ännu en konvalecent....

M

malört

Varmblodssto 15 år ca 550 kg.
Kommer att få gå i hage ca 6 mån utan att arbeta alls.
Hon har just kommit hem från bete/lösdrift och behöver bara underhållsbehov är någon mullig.

Jessica ? har du lust att hjälpa mig ännu en gång?

Höet har värdena (samma dåliga hö som sist,men det kommer nytt i dec)

8,4 MJ, 17 smrp, Ca 2,0, P 1,0, Mg 0,6, K 10,6
 
Har du någon aning om vilket MJ hon har gått på förut?

mvh Jessica
 
Jag har fått fram en foderstat som antagligen ger för mycket MJ (på grund av att din häst behöver minst 7 kg stråfoder, helst minst 8), men du ska ju byta hö till jul så det kanske inte gör så mycket den korta tiden.

Enligt tabellerna borde det räcka med 60 MJ till henne, men hon kanske behöver mer och då gör det ju inget om hon får 68 MJ istället.

Egentligen behöver hon minst 7 kg stråfoder, men helst 8 kg så det blir inte helt bra med nedanstående foderstat, men det vara vad jag kunde åstadkomma med det höet.

Vill du i alla fall ge 8 kg strå så kan du ge 1 kg hö till men då måste du öka sojan med 100 gr för kvotens skull. Det ger ca 78 MJ och kvot på 5,95.

6 kg hö
1 kg lucern
400 gr soja
400 gr vetekli
100 gr miner grön
25 ml Chevinal Plus eller andra vitaminer
10 ml Basic E

MJ 68
Smrp 406
Ca 38,6
P 22
Mg 12,6

Smrp/MJ 5,98
Ca/P 1,79
Ca/Mg 3,07

mvh Jessica
 
Jag har ingen aning om vad hon har gått på tidigare men vad är Basic E för nåt??
 
Basic E är Vitamin E och selen. Det är ofta brist på det i svenska marker.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
711
Foder & Strö Vår bonde har råkat ta en analys för nöt istället för till häst. Kan någon hjälpa mig att räkna om analysen till häst? Har försökt...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: Jfrelin
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 376
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Läste om proteinöverskott som ger knölar. Min häst har knölar, samt små skorpor i sadelstaden samt lite mellan ganasherna. Kan detta ha...
2
Svar
33
· Visningar
3 368
Senast: miiiiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp