Ännu en bantartråd

Piek

Trådstartare
Jag har en kattdam på 11 år som är satt på diet sedan ett halvår tillbaka. Hon skulle gå ner 300 g vilket hon nu gjort men jag tycker att det framförallt är över ryggen hon blivit smalare.

Bantningen är ordinerad av veterinär som även hjälpt med foder + mängd vilket vi hållt oss strikt efter. Hon väger nu 3,3 kg vilket också var målet.

Det jag undrar är väl egentligen om jag behöver kolla henne hos veterinär nu eftersom jag upplever att hon tappat mer över ryggen än själva magen eller om detta är normalt med tanke på att det börjar bli en äldre katt? Det är en innekatt, inte super aktiv men drar nån repa då och då.
 
Eftersom hon börjar bli till åren skulle jag absolut ta in henne på en seniorkoll. Där kan du prata med vet, hen kan ta blodprover och tänderna checkas.

Och som sagts i många andra trådar, blötmat och mush är den bästa bantningen för de flesta katter. Iofs måste man ibland ändå begränsa mängden.

/hälsning elak slav och sur brun (fortfarande lite rund) katt

Edit: Hon kan ha en tigermage.
 
Tänkte precis skriva tigermage. Katters hud drar inte ihop sig igen ordentligt och sitter inte 'fast' så som vår hud gör. Min katt har gått ner mycket i vikt men kommer alltid ha en mage som hänger och slänger tyvärr.
 
Eftersom hon börjar bli till åren skulle jag absolut ta in henne på en seniorkoll. Där kan du prata med vet, hen kan ta blodprover och tänderna checkas.

Och som sagts i många andra trådar, blötmat och mush är den bästa bantningen för de flesta katter. Iofs måste man ibland ändå begränsa mängden.

/hälsning elak slav och sur brun (fortfarande lite rund) katt

Edit: Hon kan ha en tigermage.

En ordentlig seniorkoll gjordes i höstas då såg allt bra ut förutom påbackning på vikten. Katten har forl så kontrolleras minst en gång per år av den anledningen. Men det utesluter givetvis inte att hon behöver kollas igen!

Hon åt tidigare bozitas blötmat, gav mindre än rekommenderad dos men hon gick ändå inte ner och jag vågade inte minska mer. Har även provat mush vilket satt tvärstopp i magen trots extremt försiktig invänjningsperiod på över en månad. Kollades av vet även då som fick tömma slemsäckarna.

Nu äter hon ett foder från hills som både ska vara snällt mot magen och någorlunda kalorisnålt enligt vet. Torrfoder.

Tigermage har jag aldrig hört talas om! Ska kika på det tack 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp