Ännu en jäkla lastningstråd..

Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Åh gud, vilket jobbigt inlägg jag skrev! Helt utan styckeindelning! Kominationen att skriva på mobilen efter två glas vin var visst ingen höjdare :o Förlåt... ber ödmjukast om ursäkt/ generad Tualma

Du är absolut förlåten, jag förstod ändå.. Ibland kan jag tycka att ett glas av något stärkande kan lätta på skrivkrampen om jag ska vara ärlig..:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Tja, vad ska man säga. Fredagkväll och semestervanorna sitter i ;) Härligt att det går framåt. Heja er! Och som sagt; misströsta icke. Till och med min bestämda dam blev självlastande till slut. Det tog bara 14 år:p. Nej, men allvarligt. Det låter som ni är på rätt väg. Ni skyndar långsamt och använder mjuka metoder. Way to go!
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Har haft hand om lastningen av en sån häst, det är verkligen tålamodsprövande.

Det som gjorde stor skillnad var faktiskt vår inställning. Vi såg det som ett tillfälle att träffas och snacka skit, och under tiden fick hästen hålla på med släpet. Det blev verkligen avdramatiserat. Ungefär samma stil som att snacka med kompisen i stallgången, hästen börjar trampa runt och man säger till den, rättar och snackar vidare.

Till slut tog hästen upp att vi var så avslappnade. Vi fick göra vad vi ville medan vi snattrade vidare, det var inte 100 % fokus på hästen hela tiden (vilket de kan tolka som fara, det finns ju hästätande rovdjur). Till slut så började hon faktiskt äta avslappnat i släpet, och då var det dax att stänga och låsa, upp med lämmen.

Men det tog verkligen mycket tid och många träningar.
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Har haft hand om lastningen av en sån häst, det är verkligen tålamodsprövande.

Det som gjorde stor skillnad var faktiskt vår inställning. Vi såg det som ett tillfälle att träffas och snacka skit, och under tiden fick hästen hålla på med släpet. Det blev verkligen avdramatiserat. Ungefär samma stil som att snacka med kompisen i stallgången, hästen börjar trampa runt och man säger till den, rättar och snackar vidare.

Till slut tog hästen upp att vi var så avslappnade. Vi fick göra vad vi ville medan vi snattrade vidare, det var inte 100 % fokus på hästen hela tiden (vilket de kan tolka som fara, det finns ju hästätande rovdjur). Till slut så började hon faktiskt äta avslappnat i släpet, och då var det dax att stänga och låsa, upp med lämmen.

Men det tog verkligen mycket tid och många träningar.

Det var här vi slutade igår, jag och sambon stod och pratade om allt möjligt, jag stod lutad mot andra bommen inne i släpet och sambon mot den ena stängda bakdörren (den vänstra är alltså fortfarande öppen) och så stod vi bra där och hästen stod lugnt kvar flera minuter flera gånger, de gånger hon backade så började sambon direkt klappa och klia henne på rumpan och då blev hon superlugn och gick in igen, hon gick alltså inte ut mer än att rumpan knappt kom ner på rampen.. Bara där är det enorm skillnad, för bara nån dag sedan fick han knappt andas och verkligen inte röra henne, då var godståget i rullning direkt. Så du har så rätt! Avdramatisera, få hästen att se transport och lastning som en naturlig del av vardagen.. :)

Än har vi inte kunnat stänga, men det kommer och jag är bara så glad att min lilla häst trivs så bra att hon står lugnt kvar och tycker det är riktigt mysigt att bli kliad och käka hö..

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Tja, vad ska man säga. Fredagkväll och semestervanorna sitter i ;) Härligt att det går framåt. Heja er! Och som sagt; misströsta icke. Till och med min bestämda dam blev självlastande till slut. Det tog bara 14 år:p. Nej, men allvarligt. Det låter som ni är på rätt väg. Ni skyndar långsamt och använder mjuka metoder. Way to go!

Ja, det känns så himla bra att den här supermjuka metoden verkligen funkar och är det enda som funkat riktigt bra. Jag brukar säga att jag gör saker tillsammans med min häst, inte emot den.. Så varför inte med lastningen liksom? :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Jag upptäckte att det faktiskt hjälpte (med den här hästen) att själv äta något. Som en signal på att "allt är tryggt, det är OK att äta". Precis som ute på savannen - det är OK att äta, inga lejon i närheten.

Tuggljudet, avslappnade människor som är trygga att äta. Då kan jag också äta, sa hästen. Och slappnade därmed av.
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Jag upptäckte att det faktiskt hjälpte (med den här hästen) att själv äta något. Som en signal på att "allt är tryggt, det är OK att äta". Precis som ute på savannen - det är OK att äta, inga lejon i närheten.

Tuggljudet, avslappnade människor som är trygga att äta. Då kan jag också äta, sa hästen. Och slappnade därmed av.

Bra tanke, ska testa att ta med något att gnaga på i eftermiddag.. En sak som var skönt att se var att min häst stod och gäspade, både på rampen och i släpet igår, vilket gör att jag gäspar (vana från när jag masserar häst, jag slappnar av och då blir de avslappnade, fast här var det tvärtom och min häst smittade mej).. Så ett tag stod vi där bägge två och gäspade som tokar, dock endast när jag var själv och inte när sambon var med. Har vi tur så sker detta med medhjälpare idag.. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

min häst som är lite klaustrofobisk måste jag ta ner frambommen för att han inte ska springa bakåt igen, för känner han trycket där framme så slänger han sig bakåt. Viktigt då att skötardörren är stängd så att de inte får för sig att springa framåt. Så mitt tips blir, av med frambommen, gå så långt fram att där är gott om plats bakom henne, sen stänger ni bak först o sen fram. Mycket godis fram dessutom.
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Jag linar in så länge det behövs, förutsatt att hästen är någorlunda bekväm med det. Jag har en som går att skicka in, en som jag kan leda in och sen platsa och två son behöver någon bakom som smackar lite. Målet är att alla ska gå att skicka in :)
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

min häst som är lite klaustrofobisk måste jag ta ner frambommen för att han inte ska springa bakåt igen, för känner han trycket där framme så slänger han sig bakåt. Viktigt då att skötardörren är stängd så att de inte får för sig att springa framåt. Så mitt tips blir, av med frambommen, gå så långt fram att där är gott om plats bakom henne, sen stänger ni bak först o sen fram. Mycket godis fram dessutom.

Du har så rätt! :) Jag har också frambommen nere, annars går min häst av igen om hon känner att det tar emot.. Det är jättebra att hon kommer in lite längre, för då har min minst 2 steg innan hon ens är nere på rampen.

Hon får all min mat i transporten och igår började vi även ge hö vilket gjorde enorm skillnad, tuggandet gör henne lugn.. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Jag linar in så länge det behövs, förutsatt att hästen är någorlunda bekväm med det. Jag har en som går att skicka in, en som jag kan leda in och sen platsa och två son behöver någon bakom som smackar lite. Målet är att alla ska gå att skicka in :)

Min har varit ganska okej med det innan, men senaste gångerna (ffa senaste) så visade hon enormt stort obehag och både stegrande, rullade med ögonen, skakade och drog emot något enormt.. Jag mådde pissdåligt av att se det och lovade henne där och då på plats att nu blir det egen transport och träna, träna, träna på rätt sätt..

Att skicka in henne och kunna stänga själv är också mitt mål och jag tror absolut att det är genomförbart, :) bara hon kommer ifrån rädslan för att bli instängd.

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Ja min fick också hö i början, nu räcker det med godis, eller knappt det för han har lärt sig stå kvar, dock har vi fortfarande bommen nere, kommer ev prova ha den uppe längre fram för att se om det försvunnit eller ej
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Ännu ett framsteg. Snälla grannen var över och hjälpte med en stund på förmiddan, och nu står hästen kvar trots att grannen brötade och grejade så det lät riktigt högt om höger dörr.. Jag gav godis såfort det började låta, så det sista var det nästan som att hästen tyckte det var kul att det lät, hon såg ialla fall skitglad ut såfort det började skramla med öronen framåt och ville ha äpple.. :D

Nu blir det ett pass till med en kompis i eftermiddag.. Då fortsätter vi skramla och härja bakom henne. Men vi ska inte stänga..

Sen ska jag testa räddningsdroppar imorgon.. Kanske det är den sista pusselbiten för att få hästen att slappna av tillräckligt så vi kommer iväg lugnt och fint på måndag..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Ja min fick också hö i början, nu räcker det med godis, eller knappt det för han har lärt sig stå kvar, dock har vi fortfarande bommen nere, kommer ev prova ha den uppe längre fram för att se om det försvunnit eller ej

Ja, det känns ju lite säkrare att ha bommen uppe fram när man lastar själv genom att skicka på. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Det kräver ju lite känsla det där med lina och en som beter sig så hade jag bara linat in om det var absolut nödvändigt.

Visst är det guld med eget släp! Mina får morötter i släpet, enda stället :)
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Det kräver ju lite känsla det där med lina och en som beter sig så hade jag bara linat in om det var absolut nödvändigt.

Visst är det guld med eget släp! Mina får morötter i släpet, enda stället :)

Ja, verkligen.. Min sambo har varit den som har linat och han har en jäkla känsla för timing och läser hästen bra, men jag tycker också att det är enbart som nödlösning..

Ja, det är så himla skönt att kunna träna när jag vill. Släpet luktar henne mer och mer för varje dag och det märkt väl att hon förknippar släpet med mat och godis nu. Hon stannar inte ens till och tittar att "oj, där står en transport" nu längre, nu går hon bara fram, ställer henne på rampen och ber henne gå in och det gör hon.. Så det steget fungerar klockrent nu! :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Ska testa något nytt inför träningen nu i eftermiddag. Hästen ska få lite massage innan, se om det kan få henne att slappna av det där lilla sista..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Det där kommer ju lösa sig , nyckeln är att inte alltid se på lastningen träningsmässigt i början att hästen in och stänga . Och som du redan är inne på att ingen tyst liten tomte smyger därbak för att stänga utan hästen är trygg med folk som rör sig bakom och saker som låter osv . Kommer gå galant !
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Det där kommer ju lösa sig , nyckeln är att inte alltid se på lastningen träningsmässigt i början att hästen in och stänga . Och som du redan är inne på att ingen tyst liten tomte smyger därbak för att stänga utan hästen är trygg med folk som rör sig bakom och saker som låter osv . Kommer gå galant !

Ja, det känns verkligen som att vi är på rätt spår.. Jag tror som du, lite mer tid så löser det sej.. :)
"Lura" henne och smyga runt med dörrn är precis som du skriver ingen bra ide, kanske funkar en gång, men nästa?

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Kvällens framsteg:

Det går nu att:
Lasta henne medans medhjälpare skramlar och lever med dörrarna, hon går på och står kvar en liten stund. Det går att skjuta intill dörren, det går att skramla och samtidigt skjuta intill dörren. Och hon står kvar. :)

Till slut var hästen så himla trött (förmodligen av allt tänkande) att vi fick avbryta, då hon nästan somnade på rampen när jag backat av henne.. Så vi valde att sluta där.

Så jag tror att vi skulle vara redo att stänga imorgon. Men, nu börjar jag bli lite stirrig och funderar på vad som kommer hända när vi stänger. Hon kommer ju naturligtvis stå kvar en stund, sen försöka backa. Men kommer hon lugna sej och gå fram igen när hon känner dörrarna eller kommer hon trycka på? Kommer dörrarna att hålla? Nu har vi ju tagit undan eller har hon puttat upp dörrarna när hon backat ut och vi inte hunnit ta väck dem, så jag är orolig att hon bara kommer ta i och braka på.. :nailbiting: När vi har kört dra-på metoden har hon gått emot bom/dörrar en gång och sen har det varit bra..

Jag tror att jag får ta mej en hutt av räddningsdropparna imorgon också, så jag håller mej lugn.. :D

Men visst får de ta i ganska rejält om dörrarna ska ge med sej?
Självklart får sambon hiva upp rampen så fort som dörrarna är igen, men det tar ju några sekunder..

Mvh DOmino_s
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 436
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp