Ännu en twist på Paolo Roberto-skandalen... Hade du köpt glassen?

Jag fick just en branschartikel skickad till mig som handlar om Evanoff Group, företaget som står bakom matvarumärket Paolos. Företaget står nu med ett helt lager proppfullt av Paolos-märkta varor, från glass till krossade tomater, men samtliga inköpare har satt tvärstopp och vägrar hjälpa till att omsätta lagret. Ett lysande exempel på varför det är så enormt riskfyllt med varumärken namnsatta med en persons namn...

Evanoffs VD säger att de har brutit alla band med Paolo och köpt ut honom ur företaget för hela 126 kr. "Det är helt fruktansvärt det som hänt och vi tar givetvis starkt avstånd från brottet. Men någonstans måste man ändå sansa sig. Det här är en tragedi som nu drabbar ett livskraftigt bolag, medarbetare och samarbetspartners som inte har något som helst med allt detta att göra. (...) Det kommer att bli en gigantisk matsvinnsskandal. Det handlar om hundratusentals konsumentförpackningar som ingen längre vill ha."

Företaget kommer att rebranda varorna, men behöver en övergångsperiod för att möjliggöra detta. Möjliga lösningar som diskuteras är ett samarbete med en kedja som värnar om matsvinn och som dessutom skulle kunna skänka en del av pengarna till välgörenhet. Det är något som en ICA-handlare i Solna redan gjort - de har lagt ut alla sina Paolos-märkta produkter på matsvinnsappen Karma och kommer att skänka pengarna som kommer in till organisationen Talita, som ju arbetar för att hjälpa kvinnor ur prostitution.

Vad säger ni, hade ni kunnat tänka er att se förbi skandalen och hjälpa till att köpa upp de sista Paolos-varorna? Under vilka omständigheter, i så fall?

Jag tänker nog att det mer är att SE ”skandalen” och låta de sista produkterna gå till nytta och finansiera att motverka det elände som det handlar om. Jag tycker det är lite fel att låta det handla så mycket om Paolo, det borde handla mer om det underliggande stora samhällsproblemet.

Jag har lite svårt att kalla det ”skandal” när det handlar om övergrepp och utnyttjanden som pågår varje dag runt om i vårt land.

Nu när Paolo inte tjänar en krona på det, ser jag inte några stora betänkligheter mot att finansiera arbetet mot prostitution och människohandel. Men jag vill inte se något mer av Paolo med krokodiltårar och lögner i TV.

(De kan ju trycka etiketter om stödet till arbete mot människohandel och sätta över Paolos namn på varje förpackning?)
 
Jag fick just en branschartikel skickad till mig som handlar om Evanoff Group, företaget som står bakom matvarumärket Paolos. Företaget står nu med ett helt lager proppfullt av Paolos-märkta varor, från glass till krossade tomater, men samtliga inköpare har satt tvärstopp och vägrar hjälpa till att omsätta lagret. Ett lysande exempel på varför det är så enormt riskfyllt med varumärken namnsatta med en persons namn...

Evanoffs VD säger att de har brutit alla band med Paolo och köpt ut honom ur företaget för hela 126 kr. "Det är helt fruktansvärt det som hänt och vi tar givetvis starkt avstånd från brottet. Men någonstans måste man ändå sansa sig. Det här är en tragedi som nu drabbar ett livskraftigt bolag, medarbetare och samarbetspartners som inte har något som helst med allt detta att göra. (...) Det kommer att bli en gigantisk matsvinnsskandal. Det handlar om hundratusentals konsumentförpackningar som ingen längre vill ha."

Företaget kommer att rebranda varorna, men behöver en övergångsperiod för att möjliggöra detta. Möjliga lösningar som diskuteras är ett samarbete med en kedja som värnar om matsvinn och som dessutom skulle kunna skänka en del av pengarna till välgörenhet. Det är något som en ICA-handlare i Solna redan gjort - de har lagt ut alla sina Paolos-märkta produkter på matsvinnsappen Karma och kommer att skänka pengarna som kommer in till organisationen Talita, som ju arbetar för att hjälpa kvinnor ur prostitution.

Vad säger ni, hade ni kunnat tänka er att se förbi skandalen och hjälpa till att köpa upp de sista Paolos-varorna? Under vilka omständigheter, i så fall?
Jag kan köpa för att rädda enskilda handlare ur Paulos dumhet, förutsatt att pengarna går till välgörenhet.

Att hjälpa Evanoff - inte en chans. De gav sig in i leken med ett erkänt kräk. De får stå sitt ekonomiska risktagande.
 
Senast ändrad:
Visste inte att det fanns ett matmärke knutet till han fören nu :o .

Kasta känns onödigt när det finns folk som går hungriga så varför inte ge bort till mathjälpen eller till något flyktingläger.
Kan tyvärr tänka mig att en del av produkterna blir svåra att ge bort till div. välgörenhetsorganisationer, det är mycket som inte funkar rent logistiskt. Glassen går bort för att den är svår att transportera och förvara, färdigrätterna går kanske bort för att det krävs micro och/eller mycket tid i ugnen (= dyrt) för att tillaga, och specialvaror som t.ex. balsamvinäger och pesto tvivlar jag på att dylika organisationer vill uppoffra utrymme för eftersom det inte är något som "hjälper" tillräckligt mycket så att säga. Men en del av sakerna som krossade tomater, pasta och dylikt skulle säkert funka!
 
Jag såg någon butik som reade ut produkterna genom att man fick swisha valfri summa till Talita Sverige. Tycker jag var en bra lösning.

Annars skulle jag kunna tänka mig att köpa för att enskilda handlare inte ska drabbas ekonomiskt. Tycker det vore synd om maten slängs bara.
 
Senast ändrad:
Ja, om de är rabatterade. Flera av produkterna är av bra kvalitet med bra smak. Brukar handla en hel del på Matsmart, och köpte hans müsli där nyligen (innan detta). Om det kommer fler produkter hos Matsmart kommer jag nog handla på mig.

Men jag har Nästan aldrig handlat hans produkter i butik. Tycker ofta det är överpriser pga märket. Kan köpa lika bra produkter till bättre pris Och efter skandalen minskar lusten att betala överpriser ytterligare.
Men som sagt, om de slumpas ut skulle jag handla på mig ett lager.
 
Jag har aldrig köpt något RP märke - mest för att jag inte ens visste att han hade ett, uppenbarligen handlar jag i fel affärer. Men nja, hela denna enorma skandal och moraliska upprördhet skaver, ärligt, lite hos mig. Att han är ett svin som bör straffas absolut! Men varför bojkottar inte svenskar bensin som produceras av BP, Exxon, osv som är ansvariga för fruktansvärda övergrepp på natur och ffa människor. Slutar köpa mobiler och elektronik som innehåller kobolt som bryts under fruktansvärda förhållanden osv, osv, osv. Nu låter jag fruktansvärt dryg och självrättfärdigande det är jag medveten om, men ibland är det lättare att sila mygg och svälja kameler. Att de säljs och att en del av vinsten går till kvinnoorganisationer är ett otroligt bra initiativ.

VD och ägaren för Barilla uttryckte sig, och gör det fortfarande, extremt homofobiskt, men de fortsätter sälja bra i Sverige. Jag slutade faktiskt köpa ett tag, men till min stora skam så började äta dem igen, inget jag är precis stolt över. Matsvinn trumfar ärligt enligt min etik att PR eventuellt skulle få någon vinst - som han som jag förstår det inte ens får? Varorna finns, de har redan producerats så att sedan slänga dem, det är för mig den stora moralfrågan och där tycker jag att den ska ätas inte slängas.
 
Jag har köpt lite pasta och så från Matsmart, och det kan jag tänka mig att göra igen om det dyker upp där när jag behöver köpa hem. Priset är oftast bra då och det motverkar åtminstone i nån mån matsvinn.
 
Jag skulle inte ha några problem att köpa produkter som det står "Paolos" på.

Det finns massor av etiska skäl att välja bort vissa produkter när man handlar mat, väldigt mycket livsmedelsproduktion är tyvärr väldigt elak mot miljö, djur och människor. I det sammanhanget tycker jag att "undvika att köpa något som har ett namn på en person som gjort sig skyldig till sexbrott men inte längre har del i företaget" hamnar väldigt långt ner på listan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp