Ännu en trailertråd..

olivialarsson

Trådstartare
Nu startar jag ännu en trailertråd, hittade ingen befintlig som innehöll det jag söker ;-)

Sambon & jag har nu ÄNTLIGEN kommit till skott och ska köpa ny bil + transport. Bilen blev en Honda CR-V, men en totalvikt på 2050. Jag har bara B-kort, och det är så det kommer förbli ett tag till i alla fall.

Så vi letar nu en boogietransport med totalvikt på max 1450, och marknaden är en djungel..
Jag har redan bestämt mig för att det inte blir varken en VV eller Cheval. Men vilka andra vagnar finns det på begagnatmarkaden med låg totalvikt, men inte allt för låg lastvikt? Vilka vagnar är det lätt att isåfall väga ner till önskad vikt utan en massa krångel med att ta bort/byta ut grejer?
Alla tips mottages tacksamt! Budgeten är ca 50 000 kr.

Jag har faktiskt hittat ett släp som hade kunnat passa. Ett Variant Superior, med sadelkammare. När jag var och tittade på det så kändes det stabilt och bra. Ljust och fräscht. Har dock inte kunnat provköra det ännu. Jag har dock ingen erfarenhet av Variantvagnarna. Är dem något att ha? +/-? Frågade ÅF om vagnens olika +/-, alla vagnar har saker som är både bra och dåliga, men han sa att den inte hade några minus, vilket är ett stort lass med dynga. Så kära bukeorakel, nu frågar jag er!
 
Har en jag känner som har ett Variant (tror det är superior, sadelkammare iaf!) och det köptes nytt för ett par år sedan (vet inte exakt). Det har redan börjat rosta, det är jäkligt osmidigt när man har två hästar (ponnys) där i ,blir riktigt trångt att tränsa... och då var det två c-ponnyer...

Hade jag varit ut skulle jag kollat på Thule! Ett Thule Royal, eller kanske Star Trailer med sadelkammare?

MVH Niikon92
 
Det beror ju på vad du har för krav i övrigt. Men för 50K så finns det en del att välja på. Boj, Kylinge, Thule finns varianter med tjänstevikter under 800 kg och dessa är väl rätt OK släp. Det ligger en äldre Ifor enhästars ute på blocket med tjänstevikt 710 och den totalvikt du önskar. Sen finns äldre märken som trane, Dala, Reko, Läckö, äldre Ume som brukar ha ganska låga tjänstevikter.
 
Ja, Thule är också intressant. Vi har en ÅF av Thule precis runt husknuten. Dessvärre har han inga av de "mindre" modellerna hemma begagnade, utan bara de större XXL-varianterna. De andra har han hemma, men bara splirrans nya, och det svider lite onödigt mycket i plånboken.. Men känner jag mig själv rätt så kommer det väl bli ett sådant i slutändan. Det är bara sambon som ska övertalas..

Jag är lite kluven om jag ska köpa från en återförsäljare eller av privatperson. Helst hade jag velat köpa från en ÅF, i och med att släpen då är genomgångna, oftast nyservade vid försäljning och smidigare att ev. väga ner. Det finns inte så många begagnade släp i min pris- och viktklass som inte står på andra sidan av landet eller har för låg lastvikt :-(

Det jag vill ha är ett ljust, fräscht, stabilt släp som ligger stadigt bakom bilen. Sadelkammare, öppningsbara fönster, säkerhetsbommar. Ej fronturlastning. Golvet är jag fortfarande lite kluven över, alla varianter har ju sina för och nackdelar.
 
Har en jag känner som har ett Variant (tror det är superior, sadelkammare iaf!) och det köptes nytt för ett par år sedan (vet inte exakt). Det har redan börjat rosta, det är jäkligt osmidigt när man har två hästar (ponnys) där i ,blir riktigt trångt att tränsa... och då var det två c-ponnyer...

Hade jag varit ut skulle jag kollat på Thule! Ett Thule Royal, eller kanske Star Trailer med sadelkammare?

MVH Niikon92

Variant-släpet jag var och kollade på hos ÅF var väldigt fint och välvårdat. Hade några år på nacken, var en -09 el. -10 om jag inte minns helt tokigt. Ingen rost eller liknande någonstanns. Såg mer eller mindre nytt ut faktsikt. Att det är aningens trångt där fram, jag upplevde det dock inte så, är för mig inget problem. Min lilla kuse tränsar sig själv mer eller mindre, och jag kommer inte köra två hästar. Fanns det några andra minus med vagnen? Läckage? Golv? Kopplingar, el osv?
 
Variant-släpet jag var och kollade på hos ÅF var väldigt fint och välvårdat. Hade några år på nacken, var en -09 el. -10 om jag inte minns helt tokigt. Ingen rost eller liknande någonstanns. Såg mer eller mindre nytt ut faktsikt. Att det är aningens trångt där fram, jag upplevde det dock inte så, är för mig inget problem. Min lilla kuse tränsar sig själv mer eller mindre, och jag kommer inte köra två hästar. Fanns det några andra minus med vagnen? Läckage? Golv? Kopplingar, el osv?

Vet tyvärr inget om golv, läckage eller koppling :/
 
Hur mycket vikt tjänar du om du skulle lägga en del av släppengen på ett utökat B-kort (eller BE)? HUr mycket får bilen dra totalt?
 

Skattevikt, kg: 1660
Tjänstevikt, kg: 1660
Totalvikt, kg: 2050
Ursprunglig totalvikt, kg: 2050
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 600
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1450
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2200
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3650
Max lastvikt, kg: 390

750 kg mer får jag på utökat B. Egentligen behöver jag det nog inte då hästen jag har är modell mindre (155 cm, ser ut som en övervuxen D-ponny) och väger nog inte mer än 500 kg. Får nog ta och väga honom känns det som.
 
Det har du helt rätt i ser jag nu.. Ja, då är det för stunden väldigt onödigt med utökat känns det som. Då är det bara att fortsätta med trailerletandet!
 
Det du vinner är att du kan strunta i totalvikten snudd på. Du får ju koppla ett släp som har totalvikt 2200 kg med utökat B, men bara lasta till bruttovikt 1600 kg (om du tar utökat B)
 
Har en likadan bil och således samma vikter och ska köpa nytt släp nu. Vad blev det för släp för dig ts? Jag tänker nog köpa ett nytt släp och funderar på Böckmann antingen champion r eller Comfort r, Humbaur Xanthos Aero eller Zephir aero. Har även funderat på Thule Royal XT, gillar Thules släp plus att fabriken ligger i stan så det är smidigt att få tag i reservdelar. Är dock lite sugen på att prova aluminiumväggar eller glasfiber. Mycket tankar som snurrar... Prisklassen är i stort sett densamma på dessa släp. Sen funderar jag på hur trångt det är mellan bom och sadelkammare, vill ju gärna få plats att tränsa på tävling.
 
5-600 kg kanske. Kör många olika hästar så det varierar ju vad de väger. Både aluminium och glasfibervagnarna hade en tjänstevikt på 8-900 kg så det är ju i tyngsta laget. Humbaurs vikt verkar vara lägre än Böckmann och Thule.
 
Många väger im vagnarna utan inredning. Se till att kontrollväga vagnen så fi vet vad den egentligen väger.
Jag skulle valt bort sadelkammare, den skäl onödigt mycket vikt när du har så små marginaler.
 
Jo jag vet, men jag har en dubbelbur till hundarna i bagagen så jag får köra all utrustning i baksätet vilket blir både trångt, skitigt och osäkert om olyckan är framme. Så sadelkammare blir det, även om jag måste riskera litevöverlast.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp