Ändrat beteende

Trodde man kunde få en vettig diskussion på detta forum. Men alltid ska det vara något som urartar. Tackar för de seriösa svar jag fått
 
Du har fortfarande inte förstått att det inte finns någon HIERARKI i en flock.

Men ursäkta ordvalet då ska genast sluta. Om man nu kan bortse från ett "felande" ord och fundera kring frågorna istället, annars får man gärna kommentera en annan tråd :)
 
Men ursäkta ordvalet då ska genast sluta. Om man nu kan bortse från ett "felande" ord och fundera kring frågorna istället, annars får man gärna kommentera en annan tråd :)

Vad jag menar är att jag tror att du har fel utgångspunkt till hennes förändrade beteende eftersom förändringar finns över hela linjen och att flockbeteende inte handlar om rang eller hierarki, fastnar man i det så hamnar också fel i sin analys tänker jag.

Att hon ser sur ut när du hämtar hade jag inte fäst någon vikt vid öht, det kan vara signaler till andra att hålla sig borta tex. Jag tror inte det handlar om missnöje med att bli hämtad - då hade hon varit svårfångad.

Ridningen är väl knepigare - jag hade funderat på upplägget av hennes träning och sett över all utrustning etc- hon är ung och har hon fått ordentliga vilor mellan varven för att smälta det hon lärt sig? Hon har gått från tunn till musklad - det borde påverka det mesta, tex orken. Jag hade låtit hästen få en vila för att tagga ner sig och komma till ro- sen hade jag lagt upp en plan ihop med min tränare
 
Sen att hon blir hetare på hemvägen och/eller mer spänd under uteritterna kan ju vara att hon har bättre kondis nu, för mycket kraftfoder och att hon vill hem till sin flock. Jag upplever att just ston blir mer flockbundna
 
Har tänkt skicka bort henne på träning i 1 månad snart. Känns som hon behöver utbildning av någon kunnigare än mig. Sätta gångarter mer osv.
Vila har hon haft men inte mer än 1 eller 2 veckor i taget.
 
Kan behöva mer utlopp för sin energi nu när hon har mer muskler o kondition? Många hästar kan ändra beteende när de känner sig starkare och behöver få utlopp för sin energi tex få galoppera av sig lite mer
 
Olika funktioner ja, men nån ren hirerarki från högst till lägst finns inte.
Nä, det kan jag hålla med om att det finns inte "häst numer sju i rangordningen" i en flock på 20 hästar. Sen snöar vi in på dominanstänket för ofta och blandar in både oss själva eller snurrar ihop dominans med aggressivitet. Men visst finns det relationer där den ena parten dominerar den andre.
 
Av egen erfarenhet så kan det ibland vara sån liten :devil: skit detalj som gör att ston blir knäppa ( eller knäppare?!? ;))
Jag har ett sto som går ihop med ett annat sto. De är så lika till både utseende och beteenden så att vi måste nästan ha olika täcken på de för att se skillnad. De har gått ihop sedan i augusti. De hade då bredvid sig 2 st ponnykillar. Allt var frid och fröjd. Vi kunde ta ut ett sto ur hagen och den andra kunde gå kvar utan att bryta benen, springa ihjäl sig eller bli hes. Så en dag så kom det en ny häst till stallet. En ridtravarkille som skulle gå i ponnyernas hage och de skulle gå på andra sidan gården. Våra ston blev tokiga. De kunde inte gå längst fram i hagen utan de var längst bort. Råkade man ta in en så sprang den andra så den blev halt eller tappade en sko. 2 dagar sedan så fick stona tillbaka sina ponnys. Och friden infann sig på gården igen. Tyvärr så har båda ponnykillar flyttat men de har fått en ponnyherre på 28 år som mest står och sover men, de avgudar honom och han är glad för dem.
 
Tycker hon låter osäker. Att lägga öronen bakåt när de närmar sig en tycker jag vittnar om osäkerhet.. Mitt sto gjorde det när jag skulle hämta henne när hon stod på sjukhage/box och stått där länge.

Det är ett sto med... kan ju gå lite upp och ner i humör ;)
Vårkänslor? Sviter sen nyår?

Hur länge har det varit såhär?
 
Skulle kunna skriva en hel roman om mina ston känner jag men de jag tänkte på nu är den nyblivna 3 åringen. Hon har från ingenstans börjat hävda sig mot de äldre hästarna och speciellt stona, tar ingen skit alls 😂 Visst hon har alltid legat mot de tuffa hållet i hagen men inte öppet givit sig på de äldre som hon gör nu. Och nej hon gör de inte hela tiden utan mest vid mattider, vatten osv hon ska helt Enkelt först.. Jag tror alla hästar har perioder där de mer eller mindre testar gränserna i sin flock ..
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 724
Senast: Efwa
·
M
Hästhantering Hej, jag har haft min ponny snart i 3 år nu och hon är jättesvår att fånga just i sommarhagen. Första sommaren jag hade henne fick jag...
Svar
5
· Visningar
953
Hästhantering Hej! Min rara häst går ju på lösdrift nuförtiden. I hagen har vi 4 hästar- men det har varit lite rörigt i flocken pga dödsfall och...
Svar
18
· Visningar
1 852
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp