Äntligen dags!

Är byggnaden där tänkt till lösdrift? :)
Tanken är det så småningom ja, men många brädor behöver bytas ut och hela lidret målas, så lär bli ett senare projekt😅 troligen fixar vi så utsidan är hästsäker (eftersom två väggar kommer vara inne i hagen) och sen använder vi det som förvaring av hö och spån till att börja med, tills vi lyckas lösa nåt annat ställe för det🤔😅

Det är en riktigt rymlig byggnad, så bara vi rustar upp den blir det en riktigt bra lösdrift😄
 
Update!

Stallet är nästan helt tömt på bråte och sen är bara den gamla inredningen kvar! Så snart vi lyft ut de sista stora grejerna ska jag ta nya bilder.😊
 
Sådärja! Då var allt skrot utrivet från den inre, isolerade delen och bara gamla inredningen som är kvar. Det här är inte den originala inredningen utan det är något aningen nyare. Man kan se på träet att det är nyare än stockväggarna och bjälkarna i taket.

Men jag kan verkligen inte komma på vad det är för djur de haft här (senast, säkert har de haft hästar innan det här)? Spiltorna är 1m breda och ca 2m djupa. Inga spår av uppbindningar finns kvar och det ser ut som att reglarna bakom djuren suttit rätt högt och lågt, med mellanrum i mitten, om det inte varit nån slags heltäckande grej de hängt på. Det finns även ett ställe där något djur bitit på översta brädan i änden in mot ”stallgången” och den sitter väldigt högt. På högra sidan finns i bortre änden rester av ett trägolv som tvp djur stått fastkedjade på, kedjorna är kvar och en automatisk vattenkopp finns under höhäcken som sitter i medelhöjd. Strax till höger om dörren finns en annan höhäck som sitter lägre ner och bredvid en väldigt kort men ca 125-130cm hög vägg. Inga uppbindningar syns där.

Mina föräldrar sa nåt om att de som bott här innan hade får, men om de stått där måste de varit väldigt höga och korta får vilket känns konstigt. Åsnor känns mer rätt storlek men spiltorna är ändå väldigt korta, och har svårt att se att folk haft åsnor i det här området förr.


Vi har lite ”pärttor” kvar som ska röjas ut ur förrummet, de är täckta med gammalt hö fullt av råttskit, så jag får ha munskydd när jag rensar där🤦🏼‍♀️ Men när allt det är ute kommer mer bilder därifrån också!

Även i framtida hagen börjar nässlorna minska och det är riktigt mysigt där under träden!😍
 

Bifogade filer

  • 037E9034-7C62-4B1D-8DC4-D0F3DE54673B.jpeg
    037E9034-7C62-4B1D-8DC4-D0F3DE54673B.jpeg
    432,8 KB · Visningar: 107
Här är en bild från en bit av hagen, brännässlor bortrensade men inget annat än. Vi ska ta en genomgång när alla nässlor och mindre växter är nerslagna och då rensa bort nedfallna träd, kvistar, ris, stenar och skräp som finns där. Vi ska också hugga ner några träd, de står rätt tätt och vi behöver ved🙈
image.jpg
 
Uppdatering!

Gamla inredningen revs ut i veckan och igår fick vi loss de sista bitarna som satt stenhårt i väggarna, samt höhäckarna som också satt ordentligt.😅 Idag har vi kört iväg det sista till soptippen och jag har skyfflat bort det värsta skräpet som blev kvar på marken, till stor del gamla, murkna små träbitar och gammalt dammigt hö… Jag har även sopat tak och väggar den här veckan och imorgon blir det att sopa ut det tjocka lagret jord/damm som ligger på golvet och inte följde med i snöskyffeln😆

Förhoppningsvis kan vi gjuta nytt golv nästa helg, det gamla är i rätt bra skick, men ojämnt, så vi kommer att gjuta några cm ovanpå bara.

Förrummet Har inte gått mycket framåt sedan sist, men det är inte högsta prioriter just nu.

Hagen har däremot förändrats en hel del! Jag har liat en massa brännässlor och det är inte mycket kvar nu tills hela hagen går att gå i🤭 sen ska det rensas skräp, ris och stenar, och krattas undan nässlorna som ligger kvar😅
 
Nu har det stått still ett bra tag…😅 men vi har skaffat nya arbetslampor så nu ser man till och med hur det ser ut där inne!😆 Golvet är så bra sopar som det går, och vi har fyllt i några av hålen i det gamla golvet med betong. Vi har inte gjutit nytt golv än, men hoppas det blir av snart, går liksom inte att göra nåt mer där inne innan det är klart.

I förrummet har jag försökt tömma ut det sista skräpet, det är massa gammalt hö där, men jag hann bara ta ett spadtag så dök ett väldigt gammal råttskelett upp… då tappade jag ”aptiten” så att säga😅 Det där höet har legat där i MINST 25 år, för mina föräldrar har inte rört det sedan de flyttade hit.

Hagen har blivit större, och jag går och funderar på var man ska stängsla sen. Har sågat ner låga kvistar och ”städat” träden litegrann🤭 Så nu kan man gå överallt utan att behöva ducka eller bli piskad i ansiktet😅 Har en liten del kvar av hagen att slå ner, men funderar på hur jag ska göra där. En del är bara långt vanligt gräs som inte behöver slås ner, man kan gå där ändå, det är rätt glest. Men resten består av buskliknande snår, ett täcke över hela ytan som är fullt av grövre stammar som INTE går av med den vanliga lien😅 Det hade varit trevligt att kunna använda den delen också eftersom det är en rätt fin liten glänta, men vi får se. Hade sett snyggare ut utifrån vägen om vi hade städat upp den delen också.

Nästa steg i hagen är väl att ta tag i att rensa ut de vissnade nässlorna jag slog ner för länge sen… Stor del av dem ligger så utspritt och har vissnat så mycket att jag kommer låta dem vara, men ska ta ut de större högarna. Det har fallit en massa höstlöv över hela hagen också, så det ser mysigt så ut🥰 Kommer dock bli svårare att hitta allt skräp som ska ut därifrån😅 det mesta finns på ett visst litet område, så jag behöver inte lusläsa hela hagen iallafall😅

Jag funderar just nu kring hur mycket av gräsmattan vi ska stängsla in. En liten bit kommer det åtminstone att bli, men jag funderar på om man ska utöka den biten kanske🤔 Vi har ändå alldeles för mycket gräsmatta, är bara det att isåfall kan man inte köra runt där om man ska in med nåt fordon på den biten av gården. Går dock att köra dit genom garaget.

Jag ska försöka ta tag i det sista röjningsarbetet här nu i helgen, så börjar det roliga sen! I hagen ska dock några träd fällas och göras ved av, och i vanlig ordning skjuts allt upp hela tiden i den här familjen, tar alltid lång tid innan nåt blir av… och kan ju inte göra allt helt själv😅
 
Här har vi bild av hur det ser ut i stallet just nu!

Har dock sopat golvet ett varv till med finare sopborste, och fixat lite med hålen i golvet.
 

Bifogade filer

  • 7FF462E1-1F7C-44CC-AD3D-DAEFC269D5FE.jpeg
    7FF462E1-1F7C-44CC-AD3D-DAEFC269D5FE.jpeg
    500,3 KB · Visningar: 84
Ojojoj, nu har det hänt grejer...🙈 Under en lång tid hände egentligen ingenting, vi gjöt golv och rensade lite mer i hagen, men sen stod det stilla.

Sen, plötsligt, hade jag gått och köpt två hästar den 5e December, så då blev det fart på pappsen som jobbade halva nätterna för att få stallet inflyttningsklart innan jul, så tacksam❤️

Så nu har jag alltså ett (halv)färdigt stall och hage och två hästar ett stenkast från ytterdörren😍

Jag ska försöka uppdatera med lite bilder från processen ifall nån fortfarande är intresserad, och för min egen del så jag kan se tillbaka på det.
 
Ojojoj, nu har det hänt grejer...🙈 Under en lång tid hände egentligen ingenting, vi gjöt golv och rensade lite mer i hagen, men sen stod det stilla.

Sen, plötsligt, hade jag gått och köpt två hästar den 5e December, så då blev det fart på pappsen som jobbade halva nätterna för att få stallet inflyttningsklart innan jul, så tacksam❤️

Så nu har jag alltså ett (halv)färdigt stall och hage och två hästar ett stenkast från ytterdörren😍

Jag ska försöka uppdatera med lite bilder från processen ifall nån fortfarande är intresserad, och för min egen del så jag kan se tillbaka på det.

Jag blir mycket besviken om vi inte får bilder, såna här trådar är ju superinspirerande 😁
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp