Ännu en välja stall-tråd.

Elisha

Trådstartare
Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en äldre häst som senaste åren stått på lösdrift, har dock stått på stall utan några som helst problem tidigare.

Står just nu i stall 1, har stall 2 och 3 som alternativ, beskriver nedan varför flytt ev är aktuell.

Stall 1: lösdrift med fri tillgång på silage som dock inte går åt inom förbrukningstid så det blir dåligt, fodras dock med det ändå. Vatten är även det av dålig kvalité, antar jag, då min häst inte dricker, öht, trots olika hinkar, badkar.
Men fö ett jättebra ställe med Riktigt stor ligghall, Skogshage, bra faciliteter etc så hösilaget och vatten är enda problemet, dock ett stort problem.

Stall 2: boxplats med 12-14 h hagvistelse. Bra fasciliteter precis som stall 1 så ingen skillnad i rent träningsmässigt för min del. Något billigare än stall 1, dock marginellt. Här behöver jag dock då mocka varenda dag samt lite kollektivt, dock inte mkt (nåt insläpp varanna vecka ungefär). Hade vi inte haft barn hade jag inte tvekat här, men nu när vi har barn så funderar jag lite. Hästen Rids inte varje dag, så varannan dag i stallet kommer bli enbart mockning, borstning etc, därav lösdrift funkar så bra.

Stall 3: lösdrift här också. Dock rejält osäker på stallägaren av olika anledningar, magkänslan här känns inte bra. Inte lika bra lösdrift som nummer ett, men helt ok. Högre pris än 1 och 2 men några kilometer närmre åt mer rätt håll. Faciliteterna här är desamma som de andra två, rids belyst ridbana och belyst rundkorall samt väldigt fina ridvägar.

Prismässigt funkar allihop och även avståndsmässigt. Mellan 10-15 km till alla vilket är väldigt nära för mig som haft 2-4 mil innan.

Ettan är så gott som uteslutet, om jag inte lyckas prata med stallägaren men det räknar jag inte med. Trean känns ju inte heller bra pga stallägaren och stall två känns riktigt bra förutom just det med att vi måste dit varje dag, har långt till jobb som det redan är så blir rätt sent innan man väl är hemma.

Samtidigt tänker jag vad skönt det säkert vore för hästen med Box. Komma in på nätterna i lugn och trygg miljö, kunna kontrollera foderstaten bättre (lite tjock på fri tillgång, dock inget problem egentligen) men bättre för både leder och orken med något smalare.

Vissa dagar kan jag säkert åka till stallet med barnet med mig, på dagtid, om hon lär sig gilla stallmiljö och koppla av där. Så varje dag behöver nog inte bli kvällstid/eftermiddag i stallet.
 
Det låter som om du redan egentligen har bestämt dig. Jag hade valt nr 2 utan att tveka. Man kan inte få allt som man vill ha när man är inhyrd men jag hade aldrig ställt hos någon där jag har en dålig magkänsla eller tummat på foder och vattenhygien. Det kan bli en dyr historia med följdsjukdomar.
 
Det låter som om du redan egentligen har bestämt dig. Jag hade valt nr 2 utan att tveka. Man kan inte få allt som man vill ha när man är inhyrd men jag hade aldrig ställt hos någon där jag har en dålig magkänsla eller tummat på foder och vattenhygien. Det kan bli en dyr historia med följdsjukdomar.
Sant. Så tråkigt bara när stallägare inte har samma krav som än själv.
 
Sant. Så tråkigt bara när stallägare inte har samma krav som än själv.
Ja det är svårt sånt där. Vissa saker kan jag tumma lite på men så som utevistelse och hygien (foder/vatten) eller säkerhet är saker jag aldrig tummar på. Konsekvenserna av det är för stora enligt mig.
 
Hur stort är stall nr 2, kan det finnas någon som är villig att dela mockning med dig? Att du tar din egen och dennes 2-3 dagar i veckan och 2-3 dagar tar den andra och mockar din och dennes box?
Att mocka en extra box tar ju bara ett par minuter extra och man slipper då åka enkom för att mocka en box (om man inte tänkt rida)

Det tar ju tid att åka 10-15 km (och kostar bensinpengar) 7 dagar i veckan.
Annars låter det ju klart bäst!
 
Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en äldre häst som senaste åren stått på lösdrift, har dock stått på stall utan några som helst problem tidigare.

Står just nu i stall 1, har stall 2 och 3 som alternativ, beskriver nedan varför flytt ev är aktuell.

Stall 1: lösdrift med fri tillgång på silage som dock inte går åt inom förbrukningstid så det blir dåligt, fodras dock med det ändå. Vatten är även det av dålig kvalité, antar jag, då min häst inte dricker, öht, trots olika hinkar, badkar.
Men fö ett jättebra ställe med Riktigt stor ligghall, Skogshage, bra faciliteter etc så hösilaget och vatten är enda problemet, dock ett stort problem.

Stall 2: boxplats med 12-14 h hagvistelse. Bra fasciliteter precis som stall 1 så ingen skillnad i rent träningsmässigt för min del. Något billigare än stall 1, dock marginellt. Här behöver jag dock då mocka varenda dag samt lite kollektivt, dock inte mkt (nåt insläpp varanna vecka ungefär). Hade vi inte haft barn hade jag inte tvekat här, men nu när vi har barn så funderar jag lite. Hästen Rids inte varje dag, så varannan dag i stallet kommer bli enbart mockning, borstning etc, därav lösdrift funkar så bra.

Stall 3: lösdrift här också. Dock rejält osäker på stallägaren av olika anledningar, magkänslan här känns inte bra. Inte lika bra lösdrift som nummer ett, men helt ok. Högre pris än 1 och 2 men några kilometer närmre åt mer rätt håll. Faciliteterna här är desamma som de andra två, rids belyst ridbana och belyst rundkorall samt väldigt fina ridvägar.

Prismässigt funkar allihop och även avståndsmässigt. Mellan 10-15 km till alla vilket är väldigt nära för mig som haft 2-4 mil innan.

Ettan är så gott som uteslutet, om jag inte lyckas prata med stallägaren men det räknar jag inte med. Trean känns ju inte heller bra pga stallägaren och stall två känns riktigt bra förutom just det med att vi måste dit varje dag, har långt till jobb som det redan är så blir rätt sent innan man väl är hemma.

Samtidigt tänker jag vad skönt det säkert vore för hästen med Box. Komma in på nätterna i lugn och trygg miljö, kunna kontrollera foderstaten bättre (lite tjock på fri tillgång, dock inget problem egentligen) men bättre för både leder och orken med något smalare.

Vissa dagar kan jag säkert åka till stallet med barnet med mig, på dagtid, om hon lär sig gilla stallmiljö och koppla av där. Så varje dag behöver nog inte bli kvällstid/eftermiddag i stallet.
Jag hade valt nr 2, mot att grovfoder och vattnet är av god kvalité.
Samt funderat på att skaffa en medryttare/skötare till hästen för att underlätta för dig gällande motionen av hästen.
 
Jag hade utan tvekan valt nr 2. Medryttare eller eventuellt skötare är ju ett alternativ de dagar du behöver vara hemma.
 
Av dom alternativen hade jag valt stall 2. Fodret och vattnet går ej att tumma på.
Dock hade jag nog helst letat vidare efter en annan bra fungerande lösdrift.
 
Usch vilket jobbigt läge. Du kan ju inte vara kvar i stall nr 1, men ignorera inte magkänslan! Så trean faller också bort.

Tvåan känns som en nödlösning för mig personligen, jag ogillar box för både hästens och min egen skull. Men hästen måste ju bort från ettan omgående.

Jag har min häst på lösdrift fullservice och bytte just från en bra till en ännu bättre, bättre för hästen (ej fri tillgång, större ytor, grusat vid ingångar) och lättare för mig när jag har med mig barnet.

Jag kan rekommendera att leta efter en bra lösdrift (välbyggd och med vettig stallägare och tydligt kontrakt) å det starkaste! Det gör hästägandet enkelt trots barn :). Jag tycker att det är värt exempelvis en högre hyra eller längre avstånd, eftersom det kompenseras av att jag inte behöver åka ut varje dag om jag inte vill.
 
Usch vilket jobbigt läge. Du kan ju inte vara kvar i stall nr 1, men ignorera inte magkänslan! Så trean faller också bort.

Tvåan känns som en nödlösning för mig personligen, jag ogillar box för både hästens och min egen skull. Men hästen måste ju bort från ettan omgående.

Jag har min häst på lösdrift fullservice och bytte just från en bra till en ännu bättre, bättre för hästen (ej fri tillgång, större ytor, grusat vid ingångar) och lättare för mig när jag har med mig barnet.

Jag kan rekommendera att leta efter en bra lösdrift (välbyggd och med vettig stallägare och tydligt kontrakt) å det starkaste! Det gör hästägandet enkelt trots barn :). Jag tycker att det är värt exempelvis en högre hyra eller längre avstånd, eftersom det kompenseras av att jag inte behöver åka ut varje dag om jag inte vill.
Exakt. Nummer två blir nåt tillfälligt känns det som, vilket jag inte vill. Har stått på lösdrift många år nu och vill ju helst fortsätta. Men en bra lösdrift är viktig som du säger.
 
Jg tycker tycker stall 2 verkar vettigt men så ät jag också en sådan som har min egen på box. Vi har inga 12-14h utetid tyvärr men heller inga 8-15. Jag har kompromissat. Så länge hästen känns nöjd så kommer jag stå kvar för vi trivs med allt annat. Stallet är perfekt på alla sätt för oss och det är viktigt. Så som jag flängt runt pga diverse anledningar. Här är helheten rätt även om det finns vissa saker man kunde önska mer av.

I mina öron låter nr 2 bra, inte som en tillfällig lösning. Kanske en medeyttarr/skötare alternativt gå ihop med någon som tidigare nämnts. Så gör i vårt stall hela tiden, funkar bra :)

Självklart skulle kanske en annan lösdrift vara den bästa lösningen för dig och din häst men det är inte alltid så lätt att hitta. Jag skulle inte säga att det är speciellt lätt att hitta en lösdrift inom rimligt avstånd, med grusade/hårda/torra ytor, bra foder/vatten, bra ligghall, en fungerande flock och en bra och tillräcklig lösdriftshage. I många delar av Sverige är det nästan omöjligt, tyvärr.
 
Jag har inga barn men tänker mig att de tar en hel del tid, eller föräldrar vill lägga en hel del tid på dem. Därför känns alternativ två mest som en belastning. Alltså ett eller tre men båda har sina sidor.

Mitt förslag:
Prata med stallägaren på nuvarande ställe. Går det att få ordning på ensilaget? Kanske det går att sprida ut så att det torkar och håller lite längre? Eller få in fler hästar eller vad som helst? Har du själv smakat på vattnet? Hur dricker de andra hästarna? Har det med vattnets placering att göra (vaktar någon annan häst baljan?)?

Om det är lönlöst vilket det verkar vara, vad är det med stallägaren i stall tre som inte känns bra? Fråga de andra som står där hur de upplever att det är. Är det många som flyttar in och ut (det kan vara ett tecken på att det inte är bra)?
 
Jag hade tagit alt. 2 som en tillfällig lösning. Har man varit på lösdrift och hästen trivs med det, hade jag aldrig velat ställa den permanent på box.

Jag hade nog testat att prata med stallägaren i alt 1 först och se vad den tycker/tänker om foder och vatten. Sedan flyttat tillfälligt till alt 2 om det inte gick att förbättra något.
 
Jag hade valt alternativ 2, alla dagar i veckan. Min häst rids inte heller mer än max fem dagar i veckan, och de dagar hästen inte rids tar stalljobbet absolut max en halvtimme om jag skyndar på lite. Stallet behöver alltså inte ta jättemycket tid de dagar du inte rider, även om det innebär mockning varje dag. Kanske finns det också någon i stallet som du kan betala lite extra för att hen tar sig an din häst de dagar du inte rider/åker ut? Så har vi gjort i mitt stall om det är någon som behöver åka bort eller någon som har svårt att ta sig till stallet varje dag. Kollektivt är väl annars lite av ett åbäke, men ett insläpp varannan vecka låter ju inte jättebetungande.

Jag hade inte stått kvar i det stall/lösdrift du står i med tanke på kvalitén på grovfoder och vatten, och jag hade heller aldrig chansat när din magkänsla angående stallägaren i alternativ 3 är dålig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 848
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 266
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp