* Jenny*
 
Jag kan faktiskt finna det smått sorgligt att man har så lite i sitt liv att man inte kan se en tillvaro utan arbete (under förutsättning att man hade klarat sig ekonomiskt givetvis).

Jag tycker att det finns så otroligt mycket jag hade kunnat fylla mina dagar med och det hade bara varit ekonomin (och att jag fick förbli frisk) som hade satt gränserna.

I just mitt fall hade jag tex köpt en häst och En hund till och med djur kan man lätt fylla hur många timmar som helst. Hade också rest mer.
Jag tänker att de flesta vill ingå i ett sammanhang och bidra med något, att enbart vara "tärande" hade nog inte varit något för mig. Men möjligheten att välja utifrån vad man själv känner att man trivs med och vad man anser vara goda bidrag blir ju större om det egna behovet att tjäna sitt uppehälle inte finns med i ekvationen.
 
Jag kan faktiskt finna det smått sorgligt att man har så lite i sitt liv att man inte kan se en tillvaro utan arbete (under förutsättning att man hade klarat sig ekonomiskt givetvis).

Och jag tycker att det är huvudsaken att det finns nåt meningsfullt att ägna sig åt. Om det är jobb eller fritidssysla är väl skitsamma? Det viktigaste för människan måste väl ändå vara känslan av att göra nåt meningsfullt? Eftersom en ska spendera så mkt tid med att jobba är det väl bara att gratulera om nån kan tjäna pengar på nåt hen gillar? Jag tycker det mest sorgliga är att gå ett yrkesliv och vantrivas 40 tim per vecka... snacka om bortslösad tid.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 035
Senast: Whoever
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 646
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp