Äntligen dags!

Soffan03

Trådstartare
Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla uthus som ska renoveras. Just nu går jag runt och drömmer om hur jag vill ha det, och funderar på vilken del av uthuset vi ska göra först. Det finns nämligen tre olika delar som alla kan renoveras till stall. Totalt får vi plats med minst 12 boxar, beroende på hur stora man gör dem. Vi börjar med en del så att jag kan ha hästar för eget nöje, men om allt går bra kanske jag börjar ha lite ridlektioner och då kan det behövas fler hästar ( =fler boxar). Till att börja med ska jag väl ha två hästar då, en att träna lite mer med och en unghäst eller mindre ponny som sällskap och senare träning om det är en liten bebis.

Alternativen är följande:
Gamla stallet:
Litet (minst 100 år) gammalt stall där det för tillfället finns väldigt smala och korta spiltor och någon slags inhängnad för får eller liknande. Där får vi plats med 2 boxar som räcker till hästar i D-ponny storlek eller mindre, alltså perfekt för två islandshästar. Det största som behöver fixas där är att gjuta nytt golv, borde inte bli så hiskeligt dyrt eftersom utrymmet är så litet, och min pappa kunde göra det själv. Sen behöver vi lägga brädor eller skivor på väggarna, det är stockväggar med isolering mellan stockarna men behövs något utanpå det så hästarna inte sparkar/biter sönder väggar och isolering. Taket är brädor upp till ett loft, och det behöver tvättas eller eventuellt bytas ut, men inget större projekt det heller eftersom det bara är brädor fastspikade i stockbjälkarna som går över stallet (inte direkt stabilt att gå på😅). Såklart måste den gamla inredningen rivas ut och nya boxar byggas. Jag måste också bestämma mig för om jag vill ha sadelkammare där eller hur jag ska förvara utrustningen. Det finns en perfekt liten glugg där man kunde göra sadelkammare, men den är inte isolerad och har ingen dörr/fjärde vägg just nu. Istället skulle jag kunna sätt upp sadel- och tränshängare utanför boxarna i den isolerade delen. Det skulle vara bra att få in vatten där också för att underlätta att fylla vattenhinkar och göra kraftfoder, vi har en fungerande vattenslang i utrymmet intill så borde inte vara omöjligt att få in vatten i stallet också. Vi brukar dock hålla den kranen avstängd på vintern så den inte fryser🤔

Fähuset:
Gammal ladugård med stenväggar. Här hade det fått plats 5-6 boxar (5 + spolspilta) i lite olika storlekar. Golvet behöver antagligen bytas och sänkas lite samtidigt, för att få högre takhöjd. Annars är det inte så mycket mer att fixa innan man kan bygga boxar, bara takhöjden som är lite klurig. Om man vill ha spolspilta måste man såklart fixa vatten och avlopp dit också. Den gamla mjölkkammaren hade kunnat bli en fin liten sadel/foderkammare. Kruxet här är att det just nu är förvaring och lite verkstad i fähuset, så vi hade behövt fixa ett annat ställe för allt det.😅

Traktorstallet:
Stor luftig del i änden av det långa uthuset. Här finns massor av möjligheter. Det finns en dörr in till fähuset, så man hade kunnat binda ihop delarna till ett stort stall senare. Två stora dörrar åt båda långsidorna, den ena in mot gården kunde göras om till huvudingång, den andra kunde bli port till ett större foderutrymme, passande hö bland annat. En liten dörr in mot gården finns också, den hade kunnat bli dörr in till sadelkammare/kafferum. Utöver det hade det fått plats 5 större boxar. Det största här är att väggarna bara är brädor med glipor mellan, så det behöver göras något åt, antingen isolera eller bara sätta skivor där boxarna ska vara. Och så behöver det gjutas golv och fixas ordentliga dörrar, gärna några fönster också. Den här delen av uthuset går ena hörnet nästan ut på cykelbanan som går utanför tomten, och bilvägen går rätt nära också, stressande för vissa hästar? Just nu används traktorstallet som förvaring av gammalt bråte och en gammal traktor (Grålle) som inte fungerar.


Jag ska diskutera med min pappa var han tycker det är bäst att börja, men troligen är det gamla stallet som står först i tur. Då är det bara det att jag blir väldigt begränsad till hur stora hästar jag kan ha. Sålänge jag håller mig till islandshästar går det ju bra, men hade gärna varit beredd om de skulle få för sig att sälja min ”gamla” älskling som jag tränat senaste 3 åren… och han får knappt in rumpan i en sån box😅 Och så fort jag skulle vilja skaffa en tredje häst behöver det renoveras massor för att göra det möjligt. Näst i tur är väl då traktorstallet, mycket jobb att göra men det mesta som finns där inne just nu kan slängas, till skillnad från grejerna i fähuset.

Det här är mest mina tankar kring det hela och jag har inte kollat upp så mycket mer än måtten. Min pappa kan betydligt mer än mig om att renovera och jag kan mer än honom om hästar och vad som behövs till ett stall, så tillsammans ska vi nog fixa det.💪🏻 Vi har bollat lite idéer men inte så mycket mer än, så finns mycket kvar i planering innan vi kan börja på allvar.

Jag har lite tankar om förvaring av hö och spån, och vi hade fått fixa en container för gödsel till att börja med. Hage för 2 hästar finns också färgigt planerat, blir det fler än så behöver vi kolla med grannen (96 år gammal) angående hans åker som ligger intill vår gård.

Så min fråga är, har ni några tips och råd, saker som är bra att tänka på och tips för att göra det så billigt som möjligt? Snälla inga påhopp, då är det bättre att vara tyst.🙃
 
Dimensionerna stämmer😊 Det är dock lite oklart vad som ska göras med övriga delar av stallet. Där man kommer in finns en långsmal bit till vänster, den kunde fungera som höförvaring, men antagligen skulle den delen behöva vara tom för att få plats med uppbindning innanför dörren så man kan sko hästarna bekvämt. Den lilla gluggen till höger kunde bli sadelkammare, eller förvaring av lite foder eller nåt, den är inte så stor. Det lilla rummet till höger innanför dörren är ett gammalt utedass. Dörren in dit går från utsidan, men den delen kunde säkert användas till nåt också.🤔
 

Bifogade filer

  • 613C6B68-7E51-4178-8AF7-5AF4705E2229.jpeg
    613C6B68-7E51-4178-8AF7-5AF4705E2229.jpeg
    117,3 KB · Visningar: 139
Senast ändrad:
Och här är ritning över fähuset och traktorstallet, också här stämmer dimensionerna. Om man lägger ihop båda delarna till ett stall, kunde gamla mjölkkammaren i fähuset bli torkrum för täcken, och så foderkammare och sadelkammare i traktorstallet där utrymmena är större😄 men det är ju framtida lösning då ifall man gör alla delar till stall nån gång.
 

Bifogade filer

  • B94BAD67-6D53-4E49-BB7A-420D2988F55C.jpeg
    B94BAD67-6D53-4E49-BB7A-420D2988F55C.jpeg
    112,8 KB · Visningar: 136
Hur stora hästar ska du ha och hur hög är takhöjden i de olika delarna?

Jag hade nog börjat med kallstall och/eller lösdrift i traktorgaraget (pga takhöjd och ventilation garanterat ok där, brukar vara glest i planken) sen stora skötselspiltor/två sjukboxar i gamla stallet. Välj ut det utrymme som redan är mest isolerat till sadelkammare, kanske finns ett mjölkrum?
 
Jag är inte expert på något sätt, men jag tänker så här: det är väldigt stor skillnad i både tid och pengar att bygga för två kontra 12 hästar.

Förstår jag det rätt om tanken är två till en början, och sedan eventuellt fler längre fram? I sådana fall, lägg fokus på de två.
Just nu har ni hagmark till 2 hästar, är det både för sommar och vinter? Hur är tanken med bete?

Bra takhöjd gör mycket. Skulle satsa på det. Bygg inte efter minimimått generellt om du kan undvika det.

Rekommenderar titt på denna från Jordbruksverket: https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf

Finns även en för lösdrift om det är intressant. Samt minimimått på JBV.
 
Hur stora hästar ska du ha och hur hög är takhöjden i de olika delarna?

Jag hade nog börjat med kallstall och/eller lösdrift i traktorgaraget (pga takhöjd och ventilation garanterat ok där, brukar vara glest i planken) sen stora skötselspiltor/två sjukboxar i gamla stallet. Välj ut det utrymme som redan är mest isolerat till sadelkammare, kanske finns ett mjölkrum?

Vill helst ha islandshästar till att börja med för mitt eget nöje, men sen vill jag gärna ha lite olika storlekar, om jag får chansen köper jag gärna den hästen jag utbildat och han är ett kallblod på 170…😅

Nu minns jag inte takhöjden exakt, förutom att den just nu i fähuset är 2,2m på mitten och 2,3m i kanterna. Dock har de som hade stället innan satt upp skivor i taket så det är lite högre egentligen om man tar bort dem, där finns tjocka bjälkar och mellan dem är taket högre. Det finns också en ventilationsanordning i taket som de haft när de hade kor där för länge sen. I Finland måste taket i ett nybyggt stall vara minst 2,7m, i ett ombyggt stall ska det i regel vara 2,5m, dock minst 2,2m på lägsta ställena. Så det går att lösa i fähuset genom att ta bort skivorna och eventuellt sänka golvet lite när det ändå måste gjutas nytt.

I gamla stallet mätte jag att det borde vara ok, tror det kanske var 2,4-2,5 eller nåt mellan bjälkarna och fortfarande ok under bjälkarna. Där måste ju golvet också bytas och brädorna till loftet går ju egentligen enkelt att plocka bort. Ventilationen i gamla stallet borde också vara ok då det över alla delarna av uthuset är luftytrymme upp till taket, rätt stort, svårt att förklara men det borde vara ok där.

Jaa den tanken slog mig också att vara göra skötselspiltor i gamla stallet, men då måste båda utrymmena renoveras samtidigt iallafall, och blir nog lite mycket på en gång.

Tack för input! Nu har jag mer att gå på.😊
 
Jag är inte expert på något sätt, men jag tänker så här: det är väldigt stor skillnad i både tid och pengar att bygga för två kontra 12 hästar.

Förstår jag det rätt om tanken är två till en början, och sedan eventuellt fler längre fram? I sådana fall, lägg fokus på de två.
Just nu har ni hagmark till 2 hästar, är det både för sommar och vinter? Hur är tanken med bete?

Bra takhöjd gör mycket. Skulle satsa på det. Bygg inte efter minimimått generellt om du kan undvika det.

Rekommenderar titt på denna från Jordbruksverket: https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf

Finns även en för lösdrift om det är intressant. Samt minimimått på JBV.
Ja precis, börja med två och sen eventuellt utöka. Men jag tänker att om man kunde bygga 5 boxar i traktorstallet, så har jag extra boxar för förvaring och ifall jag kanske (inte alls säkert) vill hyra ut nån box. Då är jag också mindre begränsad angående storleken på hästar eftersom jag kan bygga större boxar. Vill gärna ha så stora boxar som möjligt🤷🏼‍♀️

Vi har en skogsdunge som bara står och ser risig och övervuxen ut, och som vore perfekt till två hästar. Intill den finns ett gammalt lider som inte används till nåt som antingen kunde användas som förvaring av spån och hö, eller som ligghall/vindskydd i hagen. Helst hade jag använt det som ligghall (det är tillräckligt stort) så att hästarna kan vara ute så mycket det bara går, och så ha boxarna att ta in dem i när det känns som att det behövs. Sen har vi en mindre äng som kunde fungera som bete eller extra hage att växla mellan.

Tack! Ska kika på det.😊
 
Rid- och träningsmöjligheter finns lite dåligt med just nu, men det finns en ridbana väldigt nära jag isåfall tänkte kolla om jag får rida på ibland (mot betalning såklart) och ett par ridbanor till en bit längre bort, men fortfarande på ridavstånd. Det finns ett ridhus man får hyra på lagom köravstånd om man känner behovet av det. Travbana har vi rätt nära också där man får rida, och så den lilla ängen. Jag har dock inga stora tävlings- eller träningsambitioner utan vill bara rida för nöjes skull, gillar att träna men behöver inga superanläggningar. Min pappa föreslog att vi skulle bygga ridbana på gården, men jag är lite tveksam då platsen han föreslog är rätt trång… Dessutom tror jag inte han förstår hur dyrt det kan vara med ridbana och vilket underhåll som behövs.😅 Men såklart, ska jag börja ha ridlektioner behövs en ridbana och jag tackar ju inte nej till en. Med mindre hästar fungerar det bra med en mindre ridbana, och det går åtminstone att träna från marken utan att behöva ta sig längre bort.🤷🏼‍♀️

Min pappa sa att vi absolut kan bygga stall (vilket förvånade mig då han var den sista jag trodde skulle gå med på det… han är allergisk mot en del pälsdjur och inte direkt förtjust i hästar😆), men han ville helst ha nån business ur det. Han vill inte ha folk springandes på gården hur som helst så inackordering går bort (förutom eventuellt folk vi känner sen innan), men han tyckte jag kunde ha ridlektioner, vilket är vad jag drömt om länge, så det är perfekt!
 
Hur gammal är du? Har du haft egen häst förr?
Har du jobbat som tränare?

Jag tror det är klokt om man funderar kring vad man har för behov. Vad behövs om du ska ha ridlektioner tex?
Och att man inte bygger stall så att man måste ha viss hästras tex.

Det många gör fel när man bygger stall är att man har för lite förvaringsytor. Ska du ha hästar som ska gå i lektionsverksamhet behöver de ju utrustning. Klokt är att planera för minst lika mycket förvaringsutrymme som en box per häst i box.
Och se till att ha bra luft i stallet med god cirkulation.
Se till att det är jättjobbat. Det tar tid med hästar, stallar, hagar etc som ska skötas. Minimera tidsåtgången redan vid stallbygget för att få mer tid till det roliga med hästeriet.
Se till att man lätt och snabbt kan tömma skottkärra efter mockning, att vatten finns och ej fryser, att det finns foderkammare lättillgängligt, sadelkammare som är torr och håller plusgrader, ev torkrum till täcken etc/tvättstuga/förvaring.
Har man bara 2 hästar kanske man kan komma undan med att göra mer jobb än nödvändigt. Men ska du ha verksamhet så måste du spara in tid. Och då bör du göra stallet väldigt lättjobbat.
 
Hur gammal är du? Har du haft egen häst förr?
Har du jobbat som tränare?

Jag tror det är klokt om man funderar kring vad man har för behov. Vad behövs om du ska ha ridlektioner tex?
Och att man inte bygger stall så att man måste ha viss hästras tex.

Det många gör fel när man bygger stall är att man har för lite förvaringsytor. Ska du ha hästar som ska gå i lektionsverksamhet behöver de ju utrustning. Klokt är att planera för minst lika mycket förvaringsutrymme som en box per häst i box.
Och se till att ha bra luft i stallet med god cirkulation.
Se till att det är jättjobbat. Det tar tid med hästar, stallar, hagar etc som ska skötas. Minimera tidsåtgången redan vid stallbygget för att få mer tid till det roliga med hästeriet.
Se till att man lätt och snabbt kan tömma skottkärra efter mockning, att vatten finns och ej fryser, att det finns foderkammare lättillgängligt, sadelkammare som är torr och håller plusgrader, ev torkrum till täcken etc/tvättstuga/förvaring.
Har man bara 2 hästar kanske man kan komma undan med att göra mer jobb än nödvändigt. Men ska du ha verksamhet så måste du spara in tid. Och då bör du göra stallet väldigt lättjobbat.
Jag är 19, ska fylla 20. Har inte haft egen häst men varit halvfodervärd i 6 år och tagit hand om den hästen som min egen de dagar jag varit ansvarig, bollat idéer och hjälpt ägaren så mycket jag kunnat, och utbildat en unghäst i 3 år samt tagit hand om den i princip heltid under den tid jag ridit honom, eftersom ingen annan brydde sig om att se till att han mådde bra. Jag har jobbat som ridlärare (ingen godkänd ridskola dock eftersom det kräver utbildning) under senaste året och trivts mycket bra med det. Planerar att gå en vuxenutbildning till ridinstruktör så småningom.

Det är lite det som är problemet med att bygga i gamla stallet, det går inte att bygga boxar som är tillräckligt stora för större häst än islänning. Dock misstänker jag att vi kommer behöva börja där ändå eftersom det blir billigast och minst jobb, och det är islandshästar jag vill ha till att börja med. Sen får vi se om jag snöar fast i islänningarna helt eller vill ha andra raser också, Lutar mot det senare🙈

Jag har kikat runt så mycket jag kunnat när jag besökt olika stall och hjälpt till på lite olika ställen för att få en uppfattning om vad som gör arbetet lättare eller svårare, stallet där jag ridit senaste 6 åren har verkligen inget lättarbetat stall…😅

Till att börja med är det ju bara för mitt eget nöje jag ska ha häst, kommer antagligen köpa en unghäst att utbilda själv (eftersom jag tycker det är väldigt roligt att se utvecklingen hos hästen, och ryttare också för den delen när jag haft lektioner), så det kommer nog dröja ett tag innan jag kan börja med lektioner, men man vet ju aldrig vad det är för häst jag hittar åt mig.😊

Jag vill ha eget stall för att kunna få ha den hästhållning jag vill, få vara ifred med hästarna utan att nån ska komma med pekpinnar, och för att det knappt finns stallplatser nära där jag bor. Det är ett litet område där alla känner alla och skvaller går så fort nån gör nåt kontroversiellt. Folk är rätt gammelmodiga här och jag håller inte med de flestas hästhållning. De stall som är vettiga har de flesta fullt och så är de väldigt dyra och långt bort. Finns flera små stall med enstaka boxplatser men då dåligt med ridmöjligheter, och då kan jag lika bra ha hästarna hemma. Det sparar bensin och så kan jag vara mycket mer flexibel med när jag är i stallet. Plus att steget till att börja med någon liten verksamhet då inte blir så stort. Har flera kusinbarn som inte alls skulle ha något emot att komma och rida🤭

Jag har en lång lista i telefonen full med idéer för hur jag skulle vilja ha det i ett optimalt stall för mig, tyvärr kommer inte alla gå att använda när vi renoverar de gamla uthusen, men ifall jag en dag bygger ett nytt ordentligt stall vet jag hur jag vill ha det för att få det så lättarbetat och smidigt det bara går.

Tack för alla tips! Ska lägga till lite mer på listan😊
 
Min spontana tanke är att det är ganska stor skillnad på att bygga för sin egen skull och starta ett byggprojekt för att starta och driva en verksamhet. Därför tror jag det viktigaste i nuläget vore att lägga krutet på att få ännu tydligare föreställningar om exakt vad målet är. Vad är det som ska göras och i vilket syfte? :)

En verksamhet med tolv hästar är för mig lite av ett annat universum än att förverkliga en privat dröm, med andra krav som måste uppfyllas (även om JBVs krav måste uppfyllas oavsett), research som måste göras, och parametrar man måste förhålla sig till. Bara som exempel och inte för att låta kritisk eller förstöra peppen, för det kanske blir så att alla era svar är hur positiva som helst, men: Är tanken att du och din pappa ska driva den här verksamheten tillsammans som heltidsjobb? Vad exakt är det i så fall verksamheten ska bestå av? Hur ska ni förena det faktum med att din pappa inte vill ha spring på gården med att driva exempelvis en ridskola? Vem ska i så fall ha vilka roller? Är det ni tänker er en verksamhet som skulle kunna löna sig där ni bor, dvs. finns efterfrågan och har ni möjlighet att leverera det er kundkrets vill ha? (Ridhus, ridvägar, kvalificerade tränare, bara som exempel på vad folk kan vilja ha.) Vad finns det för konkurrerande verksamheter i närheten och hur ser deras affärsmodeller och erbjudande ut? Är de ekonomiskt välmående eller åtminstone någorlunda likvida? Har ni tidigare erfarenhet av att driva verksamhet, kanske inom lantbruk? Finns de ekonomiska resurserna för att starta upp en verksamhet i en skala som kan bli lönsam, och vilken ekonomisk plan finns för investeringar och lönsamhet för de närmsta fem, tio, tjugo åren?

Det kanske låter lite tråkigt, för jag vet att det är mycket roligare att börja pilla på ritningarna, men om din pappa ser någon form av verksamhet som en förutsättning för att börja bygga (kanske för att han tänker sig att det ska bli en enkel inkomstkälla, vilket jag tror inte nödvändigtvis blir fallet) behöver ni konkretisera. Obs obs inte på något sätt menat som påhopp.
 
Senast ändrad:
Nu vet jag inte var du bor, men jag vill höja ett varningens finger för att tänka att det blir billigare med stall hemma. Ja, till viss del ... men det finns också många saker som kostar hemma som man inte betalar för som inackorderad. Grus, el och liknande kostar inte regelbundet, men det blir dyrt då och då. Om tanken är att verksamheten ska försörja hästarna behöver man tjäna bra.
 
Min spontana tanke är att det är ganska stor skillnad i att bygga för sin egen skull och starta ett projekt för att driva en verksamhet. Därför tror jag det viktigaste i nuläget vore att lägga krutet på att få ännu tydligare föreställningar om exakt vad målet är. Vad är det som ska göras och i vilket syfte? :)

En verksamhet med tolv hästar är för mig lite av ett annat universum än att förverkliga en privat dröm, med andra krav som måste uppfyllas (även om JBVs krav måste uppfyllas oavsett), research som måste göras, och parametrar man måste förhålla sig till. Bara som exempel och inte för att låta kritisk eller förstöra peppen, för det kanske blir så att alla era svar är hur positiva som helst, men: Är tanken att du och din pappa ska driva den här verksamheten tillsammans som heltidsjobb? Vad exakt är det i så fall verksamheten ska bestå av? Hur ska ni förena det faktum med att din pappa inte vill ha spring på gården med att driva exempelvis en ridskola? Vem ska i så fall ha vilka roller? Är det ni tänker er en verksamhet som skulle kunna löna sig där ni bor, dvs. finns efterfrågan och har ni möjlighet att leverera det er kundkrets vill ha? (Ridhus, ridvägar, kvalificerade tränare?) Vad finns det för konkurrerande verksamheter i närheten och hur ser deras affärsmodeller och erbjudande ut? Är de ekonomiskt välmående eller åtminstone någorlunda likvida? Har ni tidigare erfarenhet av att driva verksamhet, kanske inom lantbruk? Finns de ekonomiska resurserna för att starta upp en verksamhet i en skala som kan bli lönsam, och vilken ekonomisk plan finns för investeringar och lönsamhet för de närmsta fem, tio, tjugo åren?

Det kanske låter lite tråkigt, för jag vet att det är mycket roligare att börja pilla på ritningarna, men om din pappa ser någon form av verksamhet som en förutsättning för att börja bygga (kanske för att han tänker sig att det ska bli en enkel inkomstkälla, vilket jag tror inte nödvändigtvis blir fallet) behöver ni konkretisera. Obs obs inte på något sätt menat som påhopp.
Tack för bra input!

Jag och min pappa har en hel del kvar att diskutera och planera såklart, men min idé är att först och främst ha hästar för mitt eget nöje, för att så småningom börja erbjuda ridlektion åt andra. Vad jag vet får man förtjäna ett visst värde på sin hobby innan det ses som större verksamhet och man måste betala skatt för det, åtminstone i Finland. Jag själv vill ha ridlektioner först och främst för att jag tycker det är roligt att lära andra att rida. Jag tror att det pappa menade att han inte vill ha folk springandes är att de kan dyka upp när som helst under dagen, varje dag. Med ridlektioner blir det mer kontrollerat och man vet exakt vilka tider folk vistas där. Blir det större verksamhet skulle det hur som helst inte funka att ha den hemma på gården och då är iallafall min dröm en ny anläggning en kort bit därifrån.

Det finns några ridskolor i trakten, men de är rätt långt ifrån varandra åt alla håll, vårt stall vore rätt i centrum av alla ridskolorna. Det går ingen kommunaltrafik alls i området vilket gör att föräldrarna måste kunna skjutsa om de inte bor nära. Vår gård däremot är väldigt nära både högstadiet och en låg- och mellanstadieskola som kommer att invigas nästa höst, och min tanke är att barnen själva kunde ta sig till stallet. Jag är dessutom inte helt säker på hur många av dem som är godkända av Finlands Ryttarförbund, men alla är det definitivt inte. De som finns i området är rätt klassiska ”kom till stallet, hoppa upp, rid, hoppa av, åk hem” allihopa, få som låter eleverna lära sig göra iordning hästarna och annat förutom just ridningen. Det finns en ridskola som är mycket populär och den är verkligen superbra, men de tar inte in nya elever just nu eftersom den är full. Inte heller är det nån av dem som erbjuder teorilektioner eller arbete från marken med hästen, vilket jag tycker är minst lika roligt som att rida när det väl fungerar. Jag hade velat lära eleverna allt annat kring att ha häst, inte bara ridningen, och erbjuda varierade lektioner i ridning både ute och olika grenar på bana, arbete från marken, och teori och hästskötsel också. Jag tror att det finns de som skulle vilja lära sig allt sånt också, samtidigt som det finns de som absolut inte vill det utan bara vill rida. Men jag tänker mig att många föräldrar skulle uppskatta att barnen får lära sig allt som behövs från marken också, att de skulle känna sig mer trygga på det viset. Jag skulle vilja förbereda eleverna för att en dag ha en egen häst, flera i min närhet har köpt häst till sina barn utan att själva veta speciellt mycket om att ha häst, och då kommer de till mig och frågar, både barnen och föräldrarna😆 Så många av de elever jag haft under senaste året som varit förundrade över att få veta att en skimmel inte föds vit utan blir det med åren, eller som är stolta över att klara av att sadla hästen själv och faktiskt få umgås med hästen. Eftersom jag haft lektioner åt ett annat stall har jag inte kunnat följa mina ambitioner om hur jag egentligen hade velat göra, helt enkelt för att hästarna inte var lämpade som ridskolehästar över huvudtaget, och för att upplägget och schemat som ägaren bestämt med lektionerna inte gjorde det möjligt.

Jag tänker mig att jag kan börja med ett par-tre hästar som jag vet att jag själv har tid och möjlighet att rida och hålla igång även om verksamheten inte skulle ta fart, och erbjuda någon lektion i veckan. Blir det mer populärt och efterfrågan blir större kan man skaffa fler hästar och är det så att det verkligen börjar rulla på kan man fundera på att flytta verksamheten till en ny anläggning med bättre förutsättningar.
 
Nu vet jag inte var du bor, men jag vill höja ett varningens finger för att tänka att det blir billigare med stall hemma. Ja, till viss del ... men det finns också många saker som kostar hemma som man inte betalar för som inackorderad. Grus, el och liknande kostar inte regelbundet, men det blir dyrt då och då. Om tanken är att verksamheten ska försörja hästarna behöver man tjäna bra.
Jag har ärligt inte helt koll på hela summan av vad det kostar att ha häst i eget stall i mitt område, men är rätt säker på att det är billigare (och om inte då är det ändå värt det för mig med eget stall) än att stå inackorderad om man vill ha ett vettigt stall utan drama, skvaller och med bra hästhållning… typ alla stall har små leriga hagar och väldigt trånga boxar (under minimigränsen). Vet ett väldigt fint lösdriftsstall i nejden med ridhus och ridbana, men det är dyrt (det är minst 300€ per häst) och många inackorderade😅 Finns ett annat stall också som sägs vara bra för de som vill träna, jag har aldrig varit där själv men har förstått att hagarna inte är direkt bra, också de är i samma prisklass.

Jag är väldigt trött på stall med mycket folk som är där konstant, och att inte få göra som jag vill. Stallet där jag ridit senaste åren bara drar ner på vad de erbjuder hela tiden, men höjer ändå priserna, för att de är för lata för att sköta stallet ordentligt… De sköter inte heller sina egna hästar själva utan lägger det ansvaret på barnen som hyr dem. Hörde av mina vänner som har häst där att de inte får ha hästarna inne om nätterna än (de har stått ute hela sommaren) om de inte tar ut dem själv på morgonen, och stallet ger dem inte heller kraftfoder ute i hagarna längre. Och då har det varit väldigt kallt om nätterna senaste veckan. De betalar samma stallhyra (260€) om sommaren som vintern och det som ingår i stallhyran vintertid är box (för små enligt minimimått), hage (liten ruta full med skit), in/utsläpp (stressigt och hästarna dåligt hanterade), de ger kraftfoder och täckar hästarna (slarvigt) enligt önskemål på morgonen och fri tillgång på vatten och grovfoder (alla har samma hö, lättfödd som svårfödd och det är ofta väldigt dammigt eller mögligt). Det finns fina ridvägar, men ridbanan är liten, dammig, lutar väldigt mycket och sanden är full med stenar som hästarna snubblar över, den går vanligen inte att rida på vintertid pga snön. Ridhus finns (knappt 20x40m tält, fullt med bråte som förvaras i båda ändarna och dåligt underlag) men man får bara rida där när det inte är lektioner vilket inte är mycket tid alls på vardagskvällar, och är man där för sent på kvällen blir de sura. De favoriserar en hel del också och det är en tydlig rangordning där VIP-tanterna står högst och pratar skit bakom ryggen på ungdomarna och barnen, verkligen ingen trevlig stämning där. De tar bara in nya inackorderingar hela tiden och trycker in fler och fler av sina egna hästar i den lilla ”lösdriften” (liten lerig hage med vindskydd och liten del av foderladan, just nu är de 10 hästar där och det finns inte vindskydd eller torra liggplatser ens till hälften av dem), de trycker bara in fler hästar på liten yta, men de kan inte ta hand om det som avtalats muntligt… Dålig kommunikation mellan ägare (virrig och glömsk tant), personal (ägarens väldigt lata dotter) och kunder. Inte har de något kontrakt heller så man vet egentligen inte vad som ingår.

Min pappa tyckte också det var ett bättre alternativ att ha häst hemma än att stalla upp sig av flera anledningar.
 
Senast ändrad:
@Soffan03 det verkar som om du bor på en gammal bondgård? Har ni djur? Det är ju toppen tycker jag att ha tillgång till djur/hästar som kan hjälpa till att hålla efter växtligheten Och gör fastigheten använd till det den var byggd för, dvs lantbruksdjur. Jag har en känsla av att hästägare nuförtiden vill ha väldigt stora boxar till sina djur, dvs boxar som förr var minimimått 9 m2 vill folk ha 12m2 till. Det beror säkert på att hästarna har blivit högre men inte enbart. Bygg inte boxarna för smått helt enkelt. Folk har också mycket täcken och sadlar mm och behöver bra kvalitet på förvaring av allting.
 
@Soffan03 det verkar som om du bor på en gammal bondgård? Har ni djur? Det är ju toppen tycker jag att ha tillgång till djur/hästar som kan hjälpa till att hålla efter växtligheten Och gör fastigheten använd till det den var byggd för, dvs lantbruksdjur. Jag har en känsla av att hästägare nuförtiden vill ha väldigt stora boxar till sina djur, dvs boxar som förr var minimimått 9 m2 vill folk ha 12m2 till. Det beror säkert på att hästarna har blivit högre men inte enbart. Bygg inte boxarna för smått helt enkelt. Folk har också mycket täcken och sadlar mm och behöver bra kvalitet på förvaring av allting.
Ja precis, en gammal bondgård😄 Huset är byggt 1829, uthuset/ladugården byggd lite senare då ryssarna brände ner det ursprungliga uthuset i kriget😅

Ja precis, håller med. Absolut vill jag ha så stora boxar som möjligt, men har inte heller tänkt mig att hästarna ska bo i dem mer än nödvändigt. Så få timmar inne som det bara går, och lösdrift så långt det är möjligt🙈 Vi har väldigt kalla vintrar här (blir alltid 25-30 minusgrader nån gång under vintern, annars hålls det mellan 10-15 minus), så täcken behövs åtminstoe några stycken även om det blir islandshästar, kommer säkert behöva klippa till viss del😅

Eftersom jag knappast hyr ut boxar (annat än möjligen till någon vän om de verkligen är i stort behov av stallplats, om jag råkar ha ledig box) behöver jag inte tänka på vad andra vill ha förvaring utan bara för egen del. Men jag har redan alldeles för mycket grejer så jag får försöka klura ut nåt bra😆 det viktiga vore ju att det praktiska med boxar, gödsel, foder, strö och vatten är ordnat på ett bra sätt. Småförvaring får jag ha där det får plats i det här fallet, eftersom möjligheterna är begränsade när jag inte bygger helt nytt.
 
Vet ett väldigt fint lösdriftsstall i nejden med ridhus och ridbana, men det är dyrt (det är minst 300€ per häst) och många inackorderade😅 Finns ett annat stall också som sägs vara bra för de som vill träna, jag har aldrig varit där själv men har förstått att hagarna inte är direkt bra, också de är i samma prisklass.
Jag kollade upp det andra stallets (inte lösdriften) hemsida och de tar 400€ per månad och då ingår det vanliga, stor box, egen hage (alltså inget sällskap om man inte har flera hästar), utfodring 3ggr per dag med analyserat hö eller ensilage, eget förvaringsutrymme och klädskåp, stort ridhus och två ridbanor, hindermaterial och dressyrstaket man får använda, bra uterittsmöjligheter och möjlighet att köpa till mockning (60€/månad), vattenpåfyllning i hage (30€/månad) och andra tilläggstjänster. Då är det ingen nybyggd och lyxig anläggning men fungerande.

För mig låter det rätt mycket som vanliga inackorderingsstall i Sverige, åtminstone de jag sett och hört om, men det är väldigt dyrt😬

Finns ett annat stall som har både ridskola och inackordering, också där är det 400€ per månad som gäller, då helpension, man kan hyra boxplats för 125€ men då ingår ingenting alls. Lösdriftsstallet tror jag är runt 300-350€ i månaden.

Jag är rätt säker på att vi kan få ner kostnaden rejält per häst genom att ha stall hemma, dessutom är det ju mysigt att kunna gå ut till dem när man vill🥰 Mycket jobb absolut, men det är jag beredd på.💪🏻
 
Ja precis, en gammal bondgård😄 Huset är byggt 1829, uthuset/ladugården byggd lite senare då ryssarna brände ner det ursprungliga uthuset i kriget😅

Ja precis, håller med. Absolut vill jag ha så stora boxar som möjligt, men har inte heller tänkt mig att hästarna ska bo i dem mer än nödvändigt. Så få timmar inne som det bara går, och lösdrift så långt det är möjligt🙈 Vi har väldigt kalla vintrar här (blir alltid 25-30 minusgrader nån gång under vintern, annars hålls det mellan 10-15 minus), så täcken behövs åtminstoe några stycken även om det blir islandshästar, kommer säkert behöva klippa till viss del😅

Eftersom jag knappast hyr ut boxar (annat än möjligen till någon vän om de verkligen är i stort behov av stallplats, om jag råkar ha ledig box) behöver jag inte tänka på vad andra vill ha förvaring utan bara för egen del. Men jag har redan alldeles för mycket grejer så jag får försöka klura ut nåt bra😆 det viktiga vore ju att det praktiska med boxar, gödsel, foder, strö och vatten är ordnat på ett bra sätt. Småförvaring får jag ha där det får plats i det här fallet, eftersom möjligheterna är begränsade när jag inte bygger helt nytt.

Att bygga om en gammal ladugård för att ha hästar hemma är ganska enkelt, speciellt för islandshästar (bygg lösdrift + sjuk/skötselbox).

Det är absolut billigare att ha hästarna hemma om man har flera hästar jämfört med att stå inhyrd - åtminstone i cash. Om du räknar dina arbetstimmar så blir det dyrare, de flesta stallhyror är långt under vad som egentligen behövs för att ge rimlig lön till de som jobbar med driften.

Men att starta en verksamhet är en helt annan sak. Det krävs tillstånd, en företagsplan, det ska skattas osv. Åk runt till olika hästverksamheter i ditt område och prata med dom, spana in hur de byggt och vad de har för lösningar.

Om du ändå gillar islänningar och vill ha en liten sidoinkomst så hade jag satsat på turridning istället för lektioner. Eller utbilda dig till tränare och åk runt och träna folk.

Att starta ridskola är en Big Deal. Du är ung ännu - skaffa dig utbildningen (både för ridlärare och driva företag) och erfarenheten (genom att jobba hos andra företag) först.
 
Jag kollade upp det andra stallets (inte lösdriften) hemsida och de tar 400€ per månad och då ingår det vanliga, stor box, egen hage (alltså inget sällskap om man inte har flera hästar), utfodring 3ggr per dag med analyserat hö eller ensilage, eget förvaringsutrymme och klädskåp, stort ridhus och två ridbanor, hindermaterial och dressyrstaket man får använda, bra uterittsmöjligheter och möjlighet att köpa till mockning (60€/månad), vattenpåfyllning i hage (30€/månad) och andra tilläggstjänster. Då är det ingen nybyggd och lyxig anläggning men fungerande.

För mig låter det rätt mycket som vanliga inackorderingsstall i Sverige, åtminstone de jag sett och hört om, men det är väldigt dyrt😬

Finns ett annat stall som har både ridskola och inackordering, också där är det 400€ per månad som gäller, då helpension, man kan hyra boxplats för 125€ men då ingår ingenting alls. Lösdriftsstallet tror jag är runt 300-350€ i månaden.

Jag är rätt säker på att vi kan få ner kostnaden rejält per häst genom att ha stall hemma, dessutom är det ju mysigt att kunna gå ut till dem när man vill🥰 Mycket jobb absolut, men det är jag beredd på.💪🏻
Jag bor i Norrbotten, jag tycker det där låter som låga priser.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp