Ännu en fråga... sorry!

Thera

Trådstartare
Jag söker sommarjobb just nu och eftersom min häst ska föla till midsommar måste jag be om lite semester mitt i.

Tänkte höra hur ni hade gjort, tagit semester från en vecka innan - till två veckor efter beräknat fölningsdatum, eller två innan och en efter? Hon är förstagångare.
Och ska jag räkna 330 dagar eller 11 månader, vilket stämmer bäst rent erfarenhetsmässigt?

Förresten, tack för era råd om vakningen, jag har fått lov om att bo på gården där hon står (i ett eget rum...) och sen har jag införskaffat mig en övervakningskamera. Så, ingen husvagn eller stallövernattning... :bump:

Här är förresten en färsk bild, nu tycker till och med jag att det syns... Hjälp!

kala4.jpg
[/IMG]
 
Sv: Ännu en fråga... sorry!

Omöjligt att svara på, ston är ju väldigt opålitliga. Generellt kan man väl säga att det är betydligt vanligare att de går längre, än att de fölar tidigare.
Mitt ena arabsto t ex har jag inte ens börjat vaka på, och hon är nu dräktig på 350 dagar....
Dock känner jag henne, och hon har på tre fölningar gått dräktig 371 - 375 - 358 dagar.
Nu har jag sex ston här som "borde" föla närmaste veckan, men inte en enda av dom har gjort sig iordning för fölning på något sätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 054
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 045
Senast: Meggan
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 863
Senast: WBanna
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp