Ännu en "hjälp mig välja ras"-tråd

Riru

Trådstartare
Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt om en ras och bestämt att denna hund blir det, så slutar det alltid med att man missat något som gör att hunden egentligen är tvärtemot vad vi vill ha. Såpass att jag börjar fundera på om vi bara ska lägga ner tanken på hund. :(

Men jag gör ett försök här, kanske kan ni hjälpa oss hitta rätt hund!

Det är inte dags ännu men om ca 1-2 år, då kommer vi ha flyttat ut på landet. Vi kommer ha staket och troligtvis hundgård, men vill att hunden ändå ska kunna gå lös.
Vi är en småbarnsfamilj så hunden måste självklart fungera med barn. Den ska även fungera med katter, andra hundar, andra smådjur, gilla människor.
Ej vara skällig, ha mycket jakt- eller vaktinstinkt.
Vi skulle gärna vilja träna med hunden, förutom vanliga promenader, jogging och cykelturer så vill jag köra agility (ej för tävling utan bara för att det är roligt), kanske testa prova lite inom andra grenar för att se om det finns annat som skulle passa oss, på vintern har vi väldigt kallt och mycket snö och hade tänkt dragaktiviteter, men det kanske mest bara passar huskys m.m som jag insett att vi inte kan ha.

Utseendemässigt (vilket kanske inte är det viktigaste men man får väl ha lite önskningar iaf), mellanstor hund, helst inte korthårig. Gillar tex utseendet på huskys, akita, samojed, alaskan malamute och liknande.

Blir det hund så blir det iaf två hundar.

Så ja, en familje-/gårds-/sällskapshund som inte är för tråkig och bara vill lunka runt för sig själv utan villig att vara med på aktiviteter, men ändå inte för krävande gällande arbete utan ska kunna ta en dag där vi bara promenerar med barnvagn tex.

Så, finns det en ras för oss?
Är det något uppenbart jag glömt att berätta som har betydelse i val av ras så säg till :)
 
Vi har i en liknande tråd föreslagit Lapsk vallhund som "substitut" för huskyn. Den borde även kunna passa in här. Har dock ingen koll på hur pass lätt till skall de har. Lite svårt att avgöra hur pass mycket träning du menar, kan du utveckla det? Finns en mängd sällskapsraser/ aktiva sällskap som skulle passa in på beskrivningen. :)
 
Vilka raser har ni funderat på som ni sen fått lägga på hyllan?
Tycker det låter som många raser skulle passa ert liv :)
 
Slår åter igen ett slag för den lapska vallhunden. Korthårig iförsig, men inte släthårig iallafall. Ett liv som gårdshund med inslag av agilityträning och lite andra sporter, och drag på vintern? Låter ju helt fantastiskt. Den är dessutom en renvallare (och många är fortfarande) så den passar utmärkt i kallare delar av Sverige.

Men annars finns det nog många raser som skulle passa!
 
Finsk lapphund :) ? Har träffat många trevliga och de verkar överlag vara härliga aktiva sällskapshundar, med på allt men inte extremkrävande av nått :).

Bilder ärligt framgooglade :p :

framm4.jpg



Alltså KOLLA :love:

kemi-koff-karimo-5-5v-9.jpg
 
Vi har i en liknande tråd föreslagit Lapsk vallhund som "substitut" för huskyn. Den borde även kunna passa in här. Har dock ingen koll på hur pass lätt till skall de har. Lite svårt att avgöra hur pass mycket träning du menar, kan du utveckla det? Finns en mängd sällskapsraser/ aktiva sällskap som skulle passa in på beskrivningen. :)

Ja mängden träning blir kanske svårt att förutse med barn som tar upp mycket tid, speciellt i småbarnsåldern. Men något varje dag ska det ju såklart satsas på. Blir väl dock inte flera timmar i sträck utan någon timme på förmiddagen och något annat på eftermiddagen, men måste vara beredd på slutkörda föräldrar som kanske inte orkar med mer än vanliga promenader då och då. Även om man vill mycket så måste man ju vara realistisk med och jag kan inte lova ordentlig fysisk träning och hjärngympa varje dag, så bör vara en hund som kan anpassa sig till både aktiva dagar och slödagar :)
.

Ska kika lite närmre på lapsk vallhund, den har varit i våra tankar förut men inte kollat upp närmre då utseendet inte helt föll oss i smaken men det är ju som sagt inte det viktigaste.
 
Sanning med modifikation ;)

adhzkmmexvtnxgv.jpg
Ja, alltså.. Allt handlar ju om hur man definierar korthårig. :rofl:
En labrador är korthårig, men en schäfer är också korthårig. Husky tror jag också räknas som korthåriga.

Tinjas ras ska ju vara "medellånghårig" och då tänker jag som Tollare, Flat, Mudi ect.. Men på utställningarna är de ju närmare collie-längd på pälsen.

Pälslängder är jobbiga :p Finns för få ord och för många pälstyper!
 
Ja mängden träning blir kanske svårt att förutse med barn som tar upp mycket tid, speciellt i småbarnsåldern. Men något varje dag ska det ju såklart satsas på. Blir väl dock inte flera timmar i sträck utan någon timme på förmiddagen och något annat på eftermiddagen, men måste vara beredd på slutkörda föräldrar som kanske inte orkar med mer än vanliga promenader då och då. Även om man vill mycket så måste man ju vara realistisk med och jag kan inte lova ordentlig fysisk träning och hjärngympa varje dag, så bör vara en hund som kan anpassa sig till både aktiva dagar och slödagar :)
.

Ska kika lite närmre på lapsk vallhund, den har varit i våra tankar förut men inte kollat upp närmre då utseendet inte helt föll osd i smaken men det är ju som sagt inte det viktigaste.

Menar du promenader eller faktisk träning? För någon timme träning på förmiddagen och någon timme träning på eftermiddagen nästan varje dag låter för mig ganska mycket. Det är ju bra för hundar att ha vilodagar där man kanske bara kör promenader och tänker ni träna så pass ofta och mycket kanske det är något aktivare än en sällskapshund ni vill ha? :)

Bara långpromenader någon timme om dagen och mental stimulans några dagar i veckan klarar ju liksom de flesta raser.
 
Ja, alltså.. Allt handlar ju om hur man definierar korthårig. :rofl:
En labrador är korthårig, men en schäfer är också korthårig. Husky tror jag också räknas som korthåriga.

En långhårip lapsk är inte korthårig i af, de räknas som i princip alla andra spetsar ha stritthår. Längre överhår och rikligt med underull :)
 
Jag går motvals och föreslår inte den lapska. De kan vara ganska speciella individer, viss skärpa, och vill ha regelbunden mental aktivering. Någon har haft lätt till skall. Då tycker jag finnen låter lämpligare i form av "aktiv sällskapshund/familjehund", men där får man ju se upp med skällandet. Allround-hundar som verkar vilja vara med på allt man kan tänka sig hitta på, säkert trevliga gårdshundar!
 
Vilka raser har ni funderat på som ni sen fått lägga på hyllan?
Tycker det låter som många raser skulle passa ert liv :)

Alaskan malamute, Samojed, Akita, Siberian Husky, Finsk spets, Shiba, Schäfer, Chow chow tex. Vissa har varit mest för att vi träffat på individer som varit helt underbara och velat ha pga det (:angel:) och sedan blivit besvikna när vi läst om hunden, annars har vi letat hundraser främst på skk som enligt beskrivning skulle passa hos oss men som man sedan läser någon annanstans att det inte alls stämmer.


Glömde lägga till att vi vill ha en frisk ras, så inga kortnosar, vanligt med höftproblem och sådant!
 
Menar du promenader eller faktisk träning? För någon timme träning på förmiddagen och någon timme träning på eftermiddagen nästan varje dag låter för mig ganska mycket. Det är ju bra för hundar att ha vilodagar där man kanske bara kör promenader och tänker ni träna så pass ofta och mycket kanske det är något aktivare än en sällskapshund ni vill ha? :)

Bara långpromenader någon timme om dagen och mental stimulans några dagar i veckan klarar ju liksom de flesta raser.

Ja det var väl träning utöver rastpromenader som jag menade, men då kan vi ju såklart dra ner på det. Det är väl mer att det är vad vi max kan erbjuda så en hund som kräver mer än så för att inte bli understimulerad och gå berserk på allt och alla och för att må bra kommer vi inte klara av.
 
Ja det var väl träning utöver rastpromenader som jag menade, men då kan vi ju såklart dra ner på det. Det är väl mer att det är vad vi max kan erbjuda så en hund som kräver mer än så för att inte bli understimulerad och gå berserk på allt och alla och för att må bra kommer vi inte klara av.

Jättesvårt att veta såklart, men jag tror absolut ni skulle kunna ha en lapsk vallhund. Finsk fungerar också som tidigare nämnt;)
 
Flatte? Golden? Springer spaniel?
Kanske bearded collie?

Men då får ni tumma lite på utseendeönskan.
 
Om ni inte vill ha jakt i hunden, så hur kom ni in på en ren jakthund?

Sen är det ju så att lapskorna kommer i alla möjliga färger och finns som både kort och långhårig, så det finns som inget enda utseende på dem.

Maken kände någon som tydligen föder upp dessa och de säljs som sällskapshundar och blev rekommenerade dessa när det kommit fram att vi letar hund. Men efter att jag läst om dem så sa jag att en sådan blir det inte oavsett hur mycket denna person än säger att hunden skulle passa oss.

Ah, det visste jag inte!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 754
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 636
Senast: lilstar
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 766
Senast: NOC14
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp