ändringar i stallavtal

Vingra

Trådstartare
Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även när jag var där och tittade om det var någon gräns på hur mkt som ingick, vilket det inte skulle vara. Jag berättade om mina hästar, som är normala halvblodshästar 1 och 3år = 165-170cm. Stallägaren har sedan kommenterat på oj hur mkt mina hästar äter, (de har ätit omkring 14-16kg/var/dag). 2 dagar innan månadsbytet till december så skickar stallägaren mig att hen lagt fram nya kontrakt till mig, vilket känns rätt lustigt men jag har haft något på känn eftersom hen nästan dagligen kommenterat att det äter så väldigt mkt. Stallägaren har då höjt hyran rejält, satt gräns på hur mkt hösilage som ingår till 10kg och tagit bort en hel del saker som tidigare ingick (strö, helger, kallhyra sommartid osv) och att hösilage över 10kg kostar per/kg.
Jag anser att det skulle bli för dyrt för mig (då det för samma suma går att stå på större anläggning där allt inkl mockning och ridhus ingår dvs det är rejält dyrt för liten gård som inte har extra faciliteter av något slag) och säger att jag då inte kommer ha råd med det nya kontraktet utan säger upp mig. För mig är det självklart att det gamla kontraktet är vad som ska gälla under uppsägningstiden, men stallägaren försöker tvinga på mig att vissa delar (framförallt begränsning av hösilaget) ska gälla under uppsägningstiden. Jag har stått på mig om att totalvägra det men när jag pratat med hen så sätter sig hen bara på tvären med hur hen vill ha det och försöker avsluta hela tiden med "så får vi göra/då är vi överens om det" - vilket jag hela tiden motsätter mig att; NEJ vi är inte överens om någonting.

Ska ringa jurist som jag haft kontakt med förr och höra på måndag vad som egentligen gäller om ändringar verkligen får tvingas på under uppsägningstiden, men tänkte höra om någon här har lite kläm på sådant här?

Jag anser inte att mina hästar äter något underligt mkt, men håller på att bli tokig och kände till slut att det kanske var jag som var underlig efter en massa tjat ifrån stallägaren, så var tvungen att slå upp vad som faktiskt är normala rekommendationer
Enligt kalkyl jag räknar ifrån så bör växande unghästar äta omkring 2kg TS per 100kg kroppsmassa (mina hästar kommer väga 600kg), räknar man på att hösilaget är rätt torrt på omkring 70% så skulle det bli omkring 15,6kg (6*2*1,3), dvs vad jag ger mina. Och även om det skulle vara nästan torrt som hö som stallägaren påstår så skulle det bli (6*2*1,2) = 14,4, dvs jag ger inte mina onormala mängder.
De har gått på fri tillgång hela sina liv hittills och verkar snarare tycka att de står utan mat en hel del och gnager därför mer på inredning och annat nu...
https://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/torrsubstans-och-grovfoder/
https://www.hastsverige.se/hastensnaringsbehov.html
 
Jag tycker inte 16 kg hösilage/dag för ett större halvblod är konstiga mängder? Mina hästar har alltid fått stora mängder grovfoder och de gånger det krävts har jag köpt extra om det inte ingått i hyran, sen har jag ju varit jobbig och krävt att få det jag betalar för vilket inte alltid varit populärt. ;)

Lekman som jag är tycker jag ju att du även har rätt i vad som borde gälla under uppsägningen, du har ju sagt upp stallplatsen iom att stallägaren vill ändra kontraktet, då ska ju gamla kontraktet gälla även under uppsägningstiden. Fattar inte hur man kan försöka ändra ett avtal man själv lagt fram och båda godkänt villkoren i till att plötsligt inte gälla? Kan du flytta tidigare och därigenom slippa tjafset eller är du tvungen att betala hela uppsägningstiden?
 
Överenskomna kontraktet gäller under uppsägningstiden. Ändringar kan göras först om man är överens ELLER om tid motsvarande uppsägningstiden löpt ut.

Jag tycker absolut inte det är några konstiga mängder, dessutom har stallägaren vetat om mängderna sedan du tittade på stallet.

Trams.
 
Jag tycker snarare att det är uppseendeväckande om man tror att dina hästar skulle äta mindre än tio kilo per dag, då har man ju inte ordentlig koll.

Det gamla kontraktet gäller under uppsägningstiden, det är vad ni har kommit överens om. Det nya kontraktet som ni inte är överens om är ju orsaken till att du flyttar, d v s du har inte godkänt det och ni är inte överens.
 
14-16 kg per dag är inga mängder alls... Min stora 178 dam äter gladeligen 20-24 om dagen... Och då pratar vi halvblod... Visst i dagsläget så skulle hon bli fet på de summorna men när hon va yngre så hade vi problem att få upp henne i vikt...
 
Tycker inte alls det är mycket, är ju vad mina äter av hö under milda tiden på vintern.
Mina är ju inga jätte hästar utan 160 och 158 cm höga.

Stå på dej, avtalet går inte bara att ändra från ena dagen till andra.
 
Tack, ibland känns det som att jag är galen och funderar på vad som är normalt och inte :S
Jag tycker att jag är noggrann och petig dressyrtant som gillar att ha rent och fint, men aldrig stått i stall där det ska skuras ur skottkärror och grepar dagligen efter användning, jag tycker det är att dra det hela lite väl långt...

Jag har hittat annan stall att flytta till och har sagt att om hen nu vill ha ut mig eller tycker att mina hästar är så väldigt mkt dyrare än vad hen hade planerat för, då hen ju tycker att de äter mer än vad hen beräknat och fyller gödselcontainern mer än vad hen planerat så kan jag flytta ut tidigare (typ imorgon eller om två veckor eller til nyår har jag föreslagit), istället för om två månader, men det går inte hen med på.
 
Tack, ibland känns det som att jag är galen och funderar på vad som är normalt och inte :S
Jag tycker att jag är noggrann och petig dressyrtant som gillar att ha rent och fint, men aldrig stått i stall där det ska skuras ur skottkärror och grepar dagligen efter användning, jag tycker det är att dra det hela lite väl långt...

Jag har hittat annan stall att flytta till och har sagt att om hen nu vill ha ut mig eller tycker att mina hästar är så väldigt mkt dyrare än vad hen hade planerat för, då hen ju tycker att de äter mer än vad hen beräknat och fyller gödselcontainern mer än vad hen planerat så kan jag flytta ut tidigare (typ imorgon eller om två veckor eller til nyår har jag föreslagit), istället för om två månader, men det går inte hen med på.
Skura skottkärror dagligen :confused:?? Aldrig ens hört talas om!

Min shettis (85 cm "hög") äter ca 5 kg torrhö/dygn. Klart att dina behöver mer än 10 kg hösilage/dygn för att må bra!
 
Tack, ibland känns det som att jag är galen och funderar på vad som är normalt och inte :S
Jag tycker att jag är noggrann och petig dressyrtant som gillar att ha rent och fint, men aldrig stått i stall där det ska skuras ur skottkärror och grepar dagligen efter användning, jag tycker det är att dra det hela lite väl långt...

Jag har hittat annan stall att flytta till och har sagt att om hen nu vill ha ut mig eller tycker att mina hästar är så väldigt mkt dyrare än vad hen hade planerat för, då hen ju tycker att de äter mer än vad hen beräknat och fyller gödselcontainern mer än vad hen planerat så kan jag flytta ut tidigare (typ imorgon eller om två veckor eller til nyår har jag föreslagit), istället för om två månader, men det går inte hen med på.

Förlåt, men den stallägaren låter inte riktigt frisk.
Och nej, 10 kg/dygn låter alldeles orimligt för hästar som dina. Min klarar sig på 9 kg hösilage/dygn, men så är han en lättfödd korsning på 162 cm också.
 
Jag har ju en hel del av mina hästar på lösdrift och där räcker en bal på 500 kg i tre dagar vilket ger en snittförbrukning på 23 kilo per häst. Somliga äter säkert mindre och andra mer, med 10 kilo hade ingen varit "mätt". Största hästen där är 167 och ingen jobbar.
 
Du har rätt i det här, så stå på dig!
Eventuellt ska du för husfridens skull trots detta acceptera att betala lite extra f hösilage under uppsägningstiden ..
 
Du har rätt i det här, så stå på dig!
Eventuellt ska du för husfridens skull trots detta acceptera att betala lite extra f hösilage under uppsägningstiden ..
jag hade absolut inte betalat kilopris för extrahösilage, det kan tolkas som att man accepterar nya kontraktet. (jag kan ha fel här men jag hade oavsett inte gått med på att betala extra för hösilaget)

Däremot hade jag (om jag hade en annan stallplats som väntade) stått på mig om att jag kunde flytta tidigare, men då självklart utan att behöva stå med dubbla hyror.
 
jag hade absolut inte betalat kilopris för extrahösilage, det kan tolkas som att man accepterar nya kontraktet. (jag kan ha fel här men jag hade oavsett inte gått med på att betala extra för hösilaget)

Däremot hade jag (om jag hade en annan stallplats som väntade) stått på mig om att jag kunde flytta tidigare, men då självklart utan att behöva stå med dubbla hyror.
Om jag förstår TS rätt så har TS ny stallplats och har föreslagit att hästarna ska flytta tidigare, men stallägaren har sagt nej. Två månader är rätt lång tid att vara på ett ställe där man är i ’fejd’. Därav mitt förslag att nå försoning under uppsägningstiden.
 
[QUOTE="Vingra, post: 18345716, member: :S
Jag tycker att jag är noggrann och petig dressyrtant som gillar att ha rent och fint, men aldrig stått i stall där det ska skuras ur skottkärror och grepar dagligen efter användning, jag tycker det är att dra det hela lite väl långt...
.[/QUOTE]

Låter ju helt absurt! :rofl::rofl:

10 kg/dag är i absolut minsta laget för så stora hästar. Mina små araber äter mer, tror jag. De har fri tillgång, vet inte vad balen väger men 2 halvblod och 2 araber smäller i sig en stor, torr kompakt hösilagebal på 6-7 dagar, mer när det är kallt. Alla har normalhull ;)
 
Om jag förstår TS rätt så har TS ny stallplats och har föreslagit att hästarna ska flytta tidigare, men stallägaren har sagt nej. Två månader är rätt lång tid att vara på ett ställe där man är i ’fejd’. Därav mitt förslag att nå försoning under uppsägningstiden.
ja och det är där jag hade försökt känna mig lugn i att jag har rätt. det man kom överens om vid inflytt gäller, nytt kontrakt kan inte börja gälla förrän uppsägningstiden är slut. blir det för jobbigt för stallägaren att ha mig ståendes där på de gamla villkoren, låt mig flytta tidigare då och slippa uppsägningstiden. Förstår absolut ditt tänk men såhär hade jag resonerat. jag tycker att ts får bita tillräckligt i det sura äpplet som det är, utan att behöva betala extra under uppsägningstiden.
 
Jag har hittat annan stall att flytta till och har sagt att om hen nu vill ha ut mig eller tycker att mina hästar är så väldigt mkt dyrare än vad hen hade planerat för, då hen ju tycker att de äter mer än vad hen beräknat och fyller gödselcontainern mer än vad hen planerat så kan jag flytta ut tidigare (typ imorgon eller om två veckor eller til nyår har jag föreslagit), istället för om två månader, men det går inte hen med på.

Det här tycker jag är jätteskumt. Möjligen tror stallägaren att det går att dra in lite extra genom nya kontraktet, men det som finns att välja på är att du står kvar på det kontrakt som gäller (gamla) eller flyttar till annat stall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow: UPPSTALLNINGKONTRAKT Häst Namn: Född: Ras...
Svar
9
· Visningar
5 011
Senast: JustInCase
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 885
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp