Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Hur ser de ut i bomvidd, samt svängd eller rak? är de korta?

Kilbossor eller rundbossor? tyckte mig bara hitta med kilbossor?


----------------

Hittade en 17,5 med vid bom, Alto på nätet, mycket billig. Kanske man ska slå till och hoppas på det bästa? :p
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag blir väl lynchad hihi men en Fhoenix Vouge?
Kort (42-43 cm) och vääääldigt skön för ryggproblem, djup sits och smal midja.

Bomlös visserligen (typ, den har en slags flex halvbom) men man skulle inte tro det om man kollade och dom behövs inga paddar eller nåt sånt till, en sån sparar jag upp till för jag har arab och isis så är ju inte ens nån idé att tänka på en normal en, dom kommer bara växa ifrån den direkt ju :(
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Oj kära nån! Bomlöst :o

Det har jag ingen erfarenhet av, alls! Helt ok pris också. Och Brun. :p Även om det inte var det vackraste jag sett i mitt liv :p


Men kommer inte något liknande glida åt fanders långt fram?
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

nämen ojsan...:confused: blev du sur för att jag skrev att Albion är raka?
Okey, det va väl kanske dumt att skriva det.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Farmland måste man ju inte måttbeställa,,,:laugh: dom går ju att köpa ändå, men jag vet inte hur lätta dom är att få tag på. Kunde aldrig provrida i någon men fick klämma och titta på en och dom verkade fina! Men vet dock inte riktigt vad det är för bom o dylikt i den då jag aldrig kom till det stadiet.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Hittade en 17,5 med vid bom, Alto på nätet, mycket billig. Kanske man ska slå till och hoppas på det bästa? :p

Alto passade även min häst, det var just mellan Alto och Vega Icelandic som jag fick välja mellan. Jag provred i den flera ggr, hade svårt för att bestämma mig :D
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Ok! Ja då kanske det bara var taskiga bilder jag fick se. Sadlarna kanske inte är så hemska som de ser ut att vara.


Jag kanske får titta närmare på alton som ligger ute. Fastän den är i fel färg :p
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

jag har bara sett en farmland (det kanske finns olika modeller på dom)
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

frank baines kanske...... mja...vet inte ;) min reflex är ganska rak och kort, men dom andra modellerna lite mer svängda..svårt om din häst är lite överbygd och dessutom kort.....grubblar ;) vidare.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Ta hem och prova alton, inte säkert den passar fast den "borde", sånt där stämmer sällan;) Du kan prova farmlanden som s-m har ute, om den är kvar, visserligen såg jag att den som finns nu är normal mot vid, men den jag såg var väldigt generös i bomvidden :idea: Kort också. Kolla vad det är för modell läs på hemsidan om vad den passar för!
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag har en Amerigo Vega till min extremt grova och överbyggda D-ponny med mega-bogar.
Han har väldigt kort rygg. Och Vegan är kort nog och släpper av i tid.

Min har svängd rygg, snart 27 år som han är. Men kommer upp med den väl under ridning. Annars hade nog Vegan tryckt på honom.

Jag har testat många olika Amerigos och ridit regelbundet i flera av dem. Jag upplever dem inte som långa. Och de är mjuka att sitta i för mig och min trasiga rygg/nacke.
De finns ju i olika modeller med olika mkt stöd.
Och de jag ridit i har gett bra bogfrihet.

Jag tycker absolut du ska kika på Amerigos och testa tills du kan beställa Childeric igen.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Upplever också amerigo som små i storlekarna(sits) Hade en 17.5 cortina som kändes klart mindre än den 17.5 albion som jag har nu. Vega är nog inte en helt tokig idé. Ta kontakt med ridin o prova!:)
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Alla tycks vara rörande överens! Jag tror att jag avbokar den sadelutprovaren som ska komma och tar ut en som säljer Amerigo. :)
Jag tvivlar på att sadelutprovaren som är inbokad kommer att ha tillgång till några Amerigo sadlar.


Tack för alla svar :bow:

Jag tycker dock att Amerigo känns stora att sitta i, den 17 som jag har ridit i kändes stor, och jag är inte så nätt. Fast jag har ganska långa ben.
Finns det olika modeller för det med? så att man inte behöver ta en större storlek i sätet för att få plats med låren?
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag tycker nog inte Amerigos generellt känns stora. Det beror väl lite på hur skålade de är. CCn tex känns ju kanske lite friare.

Men Italienska sadlar är väl generellt inte direkt stora i sitsen?

Jag reflekterade över det då jag ridit i andra märken, att min Vega verkar hyfsat liten iaf.
Tyvärr för mig, då jag vill ha en stooor sadel utan mkt stöd.;) Men större får tyvärr inte plats på min lillskit. Så jag får vackert sitta lite mer fast än jag vill.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Nej jag tycker mina 17.5 har känts stora och jag har långa ben. De känns minst lika stora eller större än jaguaren cc 17.5 men själva sadlarna har ändå varit betydligt kortare:bow: Det är det bla som jag gillar.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag har haft ungefär samma problem med min d-ponny. Hade ute en sadelprovare igår, det blev slutligen en passier corona som ska ändras lite i bosserna. Hon har också väldigt aktiv ryggg, stora bogar och kort rygg. Den la i princip still och efter ändringarna kommer den bli ännu bättre!

kanske passier kan va något?
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Det ser ut som att det är kilbossor? Det vore döden för min hästs mycket aktiva rygg, se sadlar med kilbossor, skär in i ländryggen när den kommer upp :crazy:

Flashlight+Tuaphua; Ok tack! smaken är som baken, delad!
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Amerigon finns i olika kåpstorlekar, jag var tvungen att byta bort min medköpta vega då den var för liten för mig, normala kåpor på den vilket gjorde att mina överskänklar inte hade plats alls, där de skulle vara:o
Långa kåpor får nog du ha om du har långa ben:laugh:
majeld
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
849
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 687
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp