Ännu en tråd om rasval, behöver råd!

P

Proxima

Jag har i flera år velat skaffa hund, men eftersom jag har prioriterat resor och ett "fritt" liv så har det inte passat, förrän nu. Jag är 25 år gammal, singel, bor i en liten etta i Örebro och har aldrig haft hund förut. Däremot har jag länge varit intresserad av hundar och bruks och läst ungefär allt jag har kommit över samt umgåtts mycket med vänner och bekantas hundar. Nu frågar jag er, ärliga och kunniga bukefalister, vilken ras ska jag skaffa och vad är att föredra av valp, unghund och omplacering?

Det jag vill ha är en medelstor-stor hund med mkh runt ca 48-62 cm med mycket "will-to-please". Jag vill inte ha en hund som kräver pälsvård och inte heller en hund som fäller mer än genomsnittet. En ganska "lätt" hund som ändå vill jobba och vara till lags. Jag vill ha en följsam hund som man kan tävla det mesta med. Eftersom jag inte har haft någon hund förut så vet jag inte vad jag kommer vilja träna och tävla, däremot är jag helt säker på att jag kommer vilja träna och tävla och vara aktiv med min hund. De raser som jag funderar på nu är jaktgolden, jaktlabbe eller kelpie. Kan det vara nåt för mig?

Finns det kanske nån i Örebro som är aktiv med sin hund som man kan få följa med och titta på nåt träningspass? Eller är det någon som har koll på tävlingar i Örebrotrakten? Jag vill gärna åka och titta och lära mig mer!
 
Sv: Ännu en tråd om rasval, behöver råd!

Tror jaktlabbe eller jaktgolden skulle passa perfekt! Trevliga hundar med som du skriver "will to please" Inte så skarpa så jag tror det är en bra förstahund om du nu är intresserad av att aktivera hunden endel :)
Båda dessa hundar gillar att apportera så det är ju en ganska självklar träningsform.
Kelpie har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en tråd om rasval, behöver råd!

Jag tror att du är inne på rätt spår med en jaktlabbe. Jag har träffat flera väldigt trevliga hundar av denna ras.
 
Sv: Ännu en tråd om rasval, behöver råd!

Jag läste inte noga. Jag har innan vi köpt hunden fått tips om labbe så jag tror att du är inne på rätt spår med antingen golden eller labbe.
 
Sv: Ännu en tråd om rasval, behöver råd!

Av dom raserna du nämde hade jag personligen valt kelpien, men alla skulle nog fungera utmärkt.
Eftersom du vill träna och tävla så hade jag valt valp, det är lättare att lära in än att lära om. ;) Har själv en omplacering som jag snart ger upp hoppet om att få bort vissa "olater" på, och han är nu sju år, har bott hos mig i 6 år. Kanske säger mer om mig som hundtränare än om omplaceringar ;) men tar du en omplacering så se till att du lär känna den ordentligt innan så du "vet vad du får". En valp är också en chansning men har man forskat lite innan tycker jag fördelarna med att ha haft hunden sedan valpstadiet väger tyngre än riskerna för att det inte blir som man tänkt. Plus att det är så mysigt med valpen, alla hemska perioder glömmer man så fort bort ändå! :D

Ett tips är att åka till den lokala brukshundklubben när de har allmän träning (brukar alltid vara en dag i veckan som det är det) och se vad folk har för hund, de raser du funderar på är ändå relativt vanliga i bruks-/ träningssammanhang, och om inte annat kan du säkert få tips där på någon som har någon av raserna.

Lycka till, det dröjer säkert inte länge innan du är en riktig hundnörd som oss andra! ;)
 
Sv: Ännu en tråd om rasval, behöver råd!

Under förutsättning att du tänker hålla på i alla fall en del med apportering så tycker jag jaktlabbe eller jaktgolden låter bra. :)

Valp, unghund eller vuxen är väl en smaksak. En unghund eller vuxen som bott kvar hos uppfödaren och är grundtränad, men kanske inte ska gå i avel av en eller annan orsak kan vara ett bra val. Annars gillar jag personligen att ha mina hundar från de är valpar.
 
Sv: Ännu en tråd om rasval, behöver råd!

kl

Tack alla för input!

Ja, jag är absolut intresserad av att lära mig om apport och träna apportering. Jag hade tänkt ta jägarexamen i sommar med, så om det går vägen är tanken att även jaga fågel med hunden, om det blir en golden eller labbe (vilket det lutar mest åt).

Nu funderar jag vidare på, vad skiljer en jaktlabbe från en jaktgolden? Finns det några stora generella skillnader? Och är det någon som har tips om bra kennlar med sunda hundar får ni jättegärna PM:a! :laugh:
 
Sv: Ännu en tråd om rasval, behöver råd!

Min uppfattning om jaktlabbar och jaktgolden är att labbar är lite mer fokuserade på att arbeta och har lite mer ork att träna under något längre perioder medans golden är lite mer som yra höns till och från och lite mer lättdistraherade. Däremot tycker jag att jaktgolden är enklare hundar så tillvida att de är något mjukare än jaktlabbarna (men det kan ju vara svårt det också beroende på hur mjuk hunden är och hur man är som person) och att de har lite mer will to please. De jaktgoldens jag har träffat har dessutom varit lite mer förlåtande och sega än labbarna som i vissa fall påmint om duracellkaniner på speed (jäkligt duktiga på jakt dock, men också med relativt dålig avknapp om man inte verkligen tränar på det). Men ja, jag tycker nog ändå att jaktlabbarna överlag är lite mer jämna än Golden men att det kanske krävs lite mer av föraren för att de ska bli riktigt bra. Och det är inte alls säkert att andra håller med mig om det här, för det beror nog lite på vad man jämför med, men det är iaf min uppfattning efter att ha varit på läger och gått kurser med såväl jaktlabbar som jaktgolden

Dessutom så skulle jag vilja påst att det krävs något mer pälsvård för att hålla en Golden i bra skick än vad det gör med en lab. Men fördelen med Goldenpäls är att den mer lägger sig som ett lager utanpå allting och inte går in överallt som labbehår gör.

Men ja, jag tror att båda raserna skulle passa dig och att det kanske mer handlar om hur du är som person samt vilken individ du väljer än om vilken av raserna det blir (men det är ju jag det). Dessutom skulle jag nog även vilja slå ett slag för flattarna som även de är väldigt positiva och roliga hundar som inte heller är lika uppdelade inom rasen. Så har du inte kikat på dom - gör det! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 524
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 242
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 646
Senast: Bison
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 350
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp