Hehehe, sånna här frågor älskar jag, när man får nåt att bita i :d

Jag har inte sätt nån foderanalys på äpple men efter en del egna matematiska beräkningar så kan vi väl kunna säga nånting mellan tumme o pekfinger. Jag har iaf kommit fram till ca 13MJ/kgTs och 26g protein/kgTs. Obs nu att detta INTE är smb rp.

Men om vi leker lite med tanken och resonerar vidare så vet jag att Smältbarhetskoefficienten för rotfrukters protein tex potatis, sockerbeta, morot ligger mellan 50-60%. Så en försiktig gissning på äpple får väl bli kring 75% då. Då skulle vi få ett försiktigt värde kring 20g smbrp/kgTs.

Men som sagt detta är mina egna beräkningar :cool:
 
intressant!! :eek: Det är ju oftast inte bara " ett äpple om dagen" :dSå visst borde det ge utslag i en foderstat. :crazy:

Gnorp- :rofl:med egna äppelträd
 
Vad räknar du för TS-halt på äpple då? =)

/Alexandra - vars hästar har FRI TILLGÅNG på äpplen och mosar i sig ganska stora mängder/dag
 
Du får väga äpplet, torka bort all vätska med hjälp av micron och sedan väga det igen då vet du ts-halten mer exakt. (Jag fick tipset från "Magdalena" här på Buke när det gällde TS-halt på hö.)

Vet inte om det funkar rent praktiskt men i teorin gör det det. Det är väl bara att testa. :D

mvh Jessica
 
Hur vet man egentligen att det är helt toort? Har ju hört det där om att själv räkna ut TS-halt i hö. Men hur vet man egentligen att nu är allt vatten borta? Strax innan det börjar brinna i micron/ugnen elelr vad?

Äppelringar torkade i ugn kan man ju äta, men då är det ju fortfarande en hel del vatten kvar med tanke på hur mjuka de är.

Så, oavsett om det är hösilage eller äpplen, hur vet man att nu är allt vatten borta?
 
När det gäller hösilage så tar man ut och väger emellanåt. Har det gått en timma eller två utan att vikten ändrats alls kan man räkna med att allt vatten är borta.
 
Vet inte :crazy:

Man får väl vänta tills det är litet som ett russin. :D

mvh Jessica
 
När du har torkat och räknat och blivit klok kanske du kan skriva in ditt resultat här? :angel:

Det borde gå fortare om man river äpplet, eller? Då kommer ju varmluften åt från flera håll.
 
JA, det var en bra idé! Eller åtminstonde skiva. Man får passa bara så man inte "tappar" vätskan när man river/skivar.
 
JAG tänker fan inte räkna. Varken hur många kilo de äter varje dag eller hur många kg TS det blir. Någon måtta får det vara =)

Men någon ANNAN får gärna göra allt jobbet och rapportera sen ;)
 
Men du som är så duktig ;)...klart att vi nu måste se om teori och praktik stämmer överens. Dessutom är du väl hemma om dagarna :angel:
 
Det finns ju torkade äpplen att köpa, borde stå i innehållsdeklarationen.

Fast sen är det väl inte bra att ge för mycket äpplen hur som helst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·
Mat Jag håller på och torkar min äppelskörd för att ha till vintern. Bortsett från att torkade äpplen är gott att äta som det är, att man...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: VLMF
·
Mat Det ser som vanligt ut som jag kommer få en hel del äpplen även om de är små. Jag har sedan länge funderat på om jag skulle testa att...
Svar
5
· Visningar
320
Senast: Kratus
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp