Ännu en Ras-väljar tråd

M

Maya_221

Jag är på väg att skaffa min första egna hund inom ett år eller så. Mitt stora dilemma är att jag inte kan bestämma mig för vilken ras! Finns flera jag gillar och jag tycker att de passar ganska bra in på vad jag vill ha för sorts hund. Bor i lägenhet om det kan spela någon roll.

* Behändlig storlek (max ca 50 cm)
* Ej krävande pälsvård, borstning nån gång i veckan är okej.
* Glad i de flesta människor, lätt att anpassa sig
* En någolunda "frisk" ras
* Ej ha extremt mycket vakt i sig
* Villig att hänga med på det mesta

Kommer att ägna oss åt:
* Lydnad på hobby nivå
* Promenader såklart (både skog och stad)
* Ev. utställning

Raserna som jag gillar och funderar över är:
* Cavalier King Charles Spaniel Tvekar dock pga. hälsan
* Finsk lapphund Väldigt förtjust i deras utseende
* Papillon Är dom så skarpa som vissa säger?
* Mops
* Dvärgpincher Dock osäker om dom kräver mer stimulans än vad jag vill ge
* Isländsk fårhund Vet egentligen väldigt lite om dom, men dom är fina
* Golden Retriever Lite väl hög egentligen, men då jag är uppvuxen med en så finns den ändå med i funderingarna
* Dansk/Svensk gårdshund

Vad tror ni? Någon av dessa som kan passa mig och min livsstil?
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Bara liten kommentar - både cavalier och pappis är betydligt mer pälsvårdskrävande än du önskar. Om du inte ska ställa ut så kan du ju klippa ner dock.

Jag har haft Cavalier king charles x papillonkorsning, en riktigt raring men pälsvården.. Jag klippte ner henne på ålderns höst och alltid vintertid.

Spanielpäls räcker det INTE att borta en gång per vecka om du tänker ha den 'på promenader i skog och mark', utan betydligt mer borstning än så. Dock som sagt, ska du inte ställa ut kan du klippa ner den.

Vad menar du ang skarpa när det gäller pappisar? Det är små 'tuffa' hundar, det är mycket hund i liten förpackning sas, men jag har faktiskt aldrig träffat någon med dåligt temperament, en del har varit väl bjäbbiga men det är nog snarare ägaren som ska lastas för det ;)

Nu har jag inte träffat så många pinscher (oavsett storlek) men de jag har träffat har haft en hel del vakt allihop (och där har jg mött 'skarpa' hundar btw)

Nu vet jag inte ngt alls om en del av raserna på din lista, men spontant skulle jag rösta på cavalier. Dock är det ju kruxet att hitta en FRISK än, men borde inte vara omöjligt om man väljer noga. Men av de raser jag känner till på listan så tror jag (förutom pälsen men fram med klippmaskinen eller lär dig uppskatta borstning lite mer bara, man kommer lång med regelbundna bad och pälsglans i den långa behåringen *s*) den skulle passa dig bäst =)

Och i andra hand pappis. Mops vet jag ingenting om, men där har du ju typ noll pälsvård ;)

Du har dock rätt stor variation i din lista?
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Jo, jag tänkte mer hur 'säker' du är på vad du vill ha för sorts hund liksom, iom variationen i listan?

Du nämner btw inte jakt, hur ser du på det, att hunden har mer eller mindre jakt i sig? Hur 'köldtålig' och robust ska den vara? Vad menar du med hobbynivå på lydnaden? Och vad menar du med extremt mycket vakt? Hur mkt vakt är okej?

Whippet skulle ju annars kunna vara ett alternativ också kanske som stämmer in? Och (mellan)schnauzer, där har du lite pälsvård men vardagsvården är inte jättefarlig (dock måste du kamma skägg, lugg och benbehåring mer än en gång/vecka om du ska ha den i skog och mark), men där har du en del vakt rent genrellt. Men frågan är vad du menar med 'extremt'?
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Inge alls, jag skrev alla raser jag tycker är fina och nyfikna på. Flera av raserna har jag ingen erfarenhet av. Jakt...ja jag vet inte riktigt. Så lite som möjligt. Jag vill att hunden ska kunna hänga med ut på våren när vi är ute med skotern hela dagar så ganska tålig måste den vara. Om jag skriver vardagsnivå på lydnaden då? Träna bara för skoj, grundläggande kanske lite trix också.

Jag har inget emot att hunden skäller när det ringer på dörren eller när någon kommer, men den ska inte skälla så fort den hör någon gå i trapphuset eller i lägenheten ovanför. Whippet tror jag inte, tycker dom är ganska fula (Ursäkta alla whippet-älskare!) Och schnauzer är fina, har faktiskt en kompis som har en dvärg, underbar hund, men jag tycker att det är för mycket pälsvård.

Borsta igenom pälsen kan jag göra varje dag, men ingen "noga" genombortsning mer än 1-2 gånger/vecka.

Om vi glömmer alla raser jag räknade upp då? Bara baserat på vad jag vill ha i min blivande hund.
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

När du skrev ute med skotern etc och det var okej tala om när någon plingar på dörren etc blev jag ännu mer för schnauzer. Vad är det du tycker är mkt pälsvård där?

Beroende på om du tänker ställa ut eller ej, och hur viktigt/oviktigt det är för dig kan du ju maskinklippa eller handtrimma. Handtrimmar du är det väl typ 4 ggr/år du behöver, och lämna bort den för trimning bara så slipper du försöka själv. Maskinklippning är lite individuellt, jag får klippa min hane (riesenschnauzer) typ dubbelt så ofta som jag får klippa pappas tik, men det är ju inte ens varje månad på hanen. Du kan lämna bort för det med om du vill.

Mellan det så är det ju kamma/borsta igenom skägget och behåringen på benen och buken, går på ett litet kick att göra, och säg du får göra det tre ggr/vecka? (kan räcka med mindre med, beror mkt på hund och pälskvalitet). Tar mig max 15 min, och då är en riesen ju större =) Lite mer om de lerar ner sig och så, eller hämtar hem en halv skog, men fuskar man med pälsglans kan man lätt bara plocka bort ev pinnar.

Schnauzer är typ tio ggr mindre pälsvård än en cavalierpäls som inte är nedklippt tycker jag, spanielpälsen tovar sig mkt lättare.

Men, naturligtvis kan ovan vara 'för mycket', men ville bara veta så du inte hade någon 'skräckbild'?

Jag 'nogakammar' min varje vecka, tar en halvtimme ungefär. Och så 'snabborstar' jag skägget etc tre gånger/v ungefär, men min herre är en gris, vi har spån i stallet, jag bor på landet så ingen asfalt i syne etc. Och så är jag lite slö med att klippa honom, han skulle trimmats innan jul men har inte fått tummen ur, så hinner ofta bli för långhårig innan jag tar tag i det.

Men kan du tänka dig den lilla pälsinsatsen, och att lämna bort på klipp alt trim, så tycker jag att du absolut ska kika närmare på schnauzer =)

Whippet rök ju även ang vädertålig osv, även om du hade gillat utseendet.

Och även om du inte haft ngn lista, så hade jag suttit här och viskat schnauuuuzeeer faktiskt. Det är en robust, trevlig hund som är med på allt, inte besvärande jakttendenser, rätt storlek för dig - och det är 'mycket hund i lagom förpackning' sas. Och de passar som 'allroundvovvar'. Från mysa i soffan till promenera i stan, härja på fälten, ta sig över stock och sten i skogen, plöja genom snön, vara med i fjällen, agility etc. Dvs det är en brukshund i lite lagom förpackning =)
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Förresten, farmor hade schnauzer i många år. Hon lämnade bort för trim, bodde i villa på landet men hunden var mest på tomten, dvs inte såå mycket härja i skog, och inget stall etc. Hon borstade/kammade en gång per vecka och thats it, och hunden var 'spotless', alltid tovfri.

Så lite beroende på var du bor är nog den pälsvärd jag får göra 'för mycket'. Här är det som sagt landet, skogen, hästhagar och stallet.

Stallet ja.. Du kanske förstår varf jag åker på lite mer pälsvård än genomsnittet? ;)

thumbnail.aspx


thumbnail.aspx
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Min kompis, hon med dvärgschnauzern, klipper sin då hon har så dålig päls att den inte går att trimma. Sen rycker hon håret ur öronen, har provat det och det var inget roligt för mig. Hon låg så still men jag var rädd att göra illa henne.

Är schnauzer "mysvänliga"? Är egentligen inte så förtjust i strävhåriga raser vill ha någon mjuk att klappa:)

Är det någon skillnad i temperament på schnauzer och dvärg-varianten?

Förstår att du har det du gör!
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Menar du temperamentsmässigt eller 'klappkänslemässigt' med mysvänliga? De myser gärna. Visst är pälsen inte lika mjuk som en spaniel t ex, men en maskinklippt schnauzer är betydligt mjukare än en ryckt (FÖR mjuk enl rasstandard, men..)

Man kan överleva utan att rycka öronhår med *hukar sig lite så ingen inbiten fantast ska se* och annars så överlåter du det helt enkelt till den som trimmar hunden.

JAG tycker det är stor skillnad mellan dvärg och schnauzer, men inte så stor mellan schnauzer och riesen. Kan berott på de dvärg jag mött, men de har varit ettrigare och, ja mer 'terrier' eller schnauzer i mina ögon (nu får jag snart på moppo av dvärgägarna).

Men är uppväxt med riesen och (mellan)schnauzer, men min faster hade en hel massa dvärg också (och några mellan) och jag har i ärlighetens namn aldrig varit spec förtjust i dvärgarna, de har tappat det jag tycker så mycket om hos schnauzer och riesen. Men kan bero på de dvärg jag träffat, jag vet inte?
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Rasförslag: Shiba

* Behändlig storlek (max ca 50 cm) check! 36-42 cm ungefär.
* Ej krävande pälsvård, borstning nån gång i veckan är okej. check! borsta igenom när de fäller två gånger om året.
* Glad i de flesta människor, lätt att anpassa sig halvcheck - beror på linjerna. min shiba är tokglad i människor men det varierar.
* En någolunda "frisk" ras check! en väldigt frisk ras till och med.
* Ej ha extremt mycket vakt i sig check! inte skällig heller.
* Villig att hänga med på det mesta check! shiban är perfekt för den som vill ha en hund som kan hänga med på allt men inte kräver hög aktivitetsnivå sju dagar i veckan.

Kommer att ägna oss åt:
* Lydnad på hobby nivå
* Promenader såklart (både skog och stad)
* Ev. utställning

check, check, check! Shiban är inte en direkt förig hund, men med rätt motivation får man en glad och tillräckligt lydig hund som kan hänga med på allt. Det är en frisk, vacker och fantastiskt rolig ras. Med vår donna satsar vi framför allt på spår, som hon tycker är jätteroligt, och tränar freestyle.

Kan man motstå en shibavalp? :love:
main.php


main.php


zumi_freestyle.jpg
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Kan klart rekommendera papillonen, en underbar hund, som är mycket hund, trots sin ringa storlek.
Har papillon och han är med mig överallt.
Jag har häst så han vistas i stallet dagligen, pälsvård -javisst, men absolut inte krävande å då har jag en med enormt mycket hår.
Har med honom på skotern, då det är mitt nästa intresse efter hästen och hunden.
Vistas mycket i fjällnatur(sommar som vinter) och han är med även där, orkar nog med mer än vad jag själv gör.
Har haft många olika hundraser under min uppväxt, både sällskaps,-jakt och brukshundar men papillonen är den som kommit mig närmast om hjärtat och fyller alla mina behov vad gäller att inneha en hund.
Välkommen att kika in på våran hemsida, där finns även bilder du kan kika på.
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Med tanke på att du har så stor rasvariation i ditt urval så borde du till att börja med ta reda på så mycket som möjligt om varje hundras. Sök på internet och se om du kan hitta en rasklubb t ex. Det är aldrig fel att besöka en uppfödare, helst utan valpar just då, och träffa vuxna hundar från de raser man väljer emellan. Ett besök på en hundutställning kan man också göra, i så fall i rätt tid när bedömningen av den ras man vill veta mer om startar i ringen.

Själv har jag min 4:e dvärgpinscher och trivs väldigt bra med den rasen. Rasklubben rekommenderar att alla avelshundar ska vara ögonlysta och patellakontrollerade. Det är en hund med kort päls som endast kräver ett bad då och då, och den behöver inte borstas särskilt ofta. Jag har en väldigt öppen och glad dvärgpinscher som gärna hälsar på alla människor oavsett storlek, även de i permobil och med rollator. Han har gått både MH och Korning. Om vi inte gör något speciellt en dag, så kan han mycket väl sova hela dagen. Mer om dvärgpinscher kan du se på www.dpklubben.se
Web siten för huvudklubben för schnauzer+pinscher heter www.sspk.se

Oavsett vilken ras man väljer ska man alltid vara noga med mentaliteten. Gärna välja valp efter föräldrar som har gått MH och/eller Korning. Och så bör man välja en öppen och glad valp, inte den som kryper undan och ser rädd ut eller den som kommer fram och morrar.
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Hur köldtåliga skulle ni säga att Cavaliererna är?
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Kan bara svara för min pappis x cavalier och rejält köldtålig, dock kunde hon få 'köldkramp' i ett ben ibland efter heldag ute, men såg henne nästan aldrig frysa. Däremot var pälsen besvär i tösnö, det är som rena snömagneten och hon fick tennisbollsstora snökokor på benen (och kunde typ inte röra sig). Men annars så hon var alltid med när jag red, oavsett väder, alltid med i stallet och var ofta ute hela dagarna (oavsett var matte var) och frös i princip aldrig om det inte var minus 15 eller lägre, då frös hon om hon var ute heldag.
 
Sv: Ännu en Ras-väljar tråd

Welsh springer spaniel, om du gillade golden retriever!

* Behändlig storlek (max ca 50 cm): max 48 cm för hanhundar.
* Ej krävande pälsvård, borstning nån gång i veckan är okej.: borsta igenom pälsen varje dag. trimma tassar och öron då och då. trimma hela hunden till utställningar.
* Glad i de flesta människor, lätt att anpassa sig: oja! Oja! oja! får den vara med är den glad.
* En någolunda "frisk" ras: ja! höfter dock! Brukar dessutom leva länge.
* Ej ha extremt mycket vakt i sig: nej, men däremot är det en jakthund. Dock måste den inte jaga för att vara lycklig. Vill ni hobbyträna lydnad och/eller agillity istället, eller enkla vardagsspår på skogspromenaderna så funkar det lika bra. det viktiga är att den får vara med!
* Villig att hänga med på det mesta: ja, se ovan!

Det är dessutom en vacker hund (tycker jag), men kanske vill den arbeta mer än du? Fast de flesta welshar är inte "träningsfreak", de är lyckliga om de får vara familjens medelpunkt, springa i skogen samt gå en kurs på brukshundklubben eller träffa en lekkompis någon gång i veckan. (Eller liknande). Livlig, nyfiken och glad hund. Godmodig! Som golden fast en storlek mindre "i allt", brukar jag och min kompis med golden säga när våra leker tillsammans.

Lycka till med rasvalet!
/Syrsa
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 216
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 054
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 525
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp