Ännu en rasvalstråd!

domesticus

Trådstartare
Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt att det blir när minsta barnet är iaf lite större (är 10 månader nu). Men, den här gången tänker jag planera hundköpet och rasvalet lite bättre än förra gången. Så, i väntan på att "tiden blir rätt", så roar jag mig med att försöka komma fram till vilken ras som skulle må bäst med oss och som vi också kommer att trivas med!

Förra hunden var en aktiv bruks-/vallblandning. Hon var förig, lättlärd och rolig att träna och umgås med. Största delen av hennes liv var hon det närmaste ett barn jag hade och jag skulle ha gått in i ett brinnande hus efter henne. Men, trots att hon var mattes prinsessa, så hade hon sina, ganska stora, mentala knasigheter. Hon hade ganska kassa nerver, en del rädslor och hade inte mycket som "höll emot" den hyfsat ordentliga skärpan. På många sätt ett perfekt exempel på varför det inte är en bra idé att blanda raser. ´Trots att jag försökte göra mitt bästa med aktivering, så hade jag i det närmaste ett konstant dåligt samvete över att hon fick för lite. Så, med nästa hund vill jag optimera förutsättningarna för ett "lättare liv med hund", dvs hitta en ras som mår bra med det som vi hållbart kan erbjuda i vardagen!

Vi är en familj (två vuxna och två barn (nu fem år resp. 10 månader gamla)) som bor på en liten hästgård (med stor, inhägnad trädgård) på landet. Sambon är uppvuxen med polarhundar och har en förkärlek till dessa (hans far har fortfarande ett par stycken som han drar med), men han inser att det inte är en optimal raskategori såsom livet ser ut just nu. Han är dock mer för den fysiska aktiveringen än den mentala. Själv vill jag gärna träna lite (såsom lydnad, rallylydnad, lite spår och nosework för aktivering etc), men jag vill inte vara tvungen, då jag har så lätt att få dåligt samvete. ...o det är väl här som den jobbiga balansen blir för mig! Jag vill ha en förig och lättlärd hund, men jag vill inte att den ska kräva massor av mental aktivering alltid, för att inte klättra på väggarna och bli olycklig. Jag inser ju att de raser som har de egenskaper jag vill ha, kräver mer än vad jag kan lova att jag kan ge på regelbunden basis i det långa loppet... Den fysiska aktiveringen är lättare att tillgodose, även i perioder när livet gör att annan träning är svårare att få till. Den får gärna ha låg jaktlust/inte ha en förkärlek att dra på vilt, så att förutsättningarna för att den ska fungera att ha med på ridturerna blir goda :) Går det att hitta någon som kan trivas hos oss?

Vad gäller storlek så lämnar jag det öppet. Jag har svårare att se mig själv med en liten hund, men jag inser att det finns fördelar med en liten fysisk storlek, såsom när det kommer till plats i bilen och när man ska hitta hundvakt. När det kommer till päls säger jag...hm...praktisk. Vi är ute mycket och hunden är då med oss, alternativt kvar i trädgården. Det är därför opraktiskt om den kräver massor av olika kläder alternativt förvandlas till en snöboll direkt :D Vi bor på Öland och har hyfsat varma somrar, så den bör inte må dåligt av det. Jag är som sagt rätt öppen för pälstyp, men något jag säger NEJ till är skägg! INGET SKÄGG! Det är så jäklarns äckligt med blöta, surluktande hundskägg :o Överdrivet fladdriga läppar med tillhörande slemloskor går också bort.

Jag har några raser på listan, men jag väljer att inte skriva ut dem (än iaf), för att lämna bladet helt oskrivet! Så, har ni några förslag på någon/några raser som skulle kunna passa? :)
 
Vi hade ungefär samma önskemål som ni när vi köpte våran hund, blev en Welsh springer spaniel. Han är dock bara drygt 7 månader men än så länge är vi nöjda. Uppfödaren beskrev rasen som ”nöjd om dom får vara med” och det stämmer bra på våran än så länge. Han håller sig kring oss, gillar att lära sig saker och är hyfsat lyhörd. Jag har förhoppningar om att han ska gilla att dra när han blir äldre och annars har vi tänkt roa oss med spår, nosework, rallylydnad osv. på hobbynivå. I grunden en jakthund men jaktintresse och avelsinriktning verkar variera ganska mycket inom rasen. Dom kan vara ganska livliga och ”på” så det är väl något man får bedöma om man gillar eller inte. Älskar i allmänhet människor och barn :p Praktisk päls tycker jag om man klipper bort lite behäng. Många verkar ha dom som typ ”aktiva familjehundar” så det kan vara en ras att kolla närmare på.

Annars skulle jag ha kikat på australisk terrier som verkar vara en väldigt praktisk hundras om man vill ha en tålig, lagom aktiv sällskapshund men jag har dock ingen egen erfarenhet av dom :) Någon utställningsavlad retriever kanske också skulle kunna vara intressant?
 
Vi hade ungefär samma önskemål som ni när vi köpte våran hund, blev en Welsh springer spaniel. Han är dock bara drygt 7 månader men än så länge är vi nöjda. Uppfödaren beskrev rasen som ”nöjd om dom får vara med” och det stämmer bra på våran än så länge. Han håller sig kring oss, gillar att lära sig saker och är hyfsat lyhörd. Jag har förhoppningar om att han ska gilla att dra när han blir äldre och annars har vi tänkt roa oss med spår, nosework, rallylydnad osv. på hobbynivå. I grunden en jakthund men jaktintresse och avelsinriktning verkar variera ganska mycket inom rasen. Dom kan vara ganska livliga och ”på” så det är väl något man får bedöma om man gillar eller inte. Älskar i allmänhet människor och barn :p Praktisk päls tycker jag om man klipper bort lite behäng. Många verkar ha dom som typ ”aktiva familjehundar” så det kan vara en ras att kolla närmare på.

Annars skulle jag ha kikat på australisk terrier som verkar vara en väldigt praktisk hundras om man vill ha en tålig, lagom aktiv sällskapshund men jag har dock ingen egen erfarenhet av dom :) Någon utställningsavlad retriever kanske också skulle kunna vara intressant?

Justja - den har jag ju sett rekommenderas på många ställen där kraven har varit liknande de vi har! ...o den hade jag inte med på listan - tack! Ska definitivt kika närmare!
 
Dansk-svensk gårdshund? Stor hund i litet format som är robust och lättlärd men inte klättrar på väggarna.

Jag var lite inne på den ett tag. Har gått med i fb-grupper med de raser som har varit intressanta och sedan gått ur allteftersom raser har strukits från listan. Har faktiskt gått ur dansk-svensk-gruppen. Vet inte exakt vad det är som gjorde det, då de onekligen verkar vara pigga och roliga hundar! Hm, kanske borde jag omvärdera?
 
Hur mycket fysträning och vilka hastigheter vill ni att hunden hänger med på?

I första hand "normala hastigheter", dvs promenader, ridturer, jogga, cykla. Men, att dra med tex trehjuling tror jag att både jag och sambon skulle tycka vore jättekul! (Snömängd kan man ju inte lita på här på Öland, så barmark är det som gäller ;) )
 
I första hand "normala hastigheter", dvs promenader, ridturer, jogga, cykla. Men, att dra med tex trehjuling tror jag att både jag och sambon skulle tycka vore jättekul! (Snömängd kan man ju inte lita på här på Öland, så barmark är det som gäller ;) )

Så egentligen behöver ni en lite större hund då? Om den ska kunna dra er :D
Spontant tänker jag på typ lapsk vallhund. DP-labbe.
 
Om ni även tittar på mindre hundar så tänker jag att papillon, schipperke, västgötaspets är roliga hundar med bra päls.
 
Så egentligen behöver ni en lite större hund då? Om den ska kunna dra er :D
Spontant tänker jag på typ lapsk vallhund. DP-labbe.

Hehe, alltså - draget är ju inget krav, men jag tror att det är något vi skulle kunna tycka var roligt om hunden tyckte tyckte att det var roligt :D Lapsk vallhund finns faktiskt på listan :up:
 
Icke! Men ni tror alltså att både västgötaspets och lapsk vallhund kan vara tillfreds med det vi kan erbjuda?

Jag tänker att bägge är fullt nöjda med 1-2 timmars längre promenad per dag och att följa med på cykelturer och ridturer. Samt träna något mer utmanande mentalt någon gång i veckan i alla fall. Man kan ju göra det lätt för sig och slänga ut maten på gården när man har lite tid eller ork. Så får näsan jobba lite.

Men allt beror ju egentligen på hur mycket man har tänkt göra något.
Ska hunden mest bara hänga på gården medans man rider på bana och man lite då och då cyklar 3-5 km eller ska hunden följa med på minst 3 h ridturer dagligen plus träna ibland på klubben?

Nu överdrev jag ju åt bägge hållen och gissar att ni ligger någonstans mittemellan? :D
 
Icke! Men ni tror alltså att både västgötaspets och lapsk vallhund kan vara tillfreds med det vi kan erbjuda?

Flikar in lite här då jag också kollade på lapsk vallhund när vi funderade :D Kolla vad uppfödaren har för mål med sin avel då det finns dom som avlar för att få fram fungerande vallhundar att använda i renskötseln. När jag var i kontakt med uppfödare så verkade i alla fall vissa anse att en lapsk vallhund var i överkant för oss då dom avlas för att valla renar långa sträckor över fjällen. Men det skiljer sig säkert mycket mellan olika uppfödare och dom kan ju bedöma om ni passar som valpköpare :) (Nu valde vi bort spetsar då vi inte ville ha en hund med lätt för skall).
 
Jag tänker att bägge är fullt nöjda med 1-2 timmars längre promenad per dag och att följa med på cykelturer och ridturer. Samt träna något mer utmanande mentalt någon gång i veckan i alla fall. Man kan ju göra det lätt för sig och slänga ut maten på gården när man har lite tid eller ork. Så får näsan jobba lite.

Men allt beror ju egentligen på hur mycket man har tänkt göra något.
Ska hunden mest bara hänga på gården medans man rider på bana och man lite då och då cyklar 3-5 km eller ska hunden följa med på minst 3 h ridturer dagligen plus träna ibland på klubben?

Nu överdrev jag ju åt bägge hållen och gissar att ni ligger någonstans mittemellan? :D

Det är nog rätt gissat! Första stycket är nog såsom jag ser att det kan bli :)
 
Flikar in lite här då jag också kollade på lapsk vallhund när vi funderade :D Kolla vad uppfödaren har för mål med sin avel då det finns dom som avlar för att få fram fungerande vallhundar att använda i renskötseln. När jag var i kontakt med uppfödare så verkade i alla fall vissa anse att en lapsk vallhund var i överkant för oss då dom avlas för att valla renar långa sträckor över fjällen. Men det skiljer sig säkert mycket mellan olika uppfödare och dom kan ju bedöma om ni passar som valpköpare :) (Nu valde vi bort spetsar då vi inte ville ha en hund med lätt för skall).

Det är det som oroar mig lite, men de är ändå kvar på listan än så länge :D Ska dock helt klart kolla upp Welsh springer spaniel mer också! :up:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 811
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 115
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp