Ännu en rasvalstråd?

Ja, de allra flesta är väldigt okomplicerade hundar i vardagen :) sällan några problem att ha ett knippe labradorer oavsett kön i samma flock.

En heads up är väl bara att jaktträning i regel tar ganska mycket tid, så söker du en hund där träningen tar mindre tid än brukset behöver du kanske fundera över om du ändå tycker det är rimligt att lägga den tiden :)
Särskilt om man vill jaga i någon lite mer organiserad form.

Labbarna har ju också lite grejer att hålla utkik efter. Dels en knippe DNA-tester och så lederna: hd/ed och ocd.
Det finns tyvärr en del linjer med lite sociala begränsningar och rädslor också, som så klart också är bra att hålla sig undan.

Jag tänker att man kan få de hyffsat nöjda med apportering hemmavid och olika sök-/spåruppgifter?

Risken finns väl dock att man åker iväg på träningar ibland som tar en hel eller halv dag :idea:

Vet ju inte riktigt vad jag kommer landa på än. Men blir det jaktlabbe är ju inställningen helt klart att hunden behöver jobba som en brukshund och att vi förmodligen åker iväg på jaktträningar för att lära oss mer om det. Men att den är enklare i vardag sas.

Ja att det finns lite rädslor i rasen vet jag om. Även om jag inte har koll på specifika linjer och sådär så kommer jag kolla upp det så gott jag kan om det blir aktuellt :up:
 
Håller med om att staffen har oförtjänt dåligt rykte. Men den könsbundna aggressivitet kan finnas där och har man otur att få en sån hund så har man ju problem. Däremot är det inte min uppfattning om att rasen generellt är grälsjuk. Framförallt inte med tanke på att det är en terrier. För min del hade jag varit mer bekymrad över hälsoläget (generellt i rasen) men det går ju som flera påpekat att lösa genom att välja sin uppfödare noggrant.

Jag slår ändå ett slag för labben. Tror att den hade varit ett bra komplement till din schäfer. Lite extra hundhår hemma kan man ju alltid lösa genom att dammsuga oftare. Brist på vaktinstinkt förvisso men har inte schäfern vakt i sig? Annars får du skaffa ett inbrottslarm :D
 
När jag och exet skaffade staffen så hade jag en amstaff/boxer, det var aldrig några problem trots att det var hanar bägge två. Min var dock kastrerad, och senare så kastrerades staffen också. Mammas staffe är då så menlöst tönt-snäll mot allt och alla. Vi var hundvakt åt henne på dagarna, och hade alla tre hundarna ihop.

Sen fick min gamling somna in, och strax efter det separerade vi och exet tog med sig staffen eftersom det var ”hans”. Jag skaffade senare en engelsk bulldog som behövde akut omplaceras så hon hamnade här, och om någon är sur och bitter så är det hon!:cautious: Hon funkar bra med mammas staffe, men det är helt klart min som bestämmer. Räcker att hon slänger ett sur-öga på mammas Selma så backar hon och går undan direkt. Underbar mot människor, men sur som ättika mot andra hundar.

Jag har då (typ) bestämt mig att nästa hund blir en labbe. Vill som sagt kunna ha med mig hunden i stall och ev på ridturer. Får se om jag står ut med pälsen bara då...
 
Jag tycker inte att staffar har oförtjänt dåligt rykte, även om de är trevliga mot andra hundar. En släkting har staffar och fransk bulldog/staffe. Det har inte vart något tjafs mellan hundarna, men en dag hittade personen en av hundarna död. Det går ett ganska bra tag, hundarna lämnas inte längre ensamma ihop utan delas av. En gång glöms det att hundarna ska stängas in, och en annan hund hittas död. En hund till dog på samma vis, men hittades levande och behandlades på djursjukhus några dagar. Han hade stora fickor och avlivades efter ett tag.

Jag har dock inte märkt några problem med att släppa ihop hundarna med våra.

Jag tycker definitivt att de är trevliga och inte sådana som flyger på hej vilt, men om de skulle slåss obevakat kan det bli stora skador. Det är inte en ras jag hade skaffat om jag hade haft för tanke att lämna flera hundar ensamna, även om det med allra största sannolikhet inte skulle vara några problem. De är av kamphundstyp och att säga något annat känns bara okunnigt, men jag förstår tanken :)
 
Jag tänker att man kan få de hyffsat nöjda med apportering hemmavid och olika sök-/spåruppgifter?

Risken finns väl dock att man åker iväg på träningar ibland som tar en hel eller halv dag :idea:

Vet ju inte riktigt vad jag kommer landa på än. Men blir det jaktlabbe är ju inställningen helt klart att hunden behöver jobba som en brukshund och att vi förmodligen åker iväg på jaktträningar för att lära oss mer om det. Men att den är enklare i vardag sas.

Ja att det finns lite rädslor i rasen vet jag om. Även om jag inte har koll på specifika linjer och sådär så kommer jag kolla upp det så gott jag kan om det blir aktuellt :up:

Jadå, det är mest att det gärna blir mera eftersom det är så himla kul :D alla jag känner som har börjat med andra aktiviteter med sina jaktlabbar och sedan testat jaktträning har fastnat helt för jakten eftersom det verkligen är då hundarna är i sitt esse.
Gruppträningar tar ofta åtminstone en halvdag, men enklare träning hemma kräver inte mycket mer än typ 45 min om man lägger upp det väl :) det är ju många moment som ska tränas och slipas på, att bara hämta grejer är ju i regel det som är enklast för hundarna.
 
Dalmatin tror jag tyvärr är rätt långt ifrån vad jag söker. Men tack ändå! :D



Ja det är ju det här med storleken. Har ju inte bestämt mig helt men hade ju varit skönt att ha en hund som hade kunnat leka med Gripa så dom får ut lite mer av varandra än att bara vara sällskap. Sen kanske det blir något litet i slutändan ändå :angel:





Ja jag har fått för mig att jaktlabbar är ganska enkla i vardagen. Beror säkerligen på linjer lite också och beror ju på vad man jämför med :D

Och ja, jag kommer helt klart att träna en del apportering med dummies och liknande. Eventuellt lite riktig jakt också!



Skulle du vilja skicka PM om kenneln? Jag vet ju en som använder sin storpudel i någon org som söker efter folk och den klarar ju uppenbarligen med flera timmars arbete. Och spårade 5 km utan problem. Så hittar man rätt linjer verkar det finnas gott om arbetslust i dom :)



Ja, jag tänkte nog ställa ut några gånger när hunden är vuxen isåfall men sen ryker pälsen :angel:



Har hört lite att de kan vara lite "överallt och ingenstans" i sin energi men har lite svårt att fokusera typ?



Hmm har inte hört så mycket gott om dom :angel: En del rädslor som visar sig i aggressioner?
Och jag gillar ju att kunna nöta detaljer :nailbiting::D



Har haft ett öga på den rasen (och andra spetsar) men jag vet inte. Har lite svårt för dom korta benen av någon anledning :angel: Och vissa verkar tycka om sin röst väldigt mycket?

Visst att de har korta ben, men skulle ändå säga att det är relativt få av dem som har corgi-korta ben. Kolla upp släkten lite så tror jag inte det ska vara så svårt att hitta en med längre ben.
Skällandet upplever jag som ytterst individuellt, min skäller ganska sällan, medan vissa skäller mycket. Tror också uppfostran och aktivering spelar stor roll i det.

(Bifogar bild på min så du kan se benlängden)
 

Bifogade filer

  • 20190319_181550_2EED426B-58DB-442C-96EE-67D86C5005C6.jpg
    20190319_181550_2EED426B-58DB-442C-96EE-67D86C5005C6.jpg
    217,3 KB · Visningar: 43
Visst att de har korta ben, men skulle ändå säga att det är relativt få av dem som har corgi-korta ben. Kolla upp släkten lite så tror jag inte det ska vara så svårt att hitta en med längre ben.
Skällandet upplever jag som ytterst individuellt, min skäller ganska sällan, medan vissa skäller mycket. Tror också uppfostran och aktivering spelar stor roll i det.

(Bifogar bild på min så du kan se benlängden)

Men lägg ägg så tjusig!
 
Dalmatin tror jag tyvärr är rätt långt ifrån vad jag söker. Men tack ändå! :D



Ja det är ju det här med storleken. Har ju inte bestämt mig helt men hade ju varit skönt att ha en hund som hade kunnat leka med Gripa så dom får ut lite mer av varandra än att bara vara sällskap. Sen kanske det blir något litet i slutändan ändå :angel:





Ja jag har fått för mig att jaktlabbar är ganska enkla i vardagen. Beror säkerligen på linjer lite också och beror ju på vad man jämför med :D

Och ja, jag kommer helt klart att träna en del apportering med dummies och liknande. Eventuellt lite riktig jakt också!



Skulle du vilja skicka PM om kenneln? Jag vet ju en som använder sin storpudel i någon org som söker efter folk och den klarar ju uppenbarligen med flera timmars arbete. Och spårade 5 km utan problem. Så hittar man rätt linjer verkar det finnas gott om arbetslust i dom :)



Ja, jag tänkte nog ställa ut några gånger när hunden är vuxen isåfall men sen ryker pälsen :angel:



Har hört lite att de kan vara lite "överallt och ingenstans" i sin energi men har lite svårt att fokusera typ?



Hmm har inte hört så mycket gott om dom :angel: En del rädslor som visar sig i aggressioner?
Och jag gillar ju att kunna nöta detaljer :nailbiting::D



Har haft ett
Har hört lite att de kan vara lite "överallt och ingenstans" i sin energi men har lite svårt att fokusera typ?
Har missat diskussionen 🙂 Pumin är en väldigt rolig ras att arbeta med, mycket energi och arbetsvilja. Vi har tre, ganska olika i sättet, men gemensamt att alla verkligen vill göra saker. Fokusera kan de absolut, många tävlar lydnad och rallylydnad. Agility älskar de (iaf våra) Enda nackdelen som jag ser det är att de har en hög ton i skallet, och man får hålla efter dem en del för att dämpa deras entusiasm ibland 😁 Och så är de beroendeframkallande 😜

Edit - blev lite konstigt med citaten 🙄
 
Alltså, just eftersom du vill ha en hund som är enkel i alla tänkbara vardagssituationer... whippet? De är ju de absolut "hundigaste" av vinthundarna och ofta väldigt glada i träning, men de har inte så mycket mental uthållighet (även om det ju går att träna upp till viss del är det alltid långt ifrån hur vanliga arbetande hundar är). Whippets hittar man faktiskt i de flesta hundsporter nu för tiden, och whippetklubben delar även ut trippeldiplom till de hundar som presterat något på utställning, lc/kapp/whippetrace + någon "arbetande gren".

Nackdelen är ju att de fryser lätt och inte gillar dåligt väder. Den starka jaktlusten ser många som negativt också. Men som aktiva, enkla sällskapshundar är de ofta perfekta. Luktar i princip ingenting, fäller inte mycket, kan skälla om någon kommer på oanmält besök men är generellt sett glada i människor...
 
Alltså, just eftersom du vill ha en hund som är enkel i alla tänkbara vardagssituationer... whippet? De är ju de absolut "hundigaste" av vinthundarna och ofta väldigt glada i träning, men de har inte så mycket mental uthållighet (även om det ju går att träna upp till viss del är det alltid långt ifrån hur vanliga arbetande hundar är). Whippets hittar man faktiskt i de flesta hundsporter nu för tiden, och whippetklubben delar även ut trippeldiplom till de hundar som presterat något på utställning, lc/kapp/whippetrace + någon "arbetande gren".

Nackdelen är ju att de fryser lätt och inte gillar dåligt väder. Den starka jaktlusten ser många som negativt också. Men som aktiva, enkla sällskapshundar är de ofta perfekta. Luktar i princip ingenting, fäller inte mycket, kan skälla om någon kommer på oanmält besök men är generellt sett glada i människor...

Jag har nog enbart sett någon enstaka whippet på rallyplan. Aldrig någonsin någon inom brukset eller lydnad. Även tävlat mycket freestyle och HtM och det är generellt dåligt med vinthundar. Lever med en whippet och har flera kollegor med whippets som jag träffar dagligen. Absolut trevliga och enkla sällskapshundar men jag skulle nog aldrig kalla en whippet lättbelönad, förig eller med någon som helst will-to-please :laugh:
Plus svåra att ha lösa pga stark instinkt att jaga efter byten som rör sig. Trippelchampionatet är det väl mest viltspårande hundar som tar, och viltspår kan ju i princip alla hundar klara :)
Lägger också till att jag är tveksam till hur en schäfer och whippet leker och springer ihop på ett bra sätt, de är väldigt olika.
 
Jag har nog enbart sett någon enstaka whippet på rallyplan. Aldrig någonsin någon inom brukset eller lydnad. Även tävlat mycket freestyle och HtM och det är generellt dåligt med vinthundar. Lever med en whippet och har flera kollegor med whippets som jag träffar dagligen. Absolut trevliga och enkla sällskapshundar men jag skulle nog aldrig kalla en whippet lättbelönad, förig eller med någon som helst will-to-please :laugh:
Plus svåra att ha lösa pga stark instinkt att jaga efter byten som rör sig. Trippelchampionatet är det väl mest viltspårande hundar som tar, och viltspår kan ju i princip alla hundar klara :)
Lägger också till att jag är tveksam till hur en schäfer och whippet leker och springer ihop på ett bra sätt, de är väldigt olika.
Näe, will to please har de ju inte, men ja, med vinthundsmått mätt väldigt lättbelönad ;) Nu har jag visserligen en stor fb-grupp för oss som tränar med vinthundar, så det blir ju lättare för mig att se aktiva whippets än för "folk i allmänhet", men tittar man på agilityn är det inte helt ovanligt med whippets ändå, även nosework börjar bli populärt. Ett problem med vinthundarna är ju att folk redan på förhand bestämt sig för att de inte går att lära något. Jag har själv fått kommentarer från vinthundsfolk att mina salukidamer är icke-rastypiska eftersom deras hundar aldrig skulle gå att lära att ens sitta på kommando :grin:

Men visst, är det en förig och arbetande hund man vill ha, då är inte whippet rätt ras. Är det däremot aktiv sällskapshund som går att göra lite allt möjligt med så är jag övertygad om att det många gånger kan bli bra.

(och nu säger ju enstaka individer inte jättemycket, men jag vet att många tänker på tex pumi som rolig träningshund. En vän till mig hade pumi och whippets. När hon skulle gå kurs var det inte tal om att gå med pumin, frågan var mer vilken av whipparna hon skulle ta eftersom det var de som var gladast i att träna)
 
Näe, will to please har de ju inte, men ja, med vinthundsmått mätt väldigt lättbelönad ;) Nu har jag visserligen en stor fb-grupp för oss som tränar med vinthundar, så det blir ju lättare för mig att se aktiva whippets än för "folk i allmänhet", men tittar man på agilityn är det inte helt ovanligt med whippets ändå, även nosework börjar bli populärt. Ett problem med vinthundarna är ju att folk redan på förhand bestämt sig för att de inte går att lära något. Jag har själv fått kommentarer från vinthundsfolk att mina salukidamer är icke-rastypiska eftersom deras hundar aldrig skulle gå att lära att ens sitta på kommando :grin:

Men visst, är det en förig och arbetande hund man vill ha, då är inte whippet rätt ras. Är det däremot aktiv sällskapshund som går att göra lite allt möjligt med så är jag övertygad om att det många gånger kan bli bra.

(och nu säger ju enstaka individer inte jättemycket, men jag vet att många tänker på tex pumi som rolig träningshund. En vän till mig hade pumi och whippets. När hon skulle gå kurs var det inte tal om att gå med pumin, frågan var mer vilken av whipparna hon skulle ta eftersom det var de som var gladast i att träna)

De verkar ju absolut vara de mest ”hundiga” vinthundarna, men för mig som har två små arbetsmaskiner är whippeten så långt ifrån dom man kan komma :laugh: En bra nos har han dock verkligen, och det tycker jag alla verkar ha. De är mästare på att hitta godis i jackfickor, väskor och sno mat från alla möjliga ställen. Jag har lärt honom eukalyptusdoften precis på samma sätt som jag lärt in den med mina två andra. Han behöver repetera saker många fler gånger, vilket absolut inte går på ett och samma träningstillfälle, och han blir lätt passiv eller bara går där ifrån om det blev för jobbigt eller han inte råkar ha lust just då. Jag saknar också den där intensiteten i arbete som
mina skägg uppvisar. Men när han väl har lust så hittar han alltid gömman väldigt fort!
Det är dock en helt annan hund man ser när han vet att han ska få springa eller jaga trasa :love:
Jag gillar alltså whippets, men det är ingen hund för mig! Dock tycker jag absolut att fler som letar sällskapshund borde ha dom som alternativ :)
Slut på OT ;)
 
Visst att de har korta ben, men skulle ändå säga att det är relativt få av dem som har corgi-korta ben. Kolla upp släkten lite så tror jag inte det ska vara så svårt att hitta en med längre ben.
Skällandet upplever jag som ytterst individuellt, min skäller ganska sällan, medan vissa skäller mycket. Tror också uppfostran och aktivering spelar stor roll i det.

(Bifogar bild på min så du kan se benlängden)

Snygg! Helt klart bättre modell änmånga andra även om jag inte tycker att de är extrema generellt heller.

Alltså, just eftersom du vill ha en hund som är enkel i alla tänkbara vardagssituationer... whippet? De är ju de absolut "hundigaste" av vinthundarna och ofta väldigt glada i träning, men de har inte så mycket mental uthållighet (även om det ju går att träna upp till viss del är det alltid långt ifrån hur vanliga arbetande hundar är). Whippets hittar man faktiskt i de flesta hundsporter nu för tiden, och whippetklubben delar även ut trippeldiplom till de hundar som presterat något på utställning, lc/kapp/whippetrace + någon "arbetande gren".

Nackdelen är ju att de fryser lätt och inte gillar dåligt väder. Den starka jaktlusten ser många som negativt också. Men som aktiva, enkla sällskapshundar är de ofta perfekta. Luktar i princip ingenting, fäller inte mycket, kan skälla om någon kommer på oanmält besök men är generellt sett glada i människor...

Tycker dom verkar jättetrevliga! Hade det inte varit för det där med jakten så hade det absolut varit en kandidat men jag är en sån som vill kunna ha hunden lös lite överallt :D
 
Anledningen till att jag funderar på ras som inte fäller är mest för att det är så mycket enklare att ta med hunden hem till andra. Personligen så stör jag mig lite på mycket päls överallt men inte i samma grad.

Med Gripa har jag ju fördelen att hon inte fäller förutom 5-6 veckor kring löp. Några enstaka strån kan fastna på vissa tyger men that´s all. Under löp fäller hon dock som ett as men det är ju övergående :D

Tack för alla förslagen! Får erkänna att stor eller mellanpudel är närmast just nu. Om det inte blir en till arbetande hund. Tycker dom verkar himla trevliga och lättsamma samtidigt som de går att tävla och greja med.

Men det dröjer ett tag tills nästa hund kommer så kanske hinner ändra mig igen :idea:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 624
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 190
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp