Ännu en tråd om hund mat..

QuickStar

Trådstartare
Min hund, schäfer hanne på snart 3 år, har väldigt svårt att hålla vikten vilket har gjort att jag har fått exprementera lite med olika foder för att hitta ett som han äter och hållet vikten på.

Just nu äter han Doggy Energy, på påsen står det att han ska ha 4-5 dl om dagen, han äter det per mål och nu har han börjat gå upp i vikt så jag har börjat minska lite varje dag.
Förutom själv fodret äter han nästan alltid 1 portion "vanlig" mat varje dag.

Så nu till min fråga, innehåller Doggy Energy väldigt mkt salt eller något ämne som är salt? Voffsen har börjat dricka kopiösa mängder vatten sen jag började med detta fodret.. Bra eller dåligt?

Någon som har ett tips om ett annat bra foder för av magrande hundar?

Annars funderar jag helt enkelt på att byta till något av de foder han gillar och slänga i några skvättar matolja ett par dagar i veckan för att han ska hålla vikten.

till saken hör att detta är en extremt livlig och aktiv hund han vill röra sig helt tiden och var i våras med mig ute å red på fm ca 2 mil och sedan lika långt på em, jag höll bra tempo och tränade mkt ökningar. Men han var med på dessa rundor varje dag och han kan ändå springa runt som en tok och leka för sig själv senare på kvällen.
Jag vill ju gärna kunna gå ordentliga promenader, cykla till jobbet och träna honom så som han ska tränas, med andra ord den motion han kräver.

Ge mig lite tips och råd är ni snälla
 
aj, aj inte bra om han dricker för mycket. det frestar onödigt på njurarna. om du inte har lust att köra med de dyrare fodersorter (sånt som man köper i zoobutiker) kan du ta och lägga till fett till ditt vanliga foder.
 
Låter inte som om Doggy Energy är speciellt näringstätt. Och om han äter så mycket, 8-10dl torrfoder/dag, så är det inte konstigt om han dricker mycket! För du utfodrar det torrt, eller? Då behöver hunden dricka mycket eftersom torrisarna sväller. Sånt reglerar hundar bra. Annars kan du ju blöta upp det själv, så ska du se att han inte dricker alls lika mycket!

Jag tycker du ska gå över till fruset färskfoder, typ Klass. Finns i lite olika varianter. Om du inte vill/kan det (liten frys kanske?) så bör du nog hitta nåt annat fabrikat av torrfoder. Köper du "ett av de dyrare märkena" så ska du dessutom se att du inte behöver ge lika mycket, eftersom de är näringstätare och oftast är gjorda på bättre råvaror och på ett bättre sätt. Hunden kan tillgodogöra sig mer av det och därför behöver mindre i längden. Inte meningen att de ska skita ut större delen av foderintaget. Köp ett av de bättre, vanliga torrfoderna och komplettera med olja (solros tex), smör eller rent ister.

Vad menar du föresten med en portion "vanlig" mat?

Det är kanske inte heller konstigt om han är mager/slank om han motioneras så pass mycket. 4 mil om dagen är ganska rejält. En viktig sak, som många glömmer i all välmening, är att hundar inte bara behöver motion, de behöver koppla av också. Att han är extremt livlig och aktiv kan även bero på stress. Att han har svårt att varva ner.

Och schäfrar kräver inte bara motion, de behöver använda insidan av skallen minst lika mycket. Arbeta är inte detsamma som att springa i 4h/dag... Att träna innebär inte bara motion, utan även att aktivera huvudet. Går du någon kurs med honom? Vad har du gått för kurser sen du fick honom som valp?
 
Hade samma problem med min tidigare (oxå schäfer 3 år). Jag bytte till ett foder för aktiva hundar och både hull och päls har blivit mycket bättre. Han rör sig oxå mycket (går med mest överallt).
 
Jag ger honom maten uppblött, det har jag alltid gjort oavsett foder, och han har inte alls druckit så mkt innan, men jag håller med om att det blir onödigt mkt arbete för hans njurar.

Att ge fruset färsk foder är ju ett alternativ men jag har inte möjlighet till det då min frys är minimal, jag har inte heller plats för en extra frys eller en frysbox någonstans.

Ang att byta till ett dyrare foder så tvivlar jag på att detta kan hjälpa - det har jag redan provat, vi har provat Royal Canin, Sportman Pride sam något som jag inte kommer på vad det heter, med alger i allafall. Ingen av dessa har han hållt vikten med, det enda som faktiskt har fungerat är just Doggy Energy, han äter upp all mat varje dag vilket jag tar som att han gillar den eller åtminstone inte tycker den smakar illa, har har gått upp i vikt vilket gör att jag håller på att minska ner maten så han skall komma ner runt 5 dl vilket jag tycker är lagom för en schäfer, modell större. Nu mer jag minskar på fodret dessto mindre vatten dricker han antar jag då han redan börjat dricka mindre.

Med en portion "vanlig" mat menar jag det jag äter dvs rester.

Du har nog missuppfattat min motion av hunden, att han var med mig ute i våras var bara ett exempel på hur mkt energi han har, alla som möter honom påpekar att han är otroligt livlig och över aktiv.
Eftersom han varit så smal så "vilar" han i perioder dvs vid går inga timms långa promenader eller är ute och springer detta fungerar inte heller utan han miskar i vikt oavsett, och är snarare stressad vid dessa tillfällen då han inte hvet vad han ska göra av all sin erergi.

Jag har inte haft han sedan han var valp utan en god vän till mig som är hundinstruktör, med tanke på att hon är instruktör så har han inte gått några kurser utan hon har lärt honom allt och sedan lärt mig, nu tränar vi mkt själva med även ihop med ett par kompisar och hjälp av en annan god vän som tränat bruks i många år.
Så insidan får han använda minst ett par gånger om dagen, vi lägger enkla upp till svåra spår trnar lydnad -vardags som tävling samt mkt social träning. Minst något lite varje dag men trots detta behöver han själva motionen.
Han har snarare svårt att koppla av när han inte får ut att springa eftersom han är så överaktiv.

tack för Era synpunkter men jag fick fortfarande inet svar på min första fråga, innehåller Doggy Enery mer salt än andra foder sorter?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 003
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp