Ännu en rasvalstråd!

En Broholmer så klart! Världens bästa gårdshund! 26250
 
Pudel ,finsk lapphund , welsh springer spaniel och liknande tänker jag. Hundar som älskar att träna och motionera men inte kräver det så som en bruks och vallhund.
 
Flikar in lite här då jag också kollade på lapsk vallhund när vi funderade :D Kolla vad uppfödaren har för mål med sin avel då det finns dom som avlar för att få fram fungerande vallhundar att använda i renskötseln. När jag var i kontakt med uppfödare så verkade i alla fall vissa anse att en lapsk vallhund var i överkant för oss då dom avlas för att valla renar långa sträckor över fjällen. Men det skiljer sig säkert mycket mellan olika uppfödare och dom kan ju bedöma om ni passar som valpköpare :) (Nu valde vi bort spetsar då vi inte ville ha en hund med lätt för skall).

Fast jag tänker att det är säsongsvis dessa hundar vallar? Och annars lever de rätt normala liv? Tänker ju bara på många bruks och vallhundar. Att bara för att de har en stor kapacitet så innebär det ju inte att de har krav på att ligga på max. Min schäfer får typ 1-3 h långpromenad om dagen eller motsvarande annan motion (häst cykel), mer utmanande fysträning några dagar i veckan samt mental träning 3-7 dagar i olika mängd.

Hon skulle ju dock KUNNA jobba hela dagen. Men hon behöver ju inte det. Stor skillnad :)
 
Fast jag tänker att det är säsongsvis dessa hundar vallar? Och annars lever de rätt normala liv? Tänker ju bara på många bruks och vallhundar. Att bara för att de har en stor kapacitet så innebär det ju inte att de har krav på att ligga på max. Min schäfer får typ 1-3 h långpromenad om dagen eller motsvarande annan motion (häst cykel), mer utmanande fysträning några dagar i veckan samt mental träning 3-7 dagar i olika mängd.

Hon skulle ju dock KUNNA jobba hela dagen. Men hon behöver ju inte det. Stor skillnad :)

Ja så är det säkert, jag har inte jättemycket erfarenhet av bruks- och vallhundar. Menade mest att det kan vara en bra idé att kolla vad olika uppfödare har för inriktning på sin avel då det verkar skilja lite grann (som hos många hundraser). Så inte TS blir avskräckt för att en uppfödare satsar stenhårt på att få fram arbetande vallhundar när det finns andra som avlar lagom aktiva familjehundar :) En annan sak som jag fick höra när jag kollade på rasen var att vissa används till jakt på fågel och älg så även hos LVH varierar jaktintresset vilket också kan vara bra att tänka på!

(Notera att jag alltså inte har desto mer erfarenhet av rasen men vill dela med mig av det jag stötte på när jag letade valp ;))
 
Staffordshire bullterrier - barnkär, förarvek, mycket energi, klättrar inte på väggarna om den inte får jobba varje dag. Utmärkt familjehund! Lättskött päls har den också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 843
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 115
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp