Ännu en bolåneränta-tråd

EZMK

Trådstartare
Vi ligger i startgroparna att köpa oss en fastighet just nu, vår första. Jag känner mig helt snurrig kring bolåne-delarna och vill gärna höra hur buke gör och tänker kring bolån. Har ni rörligt? Bundet? Varför? Varför inte? Hur mycket kan man egentligen pruta mot annonserade räntor?

Jag gillar ju tanken på att veta exakta siffror likt en hyra med bundet, men är det värt det eventuella tappet?
Vi försöker diskutera lite med google, vänner, revisorer etc men jag känner att jag vill veta mer om hur ni resonerat och beslutat.

Kanske blir jag klokare, kanske blir jag ännu mer förvirrad😅
 
Jag har lånet delat på fyra med tre olika bindningstider. Fördel: sprider risken. Nackdel: kan inte byta bank och får sannolikt betala mer än att ha allt obundet/bundet på ett år och byta bank frekvent.
 
Jag har lånet delat på fyra med tre olika bindningstider. Fördel: sprider risken. Nackdel: kan inte byta bank och får sannolikt betala mer än att ha allt obundet/bundet på ett år och byta bank frekvent.
Är lite det vi lutar åt. Om jag får fråga, hur stor skillnad från listräntan var er avtalade ränta? Vi som är helt nya är lite gröna när det gäller möjligheter för att pressa erbjudande.
 
Är lite det vi lutar åt. Om jag får fråga, hur stor skillnad från listräntan var er avtalade ränta? Vi som är helt nya är lite gröna när det gäller möjligheter för att pressa erbjudande.

När vi köpte vårt första hus gjorde vi som @Unafraid och band på olika löptider. Efter det gick räntan bara neråt och neråt och det blev en väldigt dyr "försäkring". Efter att de första lånen var lösta har vi alltid haft rörliga lån, fram tills nu när jag tror att en ränthöjning är i vardande, nu har jag bundit på 1år till färdigprutad ränta hos Landshypotek. Har tidigare haft lånen i Swedbank och haft som mest ca 120 punkters ränterabatt från listräntat på 3mån.

Jag har upplevt att det varit svårt att pressa ner räntan vid det initiala lånetillfället (eller så är jag inte någon tillräckligt bra förhandlare). Senare däremot har jag haft mycket stora förhandlingsmöjligheter, då har jag helt enkelt ringt upp och begärt ut mina amorteringsunderlag för att kunna byta bank och då ringer dom upp ögona böj och erbjuder rejäla ränterabatter. Ibland har jag benchmarkat lite mellan olika aktörer och velat att de ska matcha, det har de kunnat ibland. Nån gång har jag bara dragit till med att jag vill ha xxx punkters ränterabatt för att vara en fortsatt (någorlunda) nöjd kund och då har de också kunnat matcha någorlunda.
 
Är lite det vi lutar åt. Om jag får fråga, hur stor skillnad från listräntan var er avtalade ränta? Vi som är helt nya är lite gröna när det gäller möjligheter för att pressa erbjudande.
Hm, jag kommer inte riktigt ihåg. Kanske -0,2? Ingen enorm skillnad procentuellt men det blir några tusen om året i alla fall.

Min metod är mest troligt inte den mest ekonomiska, utan det är att byta bank med jämna mellanrum. Vi kommer dock ändå binda om två av lånen som går ut i sommar, vi har ändå ett rejält lån och jag vill veta vad vi kommer betala varje månad. (Kanske väljer att behålla ett av fyra rörligt).
 
Vi har delat upp bolånet på två lika stora delar. Hade rörligt i några månader och bytte sedan bank.
Band det då i två år först, då räntan som erbjöds var lägre än om vi valt rörligt. Rekordlågt, så det var helt värt det att byta bank. Fick dessutom bra rabatt via fackförbundet.
Efter två år har vi valt att binda lånen ett år i taget, mest för att vi inte vet exakt hur länge vi vill bo kvar och för att den bundna räntan inte skiljt sig så mycket mot den rörliga.
Kikade runt nyligen och kunde inte hitta någon annan bank som kunde erbjuda lika bra så vi blir kvar hos denna bank ett år till i alla fall.

Har aldrig kunnat pruta på det första erbjudandet, men däremot när man säger att man vill flytta bolånen (eller hela ens innehav) till konkurrent brukar man få förhandlingsläge.
 
Jag har bundet för närvarande efter typ 7 år obundet på alla delar i lånet pga billigare. Så heads up att det inte alltid är billigare med obundet, även om det historiskt har varit det. Vill man binda tycker jag det är bra att dela upp lånet på olika bindningstider så inte allt förfaller samtidigt ifall läget just då är dåligt (helt tvärtom vad jag har gjort dock 😂 lever uppenbart inte som jag lär). Har man inte tänkt bo där så länge är det också bra att inte binda längre än så, blir dyrt att lösa.
 
Tack för alla svar! Tanken är att vi ska bo här för evigt men man kan ju inte säga det med all säkerhet. Upp till 5 år bundet är längdmässigt ok. Dock verkar april vara någon slags ödesmånad då riksbanken ska mötas och diskutera räntan (?) och utfallet där gör att t.ex en banks listränta för tre år går från 1,8 till 2,09 fr.o.m. 1 april. Om mötet dock inte resulterar i tidigare höjd ränta så kan denna ev falla igen? "Vad fan svamlar jag om egentligen" känner jag just nu 😂 i en perfekt värld hade vi kunnat lägga mer i kontantinsats, dock ska pantbrev pytsas in för hela bostaden också...
 
När vi köpte lägenheten hade vi från början halva lånet av rörligt och halva bundet. När de började flagga för stigande räntor (förra året kanske?) så bestämde vi oss för att binda även den tidigare rörliga delen. Banken hade någon kampanj i samma veva så man kunde binda till fördelaktig ränta. Har alltså hela bundet men två olika löptider.
 
Vi ligger i startgroparna att köpa oss en fastighet just nu, vår första. Jag känner mig helt snurrig kring bolåne-delarna och vill gärna höra hur buke gör och tänker kring bolån. Har ni rörligt? Bundet? Varför? Varför inte? Hur mycket kan man egentligen pruta mot annonserade räntor?

Jag gillar ju tanken på att veta exakta siffror likt en hyra med bundet, men är det värt det eventuella tappet?
Vi försöker diskutera lite med google, vänner, revisorer etc men jag känner att jag vill veta mer om hur ni resonerat och beslutat.

Kanske blir jag klokare, kanske blir jag ännu mer förvirrad😅
Jag skulle undvika att binda på olika bindningstider. När första delen går ut kan banken erbjuda hur dålig ränta som helst och man är ”fastlåst” hos dem ändå pga den andra bundna delen.

Vi band allt på tre år, för ett år sedan när räntorna låg väldigt lågt.
 
Jag tror det viktiga är att ställa sig frågan, Vad vill jag ta för risker?

Blev ägare av en fastighet för mindre än 1 år sedan. Längsta bindningstiden är 3år från nu, kortaste 3mån på lånet som är uppdelat i 4 delar.
Vi har valt det upplägget då vi troligen vill ha barn inom en nära förestående framtid och därmed vill ha en lite större stabilitet.

Vi är fortfarande nöjda med den sammanlagda räntan vi har, och har goda marginaler om den skulle höjas.

Vi upplever att det var betydligt lättare att pruta på räntan vid nyteckning av lånet än nu när lånet är tecknat.
Med det vill jag säga, välj bank med omsorg. Kanske är de med "bäst" erbjudande sämsta valet pga trist kommunikation/tillgänglighet osv?
 
Jag skulle undvika att binda på olika bindningstider. När första delen går ut kan banken erbjuda hur dålig ränta som helst och man är ”fastlåst” hos dem ändå pga den andra bundna delen.

Vi band allt på tre år, för ett år sedan när räntorna låg väldigt lågt.
Fast man kan ju byta bank och ändå ha kvar ett lån i den ”gamla banken” och sedan flytta med det när det löper ut. Eller hur menar du?
 
Vi var hos en storbank idag och fick träffa en rådgivare. Initialt kände vi att det var lite högt, men nu när man kollar runt och möts av kassa sidor, kundtjänst som man blir helt tokig av och dolda kostnader så känns deras upplägg väldigt vettigt och personligt. Vi kan få mycket service och andra rabatter genom kundavtal med dem så att det balanserar den lite mer höga listräntan.

En banks kundtjänst försökte tuta i mig att lånelöfte är samma som bolån och att listräntor är det som gäller när jag precis läst en artikel om att det var den banken där kunder kunnat förhandla ner priset som mest... Även om de var billigast räntemässigt fick jag en sådan dålig smak i munnen av bemötandet att de nog stryks ganska omgående.
 
Lurar på om man ska binda lägsta tredjedelen av lånet på två år istället för ett. Sämre ränta men misstänker att man ett år framåt har ett riktigt kasst förhandlingsläge och hellre skjuter på det längre fram?
 
Hm, jag kommer inte riktigt ihåg. Kanske -0,2? Ingen enorm skillnad procentuellt men det blir några tusen om året i alla fall.

Min metod är mest troligt inte den mest ekonomiska, utan det är att byta bank med jämna mellanrum. Vi kommer dock ändå binda om två av lånen som går ut i sommar, vi har ändå ett rejält lån och jag vill veta vad vi kommer betala varje månad. (Kanske väljer att behålla ett av fyra rörligt).
Jag skrev det här i slutet av mars, fick kalla fötter och band om mina två lån i april. Har tjänat drygt 1% på det!
 
Mitt allmänna tips är att fundera hur mycket pengar som man tål går upp 5% över en natt och låt det vara max som man har rörligt. Bind resten i ungefär lika stora delar så att om ett bundet lån släpper och räntan gått upp massor under tiden har man råd att ta två delar i högt ränteläge. Detta tänk har räddat mig flera gånger under åren och ju längre man har lånen ju bättre förhandlingsläge har man är min erfarenhet. Jag betalar för en personlig bankman och har på detta sättet sparat massor i ränta för den känner till min ekonomi och kan ge både rabatt och nytt lån ”på studs”.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 107
Relationer Jag är en smygläsare på forumet och jag postar här för att jag vet att det finns många som är bra på att ge nya perspektiv när det...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
15 870
Senast: tott
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 415
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Måste ta och skriva av mig lite, samt vädja om råd från kloka bukare. Vet inte var jag ska börja i denna sörja..:P Träffade en trevlig...
2
Svar
28
· Visningar
4 957
Senast: yllva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp