Äntligen, nu blir det BOKBINGO!

Status
Stängd för vidare inlägg.
20180913_073826.png

En rekommenderad bok fick bli bok nr 2 i serien om polisen Leona. Välskrivna böcker, men jag blir så oerhört irriterad på huvudkaraktären så jag måste pausa innan jag läser bok 3 :p

1918 års bok blev Tant grön, tant brun och tant gredelin som jag läste med dottern i helgen.
 
Jag har just lyssnat klart på The letters of Jane Austen. Och nej, jag kan inte rekommendera den till någon. Jag älskar hennes böcker, men det här var bara långtråkigt och oerhört svårt att hålla fokus på. Ett evigt uppräknade av baler, visiter och klänningar. Nej tack.

Men jag kryssar rutan Bok om/med brev.

20180913_075530.png
 
Jag har just lyssnat klart på The letters of Jane Austen. Och nej, jag kan inte rekommendera den till någon. Jag älskar hennes böcker, men det här var bara långtråkigt och oerhört svårt att hålla fokus på. Ett evigt uppräknade av baler, visiter och klänningar. Nej tack.

Men jag kryssar rutan Bok om/med brev.

Visa bifogad fil 19383
Och jag inser att det är dags att gå igenom tråden och leta upp något jag vill läsa/lyssna på som någon annan kryssat.
 
Visa bifogad fil 19382
En rekommenderad bok fick bli bok nr 2 i serien om polisen Leona. Välskrivna böcker, men jag blir så oerhört irriterad på huvudkaraktären så jag måste pausa innan jag läser bok 3 :p

1918 års bok blev Tant grön, tant brun och tant gredelin som jag läste med dottern i helgen.

Det är nog det värsta med i princip alla kriminalromaner - att huvudkaraktärerna alltid ska vara så "psykologiskt komplexa". Jag gillar i och för sig när människor sticker ut och inte beter sig som mallen, men det blir väldigt outstickande när varje kriminalare i huvudrollen sticker ut genom att antingen (1) vara alkoholiserad, (2) ha diverse samarbetsproblem/problem med impulsiviteten, (3) bryta mot samhällets normer om hur en god förälder (läs: mor) ska vara, eller (4) en kombination av (1)-(3) ovan.
 
Efter idé från min mamma till rutan för En bok om en kvinna som gjort avtryck i historien har jag lyssnat på Our auntie Rosa av Sheila McCauley Keys med Eddie B. Allen JR. Det är en oerhört kärleksfull bok där brorsbarn och brorsbarnbarn till Rosa Parks berättar om sin bild, sitt förhållande till auntie, som hon ville bli kallad. Hon hade inga egna barn, men älskade dem alla som om de varit det. Det är en bakom kulisserna-skildring av en ganska vanlig kvinna som gjorde något väldigt ovanligt för att hon fick nog. Om hur ödmjuk hon var inför livet trots att omvärlden prisade henne. Rekommenderas för alla som vill lära sig mer om starten på The civil rights movement!

20180913_084318.png
 
Jag läste precis ut den sista boken om Emma Sköld, Syndabocken. Den kan nog räknas som ”read om location” eftersom merparten av boken utspelar sig i Stockholms kommun, mest västra Stockholm, och jag har läst boken i västerort.

Eftersom jag även läser Bannlyst så inser jag med viss bävan att jag måste läsa tantsnusk. Får nog göra en mycket elastisk tolkning där. Visa bifogad fil 19381
Jag har tips på en del bra romance om du inte har någon idé redan :)
 
Det är nog det värsta med i princip alla kriminalromaner - att huvudkaraktärerna alltid ska vara så "psykologiskt komplexa". Jag gillar i och för sig när människor sticker ut och inte beter sig som mallen, men det blir väldigt outstickande när varje kriminalare i huvudrollen sticker ut genom att antingen (1) vara alkoholiserad, (2) ha diverse samarbetsproblem/problem med impulsiviteten, (3) bryta mot samhällets normer om hur en god förälder (läs: mor) ska vara, eller (4) en kombination av (1)-(3) ovan.
Exakt så. Det är så tröttsamt!
 
Jag tar gärna emot tips, men har funderat på att argumentera för att Sarah Waters ska räknas till romance-genren.
Jag gillar vår svenska romancedrottning Simona Ahrnstedt. Hennes böcker är välskrivna, men inget för den pryde för det är rätt mycket sex i dem.

Annars läste jag själv Björnbärssommar av RaeAnne Thayne och ska kryssa den, men har inte hunnit. Den är nästan mer vanlig chick-lit, men är harlequin så den räknas tycker jag ;) Inte något sex, men lite längtan och fantasier.

Ska se om jag kommer på något mer!
 
Jag tycker att typ alla Nora Roberts, även hennes spänningsromaner, kan klassas som tantsnusk :D

Och vill en läsa mer klassiskt så är väl Austen och Brontë romance på sitt sätt?

@Ceta @Philosophia

Nora Roberts är väl i allra högsta grad romance. Kanske jag kan ge mig på det. :nailbiting:

Angående mer klassiskt: Austen har jag redan läst allt av. Brontësystrarna vill jag inte läsa något mer av. I och för sig kanske jag inte ska klumpa ihop dem, för Jane Eyre läste jag med ganska stor behållning. Men Svindlande höjder, den var ju så långtråkig att klockorna stannade. Jag klarade nog inte ens av att läsa ut den.
 
Nora Roberts är väl i allra högsta grad romance. Kanske jag kan ge mig på det. :nailbiting:

Angående mer klassiskt: Austen har jag redan läst allt av. Brontësystrarna vill jag inte läsa något mer av. I och för sig kanske jag inte ska klumpa ihop dem, för Jane Eyre läste jag med ganska stor behållning. Men Svindlande höjder, den var ju så långtråkig att klockorna stannade. Jag klarade nog inte ens av att läsa ut den.
ÅH, tack! Inte bara jag som inte förstår tjusningen med Svindlande höjder.
Alla karaktärerna var ju bara så sjukt osympatiska, och nån kärlek såg jag inte skymten av :confused:
 
Två nya kryss :D

Tantsnusk blev boken jag nämnde lite längre upp på sidan ”björnbärssommar”. Inte särskilt mycket snusk, mer åt feelgood-håller egentligen i mina ögon. Men det var ju en harlequin, och är inte det romance så vet jag inte vad som är det ;)
Trevlig bok, hur som haver, och jag kommer nog läsa fler av henne :up:

YA-rutan kryssas med ”Mirror mirror” av Cara Delevinge. Nått av det bästa i genren jag läst! Spännande, skrämmande, varm och smart. Vill inte berätta mer med risk för spoilers ;) Måste upplevas!

5C8EDA00-D9AE-4953-98BB-BE6EDF0E2BD5.jpeg
 
Mitt tredje kryss blir bok av eller med HBTQ-person. Leah on the Offbeat av Becky Albertalli är en fristående fortsättning på Simon vs. the Homo Sapiens Agenda där Simons kompis Leah nu har huvudrollen. Mysigt att få återvända till gänget under slutet på sista året på high school, även om Leah är en person som är lite svårare att falla för än Simon.

20180913_204150.png
 
Har någon tips på någon trevlig bok som utspelar sig i Australien eller Sydamerika? Tror det enda jag läst från Sydamerika är av Isabel Allende och vi klickade inte riktigt.
 
Har någon tips på någon trevlig bok som utspelar sig i Australien eller Sydamerika? Tror det enda jag läst från Sydamerika är av Isabel Allende och vi klickade inte riktigt.
Cecilia Samartin skriver också böcker som utspelar sig i Sydamerika.
Och sen finns boken "Ett liv utan början" som handlar om en tjej adopterad från Colombia till Sverige och som sen åker tillbaka för att hitta sina rötter. Stundtals riktigt bra, stundtals frustrerande och i det stora hela väldigt intressant.
 
Mitt tredje kryss blir "En författare som delar ditt för-eller efternamn". Jag har lyssnat på Den röda adressboken av Sofia Lundberg. En fin men sorglig livshistoria om en gammal dam som förlorat nästan alla som betytt något. Gillade den :)
 
Har någon tips på någon trevlig bok som utspelar sig i Australien eller Sydamerika? Tror det enda jag läst från Sydamerika är av Isabel Allende och vi klickade inte riktigt.
Liane Moriarty tycker jag skriver trevliga böcker! De utspelar sig i Australien :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 103
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp