Äntligen får jag också vara med!

V

veronican

Ja för tusan, nu har ju min analys också kommit! Lite frågor dock..

Jag hittar inte hur mycket magnesium lusernpellets innehåller? Någon som vet?

Jag som avundsjukt läst alla andras foderräkningstrådar har ÄNTLIGEN fått mitt stora brev från AnalyCen idag! :banana:

Höet innehöll per kg Foder:
7,9 MJ
47 Smrp
3.5 Ca
2.0 P
1.2 Mg
(och 19.6 kalium men det räknar man inte på eller??)
Ts 84% då.

Hästen: Hbl 158 hög måttbandsmätt till en vikt på 520kg
På väg upp i kondition och muskler, behöver bygga mycket nya muskler nu.

Underhållsbehov 57 MJ + arbetstillägg 40% =
BEHOV 80 MJ och minst 480 Smrp
Mineralbehov: 35 Ca 23 P 12 Mg

Foderstatsförslag:
8 kg hö
1.5 kg havre
0.4 kg betfor
0.2 kg lusern

SUMMA: 83,8 MJ 542,2 Smrp 35 Ca 21,6 P och minst 12 Mg ( vet ju inte hur mkt Mg lusernet innehåller)
Eftersom jag inte är hundra på om jag skulle lägga henne på 40% eller 50% arbetstillägg får hon lite högre siffror än ovan nämnda behov.

Kvoten på MJ/Smrp blir 6,47 -för högt? Hon är i en period nu då hon behöver sätta mycket muskler, muskla om sig och sätta muskler på ställen hon inte haft innan och kanske behöver lite högre kvot då?

Låter det vettigt?
Kommentarer :bow: nu hörni!
 
Fast min är inte från Krafft? det är "vanlig"... eller... ÄR den från krafft.. nä?
 
Sicken svår fråga... köpte säcken i maj i Lund innan jag flyttade (förvarats i tunna med tätt lock så den borde vara okej? har halva tunnan kvar)
Köpte den i en vanlig hästaffär, lusernpellets heter den bara? Har inte kvar säcken tyvärr :(
 
Egentligen kanske jag borde minska maten... så det blir under 80, men nu har hon gått på 0.8 kg havre och känts lite för seg, den där gnistan har saknats och när den gjort det förr har mer kraft hjälpt. Hon äter så mycket hö hon vill, dvs 4-5 kg/dag och går ute i stor men ganska nerbetad gräshage 8-20 ungefär. Vill öka havren för att öka gnistan i henne... :crazy:
 
Jadå, den är helt okej, ingen fara alls =)

Piggheten kommer med konditionen, och ger du för mkt MJ så hon blir för tjock så blir hon tyvärr inte piggare.

Ta bort betforen kanske? Den känns lite onödig i sammanhanget?
 
Fast hon äälskar den :angel: :o

Jo.. jag kanske överskattar behovet... nojmoster nummer ett här.. men 25% kan jag bara inte leva med, nääääe ;)
men hm, om jag bara ger 7 kg känns det som lite lite grovfoder, eller skulle det gå?
 
Fast om jag ska ge henne havre vill jag gärna ge åtminstone 0.1 betfor morgon och kväll för hon äter upp kraften väldigt fort annars, lite orolig för foderstrupsförstoppning, hon är glupsk :angel: *krångelmaja* :angel:

Är 7kg hö till 520 kg häst för lite? Känns lite lite... kanske 7.5... *tänker*
 
Men ÄR 80 MJ ett så högt behov egentligen??
I våras när hon dock var i lätt underhull och gick lite MINDRE än det här låg hon på 90 MJ, dryygt.
 
80 är väl inte så högt om man har en häst som kräver det. Men 40% träningstillägg för den träningen är högt ;)

Men vad fasiken. BEHÖVER hon 80 MJ ska hon ha sina 80 MJ, högt eller ej.

Du får väl lägga henne där, så håller du koll på hullet!
 
hm, eftersom hon är så "gnist-lös" på träning behöver hon väl mer än hon får nu... och jag har varvat bra sista veckan med lägre intensitet än ovan nämnt eftersom hon behövde en lugnare vecka.

Hm.. nu måste jag räkna lite...
tar jag bort ½ kg hö och 0.2 betfor landar hon på 77 MJ och 505 Smrp istället...

eller så tar jag bort havre och låter betforn vara... krångel :crazy: Hon är ju inte mager nu direkt... :angel:
 
Att hon inte orkar jobbet pga lätt överhull? Kan det vara så??
Fast hon har gått lite mer "ordentligt" med träning 1-2 ggr i veckan i 4 veckor nu och först senaste veckan blivit lite mer gnistlös... :confused: Jag menar alltså inte i kroppen, inte som träningsvärk utan liksom mer i skallen, inte samma gnista och energi, men det är inte så jämt. Idag var hon t.ex. rätt pigg :angel: sötnosen!

Jag ska prova med 1.2 havre och de dära 5 kg hö (försökte med 6.5 igår men hon strödde med det då.. :mad:) hon får i sig, jag menar innan hon börjar vilja äta full ranson hö kommer jag ju märka om gnistbristen håller i sig och om den beror på maten eller träningen eller magen :D
 
Veronica - PÄLSFÄLLNINGEN =)

Det tar på krafterna för en del hästar när de ska fälla av och sätta vinterpäls. En del häst bekymras inte alls, och andra blir ganska medtagna. Att de tappar gnista under den perioden är mer normalt än onormalt =)
 
:eek: :o :D
Du är inte dum du!! Pälsfällningen är det ju såklart.. hon har satt massa dum päls senaste 5 dagarna! B-vitaminer kanske bör köpas, annars får jag väl härda ut :D Är ju bara andra hösten jag äger henne och förra hösten var lite rörig med stallflytt andra veckan i september, ny miljö och nytt foder men jag TROR mig minnas en nedgång i gnista runt pälsfällningen då med :idea:

:D
Hjälper klippning lite??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 839
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 388
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 040
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp