Ängslig tik efter valpning

N

nyacks

Hej!

Har ett stort problem med min tik. Vi fick tyvärr göra kejsarsnitt för det var bara en valp som klarade sig. Han är redigt stor och hon tar han om honom väl. Jag har dock problemet att på natten vill hon inte ligga alls i valplådan och skall bära med sig honom därifrån när vi går och lägger oss. Hon vill ha med sig han upp i sängen och är väldigt stressad. Jag har nu i två nätter legat på golvet jämte lådan och lugnat ner henne så att hon har fått sova i lådan och ibland har hon gott över och sovit hos mig. problemet är att hon ett fåtal ggr hämtat valpen och lagt den jämte mig. Vill inte klämma ihjäl den.

Det blev en väldigt stressad situation då det tog väldigt lång tid allt som allt tills valpen kom ut och vi kom hem. Hon blev väldigt dålig av snittet och hade rätt hög feber som nu har lagt sig. Det blev mycket hantering av både henne och valpen för att kolla hennes feber samt väga valpen.

hon verkar ha haft hemska eftervärkar och all hantering har inte varit bra för en förstagångstik och förstagångsägare.

Vi har själv en unge på väg och fadersinstinkterna har ju kickat in en hel del vilket gör att hon även känner av min oro.

Hon är inte heller alfatiken då vi har en äldre tik i hushållet som inte har haft egna valpar.

mycket fel har begåtts men nu vet jag varken in eller ut hur jag skall få ordning på allt detta
 
Sv: Ängslig tik efter valpning

vi är nu i dag 5 och valpen har gått från 260g-440g (tiken väger normalt 7kg som mest 10,2kg under dräktigheten). anledning till snittet var primär värksvaghet (för få valpar).

hon fick kalkspruta och hormon innan snittet. Det kan ju vara kalkbristen som har kommit tillbaka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ängslig tik efter valpning

Går det bra med tiken och valpen nu?
Valpen växer och mår bra iallafall :)
 
Sv: Ängslig tik efter valpning

hon är fortfarande ängslig men bäddar runt i valplådan något väldigt, jag är orolig för klämrisken.
 
Sv: Ängslig tik efter valpning

En del tikar är "bäddiga". Och jag tror att din tik kanske behöver dig när det blev som det blev. En del behöver stöd och en del inte, är bara så :)
Stå ut så tror jag det kommer lugna sig så småningom.

Grattis till den lille :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: russinbulle
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 799
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 333
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp