Ämne till C-uppsats inom hälsa

strawberrysylt

Trådstartare
Jag behöver tips!

Efter att jag föll på målsnöret och aldrig blev klar då jag hade lite detaljer kvar på min C-uppsats när jag läste Hälsovetenskapliga programmet, har jag bestämt mig för att nu ska jag göra klart utbildningen.

Jag ska skriva en ny uppsats, men frågan är om vad...? Hälsovetenskap är ju rätt brett ^^.

Jag är intresserad av t ex social kompetens, hur vi är mot varandra, psykisk hälsa och ohälsa, jargonger, självkänsla... Men jag behöver ju specificera mig rejält och hitta en specifik frågeställning.
Det kan såklart vara något helt annat också!

Jag skriver hellre om något positivt än om något negativt.

Har ni några idéer? :)
 
Jag behöver tips!

Efter att jag föll på målsnöret och aldrig blev klar då jag hade lite detaljer kvar på min C-uppsats när jag läste Hälsovetenskapliga programmet, har jag bestämt mig för att nu ska jag göra klart utbildningen.

Jag ska skriva en ny uppsats, men frågan är om vad...? Hälsovetenskap är ju rätt brett ^^.

Jag är intresserad av t ex social kompetens, hur vi är mot varandra, psykisk hälsa och ohälsa, jargonger, självkänsla... Men jag behöver ju specificera mig rejält och hitta en specifik frågeställning.
Det kan såklart vara något helt annat också!

Jag skriver hellre om något positivt än om något negativt.

Har ni några idéer? :)
Jag antar att du läst lite andra studenters uppsatser om du påbörjat en tidigare, har du några särskilda exempel som du tyckte var intressanta därifrån?
 
Personligen är jag intresserad av tillit i arbetet. Vad får oss att lita på kollegor? Utgår ifrån att det oftast är positivt att göra, men så klart finns det undantag. En titel/det faktum att de anställdes, ett positivt omdöme från någon vi litar på, första intrycken av att jobba tillsammans? Om det är det sistnämnda, vilket intryck behöver de göra? Tror att det finns en del forskning på det här området men har tyvärr inga referenser.
 
Personligen är jag intresserad av tillit i arbetet. Vad får oss att lita på kollegor? Utgår ifrån att det oftast är positivt att göra, men så klart finns det undantag. En titel/det faktum att de anställdes, ett positivt omdöme från någon vi litar på, första intrycken av att jobba tillsammans? Om det är det sistnämnda, vilket intryck behöver de göra? Tror att det finns en del forskning på det här området men har tyvärr inga referenser.
Intressant! Och hur påverkas vi av tillit? Tänker tex på min egen upplevelse av skillnaden mellan jobb där man möts med misstänksamhet och kontroll kontra tillit och frihet.
(Jag spinner vidare, har ingen direkt koll på forskningsläget här).

TS: vad som får oss att ändra vanor är ett intressant men kanske svårt ämne, tycker jag.
 
Gör det lätt för dig. Det är en c-uppsats inte ett eget stort forskningsprojekt du ska göra. Välj ett ämne där det finns massor med statistik och underlag.
Jag tycker att @lil-sis förslag om friskvårdsbidraget var bra. Jag vet att bara på vår arbetsplats är det över hälften som aldrig tar ut en enda krona. Och vi som plockar ut gör gärna det på tex massage eller liftkort, dvs inget kontinuerligt gymkort.
 
Jag tycker också någon aspekt av friskvårdsbidraget borde vara relativt lätt, om det går att få ut statistik. Titta på olika grupper, t ex män/kvinnor (om det är en arbetsplats med någorlunda jämn könsfördelning) eller olika åldersgrupper.

Finns friskvårdstimme kvar? Kan man göra någon jämförelse med den?
 
Jag tycker också någon aspekt av friskvårdsbidraget borde vara relativt lätt, om det går att få ut statistik. Titta på olika grupper, t ex män/kvinnor (om det är en arbetsplats med någorlunda jämn könsfördelning) eller olika åldersgrupper.

Finns friskvårdstimme kvar? Kan man göra någon jämförelse med den?

I min kommun får man välja mellan 1 friskvårdstimme per vecka eller 700kr/år i bidrag.
 
I min kommun får man välja mellan 1 friskvårdstimme per vecka eller 700kr/år i bidrag.
700? Inte mer? Jag jobbar i landsting (numera region) och har 2000 kr/år, de höjde i år från tidigare 1800. Min syster jobbar i kommun och har samma summa som jag. Vi kan dock inte välja friskvårdstimme.

Ursäkta OT.
 
Jag gjorde en B-uppsats om "sockerskuld". Använde fokusgrupper som diskuterade känslor kring skam och skuld när det gällde intag av godis, fika och liknande och hur man legitimerade intaget med t ex att man "unnar sig" eller ändå har tränat. Det blev en jätteintressant om än lite tragisk uppsats kring hur vi laddar olika matvaror och hur vi navigerar kring det, istället för att mat bara ska få vara mat.

Jag hade gärna gjort något utökat till C-uppsatsen men valde ett annat ämne tillslut.
 
Jag gjorde en B-uppsats om "sockerskuld". Använde fokusgrupper som diskuterade känslor kring skam och skuld när det gällde intag av godis, fika och liknande och hur man legitimerade intaget med t ex att man "unnar sig" eller ändå har tränat. Det blev en jätteintressant om än lite tragisk uppsats kring hur vi laddar olika matvaror och hur vi navigerar kring det, istället för att mat bara ska få vara mat.

Jag hade gärna gjort något utökat till C-uppsatsen men valde ett annat ämne tillslut.
Oj vad intressant, den hade jag velat läsa!
 
Enda fördelen med statlig myndighet. 3800 i friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme i veckan. Med tanke på att det är så olika hade det varit intressant med en jämförelse mellan stat och kommun och hur många som plockar ut friskvården. Hos oss tog 70 procent inte ut friskvårdsbidraget förra året... Rätt hög andel som inte bryr sig om en lön man faktiskt har. Jag har köpt ridlektioner för mitt bidrag :)
 
Jag behöver tips!

Efter att jag föll på målsnöret och aldrig blev klar då jag hade lite detaljer kvar på min C-uppsats när jag läste Hälsovetenskapliga programmet, har jag bestämt mig för att nu ska jag göra klart utbildningen.

Jag ska skriva en ny uppsats, men frågan är om vad...? Hälsovetenskap är ju rätt brett ^^.

Jag är intresserad av t ex social kompetens, hur vi är mot varandra, psykisk hälsa och ohälsa, jargonger, självkänsla... Men jag behöver ju specificera mig rejält och hitta en specifik frågeställning.
Det kan såklart vara något helt annat också!

Jag skriver hellre om något positivt än om något negativt.

Har ni några idéer? :)

Distansarbete och påverkan på den mentala hälsan kanske? Högaktuellt nu efter covid när så många jobbat hemifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp