Ännu en jäkla lastningstråd..

Domino_s

Trådstartare
Jag har nu efter att vi skaffat eget släp tagit tag i hästens lastträning igen.
Hon har alltid gått att få på när vi åker, dock har vi fått dra på henne och eftersom det är tvång så är det inget jag vill syssla med egentligen, men då vi inte har haft möjlighet att träna innan så har det fått bli så de gånger vi har behövt åka.

Efter att ha tränat intensivt ett tag nu själv så går hon rätt in i transporten när jag ber henne och står kvar tillräckligt länge för att man ska hinna stänga dörrarna bak.

Problemet då tänker ni? Jo.. det går inte att ens att röra sej bakom henne och ens tänka på att stänga dörrarna, för då kommer hon ut som ett godståg lika fort igen. Jag är fullt medveten om att sånt här tar tid, men jag ser inte minsta lilla framsteg med henne. Såfort jag har en medhjälpare med (sambon) så kommer hon ut såfort han rör minsta muskel bakom..

Hålla emot är inte lönt, då går det bakåt desto fortare. Han lyckades nästan stänga en gång idag, men hann inte riktigt få dit "låset" och naturligtvis tryckte hon sej då ut och då blev problemet ännu värre..:(

Vi ska till veterinären på måndag och hade ju då helst sett att vi slipper gå tillbaka till den gamla metoden bara för att komma iväg..

Klargör ett par saker så slipper ni fråga:
-släpet är tomt, endast bommar fram = mycket plats
-hon är van vid dörrar bak sedan innan, alltså inget nytt
-när vi drog på henne så försökte hon aldrig backa ut igen när hon väl stod på hela vägen (förmodligen visste hon att hon inte kom bakåt då)
-det går inte att byta så sambon lastar och sen klarar att hålla emot henne där inne, hon vägrar att ens gå på rampen när han håller i henne och jag vill heller inte tvångshålla, vill att hon ska stå kvar själv och vara trygg..
-hon har fått äta sin mat i släpet alla dagarna och ser släpet som "godislådan" :D

Ska träna själv imorgon förmiddag, sen hjälpen sambon till en omgång till på kvällen och då är tanken att vi ska testa att stänga igen..

Så, ideer och tankar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Har ingen bra lösning, vill bara säga att jag har precis samma problem med min häst. Jag har tränat rätt mycket på att få honom att gå in i transporten med samma metod som du (god mat där inne) men när bommen ska på och dörren ska stängas, backar han precis som du beskriver att din gör.

Nu ska jag ta ut en välrenommerad problemlösare, för jag tror det är mer fruktsamt än att fnula själv. Kommer dock att ta till mig av idéerna i den här tråden ändå!
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Jag har pratat med en duktig nu på morgonen (som känner till min hästs problem sedan innan) och har fått lite tips som ska testas i eftermiddag.

Tips 1- låt hästen vända på huvudet och "titta" på dörrarna så den är med på vad som händer hela tiden - aldrig bara ingen och då "lura" hästen!

Tips 2- gör det till en rolig lek, om det går, lär hästen att vända i släpet så den lär sej att ut = vänd och gå ut. (detta funkar naturligtvis bara om man har en liten häst som jag (152 cm) och kör utan mellanvägg.. Så får hästen titta framlänges hur du stänger och grejar med dörrarna, alltså händer det inte bakom rumpan.. Men det var en lösning som personen använt tidigare i "rehabiliteringar".. och ska endast användas om man känner sin häst väl och hästen är lugn..

Jag skulle testa detta och sen skulle vi höras igen..

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Jag var medhjälpare när en "problemlösare" hjälpte vår granne som hade liknande problem. Det gick egentligen helt enkelt bara ut på att lasta-se till att medhjälparen rör på sig-låt hästen komma ut så många gånger den vill-lasta igen, godis där inne. Den som står där inne(det var jag i vårt fall) kan försöka se på hästen precis innan den kastar sig ut, då kan man (mjukt) påminna om att "det skulle vara fint om du kunde stå kvar ändå" men vill hästen ut så låt den.

Det kan ta ett tag (men jag har aldrig sett det ta mer än tre dagar, som Pat brukar säga, haha) tillslut kommer hästen bli trygg när den ser att den får lov att fara ut om den blir osäker, ingen blir arg och det händer inget utom att man får gå in igen hundra gånger.

Vartefter får medhjälparen rör på sig mer, skramla med bommar, skramla/lyfta med rampen osv, men INTE stänga luckan! Avsluta INTE träningen med att stänga luckan. Avsluta när hästen behärskat sig och stått kvar trots en "störning" som den skulle backat för förut. Om man inte orkar hålla på i streck tills det funkar.
Först när man kan skramla rejält med rampen där bak osv, och hästen står kvar lugnt och avslappnat, så kan man stänga helt. Då kan det vara bra att bara stänga, sedan öppna och låta det vara bra för den dagen.
Tips är att sätta ett grimskaft i rampen så att medhjälparen enkelt kan lyfta rampen upp och ner utan att behöva ha huvudet i sparknivå om hästen kommer utskramlande.

Viktigt är vidare att man ser till att köra VÄLDIGT försiktigt med hästen när man väl kör, hästar kan lastvägra för att de inte är rädda för vagnen, utan för att de har dåliga erfarenheter av själva åkandet.
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Det är såhär vi har tränat, eller rättare sagt försökt. Hästen får gå på-av hur många gånger den vill och den vill komma in till mej igen hela tiden, litar på mej, men tydligen inte tillräckligt mycket för att stå kvar när sambon grejar utanför..:(

Anledningen till hästens last/åka transportproblem kan kortfattat beskrivas såhär: Hon fick ingen bra introduktion till transport som liten, första turerna gick till vet. med rejält skadat bakben. Vet inte hur de fick på henne, men efter att ha sett dem (uppfödarna) försöka lasta henne innan jag köpte henne så kan jag bara ana..:(

När jag fick hem henne fick jag hjälp av samma person jag nu rådfrågat, och hästen gick faktiskt att lasta, blev tillräckligt trygg så att lastningen kom att ta ca 5-10 min. Då hände en olycka när vi skulle köra henne till nytt stall, hon fastnade i sitt eget transportskydd och tappade balansen och slogs emot mellanväggen, hade sedan full panik och vi körde vägen till nya stallet (vi var halvvägs) i ca 30 km/h och ändå var hon extremt upprörd.

Sen började vi med "dra-in" metoden, jättedumt.. jag vet! Men det funkade för oss då och hästen var lugn hela tiden, dock såg man ju att hon inte tyckte att det var trevligt, men då vi inte hade möjlighet att träna så det fick helt enkelt bli så för att kunna åka med henne när det behövdes. Men nu sist led jag med hästen när vi lastade och skämdes för att vi tog till denna metod så nu när vi hämtade nya egna släpet så tog jag tag i träningen och nu står vi alltså här och stampar.. Men en häst som gärna går in, men inte stannar såfort någon andas utanför.. Är det ingen utanför så står hon snällt kvar..

Vi kör alltid jätteförsiktigt med henne och hon står numera jättefint när hon får åka brett..:) För ett par år sedan var hela hästen sjöblöt efter en åktur på 10 min. Nu är hon torr efter över en timmas färd.

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Jamen då är det bara att jobba vidare, ha tålamod, det kommer!
Testa var hennes gränser går, om sambon står 20 m bort och andas, funkar det? Börja där det funkar, och avancera därifrån.
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Är hon bakskygg annars?
Ställ henne på lämmen, låt henne stå läääänge medans du ignorerar henne och bara pysslar med dörrarna, kan kanske fungera? Så att hon får ett litet förtroende för dörrarna... svårt!! :s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Jamen då är det bara att jobba vidare, ha tålamod, det kommer!
Testa var hennes gränser går, om sambon står 20 m bort och andas, funkar det? Börja där det funkar, och avancera därifrån.

Ja, vi får helt enkelt börja lugnt.. Ett steg i taget, det tråkiga är att på måndag morgon måste hästen stå på släpet påväg till kliniken.. :(

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Är hon bakskygg annars?
Ställ henne på lämmen, låt henne stå läääänge medans du ignorerar henne och bara pysslar med dörrarna, kan kanske fungera? Så att hon får ett litet förtroende för dörrarna... svårt!! :s

Ja, hon är lite bakskygg. Men mest om det är ordentligt skrammel, skrammel (typ stor traktor). Och hennes reaktion brukar då vara att hon vänder på huvudet och tittar. I det här fallet är det mer att hon vill inte bli instängd. Sambon får inte ens byta vilofot utan att hon går av. Så jag tror inte att det är dörrarna i sej, jag tror att det är att hon blir instängd..

Vi har tränat trånga utrymmen, gå in i totalmörka små utrymmen m.m, inga problem, hon följer mej som en klocka, i värsta fall tvekar hon en sekund innan hon går efter. Så mer träning ang klaustrofobin kan vi nog inte göra..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Framstegen idag: har lärt henne att gå på själv, alltså att jag skickar in henne.
Mellanväggen är nu tillbaka i släpet och jag har haft höger dörr stängd (alltså hon går endast in genom det utrymme som blir av att vänster dörr är öppen.

Jag klappade på rumpan, ner på benen och grejade med henne och hon stod kvar, duktiga tjejen.

Jag kunde till och med skjuta igen vänster dörr, haspade den dock inte. Och hon stod kvar en lång stund (va säkert inte mer än 10 sekunder, men det kändes som en evighet för mej..:D

Sen gjorde jag ett jättemisstag, jag skulle ju ha slutat där. Men jag vill ge det ett försök till och det gick fint, hon gick på, jag sköt till dörrn och tänkte att nu haspar jag den. Skulle jag inte ha gjort, såfort hon hörde stål gå emot stål kom hon ut som en pansarvagn.

Jag fick på henne flera gånger efter det, ibland stod hon kvar längre, ibland gick hon av direkt. Men såfort jag gjorde minsta rörelse mot dörrn backade hon..:(
Varför gav jag mej inte när hon stod kvar med dörrn tillskjuten första gången?

Först var jag bara så himla besviken, en halv sekund till så hade det gått att stänga. Men sen började jag tänka igenom alla framsteg och är jättenöjd med lilla hästen. Är bara så arg på mej själv.. Det blir ett pass till i e.m när sambon kommer hem. Då börjar jag helt enkelt om..

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Lär in ett stopp-kommando först. Som betyder stå still oavsett vad.

Till måndag skulle jag knö på med lina och stänga kvickt som ögat.

Jag tycker det är lättare att lära de att bli lastade med fronturlastning, så man får de att tänka framåt även i släpet.
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Det låter toppen!
Släpp bara att du gjorde ett misstag, så kan det vara, strunt i det. Nu ser du ju att det går framåt!
Härligt! :D
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Lär in ett stopp-kommando först. Som betyder stå still oavsett vad.

Till måndag skulle jag knö på med lina och stänga kvickt som ögat.

Jag tycker det är lättare att lära de att bli lastade med fronturlastning, så man får de att tänka framåt även i släpet.

Vi har ett jättebra stoppkommando.. och det funkar jättebra.. på rampen..:cautious: Är hela hästen inne och sen vill ut då hjälper inget..
Har testat det mesta förutom att ryta på henne. Men tvivlar på att det skulle hjälpa..

Jag vill helst inte gå tillbaka till lina, men löser vi det inte innan måndag så blir vi ju tvungna. :(

Jag gillar också fronturlastning, dock har jag inte det på det här släpet och har inga planer på att byta inom det närmsta halvåret..

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

hade tänkt tipsa om skicka in och haspa själv, medhjälpare är ibland mer stjälp än hjälp. och att du är lugn hela tiden och inte stressar igen bommen så fort det finns utrymme för det, dvs du klappar på rumpan, står och pratar och går lite hit och dit, vevar lite fram och tillbaka med bommen och lastar ut emellanåt. gör det inte till någon stor grej och ta det som ön det vore rutin. och tänk inte att "nu ska jag haspa", gör det bara, spän dig inte och tänk inget. gör det bara.
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

hade tänkt tipsa om skicka in och haspa själv, medhjälpare är ibland mer stjälp än hjälp. och att du är lugn hela tiden och inte stressar igen bommen så fort det finns utrymme för det, dvs du klappar på rumpan, står och pratar och går lite hit och dit, vevar lite fram och tillbaka med bommen och lastar ut emellanåt. gör det inte till någon stor grej och ta det som ön det vore rutin. och tänk inte att "nu ska jag haspa", gör det bara, spän dig inte och tänk inget. gör det bara.

Det är precis så jag har börjat nu, tränade in att hon ska gå på själv idag, vilket hon gjorde fint. Jag får klappa, klia på rumpan och benen. Och jag fick ta i dörrn och skjuta till den idag. Jag var själv hela tiden. Men sen blev jag "girig" och tänkte "en gång till", skulle precis haspa så backade hon ut igen och efter det fick jag inte röra dörrn igen..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Efter att ha haft häst med problem (resulterade i sjukhusbesök för mig och en annan). Och fick ett rejält ifrågasättande med den nya är jag övertygad om att man aldrig skall stänga när man känner att det kan ev backas....

Nya ponnyn fungerade när vi fick honom men så en dag stod vi där och kom inte hem från en tävling. Han hade varit spänd men gick alltid in.
Så vi tränade (ca 4-5 träningar à 1-3h).... Gick in men backade ofta ut, precis som för dig så ploppade stäng fort tanken upp, resultatet blev naturligtvis ett antal misslyckade stängningar där han kom ut :(

Bestämde mig då för att aldrig stänga igen förrän han slutade tänka bakåt. Såg mig själv träna år framöver :)
Jag har som mål att häst/ponny vilja gå in. Utan tvång, vill han inte så gör vi annat istället, dvs jag bestämmer fram tillbaka, runt liten volt, flytta ett steg fram, två bakåt. Två fram ett tillbaka.
Vi var i fasen att han helst gick på men tänkte ändå lite bakåt när jag började dumma mig med att stänga. När han var i transporten så var han inte avslappnad och lyssnade fullt, det gick inte att be ett steg bakåt och ett fram igen utan då skulle han ut hela vägen.

Efter mina tre!! misslyckade stäng försök var vi längre ifrån lastning än någonsinn. Men när jag slutade fokusera att stänga till kontroll och vilja gå in så sa det bara plopp så gick det att stänga hur lätt som helst.

Jag gjorde missen att träna "upp på lämmen" och inte hela vägen in. När jag började träna de sista 30 cm på samma sätt som de utanför transporten så var vårt problem borta.

Även idag så stänger jag aldrig för än jag är säker på att han inte tänker bakåt, provar alltid att flytta honom lite extra fram, eller åt sidan medan jag fipplar med sakerna där bakom. Han tar nästan alltid ett steg tillbaka först. Sedan så är det som han kommer på nää, ut vill jag ju inte, där inne är det mysigare.

Innan vi tränade så här så stod han alltid och tryckte bak på bommen när vi stängt, ibland flera gånger riktigt hårt.
Nu backar han inte bak alls för att kolla om bommen är där. Skönt!

Nu var han inte någon svår lastad häst när köpte honom, vi lyckades skapa problemet själva utan. Nu är han väldigt lättlastad men framförallt är han helt avslappnad.

Så jag håller med dig :) sluta provstänga stäng när du känner att det är helt lugnt.

(hade nog en puls på 200 första gångerna jag skulle stänga på riktigt igen. Jag var helt klart mer upprörd än ponnyn. Stod där och klonkade med bommen, siktade på stängningen ångrade, provflyttade ponnyn, riktade och stängde väntade på backningsspegel men den kom aldrig. Just stänga är ångestframkallande hamnade på sjukhus en gång med tidigare pållen)
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Känner igen mig så väl i din beskrivning. Mitt sto började också att backa ut när bommen skulle sättas på efter att vi börjat träna med positiv förstärkning. Innan jag hade egen transport hyrde vi vid behov och lastade med hjälp av linor. Hästen var istadig men gick på efter några minuter och stod då bra när hon väl kom in. Hon åkte bra också bara man tog hänsyn till att hon var bredåkare. Sedan skaffade vi egen transport och började träna med positiv förstärkning. Kom så långt att vi kunde skicka in henne och stänga... när det INTE var allvar. Skulle vi åka och träna så backade hon ut innan bommen kom på. Det jobbiga var att sedan vi börjat med lastträningen så accepterade hon inte längre linorna. Hon gick helt enkelt inte att få på med hjälp av tryck längre, så det blev flera inställda träningar :( Lösningen för oss blev att backa in till stalldörren. Då kände hon sig inramad och stod kvar. Tog mig en funderare och gjorde ett släpbyte efter hästens önskemål och lastade henne med luckan inne i stallet och godis EFTER att bommen kommit på och åkte en sväng vid varje lastningstillfälle. Efter några gånger kunde jag lasta själv. Hon gick på och stod bra så att jag kunde stänga. Sedan kunde jag lasta henne längre och längre från stalldörren (borta gick det nästan alltid att lasta utan inramning för då drog det i hemmatarmen). Så efter mitt låååånga inlägg... till TS: Liten varning för att det kanske inte går att lasta som förr efter att du börjat
träna... Det skadar inte att prova backa till så att lämmen fälls ner innanför stalldörren om detta är möjligt. Det ska vara mysigt i transporten men godis får man när bommen är på. På sikt; se till att släpet verkligen är optimalt för din häst så att hon åker som en prinsessa:) stort lycka till och DET GÅR att få en självlastande häst. Kram/Tualma
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Åh gud, vilket jobbigt inlägg jag skrev! Helt utan styckeindelning! Kominationen att skriva på mobilen efter två glas vin var visst ingen höjdare :o Förlåt... ber ödmjukast om ursäkt/ generad Tualma
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Åh gud, vilket jobbigt inlägg jag skrev! Helt utan styckeindelning! Kominationen att skriva på mobilen efter två glas vin var visst ingen höjdare :o Förlåt... ber ödmjukast om ursäkt/ generad Tualma
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Tack för allas goda råd och peppningar!

Dagens framsteg från kvällsträningen med sambon.

Hästen går nu rakt in och står kvar i flera minuter med sambo ståendes på rampen, han kan prata, klappa henne på rumpan och till och med vifta med handen bakom henne ett par gånger. Han testade att flytta nån steg på rampen och det gick faktiskt ett par gånger. Hästen är superlugn i släpet och står och mumsar hö. Så nu kör vi på det, börja röra sej bakom, ett steg i taget.

Imorgon får sambo avbytare, kommer en kompis till mej på kvällen och hjälper till, tanken är att INTE stänga! Ingen press, ingen stress.. Sen kör jag och sambon igen på söndag. Så får vi se hur det går på måndag.. Förhoppningsvis är hon då redo att få dörren stängd..

Jag tar tacksamt emot fler råd och historier om hur ni har tränat era hästar, allt hjälper vid den här tidpunkten. Men vi gör ju framsteg ialla fall och utan att tvinga hästen till någonting vilket känns kanonskönt! :)

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 956
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 294
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 395
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp