Ändtarmsprolapse, Foder för valp med jätte känslig mage

Deluxe

Trådstartare
Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det blev akut operation & min lilla stjärna överlevde mot alla odds & mår super idag förutom att hon är hård i magen. Nån som vart med om liknande? Nu till min fråga. Då veterinären inte vet varför det hände är både han & jag väldigt försiktig med maten. Hon får royal canins gastro intestrial men är ändå konstant hård i magen, hon får även lactulos men har svårt att bajsa.Grejen är att hon ff är "hård" i magen samt att hon kliar sig en massa & mjällar vilket jag tror är fodret för det började i samband med nya maten. Får väl en massa aja baja nu men anser rc är ett sk "skit" foder. Hon är en rottweiler och undrar om nån har tips på mat som är lätt smält för min valp? Vågar inte prova mig fram då rc ändå "funkar" även om den inte "funkar" om ni förstår hur jag menar. Veterinären kunde inte ge några specifika svar på annat foder än rc men tänker att det borde finnas andra "magfoder" för hundar?. Har aldrig tidigare haft problem med någon av min hundar & dom har ätit halla elr canami, testat rc på alla men inte haft än idag en hund som mått bra av det fodret så känner mig skeptisk då min valp inte känns bli "bättre" av maten & bajsar minst 10ggr dag, kliar sig & är hård i magen...veterinären säger att allt annat är normalt efter en massa återbesök, han vet inte varför hon ff är så hård i magen. Känns som en djungel med fodret & törs verkligen inte "chansa" på vad som helst. Kosta vad det kosta vill men tips tas gärna emot på bra & skonsam mat åt våran lill skrutt.
 
Royal canins gastro intestrial är ett veterinärfoder som din hunds veterinär ordinerat. Detta foder kan vara ett tillfälligt foder medan hundens matsmältningssystem återhämtar sig. Vad säger din veterinär? Jag tror inte att man ska ge det annat än på veterinärens rekommendation och under en begränsad tid. Jag skulle inte byta foder utan att ha rådgjort med veterinären.

Innehållet ser inte så roligt ut, men det är lättsmält och kanske helt nödvändigt just nu.
Att en valp på 14 veckor redan hunnit utveckla foderallergi låter osannolikt. Att hunden mjällar och kliar sig kanske beror på att den inte får tillräckligt med viktiga fettsyror. En känslig mage är också känslig för fett. Om veterinären ger klartecken så skulle jag i första hand ge en kvalitetsfiskolja t ex Dr Baddakys fiskolja eller kapslar.

Man brukar ge fiberhusk eller kruskakli som extra fibrer om hundens mage är trög. Till din känsliga hund skulle jag inte våga ge det utan veterinärens rekommendation. Det finns också ett fibertillskott med goda magbakterier (pro- och prebiotika). Det heter Pro-Fibre. Har ej testat det, men det kan vara snällare mot magen.

Så småningom när matsmältningssystemet återhämtat sig skulle jag fundera på något annat lättsmält foder. Mitt favoritfoder då är Acana Lamb & Apple (eller det nya namnet Acana Grass-feed Lamb). Om du funderar på färskfoder, så välj någon mindre fet sort. Fett är svårt för känslig mage. Bravo har mindre feta färskfoder.
Hoppas att du får svar av någon veterinär här på forumet.
Hoppas att allt blir bra med din hund. Uppdatera hur det går.
 
Lite paraffinolja kanske? Den tas inte upp av kroppen men smörjer tarmens insida så avföringen kommer ut lättare. Kolla med vet först.
 
Royal canins gastro intestrial är ett veterinärfoder som din hunds veterinär ordinerat. Detta foder kan vara ett tillfälligt foder medan hundens matsmältningssystem återhämtar sig. Vad säger din veterinär? Jag tror inte att man ska ge det annat än på veterinärens rekommendation och under en begränsad tid. Jag skulle inte byta foder utan att ha rådgjort med veterinären.

Innehållet ser inte så roligt ut, men det är lättsmält och kanske helt nödvändigt just nu.
Att en valp på 14 veckor redan hunnit utveckla foderallergi låter osannolikt. Att hunden mjällar och kliar sig kanske beror på att den inte får tillräckligt med viktiga fettsyror. En känslig mage är också känslig för fett. Om veterinären ger klartecken så skulle jag i första hand ge en kvalitetsfiskolja t ex Dr Baddakys fiskolja eller kapslar.

Man brukar ge fiberhusk eller kruskakli som extra fibrer om hundens mage är trög. Till din känsliga hund skulle jag inte våga ge det utan veterinärens rekommendation. Det finns också ett fibertillskott med goda magbakterier (pro- och prebiotika). Det heter Pro-Fibre. Har ej testat det, men det kan vara snällare mot magen.

Så småningom när matsmältningssystemet återhämtat sig skulle jag fundera på något annat lättsmält foder. Mitt favoritfoder då är Acana Lamb & Apple (eller det nya namnet Acana Grass-feed Lamb). Om du funderar på färskfoder, så välj någon mindre fet sort. Fett är svårt för känslig mage. Bravo har mindre feta färskfoder.
Hoppas att du får svar av någon veterinär här på forumet.
Hoppas att allt blir bra med din hund. Uppdatera hur det går.
Ja så är det, men vi disskutera med veterinären annat foder men han tyckte jag skulle testa mig fram. Att det fodret blivit rekomenderat är då de var de fodret dom hade. Han tyckte helt klart att man kunde byta foder om man hittar något likvärdigt. Alltså som är mot känsliga magar sk skonkost. Skulle inte våga byta utan att ha pratat med veterinären vilket jag skrev i inlägget också. Fiberhusk & dylikt vågar jag mig inte på utan vill hitta ett bra foder som är som rc gastro intestrial men kanske av annat märke. Okej jag vet inte när dom kan utveckla allergier men blev konfunderad eftersom att hon kort efter foderbytet började klia sig & mjällar samt bajsar riktigt riktigt ofta. Ska höra med veterinären igen ang det med fettsyror. Tack för svaren
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 332
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 787
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp