Ändring i försäkringsvillkoren

Karoliten

Trådstartare
Någon som har nån teori till denna förändring i villkoren. Är det för att det inte ska behandlas i onödan?
 

Bifogade filer

  • 3F2EDB4C-D787-4C5B-BF77-BAF02B9C3E02.jpeg
    3F2EDB4C-D787-4C5B-BF77-BAF02B9C3E02.jpeg
    251,1 KB · Visningar: 218
Tror som MiniLi att det måste göras en klinisk undersökning med bedövning för att konstatera att det finns ett problem. Dvs att operationer för tex lösa benbitar inte täcks om hästen inte har ett problem med benbiten.
 
Instämmer med ovanstående.
Att behandla utan att hästen har problem av det är ju en förebyggande behandling och såvitt jag vet har bolagen aldrig ersatt sånt. Jag skulle se texten som ett förtydligande.
 
Hur gör man om benbiten bara gör ont vid tex hoppning?Kan det bli så?Tänker att det kan vara svårt och bedöva bort om hästen förväntar sig att det ska göra ont?
 
Hur gör man om benbiten bara gör ont vid tex hoppning?Kan det bli så?Tänker att det kan vara svårt och bedöva bort om hästen förväntar sig att det ska göra ont?
Man kan säkert hitta enstaka exempel i teorin där det blir fel. Men i verkligheten handlar det om att bevisa att det benbiten som är orsaken till att hästen reagerar.
Om hästen bara reagerar vid hoppning och det inte går att provocera fram det vid hältutredning, kan det finnas andra orsaker än ben biten.
Mina försäkringsbolag har länge haft detta att försäkringen bara ersätter operation om hästen har besvär.
 
Jag har själv aldrig behövt operera bort en lös benbit så vet inte hur det är kan bara föreställa mig det.
Vet någon varför bostadsort kan påverka premien?
 
När det gäller hund påverkas det bl a av avstånd till djursjukhus med möjlighet till mer avancerad behandling. Borde vara samma med häst.
 
Inget nytt villkor egentligen, flera bolag har tillämpat det innan. Motiveringen är just inte behandla t ex en led utan att veta att problemen kommer från smärta i just den leden

Ex med hoppning - bedöva leden och hoppa hästen framför veterinären så löser man det
 
Inget nytt villkor egentligen, flera bolag har tillämpat det innan. Motiveringen är just inte behandla t ex en led utan att veta att problemen kommer från smärta i just den leden

Ex med hoppning - bedöva leden och hoppa hästen framför veterinären så löser man det
Jag tänker en häst som haft ont ett tag kanske inte slappnar av så fort om den tror det ska göra ont
 
Jag känner det kan bli bekymmer med de hästar som kanske inte är så medgörliga att bedöva, ffa bakben.
Det är ju bara att ge en lindrig sedering?
När min häst varit hos veterinär under vintern har sedering varit det första som görs innan veterinären ens börjar undersöka.
 
Jag känner det kan bli bekymmer med de hästar som kanske inte är så medgörliga att bedöva, ffa bakben.

De har hittills kunnat få dispens om det finns från veterinär att det varit omöjligt sticka. Tror inte det ändras bara för att villkoren nu kommer på pränt. Flera bolag har som sagt tillämpat de länge redan utan att det stått svart på vitt.
 
Det är ju bara att ge en lindrig sedering?
När min häst varit hos veterinär under vintern har sedering varit det första som görs innan veterinären ens börjar undersöka.
Enligt min veterinär finns det ingen sedering som bara sederar, utan att påverka varken smärtreceptorer eller neurologiskt.
 
De har hittills kunnat få dispens om det finns från veterinär att det varit omöjligt sticka. Tror inte det ändras bara för att villkoren nu kommer på pränt. Flera bolag har som sagt tillämpat de länge redan utan att det stått svart på vitt.
Allt är väl möjligt ;) bara mer eller mindre farligt...
Tycker kanske bolagen är lite väl smala i sin tolkning. Det finns ju fler sätt att diagnostisera en ledinflammation.
 
Allt är väl möjligt ;) bara mer eller mindre farligt...
Tycker kanske bolagen är lite väl smala i sin tolkning. Det finns ju fler sätt att diagnostisera en ledinflammation.

Tillämpningen kom samtidigt som en veterinär använde diagnostik mha rullmatta mer och mer. Jag skulle tro det var ett sätt att minska kostnadsökningen.

Och ja det finns många sätt diagnostisera ledinflammation. Men egentligen bara en att veta om det är just den inflammationen som orsakar hästens hälta/problem. Så jag tycker inte det är så illa ändå. Hellre den lite smalare tolkningen än ännu högre premier..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridprovet kommer inte att vara obligatoriskt för att erhålla diplom i unghästtest. Detta meddelade SWB tidigare i veckan som en av flera...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På Svenska Ridsportförbundets senaste styrelsemöte beslutades att man nu ska driva på för en förändring hos Riksidrottsförbundet, som...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
372
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
872
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp