Äntligen fått börja med litium!

Och idag var första gången jag var hos sjuksköterskan och det var så skönt att äntligen träffa någon inom psykiatrin/sjukvården som genuint verkade bry sig! Hon satt nästan och gapade när jag berättade hur mycket information (=ingen alls förutom ta en tablett på morgonen och en på kvällen, börja direkt) jag fick innan jag började ta dem. De hade heller inte berättat för henne att jag redan börjat ta dem utan hon hade bara fått veta att jag skulle börja med dem. All information jag har fått är från google, apotekaren och bukefalos, ingenting alls(!) från läkaren och samtalskontakten bara vidarebefordrade från honom att jag hade fått recept och att jag skulle börja ta det direkt.
Mamma tycker att det är så illa att det borde anmälas men jag tror inte att jag vågar det för då kanske jag får ännu sämre hjälp i framtiden 😕

Lämnat flera blodprover och inte heller där har jag fått någon som helst återkoppling från läkaren trots att flera värden varit utanför normalvärdet. Var på vårdcentralen förra veckan för att jag hoppades att kanske bli tagen på allvar där och få hjälp för min extrema trötthet men nope. Kontentan var typ ”sluta vara deprimerad så slutar du vara trött” :banghead: Men han sa iallafall att han skulle höra av sig om proverna jag tog då så jag hoppas att han gör det snart och han sa också, när jag frågade om proverna jag redan tagit, att trots att mitt ena njurvärde var utanför det normala så var det ”rätt” om man jämförde med de andra så det kunde vara en personlig variantion.

Så nu går jag och försöker att inte hoppas för mycket på att det ska funka så jag inte blir lika besviken om det inte funkar.
 

Ett tips är att göra ett schema på din energi. Jag jobbar ofta med stjärnor 🌟. Många med autism gillar det. Man börjar med att sätta sig ner och skriva vad olika aktiviteter är värda.
Umgås med marsvin 🐹. +🌟
sova hel natt 😴 + 🌟 🌟 🌟 🌟 🌟
Umgås med bästa vännen 🙋‍♀️-🌟
Städa 🧹-🌟🌟

Mina exempel. Du måste känna efter själv. När du är klar sätter du dig och listar aktiviteter du gjort under dagen. Du får aldrig hamna under en stjärna. Hamnar du minus kommer du få ångest. Hamnar du minus en vecka riskerar du krascha helt och bli sängliggande i depression.
Jag förstår tyvärr inte alls 🙈 Och att lista vad jag har gjort under dagen är omöjligt för det minns jag inte utan jag har en app där jag försöker klicka i om jag har gjort, eller inte gjort, det som finns uppskrivet i appen så fort jag har gjort något men det glöms också ofta bort så jag har påminnelser och larm dagarna i ända. Det räcker med att jag glömmer att fylla i appen med en timme så kan jag helt ha glömt om jag har tagit min medicin, matat djuren osv. Ångest och depression, ibland mindre ibland mycket värre, har jag haft nästan dygnet runt i så gott som hela mitt liv, med korta perioder av hypomani
 
Nej. Det blir nästan omöjligt att förklara i text. :( Min erfarenhet är att autister ofta använder för mycket energi och låg energi leder till ångest och depression. Till exempel kommer du alltid gå minus på ditt energikonto av att umgås med andra människor pga autismen. Så när du var helt slut och ställde in med din vän ska du ge dig själv beröm för ett klokt beslut. Inte vara arg på dig själv. Att du inte minns kan vara ett tecken på att du är så slutkörd att hjärnan är som en dimma.

De där sakerna du har larm på. Vilka av de ger dig energi och vilka tar energi?
 
Nej. Det blir nästan omöjligt att förklara i text. :( Min erfarenhet är att autister ofta använder för mycket energi och låg energi leder till ångest och depression. Till exempel kommer du alltid gå minus på ditt energikonto av att umgås med andra människor pga autismen. Så när du var helt slut och ställde in med din vän ska du ge dig själv beröm för ett klokt beslut. Inte vara arg på dig själv. Att du inte minns kan vara ett tecken på att du är så slutkörd att hjärnan är som en dimma.

De där sakerna du har larm på. Vilka av de ger dig energi och vilka tar energi?
Mm 😕

Dimma i hjärnan stämmer bra. Det känns som att jag går runt i en dvala där allt utom ångest, hopplöshet och utmattning är bortsuddat.

Det finns inget i mitt liv som ger energi. Det kan ta mer eller mindre energi men aldrig ge. Tidigare hade jag saker som var roliga och som kunde ge lite energi men nu är jag bara ett existerande ingenting som ligger i sängen hela dagarna. Enda gången jag har mått någorlunda bra var sommaren 2018 men det var mycket troligt bara en enda lång hypomani pga nya mediciner. Och även om jag mådde ”bra” så var mitt självskadande värre än någonsin och om jag inte tränade tillräckligt mycket för att ätstörningen skulle vara nöjd så höll ångesten på att förgöra mig
 
Ja. Mitt råd är att hålla koll på din energinivå och acceptera att du behöver en periods återhämtning om du gått över gränsen. Och i framtiden minska kraven i vardagen så att du inte går över gränsen. Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig med praktiska tips att hantera ditt mående
 
Ja. Mitt råd är att hålla koll på din energinivå och acceptera att du behöver en periods återhämtning om du gått över gränsen. Och i framtiden minska kraven i vardagen så att du inte går över gränsen. Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig med praktiska tips att hantera ditt mående
Fast över gränsen är liksom att bara existera 😞 Jag kan inte minska kraven mer än vad jag redan har gjort utan att göra av med djuren 😞
Tack. Hoppas verkligen det också, men så länge som jag mår som jag gör nu så är jag inte kapabel att ta ändra någonting så först måste jag må bättre. Jag vet bara inte hur 😞
 
Nu har jag äntligen fått höja till tre tabletter om dagen! Fortfarande helt sjukt dålig information men nu har jag iallafall fått en förklaring till varför jag inte fått höja innan och en ursäkt
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 043
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 559
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp