Äntligen fått börja med litium!

Och idag var första gången jag var hos sjuksköterskan och det var så skönt att äntligen träffa någon inom psykiatrin/sjukvården som genuint verkade bry sig! Hon satt nästan och gapade när jag berättade hur mycket information (=ingen alls förutom ta en tablett på morgonen och en på kvällen, börja direkt) jag fick innan jag började ta dem. De hade heller inte berättat för henne att jag redan börjat ta dem utan hon hade bara fått veta att jag skulle börja med dem. All information jag har fått är från google, apotekaren och bukefalos, ingenting alls(!) från läkaren och samtalskontakten bara vidarebefordrade från honom att jag hade fått recept och att jag skulle börja ta det direkt.
Mamma tycker att det är så illa att det borde anmälas men jag tror inte att jag vågar det för då kanske jag får ännu sämre hjälp i framtiden 😕

Lämnat flera blodprover och inte heller där har jag fått någon som helst återkoppling från läkaren trots att flera värden varit utanför normalvärdet. Var på vårdcentralen förra veckan för att jag hoppades att kanske bli tagen på allvar där och få hjälp för min extrema trötthet men nope. Kontentan var typ ”sluta vara deprimerad så slutar du vara trött” :banghead: Men han sa iallafall att han skulle höra av sig om proverna jag tog då så jag hoppas att han gör det snart och han sa också, när jag frågade om proverna jag redan tagit, att trots att mitt ena njurvärde var utanför det normala så var det ”rätt” om man jämförde med de andra så det kunde vara en personlig variantion.

Så nu går jag och försöker att inte hoppas för mycket på att det ska funka så jag inte blir lika besviken om det inte funkar.
 

Vi har varit vänner i 27år och jag älskar henne som min syster. Vi är så olika men vet ändå precis var vi har varandra.

Nej, de gör ju tyvärr inte det. Jag svek en annan vän förra veckan :cry: Hon har ställt upp för mig i vått och torrt men jag svek henne när hon behövde mig för jag kunde inte stå emot ångesten. Det var då jag skar mig. Jag har knappt hört ifrån henne sedan dess och jag vågar knappt skicka något för jag är rädd att hon är ledsen på mig och jag vet inte hur jag ska hantera det. Hon har haft det extremt jobbigt sista tiden och jag kunde inte ens stå emot ångesten för att hjälpa henne trots all hjälp jag har fått från henne och när jag vet att hon inte ber om hjälp om det inte är absolut nödvändigt 😞

Jag är ledsen att din familj och vänner inte kunde förstå 😢

Jag tycker du kan skriva till din andra vän något à la "Hej, jag tänker på dig och hoppas du mår okej trotts allting. Jag är jättejätteledsen att jag inte kunde ställa upp när du behövde mig, men min ångest fick övertaget över mig. Men vill du ska veta att jag verkligen ville hjälpa och att du betyder en massa för mig"
Förstår att det är jobbigt, men oftast så känns det bättre när man väl pratat om det och förhoppningsvis fått saken ur världen.

I övrigt håller jag med om att det var starkt och bra av dig att komma iväg på promenad och pizza i går. Kom ihåg att vila upp dig i dag och att vara snäll mot dig själv. :heart
 
Vi har varit vänner i 27år och jag älskar henne som min syster. Vi är så olika men vet ändå precis var vi har varandra.

Nej, de gör ju tyvärr inte det. Jag svek en annan vän förra veckan :cry: Hon har ställt upp för mig i vått och torrt men jag svek henne när hon behövde mig för jag kunde inte stå emot ångesten. Det var då jag skar mig. Jag har knappt hört ifrån henne sedan dess och jag vågar knappt skicka något för jag är rädd att hon är ledsen på mig och jag vet inte hur jag ska hantera det. Hon har haft det extremt jobbigt sista tiden och jag kunde inte ens stå emot ångesten för att hjälpa henne trots all hjälp jag har fått från henne och när jag vet att hon inte ber om hjälp om det inte är absolut nödvändigt 😞

Jag är ledsen att din familj och vänner inte kunde förstå 😢
Ångest är fruktansvärt. Blir så förbannad när folk och läkare säger att det är ofarligt. Jo tjena, den förstör liv och gör att folk tar livet av sig.

Hoppas din andra vän förstår varför du inte kunde hjälpa. Om hon själv mår dåligt så borde hon kunna det, om inte annat så kanske så småningom.

Jag har valt bort många ur mitt liv pga att dom inte har någon förståelse. Min bästa vän förstod inte förrän hon själv hamnade i en liknande situation. Idag är hon den som förstår mej bäst av alla.
Min familj förstod inte men dom fick en avhyvling av min bror som är den enda som förstod, då han lever med en som har samma problem. Då började dom förstå eller åtminstone acceptera och försökte förstå.
 
Nu ger jag upp för idag. Jag har legat i sängen nästan hela dagen. Varit ute en liten runda med hundarna och lagt ut lite annonser på marketplace. Tränade några minuter med Bella för hon kom och verkligen bad om det så då kunde jag inte säga nej trots att energin egentligen inte fanns.
Skulle varit på praktiken idag men kom inte iväg. Igen. Jag är helt oduglig 😞
Och nu kom jag på att jag glömt ge Floor hennes medicin och Pärla sina ögondroppar så bara att masa sig upp igen. Tack och lov för larm i telefonen! Jag hade glömt allt annars
Huvudvärk som fan har jag också 😞
 
Nu ger jag upp för idag. Jag har legat i sängen nästan hela dagen. Varit ute en liten runda med hundarna och lagt ut lite annonser på marketplace. Tränade några minuter med Bella för hon kom och verkligen bad om det så då kunde jag inte säga nej trots att energin egentligen inte fanns.
Skulle varit på praktiken idag men kom inte iväg. Igen. Jag är helt oduglig 😞
Och nu kom jag på att jag glömt ge Floor hennes medicin och Pärla sina ögondroppar så bara att masa sig upp igen. Tack och lov för larm i telefonen! Jag hade glömt allt annars
Huvudvärk som fan har jag också 😞

Du är inte oduglig, du har ju gjort flera bra saker. :heart Praktiken blir nog helt enkelt för mycket, och det är okej.

Jag skulle behöva larm på min telefon med, jag glömmer saker hela tiden... Här om veckan glömde jag ge vatten till en av hästarna så hon stod en hel natt utan vatten. :nailbiting: Tack och lov gick det bra, men kunde ju lett till kolik om jag haft otur...
 
Jag tycker du kan skriva till din andra vän något à la "Hej, jag tänker på dig och hoppas du mår okej trotts allting. Jag är jättejätteledsen att jag inte kunde ställa upp när du behövde mig, men min ångest fick övertaget över mig. Men vill du ska veta att jag verkligen ville hjälpa och att du betyder en massa för mig"
Förstår att det är jobbigt, men oftast så känns det bättre när man väl pratat om det och förhoppningsvis fått saken ur världen.

I övrigt håller jag med om att det var starkt och bra av dig att komma iväg på promenad och pizza i går. Kom ihåg att vila upp dig i dag och att vara snäll mot dig själv. :heart
Jag sa förlåt till henne flera gånger när jag inte klarade det och hon sa att det inte var någon fara men jag har ändå så dåligt samvete för hon ber aldrig om något om det inte är absolut nödvändigt och hon ställer upp för mig oavsett hur dåligt hon mår eller hur mycket hon har att göra. Hennes man var (är?) jättedålig och jag vet inte hur det har gått. Jag är rädd för att fråga.
Det blev också en ”konflikt” (fel ord tror jag, men vet inte något bättre) när Floor blev sjuk. Jag ger upp nästan direkt när mina marsvin blir sjuka för jag har så dåliga erfarenheter och jag vet att jag inte klarar att ta hand om ett svårt sjukt marsvin och då tycker jag att det är bättre att de får somna in om prognosen är dålig än att jag bara förlänger lidandet medans hon kämpar på oavsett hur dåligt hon är mår eller hur trött hon än är. Så jag var beredd att avliva Floor om hon slutade äta men min vän ville att jag skulle fortsätta kämpa även då. Nu började Floor tack och lov att äta igen efter någon timme och har sedan kämpat på själv med min hjälp, men det känns som att min vän är ledsen på mig för att jag ger upp och inte är lika stark. Men jag vet inte om det är så eller om det bara är jag som tycker att det känns så.

Det var bra för hundarna att få komma ut ordentligt och vi hade trevligt, men inte så trevligt som det kunde varit om jag inte varit så trött och deppig
Ångest är fruktansvärt. Blir så förbannad när folk och läkare säger att det är ofarligt. Jo tjena, den förstör liv och gör att folk tar livet av sig.

Hoppas din andra vän förstår varför du inte kunde hjälpa. Om hon själv mår dåligt så borde hon kunna det, om inte annat så kanske så småningom.

Jag har valt bort många ur mitt liv pga att dom inte har någon förståelse. Min bästa vän förstod inte förrän hon själv hamnade i en liknande situation. Idag är hon den som förstår mej bäst av alla.
Min familj förstod inte men dom fick en avhyvling av min bror som är den enda som förstod, då han lever med en som har samma problem. Då började dom förstå eller åtminstone acceptera och försökte förstå.
Ja 😞 Jag vet ju också att ångesten inte är farlig i sig själv men känslorna man får av den kan vara riktigt farliga och fruktansvärda att hantera. Jag klarar inte det så jag ger upp och stänger ned direkt. Jag har försökt tvinga mig igenom ångesten men det gör bara allting värre.

Jag tror att hon förstår, men ändå inte för hon är så stark och bara fortsätter oavsett hur jobbigt det än är medans jag ger upp direkt.

Vad skönt att din vän och familj började förstå och hjälpa till slut. Jag tror att det kan vara väldigt svårt att förstå om man aldrig har haft ångest eller varit deprimerad. Min första vän jag skrev om förstod inte tidigare. Hon har alltid stöttat mig och accepterat mig ändå men inte förrän hon flög en längre flygresa trots sin flygrädsla förstod hon hur fruktansvärt det faktiskt kan vara med riktigt svår ångest
 
Du är inte oduglig, du har ju gjort flera bra saker. :heart Praktiken blir nog helt enkelt för mycket, och det är okej.

Jag skulle behöva larm på min telefon med, jag glömmer saker hela tiden... Här om veckan glömde jag ge vatten till en av hästarna så hon stod en hel natt utan vatten. :nailbiting: Tack och lov gick det bra, men kunde ju lett till kolik om jag haft otur...
Jag känner mig oduglig för det är så mycket jag vill och behöver göra men inte klarar 😞
Jag har inte varit på praktiken på fem veckor nu. Jag ville verkligen dit igår men jag klarade inte att cykla så långt och gå klarar jag inte för det tar för lång tid.

Idag har jag iallafall fått lite städat för boendestödet har varit här. Inte jättenoga men dammråttorna, höet och spånet är borta iallafall och diskbänken är röjd. Har satt igång både en maskin tvätt och en maskin disk.

Jag har också glömt vatten några gånger och jag får lika dåligt samvete varje gång 😢 Skönt att ingen fick kolik!
Jag har en bra app som man kan checka av allt som ska göras och när man har gjort det tre gånger i rad så får man ett litet pling som belöning men jag glömmer hela tiden att använda den 😫 Djurens och mina mediciner har jag vanligt larm på. Kanske skulle jag sätta larm på att använda appen också och se om det funkar
 
Jag är så trött. Jag vill bara sova samtidigt som jag både vill/behöver/måste göra en massa grejer innan jag kan sova. Har knappt fått något gjort på hela dagen. Jag håller på att bli galen. Det svänger så inihelvete. Jag vill bara sova. Tre veckor på litium idag och än märker jag ingen direkt förbättring
 
Typ lika illa idag. Jag vill bara sova och slippa allting. Känner mig som en skitig äcklig luffare för jag orkar varken duscha eller borsta håret och har fläckiga för korta joggingbyxor som jag inte ens orkar byta när jag har gått ut och kissat och bajsat hundarna. Ville så gärna gå en längre promenad innan idag men det gick inte pga ångesten 😞
 
Jag är så trött. Jag vill bara sova samtidigt som jag både vill/behöver/måste göra en massa grejer innan jag kan sova. Har knappt fått något gjort på hela dagen. Jag håller på att bli galen. Det svänger så inihelvete. Jag vill bara sova. Tre veckor på litium idag och än märker jag ingen direkt förbättring

Hur blev det med uppföljningssamtal angående medicinen, skulle du ha det?
 
Hur blev det med uppföljningssamtal angående medicinen, skulle du ha det?
Ja, nästa måndag. Ska ta tredje blodprovet idag.
Har också fått en stor bibba papper med prover från gastroenterologin och jag hoppades att jag ska kunna ta dem idag också så jag slapp ett extra blodprov men nu kom jag ihåg att jag skulle vara fastande inför dem och har redan ätit en macka 😑 I brevet från läkaren stod det att han remitterat mig till hematologi så jag vet inte om det är två remisser eller om det blivit ändrat till gastroenterologi. Det står inte vad de ska utreda men i brevet från läkaren stod det hemokromatos, vilket var det som pappa eventuellt hade. På sätt och vis hoppas jag att de hittar något, samtidigt som jag är rädd att det är något som man inte kan göra något åt tröttheten
 
Ja, nästa måndag. Ska ta tredje blodprovet idag.
Har också fått en stor bibba papper med prover från gastroenterologin och jag hoppades att jag ska kunna ta dem idag också så jag slapp ett extra blodprov men nu kom jag ihåg att jag skulle vara fastande inför dem och har redan ätit en macka 😑 I brevet från läkaren stod det att han remitterat mig till hematologi så jag vet inte om det är två remisser eller om det blivit ändrat till gastroenterologi. Det står inte vad de ska utreda men i brevet från läkaren stod det hemokromatos, vilket var det som pappa eventuellt hade. På sätt och vis hoppas jag att de hittar något, samtidigt som jag är rädd att det är något som man inte kan göra något åt tröttheten

Håller tummarna, men oavsett är det säkert bättre att veta än att spekulera.
 
Håller tummarna, men oavsett är det säkert bättre att veta än att spekulera.
Tack! Var inne och tog proverna idag. Tio rör blod blev jag av med :crazy: men om det är hemokromatos så kan det eventuellt göra mig lite piggare, men jag tror att det är för lite blod för att göra någon direkt skillnad.
Vet inte hur lång tid det tar att få svar men jag hoppas att det går fort. På sätt och vis önskar jag att det är något fel för då går det kanske att fixa
 
Angående litium så har jag fortfarande inte märkt någon skillnad. Mår riktigt dåligt igen och har tillbringat hela helgen och veckan i sängen utom när jag har gått ut med hundarna och tagit hand om Floor
 
Jäklar vad fort man får svar på proverna på 1177! Ferritinvärdet har gått upp ännu mer så det ligger nu på nästan 700. Har läst lite mer om hemokromatos och på en sida stod det att man tappar kroppen på ca 1/2 liter blod varje vecka så de 10 rören de tog idag lär inte göra någon skillnad 😅 Nu vet jag inte mer än vad pappa berättade för mig men det låter verkligen som att det var hemokromatos han hade och var det det så är sannolikheten rätt stor att jag också har det. Och ett av de vanligaste symptomen är trötthet!
 
Förvärvad add? Det har jag aldrig hört talas om.

Har du fått hjälp med att hantera din energinivå någon gång? Detta så du inte får autistic burnout.
 
Förvärvad add? Det har jag aldrig hört talas om.

Har du fått hjälp med att hantera din energinivå någon gång? Detta så du inte får autistic burnout.
Den är inte medfödd utan har dykt upp efter syrebrist i hjärnan.

Nej, jag får ingen hjälp med någonting från psykiatrin 😞 men jag har i princip noll energi
 
Ett tips är att göra ett schema på din energi. Jag jobbar ofta med stjärnor 🌟. Många med autism gillar det. Man börjar med att sätta sig ner och skriva vad olika aktiviteter är värda.
Umgås med marsvin 🐹. +🌟
sova hel natt 😴 + 🌟 🌟 🌟 🌟 🌟
Umgås med bästa vännen 🙋‍♀️-🌟
Städa 🧹-🌟🌟

Mina exempel. Du måste känna efter själv. När du är klar sätter du dig och listar aktiviteter du gjort under dagen. Du får aldrig hamna under en stjärna. Hamnar du minus kommer du få ångest. Hamnar du minus en vecka riskerar du krascha helt och bli sängliggande i depression.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 201
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 668
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp