Älskar mitt hus

Jag har i hela mitt liv haft en önskan om att kunna rota mig. Jag har flyttat runt mycket och saknat att ha en egen plats. Men nu har jag det. Det har tagit sin tid att känna sig hemma men nu är den här platsen på jorden min.

Jag älskar mitt hus. Den håller mig varm på vintern och sval på sommaren. Luftvärmepumpen kan ge både värme och kyla.

Det bästa av allt är att jag kan gå ut i trädgården. Att kunna var ute är jätteviktigt för mig. Trädgården är insynsskyddad och jag kan utan att skämmas gå lättklädd. Utanför huset har jag en hängmatta, som jag för övrigt hittade gratis på Facebook. Där ligger jag ofta och tittar på molnen, helt ifred från störande människor.

Jag har en stor inglasad veranda som jag kan nyttja under den varma delen av året. Nu under sommaren har jag ställt dit en säng som jag kan sova i. Det är skönt att kunna sova "ute". Jag älskar det. Verandan är underbar.

Huset är billigt att bo i. Jag har slutat amortera vilket gör att jag trots att jag är arbetslös klarar mig bra.

I min trädgård har jag rosor som jag älskar. Ibland pysslar jag med dem genom att vattna dem. I år har de fått gödning i form av guldvatten. Mer än så har jag inte orkat ge dem, men de har växt och blommat fint ändå, utom de två rosorna som står på fel plats. De ska jag flytta.

Jag har också en slänt ner mot åkern där jag kan skapa mig en skogsträdgård. Förra året planterade jag ett jostabär där. I år planterade jag en buartnöt, ett slags valnöt som också kallas för bixbyvalnöt. Och nyligen hittade jag en bärhäggmispel i en handelsträdgård som jag köpte och ska plantera där. Jag har också tänkt plantera en hjärtvalnöt där, men den har jag inte haft tillfälle att köpa än. Att ha en skogsträdgård är en dröm jag har.

Trädgården ger mig utrymme för mina drömmar. Vad vore jag utan mina drömmar? Apatisk?

Men samtidigt, trädgården är också min sorg. Jag har inte orkat med den så som jag hade önskat. Jag har t.o.m. funderat på att flytta på grund av den. Men vart skulle jag ta vägen? Jag har kollat runt, men svaret är tyvärr att alternativ saknas. Så i stället har jag fått öva på min acceptans. Jag har fått acceptera att trädgården är kaos.

Igår hade jag besök av en kvinna som blev lyrisk över min trädgård och tyckte att det är så en trädgård ska se ut. Intressant att hon tyckte det. Det ger ett visst perspektiv.

Men någon dag kanske jag kan bli frisk och orka med det jag vill. Tills vidare får det vara som det är. Jag har det trots allt väldigt bra i mitt hus.
 

Jag har ju blivit lite ifrågasatt varför jag bor här när jag inte tar hand om stället. Och jag förstår ju varför. Men samtidigt lever hoppet att jag kommer orka mer framöver. Det här stället har så otroligt mycket potential och jag njuter av allt som redan är bra. Och vart skulle jag bo om jag inte bor här? På något ställe där jag kanske bara blir en uppgiven ledsen människa?
Du ska absolut bo kvar. Ryser av bara tanken på att tvingas bo i en lägenhet.. Då bor jag hellre mitt eget hus i min egen ovårdade trädgård
 
Vad otrevligt av någon att uttrycka sig så. Hade du låtit något kulturarv förfalla hade det KANSKE varit en sak men ett helt vanligt relativt lantligt beläget hus? Det förfaller inte för att trädgården gror igen. Grannar och förbipasserande måste träna sig lite i att titta bort om det inte passar.
Det sas lite försiktigt av en klasskamrat. Men hon är förlåten. Det var hon som tog initiativ till en arbetsdag hemma hos mig. Då kom hon, 3 andra klasskamrater och läraren hem till mig en lördag och jobbade och slet med att fixa fint här. Jag är enormt tacksam för den hjälpen. Hon har även uttryckt vilja att komma hit igen och hjälpa till.
Lår de ifrågasättande komma och göra fint.
Du kommer aldrig få mer energi och ork om du låter deras åsikter tjuva. Så försök stänga ute dem och allt det som stressar.
Jag har fått mycket hjälp av de som försiktigt har ifrågasatt.
 
Så här ser det ut i min trädgård nu. Det är det här som får mig att tänka på att flytta.

Visa bifogad fil 73854
Det är kaos och jag mäktar inte ens med att klippa gräset. Jag hade en tanke om att åtminstone klippa runt rabatterna och gångarna där jag går. Hittills har det bara hänt en gång.

Bara att öva vidare på den där acceptansen 🙄.
Jag tänker att när det där blommar så är det som en liten miniäng.
Kanske för att det inte ser värre ut än vissa delar av vår trädgård. Ska ta bild på en bit som vi inte rört alls än på dessa år.
 
Det sas lite försiktigt av en klasskamrat. Men hon är förlåten. Det var hon som tog initiativ till en arbetsdag hemma hos mig. Då kom hon, 3 andra klasskamrater och läraren hem till mig en lördag och jobbade och slet med att fixa fint här. Jag är enormt tacksam för den hjälpen. Hon har även uttryckt vilja att komma hit igen och hjälpa till.

Jag har fått mycket hjälp av de som försiktigt har ifrågasatt.
Då var det kanske undrande snarare än ifrågasättande?
 
@Wille - här är en bild mot vår del av trädgården där vi inte rört ett dugg än. Finns ett gammalt uthus bakom, som knappt syns på bilden pga allt grönt, som ska rivas. Och du ser att fönstret inte ens är färdigmålat 🙈 .

Vi har också en skogsdunge på gården som vi inte rört än, hunden brukar gå där och plocka blåbär så det får helt enkelt vara så några år till troligen.

Tillägg: hönsen älskar att gå och leta insekter och maskar i området på bilden. Så inget ont som inte har något gott med sig ;).
 

Bifogade filer

  • IMG_20210807_123350.jpg
    IMG_20210807_123350.jpg
    431,8 KB · Visningar: 72
@Wille - här är en bild mot vår del av trädgården där vi inte rört ett dugg än. Finns ett gammalt uthus bakom, som knappt syns på bilden pga allt grönt, som ska rivas. Och du ser att fönstret inte ens är färdigmålat 🙈 .

Vi har också en skogsdunge på gården som vi inte rört än, hunden brukar gå där och plocka blåbär så det får helt enkelt vara så några år till troligen.

Tillägg: hönsen älskar att gå och leta insekter och maskar i området på bilden. Så inget ont som inte har något gott med sig ;).
En skogsdunge kan väl vara ok.

Igenväxta rabatter är det inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp