Ännu en politiker som fått med sig lite för mycket pengar (Utbruten från Vad GÖR vi? Del XCIX)

Asko

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

JaHapp, en till riksdagsledamot som fått med sig lite mera pengar än vad de skulle ha :meh:
M-toppen bor största delen av tiden med fru och barn i en bostadsrätt i södra Stockholm. Bengtzboes fru och barn är skrivna på adressen.

Skriven hos mamma
Men Bengtzboe har däremot varit skriven i sin mammas villa i Nyköping från 2013 fram till att han konfronteras av Aftonbladet första gången, i slutet av mars 2019.

Genom att uppge Nyköping som sin permanenta bostadsort har Bengtzboe kunnat plocka ut över 94 000 kronor i ersättningar för halva månadsavgiften för sin ”övernattningslägenhet” i Stockholm.

Utöver detta har han också kunnat kvittera ut Stockholmstraktamente på över 63 000 kronor, eftersom hans uppgivna hemort ligger mer än fem mil från huvudstaden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...en-hos-mamma--plockade-ut-158000-i-ersattning

Det är väl en skitsumma av skattepengarna men det blir mycket för enskilda personer som får pengarna och om många får såna summor så blir det mycket! 😡

Nog med dessa kryphål!
 
JaHapp, en till riksdagsledamot som fått med sig lite mera pengar än vad de skulle ha :meh:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...en-hos-mamma--plockade-ut-158000-i-ersattning

Det är väl en skitsumma av skattepengarna men det blir mycket för enskilda personer som får pengarna och om många får såna summor så blir det mycket! 😡

Nog med dessa kryphål!
🙄
Fastigheten som Bengtzboe syftar på är hans mammas lilla fritidshus utanför Nyköping – som M-toppen uppger att han inte behöver betala något för att bo i.

Efter intervjun folkbokförde sig M-toppen snabbt i fritidshuset – och det sattes upp en ny brevlåda.

I första intervjun uppgav M-toppen att fritidshuset varit hans boende de senaste fem åren.

Men när Aftonbladet intervjuar Bengtzboe andra gången ändrar han sin historia:

– Det blev fel och det vill jag korrigera och det erkänner jag att det var fel. Det var 2017 som jag flyttade in i huset.

Versionen motsägs
För att en riksdagsledamot ska få ersättning för en övernattningsbostad i Stockholm, så krävs det att ledamoten på hemorten har en bostad ”inrättad för permanent boende”.

I officiella dokument hos kommunen som Aftonbladet tagit del av intygade Bengtzboes mamma 2017 att fritidshuset inte var ett permanentboende och i slutet av året uppgav hon även för en miljöinspektör att ”de endast använder fritidshuset under 3-4 veckor under sommaren”.
 
JaHapp, en till riksdagsledamot som fått med sig lite mera pengar än vad de skulle ha :meh:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...en-hos-mamma--plockade-ut-158000-i-ersattning

Det är väl en skitsumma av skattepengarna men det blir mycket för enskilda personer som får pengarna och om många får såna summor så blir det mycket! 😡

Nog med dessa kryphål!
Ja det är sååå märkligt att de inte ens vet var de bor eller vem som äger vad, men jäklar vad koll de har på reglerna så att de kan maxa sina ersättningar. Vilken girighet.
 
Ja det är sååå märkligt att de inte ens vet var de bor eller vem som äger vad, men jäklar vad koll de har på reglerna så att de kan maxa sina ersättningar. Vilken girighet.
Det är just girigheten som sticker i ögonen, självklart ska de som faktiskt bor i andra delar av landet kunna få ersättning bär de behöver ha en bostad i Stockholm, men när man bara försöker få ut så mycket som möjligt och sen säger att oj ja det blev lite tokigt. Prova med den om man råkar få några kronor för mycket från försäkringskassan. 🙄
 
Det är just girigheten som sticker i ögonen, självklart ska de som faktiskt bor i andra delar av landet kunna få ersättning bär de behöver ha en bostad i Stockholm, men när man bara försöker få ut så mycket som möjligt och sen säger att oj ja det blev lite tokigt. Prova med den om man råkar få några kronor för mycket från försäkringskassan. 🙄
Ja och när det är partier som pratar om Arbetslinjen, alla ska göra rätt för sig etc så blir det en väldig dubbelmoral.
 
Pengarna i sig tror jag är marginella i det stora hela men signalvärdet är ju förödande - eller borde vara om inte många redan resignerat.

Jag vill inte tro att en överrepresentation av oärliga människor söker sig till riksdagshuset. Men det känns onekligen som om (miljön? atmosfären? sällskapet? ”kulturen”?) lockar fram det sämsta i många människor.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

JaHapp, en till riksdagsledamot som fått med sig lite mera pengar än vad de skulle ha :meh:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...en-hos-mamma--plockade-ut-158000-i-ersattning

Det är väl en skitsumma av skattepengarna men det blir mycket för enskilda personer som får pengarna och om många får såna summor så blir det mycket! 😡

Nog med dessa kryphål!
Problemet är mycket större än att vara begränsat till dem som direkt fuskar. Jag skulle vilja säga att den absoluta majoriteten på högre nivå inom politiken är där för att berika sig själv. Det man hör talas om via media är bara toppen på isberget, alla jag pratar med som har insyn i politiken säger också att korruptionen är extremt utbredd.

Det allvarligaste med det är inte i första hand de direkta medel de tillskansar sig, inom och utom regelverket, även om den summan inte är obetydlig, utan konsekvenserna det får för beslutsfattandet.
 
Jag vill inte tro att en överrepresentation av oärliga människor söker sig till riksdagshuset. Men det känns onekligen som om (miljön? atmosfären? sällskapet? ”kulturen”?) lockar fram det sämsta i många människor.
Jag tror det är en kombination av både att personer med tvivelaktig moralisk kompass väljer politikerbanan med dess nästan obegränsade möjligheter att berika sig själv och en korrumperande miljö inom det politiska systemet.
 
Problemet är mycket större än att vara begränsat till dem som direkt fuskar. Jag skulle vilja säga att den absoluta majoriteten på högre nivå inom politiken är där för att berika sig själv. Det man hör talas om via media är bara toppen på isberget, alla jag pratar med som har insyn i politiken säger också att korruptionen är extremt utbredd.

Det allvarligaste med det är inte i första hand de direkta medel de tillskansar sig, inom och utom regelverket, även om den summan inte är obetydlig, utan konsekvenserna det får för beslutsfattandet.
Orkar inte säga annat än att jag absolut inte håller med dig.

Jag känner ett antal politiker personligen eftersom jag varit aktiv sedan -75. Så min erfarenhet torde vara större än dina anekdoter. :meh:
 
Orkar inte säga annat än att jag absolut inte håller med dig.

Jag känner ett antal politiker personligen eftersom jag varit aktiv sedan -75. Så min erfarenhet torde vara större än dina anekdoter. :meh:
Med korruption syftade jag främst på vänskapskorruption, nepotism.

Att politiker själva inte öppet går ut med hur olika tjänster tillsätts är närmast en självklarhet.
 
Det tror jag är en överdrift, ungefär som All Cops Are Bastards.
Det är ju en viss skillnad. När det gäller politiker behöver man inte gå längre än till att se vilka ekonomiska villkor de beslutar skall gälla för dem själva och jämföra med vad personer med motsvarande utbildning tjänar inom andra yrkeskategorier. Vänsterpartiet möjligen i viss mån undantaget, de lägger emellanåt motioner om sänkta arvoden men dessa röstas ned med stor majoritet i riksdagen
 
Jag tror det är en kombination av både att personer med tvivelaktig moralisk kompass väljer politikerbanan med dess nästan obegränsade möjligheter att berika sig själv och en korrumperande miljö inom det politiska systemet.

Här är du helt ute och seglar, det är min bestämda uppfattning. Och jag har hyfsat god insyn i politiken, på alla nivåer. De allra flesta som ägnar sig åt politik gör det för att de vill vara med och påverka besluten och bidra till ett bättre samhälle. Ersättningarna är för det mesta blygsamma och det är helt enkelt uteslutet att man lägger ner den arbetsinsatsen för att komma över småpengar. I riksdag och t ex EU-parlamentet är ersättningarna högre men i de flesta partier har man passerat ett antal nålsögon på vägen dit.

Sen är det uppenbart att ett antal politiker i bla riksdagen har utnyttjat systemet och medvetet eller av bristande kunskap berikat sig själva. Men det var knappast för att komma åt riksdagens ersättningssystem som de blev politiskt aktiva 25 år tidigare.
 
Här är du helt ute och seglar, det är min bestämda uppfattning. Och jag har hyfsat god insyn i politiken, på alla nivåer. De allra flesta som ägnar sig åt politik gör det för att de vill vara med och påverka besluten och bidra till ett bättre samhälle. Ersättningarna är för det mesta blygsamma och det är helt enkelt uteslutet att man lägger ner den arbetsinsatsen för att komma över småpengar. I riksdag och t ex EU-parlamentet är ersättningarna högre men i de flesta partier har man passerat ett antal nålsögon på vägen dit.

Sen är det uppenbart att ett antal politiker i bla riksdagen har utnyttjat systemet och medvetet eller av bristande kunskap berikat sig själva. Men det var knappast för att komma åt riksdagens ersättningssystem som de blev politiskt aktiva 25 år tidigare.
Om det är så är det väl en smal sak för riksdagspolitikerna att sänka arvoden och andra förmåner till mera rimliga nivåer?
 
Om det är så är det väl en smal sak för riksdagspolitikerna att sänka arvoden och andra förmåner till mera rimliga nivåer?
Vad anser du är rimlig nivå för ansvaret som riksdagspolitiker? Jämfört med t.ex. företagsledare med motsvarande ansvar?
Nivå i relation till nedlagd arbetstid??
 
Vad anser du är rimlig nivå för ansvaret som riksdagspolitiker? Jämfört med t.ex. företagsledare med motsvarande ansvar?
Nivå i relation till nedlagd arbetstid??
Din fråga illustrerar problemet med politikernas arvoden: Politiker som jämför sig med stora företagsledare, talar om hur enormt många arbetstimmar de lägger ned o.s.v., motiveringar som är helt absurda i många fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp