Ämne till C-uppsats inom hälsa

Enda fördelen med statlig myndighet. 3800 i friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme i veckan. Med tanke på att det är så olika hade det varit intressant med en jämförelse mellan stat och kommun och hur många som plockar ut friskvården. Hos oss tog 70 procent inte ut friskvårdsbidraget förra året... Rätt hög andel som inte bryr sig om en lön man faktiskt har. Jag har köpt ridlektioner för mitt bidrag :)
Då har olika myndigheter olika :)

Lite OT men så synd tycker jag, särskilt nu under corona, att friskvårdsbidraget inte kan användas till träningsutrustning.
 
Du håller väl på med cykling? Kanske något ämne relaterat till sporthälsa?

Tack för alla svar!

@vilde Ja, det gör jag. Hmm, ja kanske det :). Ska fundera!

Hur många som har friskvårdstimme använder den till hälsofrämjande aktiviteter? Snäva in på ett yrke eller jämför två yrken inom samma kommun.

Eller nåt.

Vad har du tyckt varit lätt att läsa om tidigare på programmet? Kan du hitta någon ingång där?

Smart. Ska fundera på det! :). Tack.

Personligen är jag intresserad av tillit i arbetet. Vad får oss att lita på kollegor? Utgår ifrån att det oftast är positivt att göra, men så klart finns det undantag. En titel/det faktum att de anställdes, ett positivt omdöme från någon vi litar på, första intrycken av att jobba tillsammans? Om det är det sistnämnda, vilket intryck behöver de göra? Tror att det finns en del forskning på det här området men har tyvärr inga referenser.

Intressant :)

Vad vill du jobba med? Skriv om något du kan ha nytta av vid sökande av det jobbet

Hmm, ja det har jag funderat lite över, men inte kommit fram till riktigt, men det känns ju som en smart grej, ja! Ska fundera mera, tack.

Kanske kan du söka runt på högskolor/universitet för att se om det finns pågående forskningsprojekt du tycker är intressant? Kontakta ledaren och fråga om de har behov av en kandidat att hjälpa till :)

Smart :)

Gör det lätt för dig. Det är en c-uppsats inte ett eget stort forskningsprojekt du ska göra. Välj ett ämne där det finns massor med statistik och underlag.
Jag tycker att @lil-sis förslag om friskvårdsbidraget var bra. Jag vet att bara på vår arbetsplats är det över hälften som aldrig tar ut en enda krona. Och vi som plockar ut gör gärna det på tex massage eller liftkort, dvs inget kontinuerligt gymkort.

Ja, du har rätt. Ska försöka hitta något som både känns lockande, men som ändå inte blir svårare än det behöver vara. Det var inte att det var för svårt sist dock, det var väl mest, ja jag vet inte... olika skäl till att jag inte blev klar med det sista.

Jag tycker också någon aspekt av friskvårdsbidraget borde vara relativt lätt, om det går att få ut statistik. Titta på olika grupper, t ex män/kvinnor (om det är en arbetsplats med någorlunda jämn könsfördelning) eller olika åldersgrupper.

Finns friskvårdstimme kvar? Kan man göra någon jämförelse med den?
@lil-sis och @Silver Girl Hmm ja kanske det... vi har precis bytt från friskvårdstimme till friskvårdsbidrag i min kommun, faktiskt :). Kanske något om det!

Påverkan från sociala medier när det gäller träning/kost/hälsa hade jag tyckt varit intressant!

Jag gjorde en B-uppsats om "sockerskuld". Använde fokusgrupper som diskuterade känslor kring skam och skuld när det gällde intag av godis, fika och liknande och hur man legitimerade intaget med t ex att man "unnar sig" eller ändå har tränat. Det blev en jätteintressant om än lite tragisk uppsats kring hur vi laddar olika matvaror och hur vi navigerar kring det, istället för att mat bara ska få vara mat.

Jag hade gärna gjort något utökat till C-uppsatsen men valde ett annat ämne tillslut.

@Thera @Fruentimber Intressanta ämnen! Jag har funderat på något liknande, men vet inte om jag istället bör låta bli såna ämnen pga min historia... känsliga ämnen.
Kanske blir samma med sport/friskvård också iofs, vet inte...

Distansarbete och påverkan på den mentala hälsan kanske? Högaktuellt nu efter covid när så många jobbat hemifrån.
Intressant :)

----

Tack igen för alla förslag :). Tar gärna emot fler.
Har haft lite tankar ang t ex
- hur minska matsvinnet inom kommuner t ex på boenden? (Rel till mitt jobb, mer än de andra två)
- anledningar till att folk inte använder cykelhjälm och vad skulle få fler att göra det?
- är matförpackningarna vilseledande? T ex ser så bra och fina ut och så har djuren det eg inte så bra?

Kan man göra något av det kanske...?
 
- anledningar till att folk inte använder cykelhjälm och vad skulle få fler att göra det?
Nog inget lätt ämne, jag cyklar en del och kör utan hjälm men varför kan jag inte ens själv riktigt svara på :)

Det bästa svaret du fått är att välja ett ämne som du vill fortsätta att arbeta med. Det är inte ovanligt att de kontakter man får genom uppsatsen leder till anställning efteråt.
 
Nog inget lätt ämne, jag cyklar en del och kör utan hjälm men varför kan jag inte ens själv riktigt svara på :)

Det bästa svaret du fått är att välja ett ämne som du vill fortsätta att arbeta med. Det är inte ovanligt att de kontakter man får genom uppsatsen leder till anställning efteråt.

Okej. Fast det är ju också ett svar, på ett sätt, att man inte vet, eller en kombination av olika anledningar. :)

Hmm, jo så är det och jag funderar som sagt på det... :). Har ett jobb nu där jag kommer vara kvar, men man vet ju aldrig längre fram.
 
Okej. Fast det är ju också ett svar, på ett sätt, att man inte vet, eller en kombination av olika anledningar. :)
Funderade lite till på frågan och jag tror du skulle se en tydlig skillnad mellan de som växte upp innan lagkravet och de som kom efter. Lagen om cykelhälm kom 2005 (slog upp) och det var nästan samtidigt som det blev obligatoriskt med hjälm i Tour de France och andra storlopp.

Har faktiskt tänkt ibland på att skaffa hjälm men det har inte blivit av och jag cyklar mest typ touringcykling, alltså inte så särskilt fort och mestadels på landet.
 
Ergonomi på arbetsplatsen kanske? Något om hur man blir rörlig vid stillasittande arbete… eller hur man förebygger skador av statiskt arbete (kan relatera då jag har ett sådant själv och börjar redan då krämpor :meh:).

Eller hur man motiverar någon att träna när denne vet att det skulle bli bättre men ändå inte gör det (kan relatera ännu mer :o).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp