Äntligen får jag också vara med!

Nä, klippning hjälper inte. de måste fälla det som fällas ska, och sätta det som sättas ska. det gör de oavsett om man klipper eller ej.

Sen blir de oftast lite piggare om man klipper (oavsett årstid), går åt mer energi för att hålla värmen, så de rör sig mer. Så klipp du om du iaf tänkt det sen =)

Tog ett tag innan jag kom på pälsfällningen med, var när du sa att det var sista veckan det varit så som det klickade till i hjärnkontoret! =)
 
hihi tur det klickade för sig iaf för det här hjärnkontoret verkar ha stängt och gått hem... :crazy:

Jag har ändå tänkt klippa henne, brukar få klippa 2 gånger för hon blir som en shetlandsponny med skägg annars :mad: men hon har inte satt MASSA päls ännu, men ändå såpass mycket att hon torkar märkbart saktare, blir svettig fort (iofs rätt varmt senaste veckan) och man SER på henne att pälsen blivit tjockare.

Bättre att klippa redan nu, än vänta på riktiga lurvet? Kan låna stallkompisens klippmaskin i princip när jag vill (hundra spänn :love: :bow: ) och har funderat på till helgen men NojMatte fick för sig att det var för tidigt? Fast... det borde vara bättre att klippa tidigt så blir inte omställningen lika stor för kroppen? or am I totally wrong?
 
Det PÅSTÅS att man kan orsaka jääätteläääskiga saker med pälsen om man klipper innan de satt klart vinterpälsen.

Undertecknad kan meddela att trots idoga försök har jag ALDRIG lyckats påverka pälsen åt något håll med att klippa varesig mitt I pälssättning eller efter. Hade det inte varit tveksamt ang om valacken kommer gå annat än stilal promenader, så hade jag klippt honom nu (han är mitt i pälssättningen). Men nu avvaktar jag för att se vad vet säger.

Som sagt, jag har klippt (första klippningen) i allt från augusti till februari. Aldrig problem. (jo okej, EN gång, ponny som klipptes andra gången i januari, hon fick ngt jäkla knas när hon skulle släppa den sen och såg ut som en pudelrockare parad med kinesisk nakenhund hela våren. Pinsamt värre eftersom det var en foderponny :o Men det berodde inte på klippningstillfället utan något annat knas hos ponnystackaren som vi aldrig kom på vad det var. (hon var klippt varenda år måånga år, men något gick knas där..)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 466
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 075
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp