Ännu en vilken ras tråd...

Tate

Trådstartare
Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på Bukefalos innan, både om rashjälp och depression när man har hund. Nu vill jag att allt ska bli rätt med min framtida hund så jag hoppas att ni står ut med ännu en rastråd! Jag tänker vara modig och följa mitt hjärta, vilket säger åt mig att skaffa hund igen. Jag har suttit i flera dagar och letat hund men har inte hittat någon än. Jag tänkte fråga er om hjälp. Kanske vet du någon hund som ska omplaceras? Om inte, tipsa om olika raser!

Jag söker en hund som är:
Lugn
Tystlåten
Aktiv men ändå kan ta det lugnt några dagar på raken
Helst korthårig, då menar jag som tex Labrador, detta kan jag dock göra undantag med om rätt hund hittas
Mellanstor till stor, Rottis storlek är perfekt

Jag vill träna:
Lydnad
Spår
Drag
Parkour
Apport
Allt på hobbynivå. Jag vill även gå kurser

Jag söker alltså efter en bästa vän som jag kan dela livet med. Ett stort krav jag har det är att hunden ska funka med alla sorts hundar eftersom att jag planerar att utbilda mig inom hund och kommer då att bo på en skola med andra hundar.

Jag känner mig jätte jobbig som postar så mycket här men jag letar efter en vän med ljus och lykta och behöver all hjälp jag kan få så att allting blir bra. Detta är sista gången jag frågar om hjälp gällande ras, jag lovar!

Mvh Tate
 
Juste! Ett stort plus är om hunden klarar av kyla bra eftersom att jag kommer flytta långt upp i landet efter utbildningen och jag älskar att vara ute när det är kallt. Annars finns ju kläder till hunden, men känns inte så kul om hunden fryser mycket även med kläder. :)
 
Jag har liknande kriterier - att hunden ska klara några dagars låg aktivitet är speciellt viktigt - och storpudel i kortklippt frisyr är fortfarande en stark kandidat på min lista. Jag har fått intrycket att de har mycket av det som är positivt med labben men inte sällan är mer neutrala mot människor utanför familjen, och det ser jag som ett stort plus eftersom jag har svårt för det typiska retriever-flamset.
 
Oh, gillar allt med labbar förutom att de är så glada i andra människor men det borde ju gå å träna bort lite. Ska kika på rasen! Tack för tipset :)

Det är otroligt mycket bättre att ha en hund som är lite "för" glada i andra människor än motsatsen. Särskilt om du vill kunna testa på och träna lite olika saker.
 
Jag har liknande kriterier - att hunden ska klara några dagars låg aktivitet är speciellt viktigt - och storpudel i kortklippt frisyr är fortfarande en stark kandidat på min lista. Jag har fått intrycket att de har mycket av det som är positivt med labben men inte sällan är mer neutrala mot människor utanför familjen, och det ser jag som ett stort plus eftersom jag har svårt för det typiska retriever-flamset.
Pudel... hm. Jag har aldrig riktigt gillas deras päls men det kan jag nog se förbi. Ska läsa på om rasen, aldrig gjort det innan så tack för tipset :)
 
Vad är det du specifikt inte gillar med att labbar är glada i andra människor?
Jag vill att hunden ska ty sig till mig och inte dra mot andra människor när vi är ute. Jag får för mig att om man har tex en labbe så älskar hunden främlingar lika mycket som hen älskar mig och det vill jag ju inte, vill ju som sagt att hunden ska gilla mig mest, if that makes sense? :)
 
Jag vill att hunden ska ty sig till mig och inte dra mot andra människor när vi är ute. Jag får för mig att om man har tex en labbe så älskar hunden främlingar lika mycket som hen älskar mig och det vill jag ju inte, vill ju som sagt att hunden ska gilla mig mest, if that makes sense? :)

Det där skulle jag säga är mer en fråga om uppfostran och att man själv har bra kontakt med hunden, inte enbart att den är glad i människor. Det är väl ändå du som ska vara huvudpersonen i hundens liv genom att du förvaltar det roliga, eller hur?

Som sagt föredrar jag själv en mer neutral inställning, men jag kan absolut se fördelarna med en hund som tar alla sociala sammanhang med en klackspark, speciellt om man planerar att hålla på med kurser och annat som innebär att man har andra människor och hundar omkring sig.
 
Jag vill att hunden ska ty sig till mig och inte dra mot andra människor när vi är ute. Jag får för mig att om man har tex en labbe så älskar hunden främlingar lika mycket som hen älskar mig och det vill jag ju inte, vill ju som sagt att hunden ska gilla mig mest, if that makes sense? :)

Träningssak. Vilket är relativt smidigt med en labbe som brukar vara godis- och matgalna.. Den kan ju älska alla människor - det du vill åt är att ha en bra lydnad så den inte kutar runt hejvilt till folk. Men att den älskar främlingar och ffa inte är rädd för dem - det ger bara fördelar. Hunden kan väl gilla andra än dig lika mycket som dig, sålänge den lyssnar på och har bra lydnad med dig, liksom?:)
 
Jag vill att hunden ska ty sig till mig och inte dra mot andra människor när vi är ute. Jag får för mig att om man har tex en labbe så älskar hunden främlingar lika mycket som hen älskar mig och det vill jag ju inte, vill ju som sagt att hunden ska gilla mig mest, if that makes sense? :)

Inte riktigt. Om du låter hunden hälsa på allt och alla när ni är ute så kommer den tro att det är så man gör. Om du däremot inte låter alla ni möter ute hälsa på hunden kommer den inte dra efter folk den inte känner.

Vi har haft golden och han tyckte om folk. Var som goldens är mest dvs glad för folk. Men matte var bäst! Matte var mittpunkten i hans universum.

Du verkar ha missförstått vad det innebär att en ras är glad för folk.
 
Om det är en vuxen omplacering du är ute efter kan du väl lägga ras lite åt sidan och istället leta efter en hund som du matchar med på individnivå?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Inte riktigt. Om du låter hunden hälsa på allt och alla när ni är ute så kommer den tro att det är så man gör. Om du däremot inte låter alla ni möter ute hälsa på hunden kommer den inte dra efter folk den inte känner.

Vi har haft golden och han tyckte om folk. Var som goldens är mest dvs glad för folk. Men matte var bäst! Matte var mittpunkten i hans universum.

Du verkar ha missförstått vad det innebär att en ras är glad för folk.
Ah okej! Bra att du berättar för mig hur det är, alltid kul att lära sig nytt... och rätt! :)
 
Om det är en vuxen omplacering du är ute efter kan du väl lägga ras lite åt sidan och istället leta efter en hund som du matchar med på individnivå?
Har tänkt lite på det men jag snöar ofta in mig på olika raser. Det är ju bäst att hitta en hund som man matchar med på individnivå. :)
 
Pudel är en så otroligt mångsidig ras bara du hittar rätt individ. Pälsen kan du hålla precis så kort eller lång som du vill, den har tidigare använts inom allt från jakt till cirkus till sällskap. Flera olika storlekar och färger finns det ju också ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 659
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 155
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp