Ännu en analysfråga

Fritidsryttare

Trådstartare
Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer.

Torrsubstans 84%.
Råprotein/kg foder: 52g
Smältbart Råprotein: 23g
Omsättbar energi: 7,5 MJ
Smb rp/OE: 3,0

Fosfor 1,5
Kalcium 2,7
Ca/P 1,9
Magnesium 0,9

Koppar 4
Järn 71
Mangan 47
Zink 13

Av tre hästar är det bara 3-åringen som är dräktig i 3:e månaden som detta fodret funkar någorlunda till, än...
Jag har ett digivande sto som redan ser ut som en tunna men som behöver en massa protein och sen ett växande föl som slukar ännu mer.

Hur löser jag detta? Har ingen möjlighet att köpa in annat foder då detta tillhör stallet o det är fullt. Vi har hösilage som ska analyseras framöver och ges dagtid i fri tillgång, så höet kommer bara ges nattetid men jag får börja med detta.

Jag har räknat på det men vill veta hur ni andra tänker o hade gjort? Tacksam för hjälp...
 
Potatisprotein o lusern?

Eller ingen panik innan du vet hösilaget. Beror ju på hur lång tid. Dvs komplettera detta men lös vinterproblemet när du har nästa analys om det är vad de ska äta flera månader.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 793
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 865
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp