Äntligen.. på måndag..

G

Getaway_hon

På måndag får jag hem hästen jag ska ha på foder! Wiee. Fast, hjälp, är lite nervös. Men nervös på ett "bra" sätt. Hon är jättefin. Kommer komma med lastbil då hon är svår att lasta på vanlig transport. Var och köpte foder och sådär i förrgår. Ska till stallet idag och börja göra iordning där också, lägga in strö m.m. Ska bli så kul! Mamma är helt tills sig, även fast hon har ridit ungefär 1 gång i hela sitt liv, och bara följt med mig och klappat på lite hästar tidigare :D
Så, tänkte fråga om ni har några tips när man får hem en ny häst, ska jag tänka på något speciellt?
Tackar och bugar för vilka tips som helst ni kan ge mig :bow: :)
 
:) Grattis! Hoppas att du får det jättebra med din häst!
Ta det bara lugnt till att börja med, ha inte för bråttom med att rida, alla hästar reagerar olika när de kommer till ett nytt stall och får nya skötare, så ta tid på dig att se hur just din häst reagerar!
 
Det du bör tänka på är att lära känna hästen på marken först innan du börjar rida. Sån är jag iaf.

Sedan ang fodret- vet du vad hästen har för näringsbehov? Har du analyserat hö så du vet att hästen får i sig all näring o mineraler som behövs, och att allt är i rätt balans..?

Ha så roligt med nya hästen! Mkt ansvar men mkt roligt också! :idea:
 
Jo, tänkte det. Hon är inte riden så mycket och har bara gått på bete hela somaren, så det kommer bli mycket promenader och skritt i början.
Det har jag inte kollat upp ännu, ska prata med hon som har stallet om hon vet höets värden. Men just nu har jag iaf köpt lite "basfoder", samma som hästen äter just nu, för att det inte ska bli nogot foderbyte direkt. Typ betfor, havrekross och krafft. När jag får reda på höet får jag väl lägga till/tabort något om det inte funkar.

Tackar tackar för det :bow: :)
 
När jag får hem en ny häst så tar jag ut den p gången borstar den tar av alla transportskydd kollar igenom hästen.Sedan får den gå in i boxen och äta lite=)

dag 2 så vi ut hästen i hagen och står och kollar så allt går bra i hagen med dens nya kompisar=)
Återkommer efter ca 6 timmar tar in hästen borstar och donar går ut en sväng och betar(om det är sommar) vinter så går jag bara ut en sväng=)

Dag 3 så sitter jag upp första gången i en inhängnad hage/padock/ridhus=) och skrittar stannar sätter igång bara träning i skritt=)

dag 4 så rider jag i trav och skritt och provar även lite galopp.

dag 5 rider jag som vanligt eller 5 ridtillfället kan man väl säga=)
Men jag rider iinte ut själv förrens jag känner mig HELT säker på hästen och det brukar ta ca 1 månad iaf för mig :)


Höet SKA vara analyserat just för att kunna veta hur mkt näring/lite det innerhåller.
Man ska inte ha ett för högt värde på höet utan man ska ha ett lågt värde gärna 20-30 smälltbart råprotein per kilo bara och ge mera hö istället.
Hästen ska ha tillgång till hö 24 timmar dygnet för att magen och kroppen ska må bra. Och har man då ett för högt proteinvärde i höet kommer hästen bli tjock och gallig mm mm=)
citat ur en artikel ur hästfynd nr 9 -03

Många tycker deras hästar är ett matvrak som vill äta hela tiden.
Det beror på att hästar inte blir mätta för att näringsinnehållet är högt, eller för att de äter en viss mängd.
De blir mätta av att äta en viss tid i första hand.
Varje måltid för en häst bör vara på minst2 timmar det innebär att om 3 kg hö tar slut på 1-1½ timme har hästen fått för lite mat.Inte ur näringssynpunkt kanske, men ur mättningssynpunkt.
Det gäller alltså att skaffa sig ett tillräckligt magert hö så att hästen kan få äta den tid den behöver!!
 
mysigt!!

Alltid lika mysigt örsta gången man ser sin nya häst!!! Är avundsjuk....
Tänk på att.... första intrycket han får av dig!! är det han kommer spela på.. Ser du rädd och nervös ut.. kan han ofta knäcka dig!! tills du bevisar motsatsen!!!!!
Var inte rädd.. Det är DIN häst!! Försök att marka honom mycket i början.. och rid inte örrän du känner du har hans ötroende från marken... Är du intresserad av NH finns det många oändliga markövningar!! börja med... att örsöka backa honom.. det visar din överlägsenhet.(oftast) kunna flytta honm i sidled och ramåt och bakåt och varthelst du än vill sända honom!!!!! Var bussig och tacksam.. direkt han gör som du vill.. Beröm eller ge efter!!!
Longera är ett väldigt bra sätt att å kontakt från marken!!
Kolla även igenom hästen och se efter att alla leder och senor och kotor.. scanna honom.. gå igenom hela hästen från nos ner till hovspets bak och svansrot... Öva beröringar!! med händer... plast påse, ledrep.. så han tillåter det.. Mycket bra om han gör illa sig på udda märkliga svår åtkomliga ställen!! Lycka till me nya hästen!! berätta gärna hur de gick!!! :rofl:
 
Grattis!
Ta det lugnt.Visa hänsyn.Lär känna varandra.Ha inte för brottom.Gläds åt din nykommling.
Hästen känner sig säkert lika osäker som vad du gör.
Det är bara det att hästen har mer muskelmassa än vad du har.Ännu ett stort grattis till en ny kompis. :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 596
Senast: sweep
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp