Ändrat beteende

Zalandra

Trådstartare
När jag köpte mitt 5 åriga sto (nu 6) så var hon väldigt mild och låg i rang. Nästan ursäktade sin existens. Hon var lägst i rang och nu uppvisar hon ett annat beteende i flock och mot mig. Hon står i en flock med 6 andra ston i blandade åldrar. De har stått tillsammans i ca 7 månader. Hon kommer alltid fram i hagen men det jag har uppmärksammat är att hon sen efter sommaren kommer mot mig med öronen bakåt. Visar inte upp något surt beteende i övrigt utan står kvar och väntar på att jag tar på grimman. Har sen fått höra av ägaren i stallet att hon försöker klättra i rang i flocken. Utmanar hårt ledarstona och tycker de små i hagen är hennes. Beter sig som en burdus tonåring. I ridningen är hon lika när vi rider ut. Testar och är het och spänd särskilt vid högre tempo eller på hemvägen.
Hon är fin i kroppen och jag har haft veterinär, sadelprovare och equiterapeut som kollat henne samt tandläkare. Inget fel på henne.
Så ni kunniga hur ska jag tolka hennes beteende? Och hur tänker ni det ska hanteras?
 
När jag köpte mitt 5 åriga sto (nu 6) så var hon väldigt mild och låg i rang. Nästan ursäktade sin existens. Hon var lägst i rang och nu uppvisar hon ett annat beteende i flock och mot mig. Hon står i en flock med 6 andra ston i blandade åldrar. De har stått tillsammans i ca 7 månader. Hon kommer alltid fram i hagen men det jag har uppmärksammat är att hon sen efter sommaren kommer mot mig med öronen bakåt. Visar inte upp något surt beteende i övrigt utan står kvar och väntar på att jag tar på grimman. Har sen fått höra av ägaren i stallet att hon försöker klättra i rang i flocken. Utmanar hårt ledarstona och tycker de små i hagen är hennes. Beter sig som en burdus tonåring. I ridningen är hon lika när vi rider ut. Testar och är het och spänd särskilt vid högre tempo eller på hemvägen.
Hon är fin i kroppen och jag har haft veterinär, sadelprovare och equiterapeut som kollat henne samt tandläkare. Inget fel på henne.
Så ni kunniga hur ska jag tolka hennes beteende? Och hur tänker ni det ska hanteras?

Största frågan är ju "Varför gör hästen så?"


Hur noga är hon genomkollad av veterinär och ET?
Är sadelutprovaren så bra som du tror?

Har du ändrat något annat?

Jag hade tolkat beteendet som att hon försökte berätta något, vad är sedan den stora frågan. Där kan det behövas lite detektivarbete!
 
När jag köpte mitt 5 åriga sto (nu 6) så var hon väldigt mild och låg i rang. Nästan ursäktade sin existens. Hon var lägst i rang och nu uppvisar hon ett annat beteende i flock och mot mig. Hon står i en flock med 6 andra ston i blandade åldrar. De har stått tillsammans i ca 7 månader. Hon kommer alltid fram i hagen men det jag har uppmärksammat är att hon sen efter sommaren kommer mot mig med öronen bakåt. Visar inte upp något surt beteende i övrigt utan står kvar och väntar på att jag tar på grimman. Har sen fått höra av ägaren i stallet att hon försöker klättra i rang i flocken. Utmanar hårt ledarstona och tycker de små i hagen är hennes. Beter sig som en burdus tonåring. I ridningen är hon lika när vi rider ut. Testar och är het och spänd särskilt vid högre tempo eller på hemvägen.
Hon är fin i kroppen och jag har haft veterinär, sadelprovare och equiterapeut som kollat henne samt tandläkare. Inget fel på henne.
Så ni kunniga hur ska jag tolka hennes beteende? Och hur tänker ni det ska hanteras?
Om du släpper dominans och rangtänket som ju inte finns bland hästar. Vad ser du då?

Jag tror inte att hon trivs i flocken.
 
Om du släpper dominans och rangtänket som ju inte finns bland hästar. Vad ser du då?

Jag tror inte att hon trivs i flocken.

Det går inte och säga om hästen trivs i flocken eller ej, trivs i hagen, eller ens på stallanläggningen, på den korta redogörelsen från TS.

Hästen kanske helt enkelt håller på att "bli vuxen", eller håller på och lär sig hur man beter sig i flock, eller är brunstig...

Eller så är det ingenting att bry sig om, hästen kanske bara håller på och lär sig hur det är att leva i flock.

Den hästen söker antagligen sin plats i flocken, och det kan ta tid. Det kan ta flera månader, för vissa hästar mer blyga hästar, att ens våga påbörja sitt politiska manövrerande i flocken.

Jag är hjärtligt trött på det där snacket som folk håller på med om "hästarna trivs inte för att..." (olika skäl). i gruppen, alldeles för ofta efter bara någon vecka. De flesta hästar med normalt hästvett, vågar ju inte ens titta på de etablerade hästarna på flera veckor i ny grupp.

Det tar många månader för en flock att bli harmonisk, en flock som innehåller "kloka individer", samt som har fasta rutiner, blir harmonisk mycket fortare, än den som innehåller "surkart", eller där saker och ting ändras runt hästarna "hela tiden".
 
När jag köpte mitt 5 åriga sto (nu 6) så var hon väldigt mild och låg i rang. Nästan ursäktade sin existens. Hon var lägst i rang och nu uppvisar hon ett annat beteende i flock och mot mig. Hon står i en flock med 6 andra ston i blandade åldrar. De har stått tillsammans i ca 7 månader. Hon kommer alltid fram i hagen men det jag har uppmärksammat är att hon sen efter sommaren kommer mot mig med öronen bakåt. Visar inte upp något surt beteende i övrigt utan står kvar och väntar på att jag tar på grimman. Har sen fått höra av ägaren i stallet att hon försöker klättra i rang i flocken. Utmanar hårt ledarstona och tycker de små i hagen är hennes. Beter sig som en burdus tonåring. I ridningen är hon lika när vi rider ut. Testar och är het och spänd särskilt vid högre tempo eller på hemvägen.
Hon är fin i kroppen och jag har haft veterinär, sadelprovare och equiterapeut som kollat henne samt tandläkare. Inget fel på henne.
Så ni kunniga hur ska jag tolka hennes beteende? Och hur tänker ni det ska hanteras?


Har verkligen hästen gått i samma flock i sju månader, det skulle alltså vara från juni 2017 tills nu? Helt utan ändringar?

Alltså utan att byta hage, utan att ändra utfodringsrutiner, utan att någon/några ur gruppen varit borta för mer någon dag?

De är ute lika länge som i somras?

Får mat på samma sätt?

Är hästen van att gå i flock? (minst fem hästar)
 
@skogaliten För mig räcker faktiskt informationen att hästen just lägger öronen bakåt samt visar stressbeteende för att säga att hästen gör sitt för att berätta att den inte trivs med sin tillvaro. Sen VAD den inte trivs med kan jag inte säga såklart. Men absolut att den vill berätta att något är fel. Eftersom hästen är vetcheckad osv hade jag provat ha de ensam alt med bara en hagkompis ett tag för att se om beteendet blir bättre/sämre.
 
Det går inte och säga om hästen trivs i flocken eller ej, trivs i hagen, eller ens på stallanläggningen, på den korta redogörelsen från TS.

Hästen kanske helt enkelt håller på att "bli vuxen", eller håller på och lär sig hur man beter sig i flock, eller är brunstig...

Eller så är det ingenting att bry sig om, hästen kanske bara håller på och lär sig hur det är att leva i flock.

Den hästen söker antagligen sin plats i flocken, och det kan ta tid. Det kan ta flera månader, för vissa hästar mer blyga hästar, att ens våga påbörja sitt politiska manövrerande i flocken.

Jag är hjärtligt trött på det där snacket som folk håller på med om "hästarna trivs inte för att..." (olika skäl). i gruppen, alldeles för ofta efter bara någon vecka. De flesta hästar med normalt hästvett, vågar ju inte ens titta på de etablerade hästarna på flera veckor i ny grupp.

Det tar många månader för en flock att bli harmonisk, en flock som innehåller "kloka individer", samt som har fasta rutiner, blir harmonisk mycket fortare, än den som innehåller "surkart", eller där saker och ting ändras runt hästarna "hela tiden".
Då ser vi det helt olika. För mig är det helt uppenbart med den info Ts har gett att hästen inte trivs. Att någon häst inte skulle falla in på sin plats på flera månader låter helt absurt i mina öron. Då är något i konstellationen riktigt riktigt fel. Några dagar, kanske en vacka men inte mer. Inte våga titta på etablerade hästar? Vad är det för märkliga hästar du har erfarenhet av? "Surkart" är en otroligt tråkig beskrivning av en häst som inte trivs i sin miljö. Att flocken är harmonisk är det hästar strävar emot hela tiden så varför skulle någon som fungerar i flocken gå runt och vara arg? Det är inga maktgalna människor vi har att göra med utan hästar. De pysslar inte med någon politisk manövrering.
 
Om du släpper dominans och rangtänket som ju inte finns bland hästar. Vad ser du då?

Jag tror inte att hon trivs i flocken.

I vilt kanske rang inte finns men jag tycker helt klart det finns i flock i fångenskap (så som vi människor har).
Hon kan helt enkelt blivit säkrare på sin egen roll alt får kämpa för sin föda tex
 
Sen behöver inte en häst må dåligt bara gör den strycker öronen. När TS ska hämta hästen o den strycker öronen kan den ju signalera till en annan häst inte just TS i sig
 
I vilt kanske rang inte finns men jag tycker helt klart det finns i flock i fångenskap (så som vi människor har).
Hon kan helt enkelt blivit säkrare på sin egen roll alt får kämpa för sin föda tex
Ja i fångenskap finns det och ses som en sjukdom, vid obduktion hittades skillnader som visade på hur stress påverkarat djuren som levt med så kallad rangordning.
 
Fast inget i texten tyder ju på att det är så det har gått till.

Jag tolkar det som att när hästen går emot henne är öronen bakåt men i övrigt inget surt beteende.Hon kan mkt väl signalera till de andra tex håll er borta medans hon går till sin äg.
Vi har lösdrift tex den ena har jag två avelsston.Den ena är den bestämmande helt klart. När jag ger dem kraftfoder i lösdriften i våra små foderhagar kan hon komma emot mig med öronen bakåt o ibland slå med huvudet men det är en signal till den andre märren att hålla sig undan. Alltså inget hot mot mig

nullo-Modo: säker på att ingen av dessa två mår dåligt trots väldig tydlig flocksammansättning med en som bestämmer över den andre 😉
 
Hon är van att gå i flock och har gått i större flock än nu. Det jag ser rent fysiskt sett har hon ändrats otroligt mycket sen jag köpte henne. Hon var ganska tunn och inte speciellt musklad. Nu är hon mycket grövre i kroppen och fint musklad. Hon har dock tagit till sig unghästarna som är ca 1,5 år. De går ofta med henne och följer med henne. Äter även med henne vid utfodring. Hon verkar trivas bra i flocken men försöker komma upp sig. Känns som en trotsig tonåring ibland och ledarna i hagen orkar inte med hennes försök ibland. Men när ledarstoet säger till på skarpen så backar hon. Den enda ändringen sen i somras är att de bytt hage från sommarbete och för ett tag sen försvann en häst i tilliggande hage. Annars är det vell ändringen i hennes fysik.
 
Kom på en till ändring. Hennes tidigare bundis som nu är långt ner i hierarkin var borta på betäckning under ett tag i somras.
 
Du har fortfarande inte förstått att det inte finns någon HIERARKI i en flock.
Fast jo. Men inte på det sätt som TS beskriver. Dominans inom art går alltid nerifrån och upp. Det lilla fölet tuggar mot det gamla stoet för hon regerar fett i fölis ögon. Att som TS häst sprutta runt och leka polis och ordningsman brukar sällan vara den som är ranghög. Det ranghöga stoet glider mest runt och måste ibland vicka på ett öra mot den unga hästen för den ska flytta sig från hö-högen.
 
Fast jo. Men inte på det sätt som TS beskriver. Dominans inom art går alltid nerifrån och upp. Det lilla fölet tuggar mot det gamla stoet för hon regerar fett i fölis ögon. Att som TS häst sprutta runt och leka polis och ordningsman brukar sällan vara den som är ranghög. Det ranghöga stoet glider mest runt och måste ibland vicka på ett öra mot den unga hästen för den ska flytta sig från hö-högen.
De kan i alla fall vara mer eller mindre bestämmande ;)

Olika funktioner ja, men nån ren hirerarki från högst till lägst finns inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 724
Senast: Efwa
·
M
Hästhantering Hej, jag har haft min ponny snart i 3 år nu och hon är jättesvår att fånga just i sommarhagen. Första sommaren jag hade henne fick jag...
Svar
5
· Visningar
953
Hästhantering Hej! Min rara häst går ju på lösdrift nuförtiden. I hagen har vi 4 hästar- men det har varit lite rörigt i flocken pga dödsfall och...
Svar
18
· Visningar
1 852
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp